Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är lite intresserad av hur det här med en lock-down skulle se ut. Det som jag förstått är att vårdpersonal ska fortsätta att jobba och att kollektivtrafk och skola och förskola ska stänga.

Förutom vårdpersonal måste såklart även folk som städar, lagar mat etc på sjukhus, äldreboenden, lss-boenden och inom hemtjänsten fortsatt arbete. Vilka mer? De som transporterar mat, mediciner och andra saker måste såklart få arbeta. Åtminstone några elektriker, rörmokare etc måste också få arbeta för att hantera akuta problem.
Ganska många inom dessa områden har säkert barn på skola och förskola som behöver någon vuxen i närheten. Ibland kan partnern hantera det, men i många fall finns partnern inom samma gruppering eller så finns det helt enkelt ingen partner.
Jag har hört att de som ska arbeta och som har barn som behöver omsorg ska få det på särskilda skolor och förskolor: Det kan ju låta enkelt, men dels innebär det att ytterligare några måste arbete (och då måste deras barn också få tillgång), dels finns det säkert en anledning till att man har inskolning under en längre tid för de minsta.

En annan intressant problematik blir då hur all denna personal ska ta sig till sina arbeten om kollektivtrafiken är nedstängd. Alla har inte bil eller möjlighet att gå eller cykla. Inom kort kommer det väl bli ett letande efter bensinstationer som har bränsle om leveranser till dessa stängs ner. Således måste även dessa arbeta.

Visst kan man minska antal personer som arbetar, helt klart, men därifrån till en lockdown (som åtminstone jag tolkar som en extrem minskning) är det långt. Att det skulle vara trivialt har jag svårt att tro, då det finns så många beroenden. Jag har kanske missat någon enkel lösning.
All info finns på msb. Vi fick länkar när vi skulle meddela om vi hade viktigt arbete. Mitt var inte viktigt, men sambons var.Jag kan göra mig viktig igen om jag knäcker som taxislusk,men jag vill inte öka smittrisken mot mig med 100% då sjukresechaffisar inte är värda ett enda piss. Det fick vi veta när de var misstänkt ebola, och när svinis gick för fullo.
Jag har tagit detta med skånetrafiken och de anser fortf att inte chaufförer behöver skydda sig, men de ska sitta bredvid de sjuka ändå.

Men att stänga ner helt tror jag inte funkar så bra. Försök att tvinga folk att sitta inomhus som de gör i Barcelona. Jag kommer inte göra det, jag kan sträcka mig till att bara gå in och veckohandla. Men löpning och promenader sker precis som vanligt. Dvs jag möter knappt en kotte, och gör jag det så kan jag springa en omväg.

Kollektivtrafik och barnomsorg skall funka som vanligt för de viktiga yrkena. Skånetrafiken fick en jävla omgång när de drog in alla tåg efter 22, för då kom inte vårdpersonalen hem eller till arbete. Så de skulle sätta in buss.

Danmark har inte haft lockdown, den som säger annat har inte koll på att danskar har fritt fått köra över till skåne. De går på köpcenter, åker till sommarstugor, klipper sig och gymmar i sverige.

Vi får dessutom köra över om vi har anhöriga som bor i danmark, vi får skriva vilken adress vi ska till och hur länge vi ska befinna oss där. Sen kollar de inte upp dig när du väl kommit över.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nej vet du hur lång tid det tar?

Frågan kvarstår. Var det värt överdödligheten att inte vänta lite på resultaten av testerna av potentiella läkemedel?

Det är ju ingen nyhet att testresultat snart skulle finnas?
Som tidigare nämnts, så tror inte ens gilead att remdesivir kan tillhandahållas i större kvantiteter innan årets slut:

https://www.gilead.com/purpose/adva...-19/working-to-supply-remdesivir-for-covid-19

More than 140,000 treatment courses by the end of May 2020
More than 500,000 treatment courses by October 2020
More than 1 million treatment courses by December 2020
Several million treatment courses in 2021, if required

De säger också att en batch tar ungefär en månad att tillverka.

Vi får hoppas att det verkligen ger en avsevärd förbättring för de riktigt sjuka.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Från Läkartidningen.
[länk]

Handlar lite om R-värde, dödlighet och annat smått och gott som passar här i tråden, dessutom inte skrivet av någon journalist eller annan amatör.
Bra och balanserad text.

BirgitS
Man har eventuellt upptäckt ett fall av en man som var sjuk i Covid-19 i Frankrike den 27 december. Då testades patienten för influensa som det inte var men blodprovet sparades. Man kommer nu att gå igenom fler sparade prov från patienter med lunginflammation men som inte hade influensa eller något annat känt. Patienten var sjuk i 15 dagar och smittade sina två barn men inte sin fru. Han hade inte varit ute och rest.

Jag skrev "eventuellt" eftersom man inte vill uttala sig säkert innan en annan oberoende forskargrupp också har kollat upp det hela.
https://www.bfmtv.com/mediaplayer/v...-19-en-france-des-le-27-decembre-1244268.html
via DN:s live-flöde om Covid-19.

• Gilla
  • Wow
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du inte uppger några pålitliga källor så kommer det du skriver att uppfattas som dina egna gissningar.

Här är några felaktigheter:
Det är inte en dator som har sagt att det är osannolikt. Om man ska låta virus mutera naturligt så behövs det väldigt många djur som det kan mutera i. Det går inte obemärkt förbi om det varje vecka behövs 1000-tals med försöksdjur på ett enda ställe. När man klipper hela block av RNA-strängen så märks det, RNA-strängen är då inte längre lik sitt ursprung vilket borde vara uppenbart för vem som helst som tänker efter lite.
Jo, det är en dator som sagt det. Det är från en artikel i Nature, och som du enkelt kan kolla källorna till själv. Allt jag skrivit finns det otaliga källor till. Ja, det finns tom de dokument från myndigheterna som behövs. Så allt är väl dokumenterat, till skillnad det du skriver. Du har inte en enda källa, och om du hade det så leder dessa källor till länkar som i sin tur bara gissar.
Som jag skrivit så behöver man inte klippa i RNA men man kan göra det. Som jag skrev antigen är covid-19 ett resultat av att man odlat på befintliga virus. Och då behövs inget klippa och klistra. Alternativ B så har man fixat men viruset på ett sätt som inte går att upptäcka. Ja det är möjligt. Det som inte är möjligt är att man kan veta vad som hänt.
Det vi kan veta är ATT denna typ av forskning på just DETTA virus har gjorts, egentligen med mycket STORA risker.

Redigerat:
optimum optimum skrev:
Rätt så allvarliga anklagelser från USA mot Kina om coronaviruset
"USA: Kina bunkrade utrustning och dolde allvaret av viruset"
Om detta stämmer så ligger väl Kina bra till för Nobels fredspris?
Kina har koldioxidutsläppen sedan utbrottet av Corona minskat med 25-30 procent, enligt amerikanska rymdstyrelsen NASA.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/halverade-avgasutslapp-sedan-coronautbrottet-1
Det är ju lite "bättre" än vad Al Gore, Lilla Greta eller alla världens klimatmöten har lyckats åstadkomma :cool:

• Haha
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
P
T TAR12 skrev:
Jag menar att om du har hög smittspridning så innebär det att du har många smittade samtidigt. Om du har många smittade samtidigt ökar sannolikheten att någon av dom som arbetar på ett äldreboende är smittade och för in smittan till äldreboendet när de befinner sig i ett asymtomatiskt tillstånd.

Antalet som avlider är beroende på inom vilka grupper smittan sprider sig men också hur många som totalt blir smittade och för att skydda grupper som äldreboende så är det önskvärt med en långsammare smittspridning.

Som du skriver, allt teoretiskt, och allt annat lika.
Jag menar nog tvärtom, men det kan nog finnas något jag spontant inte tar med i resonemanget så rätta mig gärna.

Om det finns få smittade samtidigt vid ett givet tillfälle så är sannolikheten låg att en person som jobbar på ett äldreboende är i kontakt med t.ex. en kompis som är smittad just vid det tillfället.

Men om smittan löper genom samhället i någon takt, även långsamt, så kommer kompisen ändå att bli smittad till slut och därmed kunna smitta personen som jobbar på äldreboendet.

Sannolikheten att bli smittad vid ett givet tillfälle är lägre om smittan går långsamt, men istället pågår smittspridningen under längre tid istället och därmed kvarstår risken att bli smittad längre fram, eller?

Teoretiskt, och allt annat lika.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, vet du?
Däremot vet jag att det inte är lätt och snabbt att skala upp tillverkning hur som helst oavsett vad det gäller.

Jag vet inte om maj upplevdes som så snart i månadsskiftet februari/mars. För fakta om Remdesivir verkligen hjälper finns ju fortfarande inte eftersom det finns motstridiga studier.

Enligt de studier som finns har läkemedlet god verkan om det sätts in innan alvarlig sjukdom. Sämre verkan om det sätts in sent i alvarlig sjukdom. Inte motstridigt eller anmärkningsvärt alls.

Förstår jag dig rätt här.Eftersom du antar att det inte kommer att gå att producera tillräckligt med läkemdel snabbt så är Sveriges linje bra?

P patst577 skrev:
Som tidigare nämnts, så tror inte ens gilead att remdesivir kan tillhandahållas i större kvantiteter innan årets slut:

[länk]

More than 140,000 treatment courses by the end of May 2020
More than 500,000 treatment courses by October 2020
More than 1 million treatment courses by December 2020
Several million treatment courses in 2021, if required

De säger också att en batch tar ungefär en månad att tillverka.

Vi får hoppas att det verkligen ger en avsevärd förbättring för de riktigt sjuka.

Du missade att läsa detta i länken.

""Looking ahead, we are building a geographically diverse consortium of pharmaceutical and chemical manufacturing companies to help us meet and exceed these production goals by expanding capacity for raw materials and production beyond what any company could do individually.""

Självklart kommer det att bli så om behovet finns.

T TAR12 skrev:
Jag menar nog ändå att i teorin så ökar sannolikheten att man får in smitta på äldreboenden om man har stor smittspridning i samhället=många smittsamma samtidigt ute i samhället, jämfört med om man har liten/låg smittspridning=få smittade samtidigt.

Som en följd av den ökade sannolikheten vid en hög smittspridning blir det som du säger rimligare att vidta hårdare åtgärder för att skydda de äldre och när smittspridningen sjunker= färre smittade i samhället samtidigt så sjunker behovet av åtgärder.
Men det kommer ju att krävas lika många smittade innan vinkan återgå till någon typ av normalitet. Så tiden kommer att bli mycket längre i det lågintensiva fallet. Vilket medför att risken att få in det i äldreomsorgen är minst lika stor.

Ulltand Ulltand skrev:
Du missade att läsa detta i länken.

""Looking ahead, we are building a geographically diverse consortium of pharmaceutical and chemical manufacturing companies to help us meet and exceed these production goals by expanding capacity for raw materials and production beyond what any company could do individually.""

Självklart kommer det att bli så om behovet finns.
Ja, men då kommer vi ju till det där med läkemedelstillstånd igen...

Funkar det verkligen, så kommer det nog finnas bra tillgång för de rika länderna vid nyår.

BirgitS BirgitS skrev:
Vad är syftet med ditt inlägg?
Jag förstår inte varför du har klistrat in vad en läkare har skrivit i en diskussion i ett annat forum.

Det är ju i alla fall så att äldre som drabbas av Covid-19 många gånger erbjuds annat än morfin och palliativ vård.
Författare till artikeln som är kommererad skriver att om äldre och multisjuka är inte aktuella för intensiv vård utan det är palliativ vård som gäller. Det vill säga ingenting mittemellan vilket tillämpas.
vad är din källa till att de Covid-19 sjuka äldre som vehöver IVA vård får syrgas och drop istället för rent av palliativ vård ?!
Lägg fram källan. Jag har redan lagt fram min källa att så är inte fallet.

T
tusenett skrev:
Jag menar nog tvärtom, men det kan nog finnas något jag spontant inte tar med i resonemanget så rätta mig gärna.

Om det finns få smittade samtidigt vid ett givet tillfälle så är sannolikheten låg att en person som jobbar på ett äldreboende är i kontakt med t.ex. en kompis som är smittad just vid det tillfället.

Men om smittan löper genom samhället i någon takt, även långsamt, så kommer kompisen ändå att bli smittad till slut och därmed kunna smitta personen som jobbar på äldreboendet.

Sannolikheten att bli smittad vid ett givet tillfälle är lägre om smittan går långsamt, men istället pågår smittspridningen under längre tid istället och därmed kvarstår risken att bli smittad längre fram, eller?

Teoretiskt, och allt annat lika.
D Daniel 109 skrev:
Men det kommer ju att krävas lika många smittade innan vinkan återgå till någon typ av normalitet. Så tiden kommer att bli mycket längre i det lågintensiva fallet. Vilket medför att risken att få in det i äldreomsorgen är minst lika stor.
Jag förstår nu att den grundläggande skillnaden i våra resonemang är att ni förutsätter flockimmunitet då ni skriver att "smittspridningen ska pågå under en längre tid och därmed kvarstår risken att bli smittad längre fram" eller att "det kommer ju krävas lika många smittade". Jag är inte helt övertygad om att enda sättet att få slut på smittspridning är flockimmunitet utan ser andra strategier man skulle kunna ta, t.ex. aktiv smittspårning eller läkemedel.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Tror du fortfarande på smittspårning?

• Gilla
aiskylos2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.