Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är det fullt av en typisk Trump-taktik.

Det är en klassiker, som han kört med hur många ggr som helst. Så fort något är jobbigt för trumpen, så kastar han fram något annat, någon riktig godbit, så att fokus och vad man talar om vänds dit.
Det spelar ingen alls roll om det är sant, om det finns substans eller liknande, syftet är ju bara att vrida det man pratar om bort från det trumpen vill slippa.

Jag är förvånad över hur mycket journalister fortfarande går på detta, hur de fortfarande går rakt i fällan.
Du tror alltså det är falskt.
Sannolikheten tycker jag är rätt så stor för att det kommer från ett labb där. Ett labb som troligen forskat på SARS ett antal år eftersom de hade ett utbrott av SARS 2002.
Du tror givetvis inte heller på att Kina köpte upp mängder med skyddsutrustning vilket lett till brister för bl.a. vården.

T TAR12 skrev:
Teoretiskt är det som du säger. I realiteten så ökar sannolikheten att du får in smittan på t.ex. äldreboende om du har hög smittspridning jämfört med om du har låg smittspridning vilket borde vara ganska självklart. Att vi fått in smittan på äldreboende är indirekt en konsekvens av att vi har en högre smittspridning.

Men visst beroende på vad man vill bevisa så kan man välja "rätt" länder. Vill jag t.ex. bevisa ett påstående om att nedstängning inte påverkar dödligheten då jämför jag t.ex. Belgien eller Spanien (länder som misslyckats eller stängt ner för sent) med Sverige så som inlägget jag citerade gjorde, och vill jag bevisa motsatsen så kanske Tyskland är ett bättre val.
Sannolikheten att få in det på boendet är ju lika hög oavsett om utvecklingen går fort eller långsamt. Går det fort är det rimligare att vidta hårdare åtgärder för att skydda de äldre. Nu har man tex besöksförbud. Något som knappast är rimligt hur länge som helst. På personalsidan skulle man kunna gjort mer. Men sådant måste man i så fall ha en beredskap för.

Mikael_L
Pga Trump, så tror jag att det är 100% fake, ja.
Som jag skrev, ett välkänt mönster.

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag är lite intresserad av hur det här med en lock-down skulle se ut. Det som jag förstått är att vårdpersonal ska fortsätta att jobba och att kollektivtrafk och skola och förskola ska stänga.

Förutom vårdpersonal måste såklart även folk som städar, lagar mat etc på sjukhus, äldreboenden, lss-boenden och inom hemtjänsten fortsatt arbete. Vilka mer? De som transporterar mat, mediciner och andra saker måste såklart få arbeta. Åtminstone några elektriker, rörmokare etc måste också få arbeta för att hantera akuta problem.
Ganska många inom dessa områden har säkert barn på skola och förskola som behöver någon vuxen i närheten. Ibland kan partnern hantera det, men i många fall finns partnern inom samma gruppering eller så finns det helt enkelt ingen partner.
Jag har hört att de som ska arbeta och som har barn som behöver omsorg ska få det på särskilda skolor och förskolor: Det kan ju låta enkelt, men dels innebär det att ytterligare några måste arbete (och då måste deras barn också få tillgång), dels finns det säkert en anledning till att man har inskolning under en längre tid för de minsta.

En annan intressant problematik blir då hur all denna personal ska ta sig till sina arbeten om kollektivtrafiken är nedstängd. Alla har inte bil eller möjlighet att gå eller cykla. Inom kort kommer det väl bli ett letande efter bensinstationer som har bränsle om leveranser till dessa stängs ner. Således måste även dessa arbeta.

Visst kan man minska antal personer som arbetar, helt klart, men därifrån till en lockdown (som åtminstone jag tolkar som en extrem minskning) är det långt. Att det skulle vara trivialt har jag svårt att tro, då det finns så många beroenden. Jag har kanske missat någon enkel lösning.

• Gilla
connywesth och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Inte för att spä på någon konspirationsteori, men var det inte något stort land i väster som slutade betala till WHO? Undrar varför... :thinking:

(Obs jag tror inte själv på denna teori)
Har fått mycket information om detta.
Om du kollar på presskonferensen från USA med Trump, så är det med en man som är kort i rocken. Denna läkare, han har personligen skrivit på ett papper till tre amerikanska forskare från USA för att starta forskning på dessa typer av virus, samt samarbeta med Bio 4 labbet i Wuhan. Samt donerat 10 miljoner dollar till Bio 4 labbet i Wuhan. Vad skulle de göra. Jo, deras smarta ide var att OM man kan göra något som ger en inkomst, samt kanske kan lära sig något, så varför inte göra det?

Att det är farligt struntar de in.
Vad är det då de kan göra? Dels kan man göra på lite olika sätt, men pengarna gick till att samla in virus från fladdermöss, klippa och klistra med dem. En del virus jobbade de med i provrör. Andra provade de med i djur så som apor.

De ville kolla om de kunde får fram ett virus som spred sig lätt mellan djur och även människor.
När de var klara med det så skulle de forska på om de kunde hitta något motmedel. Dock han de inte så långt...

När forskarna säger att det troligen inte kom från labbet i Wuhan, ja då finns det inget stöd för det.
Det enda stöd är att en dator har sagt att, "Det är osannolikt" Men man behöver inte mixtra med virus på det sättet. Dels kan man låta viruset mutera naturligt, dels finns det andra metoder där du kan klippa i hela block av kod, eller försöka få viruset att mutera själv inne i en apan.

Inget av detta kan då senare ses som någon manipulation senare.

harry73 harry73 skrev:
Norge och Finland är jätteduktiga på att fördröja smittspridningen och det gör att de fortfarande är i början av smittspridningen.
Det betyder inte att de inte kommer i en brantare del av smittspridningen senare eller att de kommer få mindre döda totalt i slutet av pandemin.
Jo, för de kommer aldrig att släppa upp smittan så mycket.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag är lite intresserad av hur det här med en lock-down skulle se ut. Det som jag förstått är att vårdpersonal ska fortsätta att jobba och att kollektivtrafk och skola och förskola ska stänga.

Förutom vårdpersonal måste såklart även folk som städar, lagar mat etc på sjukhus, äldreboenden, lss-boenden och inom hemtjänsten fortsatt arbete. Vilka mer? De som transporterar mat, mediciner och andra saker måste såklart få arbeta. Åtminstone några elektriker, rörmokare etc måste också få arbeta för att hantera akuta problem.
Ganska många inom dessa områden har säkert barn på skola och förskola som behöver någon vuxen i närheten. Ibland kan partnern hantera det, men i många fall finns partnern inom samma gruppering eller så finns det helt enkelt ingen partner.
Jag har hört att de som ska arbeta och som har barn som behöver omsorg ska få det på särskilda skolor och förskolor: Det kan ju låta enkelt, men dels innebär det att ytterligare några måste arbete (och då måste deras barn också få tillgång), dels finns det säkert en anledning till att man har inskolning under en längre tid för de minsta.

En annan intressant problematik blir då hur all denna personal ska ta sig till sina arbeten om kollektivtrafiken är nedstängd. Alla har inte bil eller möjlighet att gå eller cykla. Inom kort kommer det väl bli ett letande efter bensinstationer som har bränsle om leveranser till dessa stängs ner. Således måste även dessa arbeta.

Visst kan man minska antal personer som arbetar, helt klart, men därifrån till en lockdown (som åtminstone jag tolkar som en extrem minskning) är det långt. Att det skulle vara trivialt har jag svårt att tro, då det finns så många beroenden. Jag har kanske missat någon enkel lösning.
Om man oroar sig för såna problem är det väl bara att titta på hur tex Norge eller Finland löst det?

Fairlane
Ja och hur har man löst det då?

Och är det en lockdown eller bara en minskning?

Ok, jag hittade svaret på hur man gör med kollektivtrafiken i Helsingfors....
Den går, men man rekommederar folk att resa så lite som möjligt, ungefär som i Stockholm alltså, men härska vi ju stänga kollektivtrafiken helt, så att titta på Helsingfors hjälper inte.

Hur man gör i Oslo hittar jag inte.

Redigerat:
  • Gilla
Skruvebulten
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej vet du hur lång tid det tar?

Frågan kvarstår. Var det värt överdödligheten att inte vänta lite på resultaten av testerna av potentiella läkemedel?

Det är ju ingen nyhet att testresultat snart skulle finnas?
Nej, vet du?
Däremot vet jag att det inte är lätt och snabbt att skala upp tillverkning hur som helst oavsett vad det gäller.

Jag vet inte om maj upplevdes som så snart i månadsskiftet februari/mars. För fakta om Remdesivir verkligen hjälper finns ju fortfarande inte eftersom det finns motstridiga studier.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Rätt så allvarliga anklagelser från USA mot Kina om coronaviruset

"USA: Kina bunkrade utrustning och dolde allvaret av viruset"

[länk]

"USA:s utrikesminister Mike Pompeo säger det nya coronaviruset spreds från ett laboratorium i Wuhan.

– Det finns enormt med bevis för att det är där det började, säger han.

Amerikanska myndigheter riktar samtidigt hårda anklagelser mot Kina – som påstås ha vilselett omvärlden om viruset för att hamstra sjukvårdsutrustning."
Ja det är allvarliga anklagelser som inte har stöd i forskningsvärlden, av WHO eller av de amerikanska underrättelsetjänsterna.
The Intelligence Community also concurs with the wide scientific consensus that the COVID-19 virus was not man-made or genetically modified,” a statement from the office of acting Director of National Intelligence Richard Grenell said.
https://www.foxnews.com/politics/in...accident-at-wuhan-lab.amp?cmpid=prn_newsstand
Observera att källan är Trump-vänliga Fox News.

optimum optimum skrev:
Du tror alltså det är falskt.
Sannolikheten tycker jag är rätt så stor för att det kommer från ett labb där. Ett labb som troligen forskat på SARS ett antal år eftersom de hade ett utbrott av SARS 2002.
Du tror givetvis inte heller på att Kina köpte upp mängder med skyddsutrustning vilket lett till brister för bl.a. vården.
Vad grundar du din åsikt på?

När Europeiska länder plötsligt vill köpa in 10 gånger mer (eller hur mycket mer de ville beställa) skyddsutrustning så leder det förstås till brist, men naturligtvis så köpte Kina mycket mer skyddsutrustning än vanligt i januari och februari eftersom det behövdes inom sjukvården i Hubei m.fl. ställen.

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
E Edgarsven skrev:
Har fått mycket information om detta.
Om du kollar på presskonferensen från USA med Trump, så är det med en man som är kort i rocken. Denna läkare, han har personligen skrivit på ett papper till tre amerikanska forskare från USA för att starta forskning på dessa typer av virus, samt samarbeta med Bio 4 labbet i Wuhan. Samt donerat 10 miljoner dollar till Bio 4 labbet i Wuhan. Vad skulle de göra. Jo, deras smarta ide var att OM man kan göra något som ger en inkomst, samt kanske kan lära sig något, så varför inte göra det?

Att det är farligt struntar de in.
Vad är det då de kan göra? Dels kan man göra på lite olika sätt, men pengarna gick till att samla in virus från fladdermöss, klippa och klistra med dem. En del virus jobbade de med i provrör. Andra provade de med i djur så som apor.

De ville kolla om de kunde får fram ett virus som spred sig lätt mellan djur och även människor.
När de var klara med det så skulle de forska på om de kunde hitta något motmedel. Dock han de inte så långt...

När forskarna säger att det troligen inte kom från labbet i Wuhan, ja då finns det inget stöd för det.
Det enda stöd är att en dator har sagt att, "Det är osannolikt" Men man behöver inte mixtra med virus på det sättet. Dels kan man låta viruset mutera naturligt, dels finns det andra metoder där du kan klippa i hela block av kod, eller försöka få viruset att mutera själv inne i en apan.

Inget av detta kan då senare ses som någon manipulation senare.
Om du inte uppger några pålitliga källor så kommer det du skriver att uppfattas som dina egna gissningar.

Här är några felaktigheter:
Det är inte en dator som har sagt att det är osannolikt. Om man ska låta virus mutera naturligt så behövs det väldigt många djur som det kan mutera i. Det går inte obemärkt förbi om det varje vecka behövs 1000-tals med försöksdjur på ett enda ställe. När man klipper hela block av RNA-strängen så märks det, RNA-strängen är då inte längre lik sitt ursprung vilket borde vara uppenbart för vem som helst som tänker efter lite.

• Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Länder som inför lock-down i sept-okt pga snabbt ökande 2:a våg, minst 5 st
(Norge och Finland kommer vara bland dem)

Men det här ska jag minnas att du skrev, och håna dig sen. :)
Haha, Precis som @MathiasS skriver i inlägget efter dig så har jag såklart inte lovat dig ett fungerande vaccin i oktober! Men ett vaccin som Mr P himself har "uppfunnit" och såklart är "revolutionerande" ;)
Han kommer ju göra allt för att få sitta kvar.
Men du får gärna håna mig sen! Jag kommer säkert få äta upp min hatt många ggr i livet ;)

T
D Daniel 109 skrev:
Sannolikheten att få in det på boendet är ju lika hög oavsett om utvecklingen går fort eller långsamt. Går det fort är det rimligare att vidta hårdare åtgärder för att skydda de äldre. Nu har man tex besöksförbud. Något som knappast är rimligt hur länge som helst. På personalsidan skulle man kunna gjort mer. Men sådant måste man i så fall ha en beredskap för.
Jag menar nog ändå att i teorin så ökar sannolikheten att man får in smitta på äldreboenden om man har stor smittspridning i samhället=många smittsamma samtidigt ute i samhället, jämfört med om man har liten/låg smittspridning=få smittade samtidigt.

Som en följd av den ökade sannolikheten vid en hög smittspridning blir det som du säger rimligare att vidta hårdare åtgärder för att skydda de äldre och när smittspridningen sjunker= färre smittade i samhället samtidigt så sjunker behovet av åtgärder.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det var naturligtvis lite typ ironiskt, när jag skrev 'håna'.
Jag kommer nog nöja mig med att som maximalt, påminna ... :devilish:

och, det är ju inte så lätt att se in i framtiden, det är ju en sak jag rätt mycket framhållt i denna tråd. ;)

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T
tusenett skrev:
Det är iofs inte om smittspridningen är hög eller inte som spelar roll. Om en person som jobbar med äldre får smittan kan det vara kört oavsett om smittspridningen är liten eller stor.

Om personen drabbas tidigt för att man har stor smittspridning i början av pandemin eller om den drabbas sent pga att man minskat smittspridningen med åtgärder och det därför tog längre tid spelar inte någon roll.

Man kan få lika många döda, men de kommer inte på lika kort tid bara.

Igen teoretiskt alltså, och allt annat lika.
Jag menar att om du har hög smittspridning så innebär det att du har många smittade samtidigt. Om du har många smittade samtidigt ökar sannolikheten att någon av dom som arbetar på ett äldreboende är smittade och för in smittan till äldreboendet när de befinner sig i ett asymtomatiskt tillstånd.

Antalet som avlider är beroende på inom vilka grupper smittan sprider sig men också hur många som totalt blir smittade och för att skydda grupper som äldreboende så är det önskvärt med en långsammare smittspridning.

Som du skriver, allt teoretiskt, och allt annat lika.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.