2 358 212 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej det har den gjort pga personalen gått omkring utan skyddsutrustning på jobbet.BirgitS skrev:
De kunde ju inte smitta utan symptom. ...
Och dessutom fanns det ju ingen utrustning ändå.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Kan ju bara säga att det finns massor med restauranger som är öppna i Stockholmsområdet i alla fall. Du borde väl ha hört talas om att det råder trängsel på en del av dem.K karlmb skrev:
Sen är det ju inte bara restauranger som slutar generera skatteintäkter, både från företagen i sig och från de anställda, om man inför hårda restriktioner med utegångsförbud för annat än mat- och apoteksbesök utan även t.ex. hantverkare, byggvaruhandel och andra affärer.
Skatteintäkterna från några misskötsamma restaurangägare kommer definitivt inte att sänka Sveriges ekonomi. Då sänks den betydligt mer av en vård som kollapsar, något den riskerar att göra i det fall exempelvis dessa misskötsamma restaurangägare inte börjar sköta sig.BirgitS skrev:
Men om jag uppfattar dig korrekt, så är det för dig alltså okej att dessa misskötsamma restauranger, som har det fullproppat på sina serveringar, skall få fortsatt hålla öppet och bidra till smittspridningen? Dvs. allt för att restaurangägaren skall fortsatt kunna få sin inkomst?
För det enda jag menar, är att dessa misskötsamma restaurangägare skall få sina tillstånd indragna tills hela coronakrisen är över, eftersom de vägrar att hålla sig till riktlinjerna.
Jag har aldrig skrivit att alla restauranger skall stängas. De som kan hålla sig till riktlinjerna om att ha lämpligt avstånd mellan kunderna och resten av reglerna, bör så klart få fortsätta driva sin verksamhet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Vad menar du med "nej"?K karlmb skrev:
Anser du att coronaviruset inte har tagit sig in på äldreboenden i många länder?
Annars handlar ju mitt inlägg och det jag svarade på just om att folk smittar utan symtom.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
I så fall håller jag med, jag trodde att det gällde att eftersom några restauranger misskötte sig så skulle hela branschen stängas. Det var så jag uppfattade ditt inlägg #9874 eftersom du skrev:tompax skrev:
Skatteintäkterna från några misskötsamma restaurangägare kommer definitivt inte att sänka Sveriges ekonomi. Då sänks den betydligt mer av en vård som kollapsar, något den riskerar att göra i det fall exempelvis dessa misskötsamma restaurangägare inte börjar sköta sig.
Men om jag uppfattar dig korrekt, så är det för dig alltså okej att dessa misskötsamma restauranger, som har det fullproppat på sina serveringar, skall få fortsatt hålla öppet och bidra till smittspridningen? Dvs. allt för att restaurangägaren skall fortsatt kunna få sin inkomst?
För det enda jag menar, är att dessa misskötsamma restaurangägare skall få sina tillstånd indragna tills hela coronakrisen är över, eftersom de vägrar att hålla sig till riktlinjerna.
Jag har aldrig skrivit att alla restauranger skall stängas. De som kan hålla sig till riktlinjerna om att ha lämpligt avstånd mellan kunderna och resten av reglerna, bör så klart få fortsätta driva sin verksamhet.
"Det stora problemet är alla restauranger och fik och annat sådant där tämligen icke-livsviktigt. Likaså kalas och fester. Förbjud sådant istället, så minskar det smittspridningen rejält."
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
BirgitS skrev:
Har du nyare siffror som visar att dödligheten per miljon insjuknade är avsevärt högre för Covid-19 än för säsongsinfluensa eller inte?
Nu är det andra gången jag frågar så man kan ju undra vem som är dum.
Hur vore det om du lärde dig att redogöra för dina påståenden så att man vet vad du menar i stället för att slänga ut lösa fraser utan sammanhang och förklaring.
Din länk visar väl just det jag tog upp att Sverige är bra på att redovisa antalet avlidna i Covid-19 jämfört med många andra länder t.ex. Italien som kraftigt underrapporterar dödsfallen.
Men du inser väl att uteblivna skatteintäkter medför att fler kommer att dö i framtiden därför att det då inte finns pengar till dyra mediciner och behandlingar?
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/nu-är-det-tydligt-betydligt-värre-än-en-säsongsinfluensa-12582466BirgitS skrev:
Har du nyare siffror som visar att dödligheten per miljon insjuknade är avsevärt högre för Covid-19 än för säsongsinfluensa eller inte?
Nu är det andra gången jag frågar så man kan ju undra vem som är dum.
Hur vore det om du lärde dig att redogöra för dina påståenden så att man vet vad du menar i stället för att slänga ut lösa fraser utan sammanhang och förklaring.
Din länk visar väl just det jag tog upp att Sverige är bra på att redovisa antalet avlidna i Covid-19 jämfört med många andra länder t.ex. Italien som kraftigt
Räcker Anders Tegnell för herren?
Precis, det hade krävs en overkligt hög kompetens och enorma resurser i äldrevården för att kunna få den strategi att fungera som Sverige valde. Anledningen till att vi valde den vägen var att man gjorde en kvalificerad gissning från FHM-håll att viruset inte var så smittsamt innan tydliga symptom visar sig och man gissade fel. Det enda som hade räddat de äldre äldre var om smittan aldrig spreds till personalen i första hand, d v s att man tidigt stoppat spridningen i samhället på något sätt. Men nu går det inte att rulla tillbaka bandet.mathiash77 skrev:Ja, samtidigt som man visste om att 80% inte visade på några symptom, att testerna tog upp till ett dygn att göra och att testkapaciteten inte räckte till.
Jag anser att denna rapport visar att det spelar ingen roll hur skicklig sjukvården är, många blir smittade ändå. Det skulle också kunna förklara varför så många äldreboenden fick smitta även om all personal skötte sig exemplariskt.
Så den enda lösningen enligt mig blir då att isolera alla, alla med vårdbehov behöver isoleras MED vårdgivare. Man får testa all personal innan de får komma in på vårdställen och sedan hållas inlåsta tills de blir avbytta X veckor senare. Ett fängelse för personal och vårdbehövande helt enkelt tills krisen är över.
Eller finns det någon annan lösning?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Jag är kvinna.N Nybergzzz skrev:
Det där handlar ju om totalt antal döda och inte antal döda i förhållande till antal insjuknade. Det är ju två helt olika saker.
Tegnells uttalande på sidan du länkade till:
"Det var under en dryg timmes lång intervju med den amerikanska stiftelsen German marshall fund (GMF), som Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell berättade att han håller fast vid teorin om att coronaviruset kan likställas med den årliga influensan när det gäller dödlighet."
Dödlighet gäller ju antal döda i förhållande till antal insjuknande, alltså antal % av de som blir sjuka som dör.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Det har man inte lyckats med i något europeiskt land så vitt jag har förstått, även i Norge och FInland finns coronaviruset inne på äldreboenden.Claes Sörmland skrev:
Precis, det hade krävs en overkligt hög kompetens och enorma resurser i äldrevården för att kunna få den strategi att fungera som Sverige valde. Anledningen till att vi valde den vägen var att man gjorde en kvalificerad gissning från FHM-håll att viruset inte var så smittsamt innan tydliga symptom visar sig och man gissade fel. Det enda som hade räddat de äldre äldre var om smittan aldrig spreds till personalen i första hand, d v s att man tidigt stoppat spridningen i samhället på något sätt. Men nu går det inte att rulla tillbaka bandet.
Sen var det väl inte bara en gissning utan man gick väl på den information som kom från Kina i det läget.
Nu får du ge dig. Du blev ägd.BirgitS skrev:
Jag är kvinna.
Det där handlar ju om totalt antal döda och inte antal döda i förhållande till antal insjuknade. Det är ju två helt olika saker.
Tegnells uttalande på sidan du länkade till:
"Det var under en dryg timmes lång intervju med den amerikanska stiftelsen German marshall fund (GMF), som Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell berättade att han håller fast vid teorin om att coronaviruset kan likställas med den årliga influensan när det gäller dödlighet."
Dödlighet gäller ju antal döda i förhållande till antal insjuknande, alltså antal % av de som blir sjuka som dör.
Jasså länk på detta och att dödstalen är lika höga som Sverige på äldreboenden?BirgitS skrev:
Hur är det egentligen?
Viruset sprids med droppsmitta. Man kan vara asymptomatiskt sjukt (inte uppvisa symptom).
Min fråga blir då, om man är sjuk, men inte nyser/hostar/snorar. Hur mycket smittar man då? Ifall svaret är "nästan inte alls" så är det väl inget större problem med asymptomatiskt sjuka?
Viruset sprids med droppsmitta. Man kan vara asymptomatiskt sjukt (inte uppvisa symptom).
Min fråga blir då, om man är sjuk, men inte nyser/hostar/snorar. Hur mycket smittar man då? Ifall svaret är "nästan inte alls" så är det väl inget större problem med asymptomatiskt sjuka?