Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Och förklarar varför coronaviruset har tagit sig in på äldreboenden i så många länder inkl. sådana som har haft nerstängningar och få sjuka som Norge och Finland.
Nej det har den gjort pga personalen gått omkring utan skyddsutrustning på jobbet.
De kunde ju inte smitta utan symptom. ...
Och dessutom fanns det ju ingen utrustning ändå.
 
  • Gilla
tompas11 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Kan du inte räkna ut hur många restauranger som inte gått i KK framåt maj när vi troligen peakar i insjuknade i Sverige?
Det blir omstart på alla såna verksamheter även med Sveriges icke-modell, så det hade varit bättre att göra som övriga och samtidigt komma i fas med dem för återuppbyggnaden.
Kan ju bara säga att det finns massor med restauranger som är öppna i Stockholmsområdet i alla fall. Du borde väl ha hört talas om att det råder trängsel på en del av dem.

Sen är det ju inte bara restauranger som slutar generera skatteintäkter, både från företagen i sig och från de anställda, om man inför hårda restriktioner med utegångsförbud för annat än mat- och apoteksbesök utan även t.ex. hantverkare, byggvaruhandel och andra affärer.
 
tompax
BirgitS BirgitS skrev:
Men du inser väl att uteblivna skatteintäkter medför att fler kommer att dö i framtiden därför att det då inte finns pengar till dyra mediciner och behandlingar?
Skatteintäkterna från några misskötsamma restaurangägare kommer definitivt inte att sänka Sveriges ekonomi. Då sänks den betydligt mer av en vård som kollapsar, något den riskerar att göra i det fall exempelvis dessa misskötsamma restaurangägare inte börjar sköta sig.

Men om jag uppfattar dig korrekt, så är det för dig alltså okej att dessa misskötsamma restauranger, som har det fullproppat på sina serveringar, skall få fortsatt hålla öppet och bidra till smittspridningen? Dvs. allt för att restaurangägaren skall fortsatt kunna få sin inkomst?

För det enda jag menar, är att dessa misskötsamma restaurangägare skall få sina tillstånd indragna tills hela coronakrisen är över, eftersom de vägrar att hålla sig till riktlinjerna.

Jag har aldrig skrivit att alla restauranger skall stängas. De som kan hålla sig till riktlinjerna om att ha lämpligt avstånd mellan kunderna och resten av reglerna, bör så klart få fortsätta driva sin verksamhet.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Nej det har den gjort pga personalen gått omkring utan skyddsutrustning på jobbet.
De kunde ju inte smitta utan symptom. ...
Och dessutom fanns det ju ingen utrustning ändå.
Vad menar du med "nej"?
Anser du att coronaviruset inte har tagit sig in på äldreboenden i många länder?
Annars handlar ju mitt inlägg och det jag svarade på just om att folk smittar utan symtom.
 
E
BirgitS BirgitS skrev:
Det var du som uttryckligen skrev att det var 40 plan per dygn som att det skulle vara märkvärdigt mycket.
det var inte jag som skrev DN artikeln...
 
BirgitS
tompax tompax skrev:
Skatteintäkterna från några misskötsamma restaurangägare kommer definitivt inte att sänka Sveriges ekonomi. Då sänks den betydligt mer av en vård som kollapsar, något den riskerar att göra i det fall exempelvis dessa misskötsamma restaurangägare inte börjar sköta sig.

Men om jag uppfattar dig korrekt, så är det för dig alltså okej att dessa misskötsamma restauranger, som har det fullproppat på sina serveringar, skall få fortsatt hålla öppet och bidra till smittspridningen? Dvs. allt för att restaurangägaren skall fortsatt kunna få sin inkomst?

För det enda jag menar, är att dessa misskötsamma restaurangägare skall få sina tillstånd indragna tills hela coronakrisen är över, eftersom de vägrar att hålla sig till riktlinjerna.

Jag har aldrig skrivit att alla restauranger skall stängas. De som kan hålla sig till riktlinjerna om att ha lämpligt avstånd mellan kunderna och resten av reglerna, bör så klart få fortsätta driva sin verksamhet.
I så fall håller jag med, jag trodde att det gällde att eftersom några restauranger misskötte sig så skulle hela branschen stängas. Det var så jag uppfattade ditt inlägg #9874 eftersom du skrev:
"Det stora problemet är alla restauranger och fik och annat sådant där tämligen icke-livsviktigt. Likaså kalas och fester. Förbjud sådant istället, så minskar det smittspridningen rejält."
 
  • Gilla
Skruvebulten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
E erkka skrev:
det var inte jag som skrev DN artikeln...
Det förstår jag men vad ville du ha sagt med ditt inlägg då?
E erkka skrev:
Verkar visst som att gränsen inte är riktigt stängd... 40 plan per dygn på Arlanda.

[länk]
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du nyare siffror som visar att dödligheten per miljon insjuknade är avsevärt högre för Covid-19 än för säsongsinfluensa eller inte?
Nu är det andra gången jag frågar så man kan ju undra vem som är dum.

Hur vore det om du lärde dig att redogöra för dina påståenden så att man vet vad du menar i stället för att slänga ut lösa fraser utan sammanhang och förklaring.

Din länk visar väl just det jag tog upp att Sverige är bra på att redovisa antalet avlidna i Covid-19 jämfört med många andra länder t.ex. Italien som kraftigt underrapporterar dödsfallen.


Men du inser väl att uteblivna skatteintäkter medför att fler kommer att dö i framtiden därför att det då inte finns pengar till dyra mediciner och behandlingar?
BirgitS BirgitS skrev:
Har du nyare siffror som visar att dödligheten per miljon insjuknade är avsevärt högre för Covid-19 än för säsongsinfluensa eller inte?
Nu är det andra gången jag frågar så man kan ju undra vem som är dum.

Hur vore det om du lärde dig att redogöra för dina påståenden så att man vet vad du menar i stället för att slänga ut lösa fraser utan sammanhang och förklaring.

Din länk visar väl just det jag tog upp att Sverige är bra på att redovisa antalet avlidna i Covid-19 jämfört med många andra länder t.ex. Italien som kraftigt
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/nu-är-det-tydligt-betydligt-värre-än-en-säsongsinfluensa-12582466
Räcker Anders Tegnell för herren?
 
  • Gilla
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
mathiash77 skrev:
Ja, samtidigt som man visste om att 80% inte visade på några symptom, att testerna tog upp till ett dygn att göra och att testkapaciteten inte räckte till.

Jag anser att denna rapport visar att det spelar ingen roll hur skicklig sjukvården är, många blir smittade ändå. Det skulle också kunna förklara varför så många äldreboenden fick smitta även om all personal skötte sig exemplariskt.



Så den enda lösningen enligt mig blir då att isolera alla, alla med vårdbehov behöver isoleras MED vårdgivare. Man får testa all personal innan de får komma in på vårdställen och sedan hållas inlåsta tills de blir avbytta X veckor senare. Ett fängelse för personal och vårdbehövande helt enkelt tills krisen är över.

Eller finns det någon annan lösning?
Precis, det hade krävs en overkligt hög kompetens och enorma resurser i äldrevården för att kunna få den strategi att fungera som Sverige valde. Anledningen till att vi valde den vägen var att man gjorde en kvalificerad gissning från FHM-håll att viruset inte var så smittsamt innan tydliga symptom visar sig och man gissade fel. Det enda som hade räddat de äldre äldre var om smittan aldrig spreds till personalen i första hand, d v s att man tidigt stoppat spridningen i samhället på något sätt. Men nu går det inte att rulla tillbaka bandet.
 
  • Gilla
Lars48 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
[länk]
Räcker Anders Tegnell för herren?
Jag är kvinna.

Det där handlar ju om totalt antal döda och inte antal döda i förhållande till antal insjuknade. Det är ju två helt olika saker.

Tegnells uttalande på sidan du länkade till:
"Det var under en dryg timmes lång intervju med den amerikanska stiftelsen German marshall fund (GMF), som Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell berättade att han håller fast vid teorin om att coronaviruset kan likställas med den årliga influensan när det gäller dödlighet."
Dödlighet gäller ju antal döda i förhållande till antal insjuknande, alltså antal % av de som blir sjuka som dör.
 
  • Gilla
  • Älska
granis70 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Precis, det hade krävs en overkligt hög kompetens och enorma resurser i äldrevården för att kunna få den strategi att fungera som Sverige valde. Anledningen till att vi valde den vägen var att man gjorde en kvalificerad gissning från FHM-håll att viruset inte var så smittsamt innan tydliga symptom visar sig och man gissade fel. Det enda som hade räddat de äldre äldre var om smittan aldrig spreds till personalen i första hand, d v s att man tidigt stoppat spridningen i samhället på något sätt. Men nu går det inte att rulla tillbaka bandet.
Det har man inte lyckats med i något europeiskt land så vitt jag har förstått, även i Norge och FInland finns coronaviruset inne på äldreboenden.

Sen var det väl inte bara en gissning utan man gick väl på den information som kom från Kina i det läget.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag är kvinna.

Det där handlar ju om totalt antal döda och inte antal döda i förhållande till antal insjuknade. Det är ju två helt olika saker.

Tegnells uttalande på sidan du länkade till:
"Det var under en dryg timmes lång intervju med den amerikanska stiftelsen German marshall fund (GMF), som Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell berättade att han håller fast vid teorin om att coronaviruset kan likställas med den årliga influensan när det gäller dödlighet."
Dödlighet gäller ju antal döda i förhållande till antal insjuknande, alltså antal % av de som blir sjuka som dör.
Nu får du ge dig. Du blev ägd.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
tompas11 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Nu får du ge dig. Du blev ägd.
Jag tycker precis tvärtom.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 13 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det har man inte lyckats med i något europeiskt land så vitt jag har förstått, även i Norge och FInland finns coronaviruset inne på äldreboenden.

Sen var det väl inte bara en gissning utan man gick väl på den information som kom från Kina i det läget.
Jasså länk på detta och att dödstalen är lika höga som Sverige på äldreboenden?
 
  • Gilla
tompas11 och 3 till
  • Laddar…
Hur är det egentligen?

Viruset sprids med droppsmitta. Man kan vara asymptomatiskt sjukt (inte uppvisa symptom).

Min fråga blir då, om man är sjuk, men inte nyser/hostar/snorar. Hur mycket smittar man då? Ifall svaret är "nästan inte alls" så är det väl inget större problem med asymptomatiskt sjuka?
 
  • Gilla
b8q och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.