2 358 579 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
E erkka skrev:
https://www.swedavia.se/globalassets/statistik/swedavia_202003.pdf
Jag hoppas du har fel och i mars minskade i alla fall passagerarmängden med 60% på utrikesflyg. Så det blir spännande att se April statistiken!
Jag har också information om att även reguljärflyg köps upp av företag/länder för att flyga varor mellan platser.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Med ditt korta inlägg så är det ju inte lätt att veta vad du syftade på.E erkka skrev:
Ingen har väl någonsin påstått att gränsen ska vara stängt för allt och alla.
Det var du som uttryckligen skrev att det var 40 plan per dygn som att det skulle vara märkvärdigt mycket. Av artikeln framgår det att ett tiotal är fraktflyg och 13 är UD:s flyg för hemvändande svenskar och något är privat anordnat för hemvändande. Sen glest besatta reguljärflyg där de flesta har lov att komma in i Sverige, och endast några människor stoppas varje dag för att de inte är tillåtna att komma in, ung. 70 på en dryg månad.
Det står också i artikeln att flygtrafiken har minskat med 97 % hittills i april.
Dels har jag läst om en studie i UK där man ska inleda fas 2 nu på torsdag och dels har du en kinesisk studie nedan:BirgitS skrev:
https://www.voanews.com/covid-19-pandemic/china-announces-phase-2-clinical-trials-covid-19-vaccine
Så kom det lite vetenskap som visar att den svenska strategin med allmänt spridd smitta och skydd av de äldre genom symptomfri personal var dödsdömd från början. Viruset är helt enkelt där i för höga titrar innan symptomen uppträder. Därmed visade det sig att FHM byggde sin strategi på felaktiga utgångspunkter.
Central data i en figur:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2008457?query=featured_coronavirus
Central data i en figur:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2008457?query=featured_coronavirus
Även om UD inte avrått ännu för resor utomlands så borde man kunna tänka själv. Jag skulle inte ta den risken att komma till en plats utomlands med liknande status som de skidorter i Italien eller Österrike.tusenett skrev:Eftersom UD inte ännu avråder från resor i sommar så verkar det som att folk som redan bokat flygbiljetter utomlands ännu inte kan avboka dessa och få pengarna tillbaka (om man inte köpt avbokningsbar biljett).
Man ska nog inte vara säker att man ens kan semestra i Sverige heller. Det kan bli avrådan från att resa även under sommaren.
Vi förbereder oss på en semester hemmavid i sommar även om vi hoppas på att kunna åka bort inom Sverige. Vi klurar på olika byggprojekt som är lämpliga och inser att man redan nu måste börja förbereda. Jag tror det kommer bli högtryck på byggvaruhusen i sommar.
Min spådom är att det i sommar kommer vara mer brist på trallbrädor och tryckimpregnerat virke än det är nu på jäst och toapapper.
Däremot semester i Sverige. Regeringen kan avråda men troligen aldrig förbjuda sådant.
Här i Sverige anser jag det relativt säkert att resa om man tar med sig råden från FHM om social distans, hygien mm.
Jag tror vi mår bra av lite semester på annan ort också. Även om det bara blir några dagar. Speciellt med det läge vi är i nu och som troligen kommer vara ett tag till i år.
Du tycker inte man ska åka utomlands trots att det ännu inte finns någon avrådan men du tycker också att man ska åka inom Sverige även om det skulle avrådas.optimum skrev:
Även om UD inte avrått ännu för resor utomlands så borde man kunna tänka själv. Jag skulle inte ta den risken att komma till en plats utomlands med liknande status som de skidorter i Italien eller Österrike.
Däremot semester i Sverige. Regeringen kan avråda men troligen aldrig förbjuda sådant.
Här i Sverige anser jag det relativt säkert att resa om man tar med sig råden från FHM om social distans, hygien mm.
Jag tror vi mår bra av lite semester på annan ort också. Även om det bara blir några dagar. Speciellt med det läge vi är i nu och som troligen kommer vara ett tag till i år.
Jag får intrycket att du inte alls tycker man ska tänka själv eller följa FoHMs råd utan det verkar mer som att du tycker att man ska tänka som du och följa just dina råd.
Skillnaden mellan Norge och Sverige är att Norge har infört kraftigare restriktioner och därigenom hållit nere smittspridningen. När de öppnar upp kan de fortsätta att hålla nere smittspridningen mha av appen. Eftersom vi har inte har lika kraftiga restriktioner, vilket avspeglas i antalet avlidna, så har vi en kraftigare uppförsbacken för smittspårning, i vart fall i de regioner där vi har stor smittspridning.BirgitS skrev:
Sydkorea är ju ett specialfall eftersom de har varit förberedda sen de togs på sängen av en epidemi för 5 år sen som de inte alls kunde hantera.
Norge har ju precis börjat med sin app så det var ju inget som de använde i mars. Samma sak gäller väl andra länder som du nämner. Även i Sverige pågår det arbete med att ta fram en sån app.
Jag tror att den utveckling vi kommer att se i flertalet europeiska länder samt USA är att man gradvis öppnar upp och smittspårar mha av en app. Jag tror även att det kommer att komma till Sverige men tyvärr ligger vi inte i framkant i den utvecklingen och hamnar därför på efterkälken. Jag tror tyvärr att detta kommer att avspeglas i antalet döda samt i försämrad ekonomisk utveckling i Sverige relativt de länder som kombinerat smittspårning mha app med initialt kraftigare restriktione.
MSB och folkhälsomyndigheten har dessutom avisat ett erbjudande om en gratis och färdigutvecklad app i slutet av mars från Telia. Som jag förstått det så var den (innofficiellt) huvudsakliga anledningen till att man tackade nej NIH syndromet (Not Invented Here). Det hade kanske varit effektivare om Sverige valt att delta i det europiska samarbetet med att ta fram en app, kan jag tycka.
Jag håller med dig i sak om att vi inte kan ha ett otestat vaccin i befolkningen. Inlägget vara bara ett förtydligande av det inte finns någon koppling mellan narkolepsi och svininfluensa, något som även förvånade mig när jag läste på om vaccin.P patst577 skrev:
Redigerat:
https://www.svt.se/nyheter/tiotusentals-fler-dodsfall-av-covid-19BirgitS skrev:
Har du några nyare vetenskapliga siffror som visar att dödligheten i Covid-19 avviker väldigt mycket från dödligheten i säsongsinfluensa?
Jag tycker det verkar utifrån de siffror som olika länder presenterar som att dödligheten är ungefär densamma, under 1 %, och det är de äldsta som blir svårast sjuka och avlider även i säsongsinfluensa.
Kurvan över antalet nya sjukdomsfall/dag och antalet avlidna per dag är ju i stort sett platt så vad menar du?
[länk]
Ingen av de kurvorna är ökande längre, vilket de var i mars (och början av april när det gäller avlidna).
Det cirkulerar väldigt många myter när det gäller citat så det ger jag inte mycket för.
Vet inte vilka siffror du menar (eftersom du som vanligt är väldigt otydlig) men 7-9 april hade vi ungefär 83, 110 resp. 84 avlidna per dag.
Italien hade över 900 avlidna den värsta dagen. Till Italiens siffror ska läggas alla de som inte ingår i siffrorna eftersom de har dött hemma eller på äldreboende, vilket lär vara ung. 30 %, så snarare minst 1100 den dagen, alltså 10 gånger mer än Sveriges max.
Föreslår att när du kommer med påståenden så visar du också de fakta som du bygger dina påståenden på så går det att ta dig mer på allvar.
Är du dum eller spelar du dum som påstår att covid 19 är värre säsong influensa??
Italien har 6.7 mer befolkning. Dödligheten per miljon invånare var nästan lika hög som Italien... Lär dig matte.
Då ber jag om ursäktoptimum skrev:
Ja, så låter det alltid i Sverige när det kommer till vissa saker. Sverige är ibland som en öde ö i en hel värld. Medan alla andra länder kan så kan inte Sverige. Man står helt handfallen och vet inte hur man skall agera, utan yrar runt som ett dussin höns.tusenett skrev:Vissa låter som rimliga idéer som jag också funderat på. Men jag tror att det helt enkelt är så att vi inte har några lagar som kan användas för att införa dylika förbud. För att få till det måste man helt enkelt ändra i grundlagen om jag förstått det korrekt. Men du kanske vet mer och i så fall är jag nyfiken på exakt hur man går tillväga?
Många bra idéer kvarstår annars att vara just bra ideér och kommer inte längre hur mycket man än skulle vilja.
Medan alla andra länder kan, så kan inte Sverige. Är det någon som verkligen är stolt över ett sådant statsskick?
Här pratar vi om att spara- och rädda liv. Hur svårt kan det vara att förbjuda onödigheter som att folk trängs på fik och restauranger, för att nämna ett exempel?
Märkligt nog finns det många andra saker man kan köra över befolkningen med, mot befolkningens vilja, till den grad att demokratin sätts ur spel och förfarandet mer skulle kunna liknas vid diktatur. Varför inte hålla ett hårt grepp också när det gäller hälsa och liv?
Regeringen borde göra tillfälliga lagar med kännbara straff för den som bryter mot dessa lagar. Hur svårt kan det vara??
Kanske beror på att Italien har fler invånare ään Sverige?BirgitS skrev:
Har du några nyare vetenskapliga siffror som visar att dödligheten i Covid-19 avviker väldigt mycket från dödligheten i säsongsinfluensa?
Jag tycker det verkar utifrån de siffror som olika länder presenterar som att dödligheten är ungefär densamma, under 1 %, och det är de äldsta som blir svårast sjuka och avlider även i säsongsinfluensa.
Kurvan över antalet nya sjukdomsfall/dag och antalet avlidna per dag är ju i stort sett platt så vad menar du?
[länk]
Ingen av de kurvorna är ökande längre, vilket de var i mars (och början av april när det gäller avlidna).
Det cirkulerar väldigt många myter när det gäller citat så det ger jag inte mycket för.
Vet inte vilka siffror du menar (eftersom du som vanligt är väldigt otydlig) men 7-9 april hade vi ungefär 83, 110 resp. 84 avlidna per dag.
Italien hade över 900 avlidna den värsta dagen. Till Italiens siffror ska läggas alla de som inte ingår i siffrorna eftersom de har dött hemma eller på äldreboende, vilket lär vara ung. 30 %, så snarare minst 1100 den dagen, alltså 10 gånger mer än Sveriges max.
Föreslår att när du kommer med påståenden så visar du också de fakta som du bygger dina påståenden på så går det att ta dig mer på allvar.