Status
Inte öppen för fler kommentarer.
tusenett skrev:
Du får gärna utveckla det där med ”tidigt stoppat spridningen i samhället på något sätt.” Det skulle vara intressant att höra på vilket sätt du menar man borde gjort? Det får gärna vara något sätt som faktiskt hade varit realistiskt genomförbart. Införa utegångsförbud var t.ex. tydligen inte möjligt pga bristande lagstöd. Testa och smittspåra gjorde man redan så mycket man hade resurser till så mer sånt gick inte heller.
Facit finns/fanns redan i Sydkorea. Men Tegnell visste bättre.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag tror utifrån det jag har läst så kan det komma droppsmitta när man andas också. I normalfallet där man håller sig på lite avstånd från varandra så är det inget problem eftersom dropparna faller neråt rätt snabbt, men i vårdsituationer där personal och patient/boende kan komma väldigt nära varandra, tänk påklädning, hårborstning osv. där man dessutom ofta småpratar samtidigt så är det ju lätt hänt att dropparna kommer till den luft som den andra personen andas in.

Tidigare i tråden var det uppe resultat från Tysklands tidigaste smittspårning och det hade då visat sig att patient 5 satt rygg mot rygg med patient 4 i en (trång) lunchrestaurang och då vände sig patient 5 om och bad patient 4 räcka över saltet, patient 4 gjorde det och sa då samtidigt något typ "varsågod" och det räckte för spridning. Jag kan komma ihåg fel på exakt vilka nummer det var men förloppet var sånt. Dessutom var det ju i så tidigt skede att patient 4 kan ju ha symtom också.
Luftkonditionering har betydelse med
 
Claes Sörmland
tusenett skrev:
Du får gärna utveckla det där med ”tidigt stoppat spridningen i samhället på något sätt.” Det skulle vara intressant att höra på vilket sätt du menar man borde gjort? Det får gärna vara något sätt som faktiskt hade varit realistiskt genomförbart. Införa utegångsförbud var t.ex. tydligen inte möjligt pga bristande lagstöd. Testa och smittspåra gjorde man redan så mycket man hade resurser till så mer sånt gick inte heller.
Jag är varken politiker eller anställd på Folkhälsomyndigheten så jag har ingen policy i denna fråga. Som sagt, vi kan inte backa bandet. Vi får leva med myndigheters och regerings beslut. Både de krisakuta och de som togs åren innan pandemi.

Det som kommer sen efter krisen är att utvärdera deras åtgärder och utkräva politiskt och personligt ansvar.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Facit finns/fanns redan i Sydkorea. Men Tegnell visste bättre.
Menar du hade vi hade samma beredskap inför detta som Sydkorea och hade bara kunnat kopiera allt de gjort/gjorde? Jag har förstått annorlunda.
 
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ny Teknik 23 april 2020 , skriven av Björn Hedin.
"Upprörda forskare har gett sig ut i debatten om covid-19 men har släppt alla sina normala krav på vetenskaplig noggrannhet och kontroll av data. Förtroendet för forskarsamhället och forskare riskerar att ta skada."
Den angriper främst de "22 forskarnas DN-debatt", och visar tydligt på hur viktigt det är med källor och urval av data. Jag har följt den här tråden lite "av och till" och tycker att det mest handlar om att välja de data, som passar ens övertygelse ( likt de 22 ). Att som flera här i tråden välja ut 2-4 dagar för att visa trender är ju helt galet, när det är frågan om små tal. Att diskutera lämpliga åtgärder kan man ju göra, men utan ett brett spektrum av olika data och beprövad vetenskap över hur olika samhällen fungerar på längre sikt och med hänsyn då till en massa olika aspekter, så kan man ju bara säga:
"Jag TYCKER och TROR att det vore bäst att............".
Kanske dags att ta en eller två veckors paus i skrivandet, så att det åtminstone hinner komma in lite tillförlitligare siffror.
"De 22" valde kanske snävt men deras poäng var inte att ge en absolut sanning i det avseendet.
Nu visar det sig redan ändå att deras höga prognoser börjar slå in så jag tycker nog vi kan lägga ner den debatten och byta ut FHM.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Skruvebulten
P Putte 9497 skrev:
Precis så är tid något vi inte har.

När ryssen en morgon står och bankar med stålet på Svea rikes dörr då tar det ett halvår för Sverige att besluta om att krigslagar gäller.

Inför krigslagar för olika kriser för böveln.

Problemet med våra politiker är att de inte är vuxna för uppgiften
Du har helt rätt om tiden men just den saken kan nog ingen politiker, helt oavsett vilket parti som sitter i regeringsställning göra något åt.
En inte helt lättförståelig jämförelse det där med ryssen och vapenskrammel.
Om/när de står i farstun och skramlar tror jag att de har en helt egen agenda och struntar förmodligen i om vi snabbt eller långsamt lyckas fixa till en lag som förbjuder dem att skramla i vår farstun.
Dessutom tror jag utaan att veta, sitter och killgissar nu. Att just krigshandlingar står i ngt slags eget kapitel i Svea rike. Men det där kan man ju lätt googla fram men jag ids inte just nu.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Facit finns/fanns redan i Sydkorea. Men Tegnell visste bättre.
Sydkorea var förberett på ett helt annat sätt än alla andra länder, det har inget med Tegnell att göra.
 
P
K karlmb skrev:
"De 22" valde kanske snävt men deras poäng var inte att ge en absolut sanning i det avseendet.
Nu visar det sig redan ändå att deras höga prognoser börjar slå in så jag tycker nog vi kan lägga ner den debatten och byta ut FHM.
Jag antar att du tänker söka tjänsten som Statsepidemiolog då?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Menar du hade vi hade samma beredskap inför detta som Sydkorea och hade bara kunnat kopiera allt de gjort/gjorde? Jag har förstått annorlunda.
Du är nåt på spåren.
Nej man visste givetvis att Sverige helt saknar all form av beredskap.
Ändå kunde man valt andra vägar i början.
Tex stenhård karantän på Italienturister och nedstängning av tex kollektivtrafik. Det hade inte kostat mycket.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Många i detta forum tycks veta bättre än Tegnell så vi kanske skulle skicka en inbjudan till FHM att han läser dessa inlägg här och tar lärdom av de proffs här som vet bättre (eller rättare sagt tror sig veta bättre)
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Facit finns/fanns redan i Sydkorea. Men Tegnell visste bättre.
Det är en 100%ig lögn att Sydkorea hade svaret när Sverige fick våra första smittade.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-korea/

Genom att titta på deras smittade så steg det ända till mitten eller slutet av mars innan det gick att bekräfta att våg 1 var under kontroll.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är varken politiker eller anställd på Folkhälsomyndigheten så jag har ingen policy i denna fråga. Som sagt, vi kan inte backa bandet. Vi får leva med myndigheters och regerings beslut. Både de krisakuta och de som togs åren innan pandemi.

Det som kommer sen efter krisen är att utvärdera deras åtgärder och utkräva politiskt och personligt ansvar.
Ja, att det ska utvärderas tycker jag verkligen. Jag reagerade mest på att man ska uppnå ditten och datten ”på något sätt” utan att berätta hur det ska gå till. Då blir det liksom mest en massa snack från åskådarplats utan något värde.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Tex stenhård karantän på Italienturister och nedstängning av tex kollektivtrafik. Det hade inte kostat mycket.
Vad menar du egentligen med "stenhård karantän"?

Skulle man stängt in dem på varsitt hotellrum? För hemma kan de ju inte vara. De har ju sambos och barn i samma hus som ska till jobb och skola. Och vi pratar ju hundratals personer om dagen, bara man räknar den som kommer med flyg. Och de som kommer med tåg/båt/buss/bil har man ju ingen aning om att de faktiskt kommer.

Och de som jobbar på de här hotellen, hur gör man med dem?

Och hur menar du att det skulle vara billigt att stänga ner kollektivtrafiken? Man tjänar ju naturligtvis pengar på all el och diesel som inte går åt. Men hur gör man med alla människor som ska till jobbet? Det är ju i praktiken mest Storstockholm vi pratar om. Där de i den nedre inkomstskalan åker kommunalt till jobbet på skola/förskola/sjukhus osv.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Precis, det hade krävs en overkligt hög kompetens och enorma resurser i äldrevården för att kunna få den strategi att fungera som Sverige valde. Anledningen till att vi valde den vägen var att man gjorde en kvalificerad gissning från FHM-håll att viruset inte var så smittsamt innan tydliga symptom visar sig och man gissade fel. Det enda som hade räddat de äldre äldre var om smittan aldrig spreds till personalen i första hand, d v s att man tidigt stoppat spridningen i samhället på något sätt. Men nu går det inte att rulla tillbaka bandet.

Jag är benägen att hålla med dig utifrån det perspektivet, samtidigt tror jag vi får vänta till i Vinter och se om våra grannländer lyckades bättre, dvs kan de nu öppna upp och inte få någon 2:a våg.

Vi får vänta 3-5 år för att se de ekonomiska konsekvenserna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag tror utifrån det jag har läst så kan det komma droppsmitta när man andas också.
Så är det givetvis. Men folk verkar dra ett likhetstecken mellan existensen av virus och att man smittar. Om smittograden är en bråkdel av den när man har symptom så är det kanske inte hela världen.
 
  • Gilla
patst577 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.