2 358 989 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Finländska hälsovårdsmyndigheter förutspår att riskgrupperna kan få vaccin om ungefär ett år men det är uttryckligen en kvalificerad gissning och inget löfte.P patst577 skrev:
Finland har redan gjort mycket som anses omöjligt i Sverige och även gjort sådant som ansågs omöjligt här för några månader sedan...... vi kan bara konstatera att när det är kris och när det samtidigt finns en stark vilja att lösa problemet och komma ur krisen är en del av möjligheternas gränser försatta ur spel. Förhoppninsvis gäller samma princip inom vaccinforskning och vaccinproduktion.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Då kan jag dela med mig.Mikael_L skrev:
FYI, liten uppdatering.
Känns alltmer som rätt val i morse.
Jag har mest känt mig onaturligt trött och hängig under dagen, symptomen med snuva blev dock snabbt bättre/försvann nästan.
Men nu här på kvällskvisten så ser jag att tempen gått upp allteftersom under EM, nu nästan 1°C över min normala temp.
Jaja, jag får se vart det bär iväg. Jag känner för att rapportera lite framöver hur det går för mig, jag antar att många är intresserade av historier om sjukdomsförlopp i dessa tider.
I alla fall är jag en som är intresserad, av andras berättelser.
Jag har varit sjuk i förmodad Covid 19 i snart tre veckor. Är född tidigt 80-tal och är inte i någon riskgrupp. Det började med en hosta som smög sig på, i stort sett som harklingar. Sedan kom febern och värk i kroppen. Pendlade mellan 38 och 39 grader ca en vecka. Hostan tilltog och var av en torr ”rosslande” karaktär. Kunde få enorma hostattacker. Började efter ca en vecka må bättre och trodde jag började bli frisk, men då vände sjukdomen igen och febern tilltog. Febern gick sedan ner men jag har haft en förhöjd kroppstemperatur med ca 0,5 grader fram tills igår då kroppstemperaturen gick ner till min normalnivå. Har känt mig väldigt trött och orkeslös under hela sjukdomsperioden.
Är inte helt klarlagt hur jag blev smittad, men både jag och min fru (som också har haft samma symptom) har arbetat hemifrån sedan början på mars. Vi har dock haft barn på förskola och där har en av pedagogerna varit bekräftat sjuk. Barn anses ju inte vara smittbärande, men hur vi annars skulle ha fått det vet jag inte.
Börjar känna mig bättre nu och hoppas att det inte vänder till det sämre igen.
Och då tror du det tar lika lång tid tid som det "ungefär" brukat ta nu med? När hela världens ekonomier står spå spel? När i stort sett alla med kapacitet medverkat till samma mål att hitta läkemdel vaccin. När politiker kan och kommer ge gräddfiler för godkännande av nya behandlingsmetor i rekordfart.P patst577 skrev:
Du verkar tänka ungefär som FHM.
Det är ju dock så att vaccin ges till en frisk befolkning. Därför ställs väldigt stora krav på att biverkningarna ska vara väldigt små/ovanliga. Vill du ta ett otestat vaccin som kan ge allvarliga biverkningar?H heimlaga skrev:Finländska hälsovårdsmyndigheter förutspår att riskgrupperna kan få vaccin om ungefär ett år men det är uttryckligen en kvalificerad gissning och inget löfte.
Finland har redan gjort mycket som anses omöjligt i Sverige och även gjort sådant som ansågs omöjligt här för några månader sedan...... vi kan bara konstatera att när det är kris och när det samtidigt finns en stark vilja att lösa problemet och komma ur krisen är en del av möjligheternas gränser försatta ur spel. Förhoppninsvis gäller samma princip inom vaccinforskning och vaccinproduktion.
Var får gränsen för tollerabla biverkningar? Hur testar man detta 10 ggr så snabbt? Kom ihåg att vaccin ska kunna ges till alla.
Ett år kan vara möjligt i små doser, men då ska vi nog vara väldigt tacksamma.
Ja, det tror jag. Jag vill inte sprida ett otestat vaccin till en frisk befolkning.Ulltand skrev:
Och då tror du det tar lika lång tid tid som det "ungefär" brukat ta nu med? När hela världens ekonomier står spå spel? När i stort sett alla med kapacitet medverkat till samma mål att hitta läkemdel vaccin. När politiker kan och kommer ge gräddfiler för godkännande av nya behandlingsmetor i rekordfart.
Du verkar tänka ungefär som FHM.
Man kan ju alltid börja med att gå ut med skarpa regler om hur restauranger skall få bedriva sina verksamheter, och om dessa inte efterföljs stängs restaurangen med omedelbar verkan.tusenett skrev:
Först nu börjar man höja tonläget, men det är ju lite sent när vansinnet har pågått ett tag.
Samma med kalas och fester. Allt sådant bör ställas in. Låt endast kärnfamiljerna ha kalas och "fest" för sig själva, de träffas varje dag ändå och bor tillsammans (oftast).
Hade man exempelvis reglerat sådant där tidigare, så hade Adam Alsing levt idag. Det är bara ett exempel.
Trånga gym är inte så bra heller. Det är bra att träna, men kanske inte instängt i lokaler där folk inhalerar varandras exhalerade luft.
Förbjud unga att träffa äldre, såvida det inte är ett absolut måste.
Begränsa folk inom kollektivtrafiken. Finns många fullsatta bussar och tunneblanetåg, pendeltåg m.m.
Det stora problemet är alla restauranger och fik och annat sådant där tämligen icke-livsviktigt. Likaså kalas och fester. Förbjud sådant istället, så minskar det smittspridningen rejält.
Vaccin är generellt jättebra. Att inte ta vaccin som fins är jättedumt. Jag förstår till exempel inte varför vi inte ger vaccin mot vattkoppor i Sverige.Ulltand skrev:
Men, alla tillgängliga vaccin har ju just gått igenom den rigorösa testningen du vill slippa.
Var går din gräns för tollerabla biverkningar? Är 10 % narkolepsi (närbesläktat exempel) ett okej resultat? Folk dog ju inte i alla fall då? 0.05 % dödlighet?
Om vi kan enas om en okej nivå, hur vet vi var det ligger om vi stressar och struntar i de vanliga testerna? Tester som går ut på att försöka ge svar på dessa frågor.
Tro mig, jag hoppas på snabba läkemedel/vaccin. Jag tror dock inte det kommer gå snabbt. Vår bästa chans på en snabb lösning är nog om ett redan tillgängligt läkemedel hjälper.
Det är ju ganska lätt att förstå varför en total lockdown i Sverige var ett helt omöjligt alternativ.
Med lockdown menar jag förstås att inga personer tillåts att befinna sig utomhus med undantag för att inköpa matvaror eller t.ex. rasta hunden. Vi har ju som bekant ett antal områden i landet som våra myndigheter inte har total kontroll över, om jag uttrycker mig milt. Frankrike är ju de facto ett utmärkt exempel på just detta.
Detta är orsaken till att FHM och tillika regeringen inte valde en total lockdown av Sverige.
Så därför kör vi på att de svagaste och de skröpligaste får sätta livet till. De ska ju ändå dö så småningom. Ju förr desto bättre tycks vara regeringens mål. Var det förresten inte finansministern som för en tid sedan sade att det var de äldre som åsamkade kommunerna så svåra ekonomiska problem..? Nåväl nu tycks detta lösa sig genom denna pandemi, som kom som beställning från ovan för både regering och vår fina finansminister.
Med lockdown menar jag förstås att inga personer tillåts att befinna sig utomhus med undantag för att inköpa matvaror eller t.ex. rasta hunden. Vi har ju som bekant ett antal områden i landet som våra myndigheter inte har total kontroll över, om jag uttrycker mig milt. Frankrike är ju de facto ett utmärkt exempel på just detta.
Detta är orsaken till att FHM och tillika regeringen inte valde en total lockdown av Sverige.
Så därför kör vi på att de svagaste och de skröpligaste får sätta livet till. De ska ju ändå dö så småningom. Ju förr desto bättre tycks vara regeringens mål. Var det förresten inte finansministern som för en tid sedan sade att det var de äldre som åsamkade kommunerna så svåra ekonomiska problem..? Nåväl nu tycks detta lösa sig genom denna pandemi, som kom som beställning från ovan för både regering och vår fina finansminister.
Här är resultatet av Sveriges linje
Svårt sjuka covid-19-patienter som inte vårdas på iva hamnar på intermediär-, infektions- och medicinavdelningar. DN har varit i kontakt med nio läkare – sex av dem uppger att prioriteringarna är orimligt hårda och att många inte ges chansen att överleva. Alla utom en känner att frågan är så känslig internt att de vill vara anonyma.
– Man säger nej till patienter som behöver respirator som det annars inte brukar vara något snack om: 60-70-åringar med relativt milda sjukdomar, säger en läkare som beskriver hur sjuksköterskor på avdelningen gråter.
– Jag och många av mina kollegor mår direkt dåligt av att tvingas låta människor dö framför våra ögon, när vi vet att de hade haft en hygglig chans att överleva ifall de fått intensivvård. Detta händer flera gånger dagligen, säger en annan.
Svårt sjuka covid-19-patienter som inte vårdas på iva hamnar på intermediär-, infektions- och medicinavdelningar. DN har varit i kontakt med nio läkare – sex av dem uppger att prioriteringarna är orimligt hårda och att många inte ges chansen att överleva. Alla utom en känner att frågan är så känslig internt att de vill vara anonyma.
– Man säger nej till patienter som behöver respirator som det annars inte brukar vara något snack om: 60-70-åringar med relativt milda sjukdomar, säger en läkare som beskriver hur sjuksköterskor på avdelningen gråter.
– Jag och många av mina kollegor mår direkt dåligt av att tvingas låta människor dö framför våra ögon, när vi vet att de hade haft en hygglig chans att överleva ifall de fått intensivvård. Detta händer flera gånger dagligen, säger en annan.
Jasså? Det var bara exempel på vad som skulle KUNNA hända, om man släpper ut ett vaccin till en frisk befolkning. Testar man inte, vet man inte.Ulltand skrev:
Du svarade inte på vilka risker med biverkningar du tycker är okej? Tänk på att vaccin ska kunna ges till alla.
Det jag menar är att vaccin med stor sannolikhet kommer ta lång tid att ta fram. Inte att vaccin i sig är dåligt.
Praktist att slänga iväg lite ointelligent skit och blocka alla svar! Säger det kanske en dl om digMathiasS skrev:
Men jösses detta kan ju inte vara sant.
Säg att vi har ett helt nytt och knepigt matematiskt problem att lösa. Ska vi låta matematiker jobba med begränsad information om problemet eller tar vi en flock tomtar som ramlat genom grundskolan på ett bananskal?
Självklart vill vi att de med lång praktisk erfarenhet och teoretiskt utbildning tar sig an detta problem med vetenskaplig metod, inte en samling politiker som har helt andra förmågor.
Bemöda dig inte med att skriva någon replik heller, du har förtjänat plats fyra på ignorelistan som gör denna tråd läsbar, så jag kommer ändå inte ta del av det du skriver.
Men om du återfår modet att att konstruktivt argumentera i sak är du alltid väklommen.
För att ta fram ett vaccin måste det först genomföra kliniska studier i tre olika faser.
Idag finns det ett 70-tal kandidater varav kanske en handfull i Fas 2. Jag känner inte till att det skulle finnas någon i Fas 3, men någon här kanske har läst om något?
När WHO deklarerar en pandemi effektiviseras ett "snabbspår" för framtagning av bland annat vaccin. Det innebär bland annat att man förkortar tiden för handläggning av erforderliga tillstånd och att man genomför flera testet parallellt för att förkorta framtagningstiden.
När det gäller produktionskapaciteten för att tillverka ett vaccin finns det tyvärr inga färdiga produktionslinjer för Coronavacciner som man kan ställa om. Då behovet av vaccin så stort (och pengarna) kommer man sannolikt att bygga nya produktionslinjer relativt snabbt.
En till faktor som påverkar hur snabbt man kan producera ett vaccin är vilken metod vaccinet bygger på.
Min gissning är att vi ser de första Fas 3 studierna till hösten och min förhoppning är att vi har ett vaccin som kan distribueras till riskgrupper världen över under 2021.
- Fas 1, med ett begränsat antal deltagare, studeras vaccinets säkerhet. Genom att långsamt höja dosen undersöks biverkningar och hur kroppen bryter ner och gör sig av med substansen.
- Fas 2 undersöks hur vaccinet verkar på patienter som har Covid-19. Dosen testas och jämförs med befintliga behandlingar och placebo.
- Fas 3 fortsätter man att studera effektivitet och säkerhet, men nu med väsentligt större grupper, oftast ett par tusen patienter. Vaccinet testas också under en längre period. Blir Fas 3 studierna lyckade kan man släpp ut vaccinet på marknaden.
Idag finns det ett 70-tal kandidater varav kanske en handfull i Fas 2. Jag känner inte till att det skulle finnas någon i Fas 3, men någon här kanske har läst om något?
När WHO deklarerar en pandemi effektiviseras ett "snabbspår" för framtagning av bland annat vaccin. Det innebär bland annat att man förkortar tiden för handläggning av erforderliga tillstånd och att man genomför flera testet parallellt för att förkorta framtagningstiden.
När det gäller produktionskapaciteten för att tillverka ett vaccin finns det tyvärr inga färdiga produktionslinjer för Coronavacciner som man kan ställa om. Då behovet av vaccin så stort (och pengarna) kommer man sannolikt att bygga nya produktionslinjer relativt snabbt.
En till faktor som påverkar hur snabbt man kan producera ett vaccin är vilken metod vaccinet bygger på.
Min gissning är att vi ser de första Fas 3 studierna till hösten och min förhoppning är att vi har ett vaccin som kan distribueras till riskgrupper världen över under 2021.
Rätta sakfelen och kom tillbaka. Annars är det inget annat ett forum för pajkastning från din sida. Men då vet jag din agenda.P patst577 skrev:Jasså? Det var bara exempel på vad som skulle KUNNA hända, om man släpper ut ett vaccin till en frisk befolkning. Testar man inte, vet man inte.
Du svarade inte på vilka risker med biverkningar du tycker är okej? Tänk på att vaccin ska kunna ges till alla.
Det jag menar är att vaccin med stor sannolikhet kommer ta lång tid att ta fram. Inte att vaccin i sig är dåligt.