Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
tompax tompax skrev:
Hur svårt kan det vara att förbjuda onödigheter som att folk trängs på fik och restauranger, för att nämna ett exempel?
Du äger alltså inte en restaurang och har typ någon miljon i lån på den verksamheten ...


Det är så lätt att tycka att det ena eller det andra är onödigt.
Själv tycker jag cigaretter, flygplan dansställen är fullständigt onödiga.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Skruvebulten
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag sagt tidigare, man kan ge en tidplan som justeras eftersom.
Då finns ju alla möjligheter att "någon/några" har mörkast uppgifter så att den teorin kan få fortsätta att rulla;)
 
Skruvebulten
P Putte 9497 skrev:
Regeringen borde göra tillfälliga lagar med kännbara straff för den som bryter mot dessa lagar. Hur svårt kan det vara??
Kanske, kanske inte!
Om jag inte är helt ute och cyklar så är det väl (iaf oftast) så att regeringen föreslår och riksdagen som stiftar lagar. Och det brukar ju kunna dra ut på tiden.
 
  • Gilla
patst577 och 4 till
  • Laddar…
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Kanske, kanske inte!
Om jag inte är helt ute och cyklar så är det väl (iaf oftast) så att regeringen föreslår och riksdagen som stiftar lagar. Och det brukar ju kunna dra ut på tiden.
Precis så är tid något vi inte har.

När ryssen en morgon står och bankar med stålet på Svea rikes dörr då tar det ett halvår för Sverige att besluta om att krigslagar gäller.

Inför krigslagar för olika kriser för böveln.

Problemet med våra politiker är att de inte är vuxna för uppgiften
 
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Denna tråd har en benägenhet att vilja debattera FHM, WHO, Anders Tegnell, våra politiker mm och en massa om hur fantastiska de är.

Men för katten de gör väl bara sitt jobb.

Om det verkligen är några jag ser upp till och hoppas de klarar sig bra är läkare, vårdpersonal mm som jobbar 60-70 timmars veckor ofta med skyddskläder på sig ibland utan för det fattas skydd.
Ambulansförare och taxiförare som får transportera sjuka där de riskerar att smittas och dö.
Personal på äldreboenden, städpersonal som gör sitt bästa för att hålla rent så vi inte ska bli sjuka.

Det är väl ingen på FHM som använder skyddskläder, ingen som riskerar att smittas mm.

Om vi sedan ser till alla företagare, alla anställda som på grund av denna vidriga smitta ser sin livsverk sina arbetsplatser gå under är en djup tragedi. De som sliter för att hitta på olika sätt att få det gå runt och de som till slut får berätta för sina anställda att det är slut och arbetsplatsen ska stängas för de går i konkurs.

Ingen på FHM behöver vara rädd för att bli av med sitt arbete.

Nej detta är inget inlägg om hur jag tycker FHM sköter sitt arbete utan hur skev bilden blivit för de som verkligen bör få våran tanke. Tänk även de familjer där mamma och pappa och hustru/man idag igen ser sin älskade gå iväg till ytterligare ett jättepass och även riskera att bli sjuk.
Hoppas verkligen de kommer tillbaka hem friska och även mår mentalt bra igen.
De måste bytas ut.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-vi-har-ett-ganska-hogt-dodstal-medger-jag/
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och du inser inte varför detta hänger samman?

Jag är ledsen, du måste ta och arbeta lite på din logiska slutledningsförmåga ...
Det hänger delvis ihop ja.
I andra länder har man resurser tydligen för mer än nån veckas oväntad händelse.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
tompax
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du äger alltså inte en restaurang och har typ någon miljon i lån på den verksamheten ...


Det är så lätt att tycka att det ena eller det andra är onödigt.
Själv tycker jag cigaretter, flygplan dansställen är fullständigt onödiga.
Jag håller med dig, cigaretter är fullständigt onödiga.

Så du menar att restaurangägarens inkomster och dennes miljonlån, har en högre prioritet än hälsa och liv?
Att restaurangägaren får fortsatt bra ruljangs i verksamheten är alltså viktigare än att 10, 20, kanske 50 eller ännu fler människor i längden dör, på grund av att restaurangen har bidragit till en smittspridning som i längden har resulterat i hundratals covid-19 fall?


Om vi drar det till sin spets, och det stämmer att viruset kom från en djurmarknad i Kina. Är du av uppfattningen att Kina-djurmarknad-säljarens (som sålde detta covid-19 bärande djur eller hur det nu gick till), inkomst och ekonomiska situation hade en högre prioritet än hela världens välbefinnande, med snart 200.000 döda världen över?
Den stackaren tjänar nog inte ens en tiondel, kanske inte ens en hundradel, av vad den svenska restaurangägaren tjänar.
Var det rätt, nu med facit i hand, att han fick fortsätta med sin verksamhet så han kunde få bröd för dagen, mot att nu hela världen får lida?

Tro det eller ej, men man kan applicera samma princip på den svenska krogägaren, dock i betydligt mindre skala.
 
  • Älska
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Men herregud, förstår ni inte att ni raserar vissa personers hela världsbild med vad ni skriver???
Nu visar det sig att det kan vara lika illa i Sverige.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så kom det lite vetenskap som visar att den svenska strategin med allmänt spridd smitta och skydd av de äldre genom symptomfri personal var dödsdömd från början. Viruset är helt enkelt där i för höga titrar innan symptomen uppträder. Därmed visade det sig att FHM byggde sin strategi på felaktiga utgångspunkter.

Central data i en figur:

[bild]

[länk]

Ja, samtidigt som man visste om att 80% inte visade på några symptom, att testerna tog upp till ett dygn att göra och att testkapaciteten inte räckte till.

Jag anser att denna rapport visar att det spelar ingen roll hur skicklig sjukvården är, många blir smittade ändå. Det skulle också kunna förklara varför så många äldreboenden fick smitta även om all personal skötte sig exemplariskt.



Så den enda lösningen enligt mig blir då att isolera alla, alla med vårdbehov behöver isoleras MED vårdgivare. Man får testa all personal innan de får komma in på vårdställen och sedan hållas inlåsta tills de blir avbytta X veckor senare. Ett fängelse för personal och vårdbehövande helt enkelt tills krisen är över.

Eller finns det någon annan lösning?
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Ja, samtidigt som man visste om att 80% inte visade på några symptom, att testerna tog upp till ett dygn att göra och att testkapaciteten inte räckte till.

Jag anser att denna rapport visar att det spelar ingen roll hur skicklig sjukvården är, många blir smittade ändå. Det skulle också kunna förklara varför så många äldreboenden fick smitta även om all personal skötte sig exemplariskt.



Så den enda lösningen enligt mig blir då att isolera alla, alla med vårdbehov behöver isoleras MED vårdgivare. Man får testa all personal innan de får komma in på vårdställen och sedan hållas inlåsta tills de blir avbytta X veckor senare. Ett fängelse för personal och vårdbehövande helt enkelt tills krisen är över.

Eller finns det någon annan lösning?
De som behärskat detta bäst verkar vara Sydkorea. De hade erfarenheter redan.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
[länk]

Är du dum eller spelar du dum som påstår att covid 19 är värre säsong influensa??

Italien har 6.7 mer befolkning. Dödligheten per miljon invånare var nästan lika hög som Italien... Lär dig matte.
Har du nyare siffror som visar att dödligheten per miljon insjuknade är avsevärt högre för Covid-19 än för säsongsinfluensa eller inte?
Nu är det andra gången jag frågar så man kan ju undra vem som är dum.

Hur vore det om du lärde dig att redogöra för dina påståenden så att man vet vad du menar i stället för att slänga ut lösa fraser utan sammanhang och förklaring.

Din länk visar väl just det jag tog upp att Sverige är bra på att redovisa antalet avlidna i Covid-19 jämfört med många andra länder t.ex. Italien som kraftigt underrapporterar dödsfallen.

tompax tompax skrev:
Så du menar att restaurangägarens inkomster och dennes miljonlån, har en högre prioritet än hälsa och liv?
Om restaurangägaren får fortsatt bra ruljans i verksamheten är alltså viktigare än att 10, 20, kanske 50 eller ännu fler människor i längden dör, på grund av att restaurangen har bidragit till en smittspridning som i längden har resulterat i hundratals covid-19 fall?
Men du inser väl att uteblivna skatteintäkter medför att fler kommer att dö i framtiden därför att det då inte finns pengar till dyra mediciner och behandlingar?
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men eftersom många människor inte verkar klara av att hålla två tankar i huvudet samtidigt så behöver de EXTREM tydlighet. Då spelar det inte roll om den är fel på 20%, bara de får tydliga regler att följa!

Jag kan bara hålla med. Satt i bilen och körde genom Skåne ”city”, var många som var ute, många som inte höll distans och som inte tänkte sig för.

Hoppas att man stänger ner butiker, restauranger snart eftersom folk är dumma och risken för smittspridning till de äldre som OCKSÅ var ute och roade sig är stor.

Tror skåningar fått det om bakfoten, vi ser en platå i Stockholm inte i skåne..
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du nyare siffror som visar att dödligheten per miljon insjuknade är avsevärt högre för Covid-19 än för säsongsinfluensa eller inte?
Nu är det andra gången jag frågar så man kan ju undra vem som är dum.

Hur vore det om du lärde dig att redogöra för dina påståenden så att man vet vad du menar i stället för att slänga ut lösa fraser utan sammanhang och förklaring.

Din länk visar väl just det jag tog upp att Sverige är bra på att redovisa antalet avlidna i Covid-19 jämfört med många andra länder t.ex. Italien som kraftigt underrapporterar dödsfallen.


Men du inser väl att uteblivna skatteintäkter medför att fler kommer att dö i framtiden därför att det då inte finns pengar till dyra mediciner och behandlingar?
Kan du inte räkna ut hur många restauranger som inte gått i KK framåt maj när vi troligen peakar i insjuknade i Sverige?
Det blir omstart på alla såna verksamheter även med Sveriges icke-modell, så det hade varit bättre att göra som övriga och samtidigt komma i fas med dem för återuppbyggnaden.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
BirgitS
mathiash77 skrev:
Jag anser att denna rapport visar att det spelar ingen roll hur skicklig sjukvården är, många blir smittade ändå. Det skulle också kunna förklara varför så många äldreboenden fick smitta även om all personal skötte sig exemplariskt.
Och förklarar varför coronaviruset har tagit sig in på äldreboenden i så många länder inkl. sådana som har haft nerstängningar och få sjuka som Norge och Finland.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.