Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N Nybergzzz skrev:
Nu får du ge dig. Du blev ägd.
Anders Tegnell säger under dagens gemensamma presskonferens att det syns en överdödlighet under de två-tre första veckorna av pandemins framfart i Sverige, runt vecka 13 och 14.

– Det här kommer uppenbarligen att bli mycket allvarligare än en vanlig säsongsinfluensa, säger Anders Tegnell och fortsätter:
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Jasså länk på detta och att dödstalen är lika höga som Sverige på äldreboenden?
Vad vill du ha länk på?
Och vilka dödstal menar du?
Eller ska vi leka gissningslekar här?
 
Läs gärna insändaren i Ny Teknik.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Läs gärna insändaren i Ny Teknik.
Vilken insändare?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad vill du ha länk på?
Och vilka dödstal menar du?
Eller ska vi leka gissningslekar här?
Ja att våra grannländer har lika stor smittspridning som Sverige på äldreboenden.
 
Mikael_L
tompax tompax skrev:
Så du menar att restaurangägarens inkomster och dennes miljonlån, har en högre prioritet än hälsa och liv?
Att restaurangägaren får fortsatt bra ruljangs i verksamheten är alltså viktigare än att 10, 20, kanske 50 eller ännu fler människor i längden dör, på grund av att restaurangen har bidragit till en smittspridning som i längden har resulterat i hundratals covid-19 fall?
Nä, det var inte så jag menade.
Och det tror jag du vet, du är väl inte korkad?
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det har man inte lyckats med i något europeiskt land så vitt jag har förstått, även i Norge och FInland finns coronaviruset inne på äldreboenden.

Sen var det väl inte bara en gissning utan man gick väl på den information som kom från Kina i det läget.
Nej det lär inte gå att bygga en barriär mellan äldrevården och samhället. Vill man skydda de äldre äldre så måste hela samhället skyddas. Och det är ju inte heller på något sätt lätt.

Om jag minns det rätt så var det en FHM-gissning. Det fanns inga hårda data så baserat på hur många andra virus beter sig så antog man med att smittsamheten var ganska låg när inga symptom fanns. Sen byggde man strategin med en barriär mellan samhället och äldrevården utifrån det. Samma antagande har även en hel del andra åtgärder baserats på.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Precis, det hade krävs en overkligt hög kompetens och enorma resurser i äldrevården för att kunna få den strategi att fungera som Sverige valde. Anledningen till att vi valde den vägen var att man gjorde en kvalificerad gissning från FHM-håll att viruset inte var så smittsamt innan tydliga symptom visar sig och man gissade fel. Det enda som hade räddat de äldre äldre var om smittan aldrig spreds till personalen i första hand, d v s att man tidigt stoppat spridningen i samhället på något sätt. Men nu går det inte att rulla tillbaka bandet.
Du får gärna utveckla det där med ”tidigt stoppat spridningen i samhället på något sätt.” Det skulle vara intressant att höra på vilket sätt du menar man borde gjort? Det får gärna vara något sätt som faktiskt hade varit realistiskt genomförbart. Införa utegångsförbud var t.ex. tydligen inte möjligt pga bristande lagstöd. Testa och smittspåra gjorde man redan så mycket man hade resurser till så mer sånt gick inte heller.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur är det egentligen?

Viruset sprids med droppsmitta. Man kan vara asymptomatiskt sjukt (inte uppvisa symptom).

Min fråga blir då, om man är sjuk, men inte nyser/hostar/snorar. Hur mycket smittar man då? Ifall svaret är "nästan inte alls" så är det väl inget större problem med asymptomatiskt sjuka?
Som jag tror utifrån det jag har läst så kan det komma droppsmitta när man andas också. I normalfallet där man håller sig på lite avstånd från varandra så är det inget problem eftersom dropparna faller neråt rätt snabbt, men i vårdsituationer där personal och patient/boende kan komma väldigt nära varandra, tänk påklädning, hårborstning osv. där man dessutom ofta småpratar samtidigt så är det ju lätt hänt att dropparna kommer till den luft som den andra personen andas in.

Tidigare i tråden var det uppe resultat från Tysklands tidigaste smittspårning och det hade då visat sig att patient 5 satt rygg mot rygg med patient 4 i en (trång) lunchrestaurang och då vände sig patient 5 om och bad patient 4 räcka över saltet, patient 4 gjorde det och sa då samtidigt något typ "varsågod" och det räckte för spridning. Jag kan komma ihåg fel på exakt vilka nummer det var men förloppet var sånt. Dessutom var det ju i så tidigt skede att patient 4 kan ju ha symtom också.
 
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Ja att våra grannländer har lika stor smittspridning som Sverige på äldreboenden.
Varför ska jag göra det, jag har inte påstått att de har lika stor spridning som Sverige utan bara att det finns smittspridning inne på äldreboenden i Norge och Finland också trots att de har färre smittade ute i samhället och mer restriktioner.
 
  • Gilla
Skruvebulten och 2 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej det lär inte gå att bygga en barriär mellan äldrevården och samhället. Vill man skydda de äldre äldre så måste hela samhället skyddas. Och det är ju inte heller på något sätt lätt.

Om jag minns det rätt så var det en FHM-gissning. Det fanns inga hårda data så baserat på hur många andra virus beter sig så antog man med att smittsamheten var ganska låg när inga symptom fanns. Sen byggde man strategin med en barriär mellan samhället och äldrevården utifrån det. Samma antagande har även en hel del andra åtgärder baserats på.
Jag läste en artikel där man intervjuade en undersköterska som även var facklig representant och hon menade att det var naivt att tro att smittan skulle gå att hålla borta från ålderdomshemmen och hon baserade sin åsikt på att dom aldrig har lyckats hålla varken säsongsinfluensa eller vinterkräksjuka borta. Jag har letat men hittar inte artikeln tyvärr.
 
  • Gilla
Lars48 och 7 till
  • Laddar…
P
N Nybergzzz skrev:
Ja att våra grannländer har lika stor smittspridning som Sverige på äldreboenden.
Giesecke nämnde i en intervju att en möjlig anledning till Norges lägre dödstal på äldreboenden kan vara att Norges äldreboenden är mindre och har färre boende på sina äldreboenden än vad vi har i Sverige. Under sådana förhållanden hade vi kunnat ha exakt samma strategi som Norge och ändå ha fler döda än dem.

Det är ganska många parametrar spelar in som det verkar.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De måste bytas ut.
[länk]
Om nu inte tegnell funnits hade garanterat vårdapparaten haft betydligt mer att göra, fler skulle vara döda etc.

Själv tycker jag som de flesta andra svenskar att han gör ett förbaskat bra jobb och borde få (om vi överlever detta) en egen staty i Kungsträdgården.

All vårdpersonal på sjukhusen och i äldrevården är hjältar men med en kommunalt styrd vårdapparat alla kategorier och med heltidsanställd personal med bättre löner och villkor hade vi idag haft färre dödsfall på äldreboenden
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 12 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad vill du ha länk på?
Och vilka dödstal menar du?
Eller ska vi leka gissningslekar här?
Killgissa klarar FHM så bra själva.
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vilken insändare?
Ny Teknik 23 april 2020 , skriven av Björn Hedin.
"Upprörda forskare har gett sig ut i debatten om covid-19 men har släppt alla sina normala krav på vetenskaplig noggrannhet och kontroll av data. Förtroendet för forskarsamhället och forskare riskerar att ta skada."
Den angriper främst de "22 forskarnas DN-debatt", och visar tydligt på hur viktigt det är med källor och urval av data. Jag har följt den här tråden lite "av och till" och tycker att det mest handlar om att välja de data, som passar ens övertygelse ( likt de 22 ). Att som flera här i tråden välja ut 2-4 dagar för att visa trender är ju helt galet, när det är frågan om små tal. Att diskutera lämpliga åtgärder kan man ju göra, men utan ett brett spektrum av olika data och beprövad vetenskap över hur olika samhällen fungerar på längre sikt och med hänsyn då till en massa olika aspekter, så kan man ju bara säga:
"Jag TYCKER och TROR att det vore bäst att............".
Kanske dags att ta en eller två veckors paus i skrivandet, så att det åtminstone hinner komma in lite tillförlitligare siffror.
 
  • Gilla
zada11 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.