Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
E erkka skrev:
Ordet ”bara” trillade bort men jag tror du fattade ändå.

Poängen var att du antingen plockar fram artiklar om problem som följer av en lockdown, eller så är det nåt om att det är värre för svältande i Afrika el döda pga alkoholens inverkan ÄN vad det är synd om våra gamla Svenskar som dör i massor.

Nej, det är DU med flera som anser att det är MER värde i ett Svenskt eller Finskt människoliv än på någon annan del av världen.

Det är DU som skriker högt om att det är oerhört tragiskt, Sverige är sämst, vi värderar inte människoliv högt osv..

Jag sätter perspektivet att detta sker i Varje land, varje minut och har gjort så i många många år, den enda skillnaden är att detta är en risk som helt plötsligt är personligt, det berör dina nära så därför blir DU upprörd och orolig.


Jag hoppas att detta är över om några månader. Jag följer FHM rekommendationer och arbetar hemma. Jag stöttar lokala företag när det är möjligt. Däremot är min TRO att detta kommer hålla i sig i ett år till.

Jag TROR att om vi inte håller igång samhället så mycket det bara går så kommer depressionen som KOMMER att orsaka miljoner extra dödsfall. Så det går inte rädda alla nu för att förlora miljoner senare.

Jag har inget önskemål att vara ledare, jag ser framför mig vilka hemska val som måste göras.

På det stora hela så har sjukvården klarat anstormningen, ja en massa människor jobbar och sliter.


Men jag anser och hoppas att Sverige valt en väg av balans, jag tror detta då flera länder öppnar upp då det är ohållbart med stoppat samhälle.


Slutligen hoppas jag verkligen många delar kring hur Sverige styrs ändras efteråt men jag ser också ett ökat skattetryck för att få ihop detta.
 
  • Gilla
  • Älska
Skruvebulten och 13 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har de skolavslutning i kyrkor fortfarande??
Japp. Icke-religös ceremoni.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Med tanke på att en stor del av fruns lärarkollegor fortfarande tror att de kan ha en vanlig skolavslutning i kyrkan så är det uppenbart att man behöver ge besked, om än felaktiga, så att folk får en planeringshorisont. Som det är nu så planerar folk hela tiden utifrån "detta är strax över". Jag känner folk som bokat solsemester i sommar exempelvis.

Det vore mycket värt med en "best guess" åtminstone.
UD avråder väl från alla resor fortfarande? FHM har väl sagt att det inte är troligt med utlandsresor i sommar, redan för 3 veckor sedan?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg7WvW/tegnells-besked-om-resor-i-sommar-blir-problematiskt

Det blir lite löjligt att kommentera alla möjliga saker man kan och inte kan göra i den närmsta tiden.

Jag skulle vilja se en tidslinje jag med, men jag inser att chansen att det blir rätt är hyggligt låg...
 
Ännu en rapport om blodproppar/stroke på folk som knappt är sjuka i Covid-19:
- https://omni.se/a/8m8br1

Vi har troligen en del sådana fall i Sverige också baserat på nyhetsrapporteringen.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P patst577 skrev:
UD avråder väl från alla resor fortfarande? FHM har väl sagt att det inte är troligt med utlandsresor i sommar, redan för 3 veckor sedan?

[länk]

Det blir lite löjligt att kommentera alla möjliga saker man kan och inte kan göra i den närmsta tiden.

Jag skulle vilja se en tidslinje jag med, men jag inser att chansen att det blir rätt är hyggligt låg...
Jo, men eftersom många människor inte verkar klara av att hålla två tankar i huvudet samtidigt så behöver de EXTREM tydlighet. Då spelar det inte roll om den är fel på 20%, bara de får tydliga regler att följa!
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det kommer mest goja från denna mannen, tyvärr. Teoribyggen med illa dold underliggande agenda.

Men just detta inlägg har jag nu kollat genom till hälften, ska fortsätta strax, ty denna gång får jag hålla med om att det är mycket rätt. Även om Henrik sparkar in ganska vidöppna dörrar här, så är det nog inte alla som tänkt i dessa banor. Det skulle vara bra om alla klarar av att reflektera över sin egen bias.
Har inte kollat på denne tidigare, men det han säger i den här videon är tänkvärt.
Jag kollar på väldigt många olika kanaler för att få olika input i alla möjliga sammanhang, många (de flesta) kryllar av olika konspirationsteorier som gör det svårt att överhuvudtaget se färdigt på dem.
Men att utesluta allt annat än de officiella kanalerna blir också fel.
Ett öppet sinne med källkritik leder till större insikt. Det är många som skriver i den här tråden som borde fundera över vad man ska tro på, speciellt från olika mumbo-jumbo-kanaler på tuben, eller för den delen från Vita Huset...

Just du Mikael L, framstår som en av de sansade och upplysta i den här tråden(y)
 
Förfalskad artikelrubrik från "The New England Journal of Medicine" om användningen av desinfektionsmedel mot Covid-19.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
JSten och 12 till
  • Laddar…
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men eftersom många människor inte verkar klara av att hålla två tankar i huvudet samtidigt så behöver de EXTREM tydlighet. Då spelar det inte roll om den är fel på 20%, bara de får tydliga regler att följa!
Jag kan nog ge det rådet till alla.
Denna sommar är utlandssemester något man med stor sannolikhet kan glömma.

Tillhör du de lyckliga som får semester i sommar så planera redan nu in vart du och din familj kan åka i Sverige.
Sverige är fantastiskt och förhoppningsvis rätt så fritt fortfarande i sommar.

Har man skralt i kassan kan ett par nätter i ett tält vara fantastiskt bra.
Eller låna en husvagn om du inte har en egen. Finns fantastiskt fina campingplatser i Sverige.
Ska man hyra stuga bör man nog vara snabb i svängarna för de kommer nog snabbt bli bokade.
Är man däremot i behov av vård i någon form bör man inte resa till annat ställe som inte har resurser att ta hand om flera.

OBS glöm inte råden från FHM. Social distans är nog det viktigaste rådet. Tvätta sig borde de flesta redan kunna nu.

Hoppas ingen tar illa upp att jag ger lite tips.
 
  • Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jag kan nog ge det rådet till alla.
Denna sommar är utlandssemester något man med stor sannolikhet kan glömma.

Tillhör du de lyckliga som får semester i sommar så planera redan nu in vart du och din familj kan åka i Sverige.
Sverige är fantastiskt och förhoppningsvis rätt så fritt fortfarande i sommar.

Har man skralt i kassan kan ett par nätter i ett tält vara fantastiskt bra.
Eller låna en husvagn om du inte har en egen. Finns fantastiskt fina campingplatser i Sverige.
Ska man hyra stuga bör man nog vara snabb i svängarna för de kommer nog snabbt bli bokade.
Är man däremot i behov av vård i någon form bör man inte resa till annat ställe som inte har resurser att ta hand om flera.

OBS glöm inte råden från FHM. Social distans är nog det viktigaste rådet. Tvätta sig borde de flesta redan kunna nu.

Hoppas ingen tar illa upp att jag ger lite tips.
Ingen tar illa upp för goda tips och råd, mottages tacksamt.
Glad att du tonat ner din inledande retorik i den här tråden en smula för ett mera positivt tänkesätt, uppskattas.
 
  • Gilla
optimum och 3 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Ännu en rapport om blodproppar/stroke på folk som knappt är sjuka i Covid-19:
- [länk]

Vi har troligen en del sådana fall i Sverige också baserat på nyhetsrapporteringen.
Jag har svårt att fästa för mycket vikt vid den typen av rapportering eftersom jag vet att antalet yngre, tidigare friska och icke i riskgrupp, som får stroke ökar för varje år i Sverige och det borde rimligtvis vara samma i USA.

Är det orimligt att tänka att det inte behöver vara onaturligt att 12 st yngre av snart 930 000 bekräftade fall i USA skulle kunna avlida av stroke samtidigt som de har covid19?

Om vi gissar att det finns dubbelt så många smittade i USA, vilket säkert är för lågt räknat, så borde det i den gruppen rimligtvis finnas ett antal yngre friska personer som avlider av stroke. Det framgår inte om andelen är orimligt hög i förhållande till de yngre som vanligtvis får stroke.

Obs! Ovan kommentar är ett försök till resonemang kring vilka slutsatser man kan dra av en kort artikel avseende så få fall.
För att multiman ska slippa skriva ett inlägg om att jag försöker dämpa virusets farlighet så kan jag klargöra att jag tycker att virus i allmänhet är farligt, jag gör det jag kan för att undvika bli smittad och smitta andra.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
https://www.dn.se/sthlm/lakare-vi-t...eS1PBhR4h2utrpgW9j4JsoF2Ju8Z7UDCee_lExrfor6Wo

Så ser läget ut i stort hela Stockholm. Tegnell tjatar hela tiden om att det finns kapacitet. Men till vilket pris? Man har heller inte beordrat in någon än så länge utan man går runt på samma personalstyrka där väldigt mångar jobbar 300 timmar per månad. Hur kan man i det här läget säga att det finns kapacitet? Visst vi kan dra ett sträck vid ålder 60 år så får vi ännu bättre kapacitet. Men är det moraliskt att inte behandla människor som trots allt har en chans för att sen slå sig på bröstet med mantrat "att än finns det kapacitet". Vilket jäkla hyckleri.
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Du behöver nog titta på faktan och inte tro så mycket.

vecka 9 börjar den 24 februari,
[länk]

Den 23:e går det ut information kring de första dödsfallen i Italien. Då det dör människor dagligen av alla influensor skulle ingen kunna åka någonstans om man ska utgå från något enstaka dödsfall OCH det var i en annan region.

Tar vi sedan och hoppar fram till faktan som fanns den 26:e

[länk]
Den givna kunskapen var att Covid-19 inte fanns i Skidorterna. Informationen från Italienska myndigheter och mätningar av sjuka hade ingen information att smittan var så spridd.


FHM gick den 25:e ut att risken för smitta var HÖG.

26:e bekräftades det första fallet av Covid i Sverige.

27:e bekräftade man ytterligare 5 fall i olika regioner.

Vid denna tidpunkt är redan smittan ett självspelande piano.

Den 2 uppdaterade man rekommendationer att testa alla med symptom som varit i Italien
[länk]


Om vi backar bandet så går FHM ut med följande redan den 24:e Feb
[länk]
Då kunskapen vid tillfället är droppsmitta så ska man kontakta sjukvård vid symptom.


Vecka 10 var smittspridningen så stor redan i Sverige så det spelade faktiskt ingen roll att sätta alla från Italien i karantän.

Enligt FHM veckorrapport V11 var 88% av alla smittade v10 (bekräftade genom provtagning) smittade utomlands. Vecka 11 var siffran nere i 63%.


Så för mig är poängen att det inte fanns FAKTA på att avråda resor till Italien vecka 9. Våra myndigheter måste arbeta med fakta och kan inte godtyckligt gå ut med rekommendationer eller avråda resor som kostar företag pengar.


Det enda rätta vecka 10 vore att stänga ner samhället. Det fanns inte ett politiskt parti i Sverige som vecka 10 var villiga att göra en total nedstängning.


Så enligt mig har Sverige gjort några fel:
- Tagit ner vår beredskap och våra säkerhetslager på skyddsutrustning
- Lagt ut för stora delar av produktionen utomlands, vilket också betyder att vi behöver ha ökade utgifter för att stödja Svenska produkter då vi är dyra!
Jag tittar på fakta och sitter inte bara o gissar om du nu tror det. 21 feb kommer de första rapporterna om ökat smitta samt dödsfall i Italien https://www.reuters.com/article/us-...ly-16-cases-reported-in-one-day-idUSKBN20F0UI

Att smittan "inte finns på skidorterna" är ju ganska ointressant, man ska ju ta sig dit via exempelvis Milanos flygplats.

10e mars kommer UDs avrådan mot Italienresor. Då har både vecka 10 och vecka 11 resenärer pipit iväg. Kollar vi en random dag långt innan 10e mars så ser vi exempelvis 566 nya fall och fem nya avlidna 1e mars och redan där är Italiens siffror på rubrikerna varje dag https://en.m.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_2019–20_coronavirus_pandemic_in_March_2020#1_March

Jag är inte kritisk till allt vad gäller Sveriges agerande, men långsamheten i avrådan från Italienresor tycker jag var en stor miss.
 
  • Gilla
  • Älska
Lars48 och 5 till
  • Laddar…
U
Möbius skrev:
Jag har svårt att fästa för mycket vikt vid den typen av rapportering eftersom jag vet att antalet yngre, tidigare friska och icke i riskgrupp, som får stroke ökar för varje år i Sverige och det borde rimligtvis vara samma i USA.

Är det orimligt att tänka att det inte behöver vara onaturligt att 12 st yngre av snart 930 000 bekräftade fall i USA skulle kunna avlida av stroke samtidigt som de har covid19?

Om vi gissar att det finns dubbelt så många smittade i USA, vilket säkert är för lågt räknat, så borde det i den gruppen rimligtvis finnas ett antal yngre friska personer som avlider av stroke. Det framgår inte om andelen är orimligt hög i förhållande till de yngre som vanligtvis får stroke.

Obs! Ovan kommentar är ett försök till resonemang kring vilka slutsatser man kan dra av en kort artikel avseende så få fall.
För att multiman ska slippa skriva ett inlägg om att jag försöker dämpa virusets farlighet så kan jag klargöra att jag tycker att virus i allmänhet är farligt, jag gör det jag kan för att undvika bli smittad och smitta andra.
Kommer dock väldigt mycket rapporter från olika håll om ökad propprisk vid covid-19, klart högre än vid andra infektionssjukdomar, så inte orimligt att det är en reell ökning.
 
P
Ola C Ola C skrev:
Jag tittar på fakta och sitter inte bara o gissar om du nu tror det. 21 feb kommer de första rapporterna om ökat smitta samt dödsfall i Italien [länk]

Att smittan "inte finns på skidorterna" är ju ganska ointressant, man ska ju ta sig dit via exempelvis Milanos flygplats.

10e mars kommer UDs avrådan mot Italienresor. Då har både vecka 10 och vecka 11 resenärer pipit iväg. Kollar vi en random dag långt innan 10e mars så ser vi exempelvis 566 nya fall och fem nya avlidna 1e mars och redan där är Italiens siffror på rubrikerna varje dag [länk]

Jag är inte kritisk till allt vad gäller Sveriges agerande, men långsamheten i avrådan från Italienresor tycker jag var en stor miss.
Ja, jag kan hålla med om att avrådan kunde kommit tidigare. Samtidigt står det i samma länk att Lombardy införde strikta restriktioner redan vid det datumet.

10 000 kr frågan är då om situationen skulle varit ännu värre om de inte stängde ner samhället....
 
P
optimum optimum skrev:
Forskare funnit att flockimmunitet troligen inte fungerar för covid-19

[länk]

"Forskare i Kina varnar för att flockimmunitet inte stoppar spridningen av covid-19.
Samtidigt visar tester att tillfrisknade personer i flera länder i Asien åter har smittats."

Ja, detta är skrämmande nyheter! Får hoppas att fler utredningar görs kring detta innan man kommer med en slutsats.

exempelvis vet jag att det var diskussion för någon vecka sedan kring hur många som utvecklade antikroppar. Då var frågeställningen om man behöver antikroppar om man inte får några symptom under sjukdomen.

Dvs om 80% inte har några symptom trots smitta och då inte har några antikroppar, kan vi då dra slutsatsen att flockimmunitet inte fungerar?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.