2 358 989 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Då kommer det snurra runt tills (om) det finns vaccin. Precis som i resten av världen.optimum skrev:
Jag har haft vattkoppor två gånger (konstaterat på sjukhus båda gångerna). Och det är ju en sjukdom man ska kunna ha bara en gång.
Kom ihåg att det är så många som får sjukdomen. Det betyder att det kommer hända konstiga saker med ett fåtal. Än så länge vet vi nog varken eller. Vi har ju inte sett massor med fall där människor faktiskt har haft sjukdomen två gånger heller.
Antar att det var en fråga till mig. Det är bara en praktisk fråga, eftersom personerna ifråga periodvis stått för merparten av inläggen i tråden och jag helt enkelt inte är intresserad av att läsa dravlet så har blockeringen gjort att jag enklare kan konsumera vad andra skriver. Möjligen har det också den positiva bieffekten att man inte frestas att gå i svaromål kring diverse korkade konspirationsteorier och annat outbildat nonsens, men det är sekundärt. Och blommorna kan få blomma ostört.tompas11 skrev:
Redigerat:
Det är en missuppfattning. Barn smittar visst, men anses inte vara någon större drivkraft för smittspridning i samhället.JanneJanne123 skrev:
Dvs på ett större statistisk plan är det inte vanligt att smitta sprids via barn och deras aktiviteter.
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 278 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 278 inlägg
Jag kan berätta hur det var för mig. Corona eller inte låter jag vara osagt men 1177 var övertygade om att det var Corona.Mikael_L skrev:
FYI, liten uppdatering.
Känns alltmer som rätt val i morse.
Jag har mest känt mig onaturligt trött och hängig under dagen, symptomen med snuva blev dock snabbt bättre/försvann nästan.
Men nu här på kvällskvisten så ser jag att tempen gått upp allteftersom under EM, nu nästan 1°C över min normala temp.
Jaja, jag får se vart det bär iväg. Jag känner för att rapportera lite framöver hur det går för mig, jag antar att många är intresserade av historier om sjukdomsförlopp i dessa tider.
I alla fall är jag en som är intresserad, av andras berättelser.
Feber i ca 3 dagar. Temp 38-38,7
Knappt någon hosta
Värk i hela kroppen
Enorm trötthet. Orkade verkligen nästan inget alls. Att flytta sig från nedervåningen till övervåningen gjorde mig andfådd
Huvudvärk (måttlig)
Ingen smak eller lukt
Ont i halsen
Började smygande med ont i halsen och huvudvärk. Sedan feber och allt det andra. Efter ca 4 dagar kände jag mig bättre. Nästan pigg. Dagen efter hade jag feber igen och var nere för räkning i två dagar.
Nu är det mer än en vecka sedan jag kände mig frisk men märker att kroppen inte återhämtat sig riktigt än då viss matthet kvarstår.
Sambons sjukdomsförlopp såg lika ut förutom att hon hade mycket högre feber initialt med frossa. Hon jobbar inom vården och hade träffat personer med Corona. Två av hennes kollegor har varit inlagda med bekräftad Corona. De klarade sig med syrgas och är hemma igen.
Jag har underliggande sjukdomar i form av astma, allergier och högt blodtryck. Allt under god behandling.
Gällande att ta fram saker som stödjer sin tes så är det ju hela poängen med att argumentera, att sedan göra det med validerad fakta gör ju att argumenten blir starkare!E erkka skrev:
så min fråga är vad/vem du argumenterar för eftersom du sagt du inte bor i Sverige?
Barn anses definitivt vara smittbärande. Däremot är de inte stora smittspridare. Men när man umgås nära kan de säkerligen smitta.JanneJanne123 skrev:
Då kan jag dela med mig.
Jag har varit sjuk i förmodad Covid 19 i snart tre veckor. Är född tidigt 80-tal och är inte i någon riskgrupp. Det började med en hosta som smög sig på, i stort sett som harklingar. Sedan kom febern och värk i kroppen. Pendlade mellan 38 och 39 grader ca en vecka. Hostan tilltog och var av en torr ”rosslande” karaktär. Kunde få enorma hostattacker. Började efter ca en vecka må bättre och trodde jag började bli frisk, men då vände sjukdomen igen och febern tilltog. Febern gick sedan ner men jag har haft en förhöjd kroppstemperatur med ca 0,5 grader fram tills igår då kroppstemperaturen gick ner till min normalnivå. Har känt mig väldigt trött och orkeslös under hela sjukdomsperioden.
Är inte helt klarlagt hur jag blev smittad, men både jag och min fru (som också har haft samma symptom) har arbetat hemifrån sedan början på mars. Vi har dock haft barn på förskola och där har en av pedagogerna varit bekräftat sjuk. Barn anses ju inte vara smittbärande, men hur vi annars skulle ha fått det vet jag inte.
Börjar känna mig bättre nu och hoppas att det inte vänder till det sämre igen.
[QUOTE="MathiasS, post: 3661685, member: 1153" Och blommorna kan få blomma ostört.[/QUOTE]
Generellt är jag motståndare till blockering, tycker också att blommorna kan få blomma ostört, men när maskrosor, kirskål och parkslide tar över potatis, sparris och andra nyttiga växter förstår jag att många tycker det är dags att börja rensa...
Själv föredrar jag att låta bli att se på ogräset (bildligt)
Generellt är jag motståndare till blockering, tycker också att blommorna kan få blomma ostört, men när maskrosor, kirskål och parkslide tar över potatis, sparris och andra nyttiga växter förstår jag att många tycker det är dags att börja rensa...
Själv föredrar jag att låta bli att se på ogräset (bildligt)
Ordet ”bara” trillade bort men jag tror du fattade ändå.mathiash77 skrev:
Poängen var att du antingen plockar fram artiklar om problem som följer av en lockdown, eller så är det nåt om att det är värre för svältande i Afrika el döda pga alkoholens inverkan ÄN vad det är synd om våra gamla Svenskar som dör i massor.
Vissa låter som rimliga idéer som jag också funderat på. Men jag tror att det helt enkelt är så att vi inte har några lagar som kan användas för att införa dylika förbud. För att få till det måste man helt enkelt ändra i grundlagen om jag förstått det korrekt. Men du kanske vet mer och i så fall är jag nyfiken på exakt hur man går tillväga?tompax skrev:
Man kan ju alltid börja med att gå ut med skarpa regler om hur restauranger skall få bedriva sina verksamheter, och om dessa inte efterföljs stängs restaurangen med omedelbar verkan.
Först nu börjar man höja tonläget, men det är ju lite sent när vansinnet har pågått ett tag.
Samma med kalas och fester. Allt sådant bör ställas in. Låt endast kärnfamiljerna ha kalas och "fest" för sig själva, de träffas varje dag ändå och bor tillsammans (oftast).
Hade man exempelvis reglerat sådant där tidigare, så hade Adam Alsing levt idag. Det är bara ett exempel.
Trånga gym är inte så bra heller. Det är bra att träna, men kanske inte instängt i lokaler där folk inhalerar varandras exhalerade luft.
Förbjud unga att träffa äldre, såvida det inte är ett absolut måste.
Begränsa folk inom kollektivtrafiken. Finns många fullsatta bussar och tunneblanetåg, pendeltåg m.m.
Det stora problemet är alla restauranger och fik och annat sådant där tämligen icke-livsviktigt. Likaså kalas och fester. Förbjud sådant istället, så minskar det smittspridningen rejält.
Många bra idéer kvarstår annars att vara just bra ideér och kommer inte längre hur mycket man än skulle vilja.
Jag skrev tidigare idag att man hittar få med antikroppar mot viruset.
Hörde nu på TV4 att det även kan bero på osäkerhet i testerna.
Många tester är inte 100% säkra med resultatet.
Kan vara del av orsaken.
Var på TV4 där forskare från KTH berättade om att de håller på med ett test som målet är 100% säkert resultat.
Kan vara del av orsaken.
Var på TV4 där forskare från KTH berättade om att de håller på med ett test som målet är 100% säkert resultat.
Svt har ett bättre reportage än det som länkades tidigare om de nya antikroppstesterna i Kina:optimum skrev:
Jag skrev tidigare idag att man hittar få med antikroppar mot viruset.
Kan vara del av orsaken.
- https://www.svt.se/nyheter/utrikes/oroande-mycket-okunskap-om-virusimmunitet
Edit: värt att notera är att de också lyckats beskriva flockimmunitet på ett korrekt sätt! Hurra!
finland är ett föredöme på många områden. Har ni förresten tjuvat alla förnuftiga människor från Sverige, för här verkar dom inte bo längreH heimlaga skrev:Finländska hälsovårdsmyndigheter förutspår att riskgrupperna kan få vaccin om ungefär ett år men det är uttryckligen en kvalificerad gissning och inget löfte.
Finland har redan gjort mycket som anses omöjligt i Sverige och även gjort sådant som ansågs omöjligt här för några månader sedan...... vi kan bara konstatera att när det är kris och när det samtidigt finns en stark vilja att lösa problemet och komma ur krisen är en del av möjligheternas gränser försatta ur spel. Förhoppninsvis gäller samma princip inom vaccinforskning och vaccinproduktion.
Nu efterfrågas en tidplan för hur länge de äldre skall behöva vara isolerade. Någon som kommer ihåg hur mycket jag tjatat om detta? 
http://omni.se/a/wPGyWd
http://omni.se/a/wPGyWd