2 358 908 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
redan idag är Sverige ett av de länder som beskattar sina invånare högst i världen. Ändå har vi katastrofalt dålig krisberedskap, problem inom polis, sjukvård, skola osv.mathiash77 skrev:
Undrar varför andra länder är bättre på detta än oss utan att ta ut lika hög skatt? Det lär inte hjälpa att höja ännu mer utan radikala ändringar i hur/vad pengarna ska utnyttjas till.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 836 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 836 inlägg
@erkka Håller med, men märkligt nog tror en del politiker att det alltid finns en korrelation mellan ökat skatteuttag och bättre fungerande samhälle och tjänster. Verkligheten har visat att det inte stämmer gång efter gång. Sverige har mycket stor potential att använda de redan befintliga intäkterna på ett mycket bättre sätt, men tyvärr går det inte att diskutera den biten eftersom den blir alltför politisk för forumets regler.
jasså det vet du?mathiash77 skrev:
Är man svensk så väljer nog majoriteten att i första hand ta hand om sina egna medborgare och göra vad man kan för att skydda dem.
Vem skulle annars bry sig om våra äldre-äldre som betalat skatt i hela sitt liv? Trump? Boris Johnson? Ayatollan i Iran?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Har du några nyare vetenskapliga siffror som visar att dödligheten i Covid-19 avviker väldigt mycket från dödligheten i säsongsinfluensa?N Nybergzzz skrev:
Jag tycker det verkar utifrån de siffror som olika länder presenterar som att dödligheten är ungefär densamma, under 1 %, och det är de äldsta som blir svårast sjuka och avlider även i säsongsinfluensa.
Kurvan över antalet nya sjukdomsfall/dag och antalet avlidna per dag är ju i stort sett platt så vad menar du?
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Ingen av de kurvorna är ökande längre, vilket de var i mars (och början av april när det gäller avlidna).
Det cirkulerar väldigt många myter när det gäller citat så det ger jag inte mycket för.
Vet inte vilka siffror du menar (eftersom du som vanligt är väldigt otydlig) men 7-9 april hade vi ungefär 83, 110 resp. 84 avlidna per dag.N Nybergzzz skrev:
Italien hade över 900 avlidna den värsta dagen. Till Italiens siffror ska läggas alla de som inte ingår i siffrorna eftersom de har dött hemma eller på äldreboende, vilket lär vara ung. 30 %, så snarare minst 1100 den dagen, alltså 10 gånger mer än Sveriges max.
Föreslår att när du kommer med påståenden så visar du också de fakta som du bygger dina påståenden på så går det att ta dig mer på allvar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Sydkorea är ju ett specialfall eftersom de har varit förberedda sen de togs på sängen av en epidemi för 5 år sen som de inte alls kunde hantera.T TAR12 skrev:
Norge har ju precis börjat med sin app så det var ju inget som de använde i mars. Samma sak gäller väl andra länder som du nämner. Även i Sverige pågår det arbete med att ta fram en sån app.
Håller helt med, vi har sett stora förändringar i vårt samhälle det senaste åren och det går verkligen inte i rätt riktning.E erkka skrev:redan idag är Sverige ett av de länder som beskattar sina invånare högst i världen. Ändå har vi katastrofalt dålig krisberedskap, problem inom polis, sjukvård, skola osv.
Undrar varför andra länder är bättre på detta än oss utan att ta ut lika hög skatt? Det lär inte hjälpa att höja ännu mer utan radikala ändringar i hur/vad pengarna ska utnyttjas till.
För mig är fungerande sjukvård väldigt viktig men hur stor del av befolkningen tycker samma? Om den stora massan inte har behövt hantera svåra sjukdomstillstånd i sitt liv så kanske de inte röstar på det parti som driver sådana frågor.
Sen har vi frågan om hälsoproblematiken kring de som inte har tagit ansvar för sin hälsa. Det är inte helt lätt att övertyga andra om att vi behöver lägga mer pengar på sjukvård på grund av att vi har en stor andel människor som har ägnat hela sitt liv åt överätande, stillasittande, rökning mm istället för att välja en hälsosam livsstil.
Istället för att betala mer till sjukvården kanske man skulle lägga mer pengar på förebyggande åtgärder och ställa högre krav på att människor ser till att minimera risken för att bli allvarligt sjuka senare i livet eller vid epidemier och pandemier.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Eftersom UD inte ännu avråder från resor i sommar så verkar det som att folk som redan bokat flygbiljetter utomlands ännu inte kan avboka dessa och få pengarna tillbaka (om man inte köpt avbokningsbar biljett).optimum skrev:
Jag kan nog ge det rådet till alla.
Denna sommar är utlandssemester något man med stor sannolikhet kan glömma.
Tillhör du de lyckliga som får semester i sommar så planera redan nu in vart du och din familj kan åka i Sverige.
Sverige är fantastiskt och förhoppningsvis rätt så fritt fortfarande i sommar.
Har man skralt i kassan kan ett par nätter i ett tält vara fantastiskt bra.
Eller låna en husvagn om du inte har en egen. Finns fantastiskt fina campingplatser i Sverige.
Ska man hyra stuga bör man nog vara snabb i svängarna för de kommer nog snabbt bli bokade.
Är man däremot i behov av vård i någon form bör man inte resa till annat ställe som inte har resurser att ta hand om flera.
OBS glöm inte råden från FHM. Social distans är nog det viktigaste rådet. Tvätta sig borde de flesta redan kunna nu.
Hoppas ingen tar illa upp att jag ger lite tips.
Man ska nog inte vara säker att man ens kan semestra i Sverige heller. Det kan bli avrådan från att resa även under sommaren.
Vi förbereder oss på en semester hemmavid i sommar även om vi hoppas på att kunna åka bort inom Sverige. Vi klurar på olika byggprojekt som är lämpliga och inser att man redan nu måste börja förbereda. Jag tror det kommer bli högtryck på byggvaruhusen i sommar.
Min spådom är att det i sommar kommer vara mer brist på trallbrädor och tryckimpregnerat virke än det är nu på jäst och toapapper.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Försök få ihop en välfärdsstat med 20% arbetslöshet och ökat behov av reformer utan ökade skatter.E erkka skrev:redan idag är Sverige ett av de länder som beskattar sina invånare högst i världen. Ändå har vi katastrofalt dålig krisberedskap, problem inom polis, sjukvård, skola osv.
E erkka skrev:
Så vad var det för Finsk katastrof förra året, och året innan som gjorde att man inte kunde ta hand om världen?
Jag säger inte att man ska låta bli sina egna medborgare! Men konsekvenskedjan är längre än till där näsan slutar.
Om vi räddar 1000 liv i år men med 99% säkerhet orsakar det 3000 dödsfall om tre år, vad är då varje människoliv värt idag eller om tre år? Det är faktiskt denna balansen som hela diskussionen handlar om. Att stänga ner länder under längre tid raserar företag och välfärd, skapar ohälsa som utan tvekan skapar större dödlighet. Utan stabila finanser och en fungerande global marknad kommer depressionen döda flera gånger mer människor.
Som föregående inlägg nämner så är säsongsinfluensan dödlig redan idag men inte stänger vi ner samhället för det..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Vad har du för insyn i hur diskussionerna går i regeringen?tompas11 skrev:
Det är ju ganska lätt att förstå varför en total lockdown i Sverige var ett helt omöjligt alternativ.
Med lockdown menar jag förstås att inga personer tillåts att befinna sig utomhus med undantag för att inköpa matvaror eller t.ex. rasta hunden. Vi har ju som bekant ett antal områden i landet som våra myndigheter inte har total kontroll över, om jag uttrycker mig milt. Frankrike är ju de facto ett utmärkt exempel på just detta.
Detta är orsaken till att FHM och tillika regeringen inte valde en total lockdown av Sverige.
Så därför kör vi på att de svagaste och de skröpligaste får sätta livet till. De ska ju ändå dö så småningom. Ju förr desto bättre tycks vara regeringens mål. Var det förresten inte finansministern som för en tid sedan sade att det var de äldre som åsamkade kommunerna så svåra ekonomiska problem..? Nåväl nu tycks detta lösa sig genom denna pandemi, som kom som beställning från ovan för både regering och vår fina finansminister.
Ingår du i regeringen eller är statssekreterare kanske?
Eller sitter du och gissar bara?
Sen kommer ju något som uppenbart inte är sant för om man hade velat att gamla ska dö så fort som möjligt hade man ju inte infört förbud mot besök på äldreboenden utan tvärtom uppmanat alla att besöka sina gamla släktingar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Jag har bara sett uppgifter om vaccinstudier i Fas 1. Har du sett någon sida där det står att vaccin finns i Fas 2?T TAR12 skrev:För att ta fram ett vaccin måste det först genomföra kliniska studier i tre olika faser.
- Fas 1, med ett begränsat antal deltagare, studeras vaccinets säkerhet. Genom att långsamt höja dosen undersöks biverkningar och hur kroppen bryter ner och gör sig av med substansen.
- Fas 2 undersöks hur vaccinet verkar på patienter som har Covid-19. Dosen testas och jämförs med befintliga behandlingar och placebo.
Idag finns det ett 70-tal kandidater varav kanske en handfull i Fas 2. Jag känner inte till att det skulle finnas någon i Fas 3, men någon här kanske har läst om något?
- Fas 3 fortsätter man att studera effektivitet och säkerhet, men nu med väsentligt större grupper, oftast ett par tusen patienter. Vaccinet testas också under en längre period. Blir Fas 3 studierna lyckade kan man släpp ut vaccinet på marknaden.
Däremot att man prövar befintliga mediciner i Fas 2 vet jag ju.
Finns ett kinesiskt vaccin i fas 2 https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7456842.BirgitS skrev: