2 358 989 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
När viruset blev känt i Kina så hade jag exakt samma tanke som du, det kanske var så att det var myndigheterna i Kina som hade kommit på ett sätt att bli av med äldre och sjuka i det tysta vilket ju sket sig rejält tack vare/på grund av vårt globala levnadssätt och sociala medier mm.tompas11 skrev:
Det är ju ganska lätt att förstå varför en total lockdown i Sverige var ett helt omöjligt alternativ.
Med lockdown menar jag förstås att inga personer tillåts att befinna sig utomhus med undantag för att inköpa matvaror eller t.ex. rasta hunden. Vi har ju som bekant ett antal områden i landet som våra myndigheter inte har total kontroll över, om jag uttrycker mig milt. Frankrike är ju de facto ett utmärkt exempel på just detta.
Detta är orsaken till att FHM och tillika regeringen inte valde en total lockdown av Sverige.
Så därför kör vi på att de svagaste och de skröpligaste får sätta livet till. De ska ju ändå dö så småningom. Ju förr desto bättre tycks vara regeringens mål. Var det förresten inte finansministern som för en tid sedan sade att det var de äldre som åsamkade kommunerna så svåra ekonomiska problem..? Nåväl nu tycks detta lösa sig genom denna pandemi, som kom som beställning från ovan för både regering och vår fina finansminister.
I Sverige finns 500 000 personer som är 80+. Jag har kommit fram till att man kan avfärda tanken på att det skulle ligga i någons ekonomiska intresse att t.ex 10 000-15 000 av dessa avlider i en pandemi eftersom det inte ens kommer att märkas ekonomiskt. Flera av dessa äldre och multisjuka kommer dessutom att avlida under året så det blir inte heller någon större ”vinst” när det gäller antalet lediga vårdplatser utan den naturliga rotationen gör att summan är relativt konstant.
Med tanke på hur lite vi vet så ger det nog inte så mycket. Det blir bara grova uppskattningar.pacman42 skrev:
Varför ska man göra en tidsplan som alla redan från början vet är fel? Är det bättre att vara för pessimistisk eller optimistisk?
Initiala uppskattningar att det skulle bli bättre framåt sommaren fick ju mycket kritik. De var för optimistiska. Att säga att det kommer hålla på till jul 2021 får ju mycket mothugg om att det måste gå att lösa fortare; "alla jobbar ju på det".
Vad vill du ha för svar?
Det kommer väldigt mycket tänkvärt från den mannen, det han avslutar med borde alla ta till sig av, oavsett åsikt eller inställning till myndigheter!
Med tanke på att en stor del av fruns lärarkollegor fortfarande tror att de kan ha en vanlig skolavslutning i kyrkan så är det uppenbart att man behöver ge besked, om än felaktiga, så att folk får en planeringshorisont. Som det är nu så planerar folk hela tiden utifrån "detta är strax över". Jag känner folk som bokat solsemester i sommar exempelvis.P patst577 skrev:Med tanke på hur lite vi vet så ger det nog inte så mycket. Det blir bara grova uppskattningar.
Varför ska man göra en tidsplan som alla redan från början vet är fel? Är det bättre att vara för pessimistisk eller optimistisk?
Initiala uppskattningar att det skulle bli bättre framåt sommaren fick ju mycket kritik. De var för optimistiska. Att säga att det kommer hålla på till jul 2021 får ju mycket mothugg om att det måste gå att lösa fortare; "alla jobbar ju på det".
Vad vill du ha för svar?
Det vore mycket värt med en "best guess" åtminstone.
Nej, det kommer mest goja från denna mannen, tyvärr. Teoribyggen med illa dold underliggande agenda.mikethebik skrev:
Men just detta inlägg har jag nu kollat genom till hälften, ska fortsätta strax, ty denna gång får jag hålla med om att det är mycket rätt. Även om Henrik sparkar in ganska vidöppna dörrar här, så är det nog inte alla som tänkt i dessa banor. Det skulle vara bra om alla klarar av att reflektera över sin egen bias.
Vår skolavslutning är sedan länge inställd. Den sker klassvis i klassrummen utan föräldrar.pacman42 skrev:
Med tanke på att en stor del av fruns lärarkollegor fortfarande tror att de kan ha en vanlig skolavslutning i kyrkan så är det uppenbart att man behöver ge besked, om än felaktiga, så att folk får en planeringshorisont. Som det är nu så planerar folk hela tiden utifrån "detta är strax över". Jag känner folk som bokat solsemester i sommar exempelvis.
Det vore mycket värt med en "best guess" åtminstone.
Ja det är ofattbart att myndiga personer med rösträtt inte fattar vad det handlar om.pacman42 skrev:
Med tanke på att en stor del av fruns lärarkollegor fortfarande tror att de kan ha en vanlig skolavslutning i kyrkan så är det uppenbart att man behöver ge besked, om än felaktiga, så att folk får en planeringshorisont. Som det är nu så planerar folk hela tiden utifrån "detta är strax över". Jag känner folk som bokat solsemester i sommar exempelvis.
Det vore mycket värt med en "best guess" åtminstone.
Vi bokar vanligtvis vår utlandssemester redan i mars månad för nästa års resa i februari.
(vi åker varje år i februari)
Knappast denna gången. Hoppas på februari 2022.
Efter årsskiftet bör det lugna ner sig.pacman42 skrev:
Med tanke på att en stor del av fruns lärarkollegor fortfarande tror att de kan ha en vanlig skolavslutning i kyrkan så är det uppenbart att man behöver ge besked, om än felaktiga, så att folk får en planeringshorisont. Som det är nu så planerar folk hela tiden utifrån "detta är strax över". Jag känner folk som bokat solsemester i sommar exempelvis.
Det vore mycket värt med en "best guess" åtminstone.
Sommarsemester är nog bara att glömma (de kommer fortsätta skjuta fram "tidsplanen" eftersom det är det som är sveriges strategi - då svenskarna inte lyssnar så bra på förbud av olika slag), men standarssvensken är dock "tillräckligt dum" för att både boka resor, tro att de får åka och att försöka åka.. så fort det vankas lite sol/sommar så tappar de omdömet helt (se krogarna i sthlm, torget i malmö osv).
Plan B för universitetet är distansstudier även hela höstterminen 2020 (maken jobbar där).