Status
Inte öppen för fler kommentarer.
pacman42 pacman42 skrev:
Nu efterfrågas en tidplan för hur länge de äldre skall behöva vara isolerade. Någon som kommer ihåg hur mycket jag tjatat om detta? :thinking:

[länk]
Men vem ska kunna veta det?
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Glöm inte att gilla svaret på din frågan ovan i tråden!
Glöm inte att ta vaccinet om ett år.
 
P
tompas11 tompas11 skrev:
Det är ju ganska lätt att förstå varför en total lockdown i Sverige var ett helt omöjligt alternativ.
Med lockdown menar jag förstås att inga personer tillåts att befinna sig utomhus med undantag för att inköpa matvaror eller t.ex. rasta hunden. Vi har ju som bekant ett antal områden i landet som våra myndigheter inte har total kontroll över, om jag uttrycker mig milt. Frankrike är ju de facto ett utmärkt exempel på just detta.
Detta är orsaken till att FHM och tillika regeringen inte valde en total lockdown av Sverige.
Så därför kör vi på att de svagaste och de skröpligaste får sätta livet till. De ska ju ändå dö så småningom. Ju förr desto bättre tycks vara regeringens mål. Var det förresten inte finansministern som för en tid sedan sade att det var de äldre som åsamkade kommunerna så svåra ekonomiska problem..? Nåväl nu tycks detta lösa sig genom denna pandemi, som kom som beställning från ovan för både regering och vår fina finansminister.
När viruset blev känt i Kina så hade jag exakt samma tanke som du, det kanske var så att det var myndigheterna i Kina som hade kommit på ett sätt att bli av med äldre och sjuka i det tysta vilket ju sket sig rejält tack vare/på grund av vårt globala levnadssätt och sociala medier mm.

I Sverige finns 500 000 personer som är 80+. Jag har kommit fram till att man kan avfärda tanken på att det skulle ligga i någons ekonomiska intresse att t.ex 10 000-15 000 av dessa avlider i en pandemi eftersom det inte ens kommer att märkas ekonomiskt. Flera av dessa äldre och multisjuka kommer dessutom att avlida under året så det blir inte heller någon större ”vinst” när det gäller antalet lediga vårdplatser utan den naturliga rotationen gör att summan är relativt konstant.
 
MultiMan
Högst relevant inlägg i debatten, särskilt för denna tråden:

 
  • Älska
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
P patst577 skrev:
Men vem ska kunna veta det?
Som jag sagt tidigare, man kan ge en tidplan som justeras eftersom.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Claes Sörmland
MultiMan MultiMan skrev:
Högst relevant inlägg i debatten, särskilt för denna tråden:

[media]
Japp, vi människor är ganska tribalistiska och antirationalistiska. Blir skrämmande tydligt i den här krisen att min barndoms "AIK-eller-Djurgården?!" är så styrande för massan.
 
  • Gilla
Skruvebulten och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag sagt tidigare, man kan ge en tidplan som justeras eftersom.
Med tanke på hur lite vi vet så ger det nog inte så mycket. Det blir bara grova uppskattningar.

Varför ska man göra en tidsplan som alla redan från början vet är fel? Är det bättre att vara för pessimistisk eller optimistisk?

Initiala uppskattningar att det skulle bli bättre framåt sommaren fick ju mycket kritik. De var för optimistiska. Att säga att det kommer hålla på till jul 2021 får ju mycket mothugg om att det måste gå att lösa fortare; "alla jobbar ju på det".

Vad vill du ha för svar?
 
  • Gilla
Skruvebulten och 1 till
  • Laddar…
[/QUOTE]

Det kommer väldigt mycket tänkvärt från den mannen, det han avslutar med borde alla ta till sig av, oavsett åsikt eller inställning till myndigheter!
 
P patst577 skrev:
Med tanke på hur lite vi vet så ger det nog inte så mycket. Det blir bara grova uppskattningar.

Varför ska man göra en tidsplan som alla redan från början vet är fel? Är det bättre att vara för pessimistisk eller optimistisk?

Initiala uppskattningar att det skulle bli bättre framåt sommaren fick ju mycket kritik. De var för optimistiska. Att säga att det kommer hålla på till jul 2021 får ju mycket mothugg om att det måste gå att lösa fortare; "alla jobbar ju på det".

Vad vill du ha för svar?
Med tanke på att en stor del av fruns lärarkollegor fortfarande tror att de kan ha en vanlig skolavslutning i kyrkan så är det uppenbart att man behöver ge besked, om än felaktiga, så att folk får en planeringshorisont. Som det är nu så planerar folk hela tiden utifrån "detta är strax över". Jag känner folk som bokat solsemester i sommar exempelvis.

Det vore mycket värt med en "best guess" åtminstone.
 
  • Gilla
  • Wow
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Har de skolavslutning i kyrkor fortfarande??
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu efterfrågas en tidplan för hur länge de äldre skall behöva vara isolerade. Någon som kommer ihåg hur mycket jag tjatat om detta? :thinking:

[länk]
Ja det är i linje med den målsättning jag tjatar om i mina inlägg.
Inte bara aktiviteter och strategier. När har vi uppnått vad?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Mikael_L
mikethebik mikethebik skrev:
Det kommer väldigt mycket tänkvärt från den mannen, det han avslutar med borde alla ta till sig av, oavsett åsikt eller inställning till myndigheter![media]
Nej, det kommer mest goja från denna mannen, tyvärr. Teoribyggen med illa dold underliggande agenda.

Men just detta inlägg har jag nu kollat genom till hälften, ska fortsätta strax, ty denna gång får jag hålla med om att det är mycket rätt. Även om Henrik sparkar in ganska vidöppna dörrar här, så är det nog inte alla som tänkt i dessa banor. Det skulle vara bra om alla klarar av att reflektera över sin egen bias.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Med tanke på att en stor del av fruns lärarkollegor fortfarande tror att de kan ha en vanlig skolavslutning i kyrkan så är det uppenbart att man behöver ge besked, om än felaktiga, så att folk får en planeringshorisont. Som det är nu så planerar folk hela tiden utifrån "detta är strax över". Jag känner folk som bokat solsemester i sommar exempelvis.

Det vore mycket värt med en "best guess" åtminstone.
Vår skolavslutning är sedan länge inställd. Den sker klassvis i klassrummen utan föräldrar.
 
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
Med tanke på att en stor del av fruns lärarkollegor fortfarande tror att de kan ha en vanlig skolavslutning i kyrkan så är det uppenbart att man behöver ge besked, om än felaktiga, så att folk får en planeringshorisont. Som det är nu så planerar folk hela tiden utifrån "detta är strax över". Jag känner folk som bokat solsemester i sommar exempelvis.

Det vore mycket värt med en "best guess" åtminstone.
Ja det är ofattbart att myndiga personer med rösträtt inte fattar vad det handlar om.
Vi bokar vanligtvis vår utlandssemester redan i mars månad för nästa års resa i februari.
(vi åker varje år i februari)
Knappast denna gången. Hoppas på februari 2022.
 
  • Gilla
erkka och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Med tanke på att en stor del av fruns lärarkollegor fortfarande tror att de kan ha en vanlig skolavslutning i kyrkan så är det uppenbart att man behöver ge besked, om än felaktiga, så att folk får en planeringshorisont. Som det är nu så planerar folk hela tiden utifrån "detta är strax över". Jag känner folk som bokat solsemester i sommar exempelvis.

Det vore mycket värt med en "best guess" åtminstone.
Efter årsskiftet bör det lugna ner sig.

Sommarsemester är nog bara att glömma (de kommer fortsätta skjuta fram "tidsplanen" eftersom det är det som är sveriges strategi - då svenskarna inte lyssnar så bra på förbud av olika slag), men standarssvensken är dock "tillräckligt dum" för att både boka resor, tro att de får åka och att försöka åka.. så fort det vankas lite sol/sommar så tappar de omdömet helt (se krogarna i sthlm, torget i malmö osv).

Plan B för universitetet är distansstudier även hela höstterminen 2020 (maken jobbar där).
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.