Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
FYI, liten uppdatering.

Känns alltmer som rätt val i morse.
Jag har mest känt mig onaturligt trött och hängig under dagen, symptomen med snuva blev dock snabbt bättre/försvann nästan.
Men nu här på kvällskvisten så ser jag att tempen gått upp allteftersom under EM, nu nästan 1°C över min normala temp.

Jaja, jag får se vart det bär iväg. Jag känner för att rapportera lite framöver hur det går för mig, jag antar att många är intresserade av historier om sjukdomsförlopp i dessa tider.
I alla fall är jag en som är intresserad, av andras berättelser.
Jag tänkte ge en "gilla" markering först men sen tänkte jag att det blir ju lite fel. Jag gillar inte att du är sjuk utan det jag uppskattar är dina inlägg i den här tråden och i andra trådar. Det känns som om du tänker till och har förmågan att se båda sidorna av myntet. Ser fram emot dina kommande inlägg.

Med förhoppning att du kryar på dig snart :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Poxeman och 4 till
  • Laddar…
U
N Nybergzzz skrev:
Nej. 7-9 april var vi nästan ikapp Italiens värsta siffror.
Återigen, det går inte att jämföra dödstal mellan olika länder när man inte rapporterar på samma sätt. Jämför med Danmark, Norge eller Finland om du vill påvisa tesen att det finns andra länder som har lägre dödstal, men Italien har mer än dubbelt så hög överdödlighet som Sverige. FHMs siffror på dödstal stämmer med överdödligheten, inte Italiens. https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Du får det att låta så enkelt. Men jag tycker du ska vara lite mer specifik och berätta mer om hur det ska gå till. Jag säger inte att det är omöjligt, men att bara påstå ”snabbinstifta ett undantag” ger lite... låg trovärdighet...
Det är inte jag som bestämmer i detta landet och behöver ingen trovärdighet i ämnet. Minsta möjliga insats hade väl varit att i skarp ton bett resenärerna att inte gå till arbetet eller träffa folk 14 dagar efter hemkomst, oavsett symptomfri eller ej. Nästa steg hade varit att inhysa resenärerna på ett par hotell som väl redan vid den tiden hade rejält med lediga platser.
 
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
Man bö rkomma ihåg hur sällan en pandemi inträffar. Det finns helt enkelt begränsat med kunskap om hur man hanterar dessa. Dessutom är varje virus unik och har sin egen förutsättning. Jag tror inte det det en större fördel att vara utbildad epidimeolog i nuläget, politikter tar ofta bättre beslut. . Covid 19 beter sig inte som spanska sjukan och kunskaper från den är inte speciellt relevanta här.

För 3 månder sedan tog det i snitt 5 år att utveckla ett corona vaccin,. Idag tar det kanske ett 1 år?

Antivirala läkemdel har tagit åratal att utveckla mot tex HIV. Nu kan det finns om någon månad.

Det är därför man måste hålla dödstalen nere så mycket det går. Flockimmunitet genom sjukdom (som man inte ens vet ger någon imuunitet) är en mycket dålig stratergi så den garanterat ger hög dödlighet.

Idag talar FHM om att vi har en flack kurva och om att vi måste ha uthållighet som alla orkar med. 150 pers om dagen betalat med sitt liv för denna stratergi.

Avslutningsvis en 6 ord kort novell av Hemmingway.

Baby shoes for sale. Never worn.
 
P
Ola C Ola C skrev:
Det är inte jag som bestämmer i detta landet och behöver ingen trovärdighet i ämnet. Minsta möjliga insats hade väl varit att i skarp ton bett resenärerna att inte gå till arbetet eller träffa folk 14 dagar efter hemkomst, oavsett symptomfri eller ej. Nästa steg hade varit att inhysa resenärerna på ett par hotell som väl redan vid den tiden hade rejält med lediga platser.
Jag tänkte mest på den där lagen du ville ha snabbt instiftad, hur gör man det undrar jag?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror inte det det en större fördel att vara utbildad epidimeolog i nuläget, politikter tar bättrebeslut. . .
Absolut. Det är bara blicka mot USA för att få stöd för din tes.

Knapra malariamedicin.
Drick handsprit och få ner det i lungorna för att rensa rent.
Bestråla dig själv med UV-ljus.

Brilianta ideer från en politiker som helt vänder vetenskapen ryggen. Sådant vill vi ju ha mer av.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
RoAd och 20 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Jag tänkte mest på den där lagen du ville ha snabbt instiftad, hur gör man det undrar jag?
Inte vet jag eftersom jag inte vet vilken lag Mathias syftade på i inlägget som jag citerade. Men om det inte finns lagutrymme att isolera folk en mycket begränsad tid så var det väl isåfall en dylik lag jag efterfrågade.
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Absolut. Det är bara blicka mot USA för att få stöd för din tes.

Knapra malariamedicin.
Drick handsprit och få ner det i lungorna för att rensa rent.
Bestråla dig själv med UV-ljus.

Brilianta ideer från en politiker som helt vänder vetenskapen ryggen. Sådant vill vi ju ha mer av.

Jag skrev att det inte är stor fördel att vara epedemiolog men inte att vara en idiot.

Tetsa att byta ut Trump mor valfri Nordisk regering och fråga dig varför de lyckas så mycket bättre än Sverige?
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
E erkka skrev:
inte jag
Jag röstade inte heller fram de som är i regeringsställning, men vi som nation har ju röstat fram vår riksdag. Vare sig du Bill det eller inte riksdagen väljer regering...

Har du röstat på ett parti som gått hårt i frågan om beredskapslager och liknande frågor har du ju gjort mycket av vad du kunnat. Har du röstar på mer eller mindre något av de större etablerade partierna så har ju alla haft samma linje i dessa frågor. Den linje vi lider av idag. Dessutom verkar alla partier hyggligt med på linjen vi driver idag.

Är du inte bosatt i Sverige först jag inte varför du argumenterar över huvud taget...
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
För de som såg mina inlägg om Kågeskolan i Skellefteå, nu har en lärare på skolan avlidit:
- https://omni.se/a/opbJwV
 
  • Ledsen
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
U rindler skrev:
Återigen, det går inte att jämföra dödstal mellan olika länder när man inte rapporterar på samma sätt. Jämför med Danmark, Norge eller Finland om du vill påvisa tesen att det finns andra länder som har lägre dödstal, men Italien har mer än dubbelt så hög överdödlighet som Sverige. FHMs siffror på dödstal stämmer med överdödligheten, inte Italiens. [länk]
Du svarar precis som tegnell.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
För de som såg mina inlägg om Kågeskolan i Skellefteå, nu har en lärare på skolan avlidit:
- [länk]
Ja de är extremt sorgligt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Absolut. Det är bara blicka mot USA för att få stöd för din tes.

Knapra malariamedicin.
Drick handsprit och få ner det i lungorna för att rensa rent.
Bestråla dig själv med UV-ljus.

Brilianta ideer från en politiker som helt vänder vetenskapen ryggen. Sådant vill vi ju ha mer av.

Jag måste ändå fråga dig är du seriös i att hitta den bästa lösningen?

Du måste förstå att det inte finns någon vetenskap om Covid19 att slå upp och läsa sig till hur man skall agera.

Vi är tvingade att aggerga på den information som finns även om den är mager. Gör man som FHMm och hänvisar till att det inte är vetenskapligt belagt är man på eterkälkten.

Där har många politiker tagit staffetpinnen, och det är för en gång skull bra.
 
  • Arg
patst577
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Man bö rkomma ihåg hur sällan en pandemi inträffar. Det finns helt enkelt begränsat med kunskap om hur man hanterar dessa. Dessutom är varje virus unik och har sin egen förutsättning. Jag tror inte det det en större fördel att vara utbildad epidimeolog i nuläget, politikter tar ofta bättre beslut. . Covid 19 beter sig inte som spanska sjukan och kunskaper från den är inte speciellt relevanta här.

För 3 månder sedan tog det i snitt 5 år att utveckla ett corona vaccin,. Idag tar det kanske ett 1 år?

Antivirala läkemdel har tagit åratal att utveckla mot tex HIV. Nu kan det finns om någon månad.

Det är därför man måste hålla dödstalen nere så mycket det går. Flockimmunitet genom sjukdom (som man inte ens vet ger någon imuunitet) är en mycket dålig stratergi så den garanterat ger hög dödlighet.

Idag talar FHM om att vi har en flack kurva och om att vi måste ha uthållighet som alla orkar med. 150 pers om dagen betalat med sitt liv för denna stratergi.

Avslutningsvis en 6 ord kort novell av Hemmingway.

Baby shoes for sale. Never worn.

Finns det något vaccin för någon typ av corona?

Jag kan ha fel, men det finns väl inte alls?SSå än så länge har vi väl inte lyckas att fixa ett vaccin på ett par miljarder år?
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.