2 358 935 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är spännande att det där med att "det inte finns några bevis för" används som argument från alla sidor när det inte riktigt passar in i sina egna teser...Silver78 skrev:
Det här med flockimmunitet. Kan vi förpassa den idén till soptunnan direkt. Vi vet ingenting om det ens är möjligt. Det är media som har förstorat upp det på uttalanden om att "det mest troliga"....bl a bl a...
FMHs främsta mål är att begränsa pandemin. Så länge inga vetenskapliga studier fastslår evidens om antikroppar och i vilken omfattning så kommer det inte heller vara ett mål. Tills dess gäller försiktighet och respekt. Darwins teorier är inte alltid appliceringsbara.
Låt oss hoppas att flockimmunitet funkar, oavsett om det finns vetenskapliga bevis eller inte. Med det sagt, så ska man ju förstås inte bygga alla sina förhoppningar på teser som inte är bevisade.
Folk borde träna mera istället så super dom skallen i småbitar eller lägger sig ned och "dör". För det är ju det man gör när man ledig - så lite som möjligt och stora mängder alkohol.mathiash77 skrev:
En öl är inte fel ibland. Men det måste finnas lite självkaraktär.
Coronavirus är RNA-virus och bär inte på DNA. Inte heller använder de DNA för att replikera sin arvsmassa. PCR-metoden bygger på enzymet reverse-transkriptas som läser RNA. RNA är instabilt och när viruspartiklarna går sönder så bryts RNA snabbt ned.Igen skrev:
Det verkar helt oklart för folk vad ”test” innebär. Att PCR-test detekterar dna från visuet.
Hur länge gammalt dna kan finnas kvar i våra kroppar är inget som journalister ens begriper är relevant.
Eller så gör de det, men underlåter att rapportera.
Och vilket är värst.
Det är media som ansvarar för att sanningen förs fram, som Tegnell också sa i ett tidigt uttalande i Aftonbladet, att de/media bär ett stort ansvar nu.
Bygger man sin argumentation på att vaccin ska finnas i höst (2020) är man nog inte realistisk. Jag hoppas jag har fel, men om jag tror mig vara realistisk så tror jag att vi ska vara glada om ett vaccin finns under hösten 2021. Väldigt glada...D Daniel 109 skrev:
Ja och mkt mer än dig?BirgitS skrev:
Det har nog mycket större betydelse att Giesecke var statsepidemiolog under 10 år och är mycket mer insatt i det här än vad du är.
Men Tegnell har aldrig sagt att det har dött exakt 60 personer om dagen, han har alltid referat till att det är vad som har rapporterats. Det är inte hans fel om sjukvården inte rapporterar som de ska.
Tvärtom, det vore omänskligt att lägga sköra personer i respirator så att deras lungor går sönder.
Flera fel i den debattartikeln, t.ex. har det aldrig varit FHM:s strategi att uppnå flockimmunitet snarast utan att platta till kurvan så att sjukvården kan ta hand om de som insjuknar. Liksom i andra länder.
Jo de har han sagt. Bara att Googla.
För en vecka sedan sa han detta
https://emanuelkarlsten.se/04/tegne...skiljer-sig-sa-mycket-fran-arliga-influensan/
För att idag ändra sig att de är värre än influensa..
Men de lyckas ju ej med att platta ut kurvan???
Kan länka 50 olika felcitat av Anders Tegnell.
FYI, liten uppdatering.Mikael_L skrev:
Idag går jag inte till jobbet, för nu imorse kände jag symptom som är en förändring jämfört med den lilla småsnuvighet jag har jämt hela vintern genom (pga något besvär av att luftvägarna mina är känsliga för torr luft).
Men nu är det alltså lite annat, bara svaga känningar ett vanligt år hade jag inte brytt mig utan varit på väg till jobbet nu.
Men detta år är ingen vanligt år, jag får vara utan inkomst i några dagar nu, för samhällets bästa.
Känns alltmer som rätt val i morse.
Jag har mest känt mig onaturligt trött och hängig under dagen, symptomen med snuva blev dock snabbt bättre/försvann nästan.
Men nu här på kvällskvisten så ser jag att tempen gått upp allteftersom under EM, nu nästan 1°C över min normala temp.
Jaja, jag får se vart det bär iväg. Jag känner för att rapportera lite framöver hur det går för mig, jag antar att många är intresserade av historier om sjukdomsförlopp i dessa tider.
I alla fall är jag en som är intresserad, av andras berättelser.
Nej. 7-9 april var vi nästan ikapp Italiens värsta siffror.BirgitS skrev:
Nej, det gör vi inte.
Sveriges kurva med antal avlidna ser väldigt annorlunda ut än Italiens kurva.
Italien hade i flera veckor så att antalet avlidna fördubblades ungefär varannan dag.
Sverige har inte haft det så alls, i början var det 2,5 dag men numera är det var 4:e dag.
Så inte likt alls.
[länk]
Jag har inte sagt att det var vettigt eller realistiskt innehåll. Debattartiklar är inte tidningens åsikter.P patst577 skrev:
Ungefär som det var omöjligt att kriminalisera IS-resorna om man skulle följa Sveriges lagar...medan alla andra länder på något märkligt vis lyckades med det med kort varsel.mathiash77 skrev:
Desperata tider kräver desperata åtgärder. Själv tyckte jag det va hål i huvet att inte avråda från alpresorna vecka 9 o när man väl misslyckats skulle givetvis resenärerna satts i karantän när de kom hem, är det emot lagen får man väl snabbinstifta ett undantag. Smittan hade givetvis gått upp i landet till samma nivåer som nu på sikt, men man hade gett sjukvården flera veckor eller tom månader på sig att förbereda och köpa skyddsmaterial och lära sig mer om sjukdomen
Hur kommer det sig då att USA, UK, Norge, Sydkorea, Tyskland, Belgien, Danmark, Frankrike, Italien, Schweiz, Spanien, Thailand, Österrike mfl. har valt att arbeta med smittspårningsspåret mha appar?mathiash77 skrev:
Eftersom vi arbetar med rekommendationer i Sverige hade vi kunnat rekommendera att om man återvänder från ett riskområde så stannar man i hemkarantän, det torde inte kräva en lagändring.mathiash77 skrev:
Du får det att låta så enkelt. Men jag tycker du ska vara lite mer specifik och berätta mer om hur det ska gå till. Jag säger inte att det är omöjligt, men att bara påstå ”snabbinstifta ett undantag” ger lite... låg trovärdighet...Ola C skrev: