Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
Jag måste ändå fråga dig är du seriös i att hitta den bästa lösningen?

Du måste förstå att det inte finns någon vetenskap om Covid19 att slå upp och läsa sig till hur man skall agera.

Vi är tvingade att aggerga på den information som finns även om den är mager. Gör man som FHMm och hänvisar till att det inte är vetenskapligt belagt är man på eterkälkten.

Där har många politiker tagit staffetpinnen, och det är för en gång skull bra.

Om det inte finns någon vetenskap att luta sig mot, hur kan du så bensäkert säga att medicin och vaccin kommer runt hörnet?

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
P patst577 skrev:
Finns det något vaccin för någon typ av corona?

Jag kan ha fel, men det finns väl inte alls?SSå än så länge har vi väl inte lyckas att fixa ett vaccin på ett par miljarder år?
Ja de skulle jag också vilja veta.

P patst577 skrev:

Jag kan ha fel, men det finns väl inte alls?SSå än så länge har vi väl inte lyckas att fixa ett vaccin på ett par miljarder år?
Jag brotser från dina försök att vara lustig i en väldigt olustig situation där varje felbeslut kostar många människor livet

Det är det bedömningar man gjort i vetenskapssamhället att det normalt tar 5 år . Men denna gång är det senaste bedömningarna att det tar 0,6-2 år.

Att det helt plödsligt går kanske 10 ggr snabbare beror på ekonomi och politik. Något som knappast ingår i en utbildning till epedemiolog.

Det är bland annat därför det inte kan ligga på en statsepedemiolog att välja väg för Sverige.

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
P patst577 skrev:

Det togs fram vaccin mot SARS, men de gick aldrig längre än till fas 1-studier eftersom viruset utrotades. Så i teknisk mening finns det vaccin, men det har inte visats ordentligt att de fungerar.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Ja de skulle jag också vilja veta.
Glöm inte att gilla svaret på din frågan ovan i tråden!

Ulltand Ulltand skrev:
Jag brotser från dina försök att vara lustig i en väldigt olustig situation där varje felbeslut kostar många människor livet

Det är det bedömningar man gjort i vetenskapssamhället att det normalt tar 5 år . Men denna gång är det senaste bedömningarna att det tar 0,6-2 år.

Att det helt plödsligt går kanske 10 ggr snabbare beror på ekonomi och politik. Något som knappast ingår i en utbildning till epedemiolog.

Det är bland annat därför det inte kan ligga på en statsepedemiolog att välja väg för Sverige.
Jag lovar, jag försöker inte vara lustig.

Att tro att det går 10 ggr snabbare bara för att det finns ett stort behöv är enligt mig att visa naivitet. Stor naivitet. Speciellt när det gäller ett läkemedel som aldrig gjorts förut.

Vad det har med vår statsepidemolog att göra är jag osäker på. Antagligen inget alls?

Däremot så ingår nog hur man ska agera på en epidemi garanterat i jobbet som epidemiolog. Vad tror du annars ingår?

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Det togs fram vaccin mot SARS, men de gick aldrig längre än till fas 1-studier eftersom viruset utrotades. Så i teknisk mening finns det vaccin, men det har inte visats ordentligt att de fungerar.
Någonstans mellan 10 och 20 % av vad som kommer in i fas 1 blir tillslut ett läkemedel/vaccin. Så det går inte att dra slutsatser av det.

Ulltand Ulltand skrev:
Jag måste ändå fråga dig är du seriös i att hitta den bästa lösningen?

Du måste förstå att det inte finns någon vetenskap om Covid19 att slå upp och läsa sig till hur man skall agera.

Vi är tvingade att aggerga på den information som finns även om den är mager. Gör man som FHMm och hänvisar till att det inte är vetenskapligt belagt är man på eterkälkten.

Där har många politiker tagit staffetpinnen, och det är för en gång skull bra.
Men jösses detta kan ju inte vara sant.

Säg att vi har ett helt nytt och knepigt matematiskt problem att lösa. Ska vi låta matematiker jobba med begränsad information om problemet eller tar vi en flock tomtar som ramlat genom grundskolan på ett bananskal?

Självklart vill vi att de med lång praktisk erfarenhet och teoretiskt utbildning tar sig an detta problem med vetenskaplig metod, inte en samling politiker som har helt andra förmågor.

Bemöda dig inte med att skriva någon replik heller, du har förtjänat plats fyra på ignorelistan som gör denna tråd läsbar, så jag kommer ändå inte ta del av det du skriver.

• Gilla
  • Haha
RoAd och 18 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Enligt finländska medier lär det vara cirka 115 olika forskarlag som angriper problemet från olika riktningar och som alla har haft inledande framgångar på vägen mot ett fungerande vaccin. De första fem vaccinen mot coronaviruset håller redan på att testas på människor.
Fast då hör det till saken att första vaccinversionen oftast har ett eller annat fel till exempel svag immunitet eller oväntade biverkningar. Å andra sidan så brukar det inte vara något problem att utväckla bättre versioner när man en gång har åstadkommit en prototypversion.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020...r-under-utveckling-fem-av-dem-testas-redan-pa

Redigerat:
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
P patst577 skrev:
Jag lovar, jag försöker inte vara lustig.

Att tro att det går 10 ggr snabbare bara för att det finbs ett stort behöv är enligt mig att visa naivitet. Stor naivitet. Speciellt när det gäller ett läkemedel som aldrig gjorts förut.

Vad det har med vår statsepidemolog att göra är jag osäker på. Antagligen inget alls?

Däremot så ingår nog hur man ska agera på en epidemi garanterat i jobbet som epidemiolog. Vad tror du annars ingår?
Du försökte ju precis vara lustig med hjälp av Trump. Var en man och stå för det du skriver

Nej det är inte jag som som säger att det kan gå så snabbt. Det är olika forskargrupper som arbetar med att ta fram vaccinet som redan testas på människor.

Är de naiva enligt dig? Kan du då uvteckla i tråden varför det har fel? Jag utgår ifrån att du har ett vetenskapliga invändningar så klart.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Enligt finländska medier lär det vara cirka 70 olika forskarlag som angriper problemet från olika riktningar och som alla har haft inledande framgångar på vägen mot antingen medicin eller vaccin. De första vaccinen mot coronaviruset håller redan på att testas på människor.
Fast då hör det till saken att första vaccinversionen oftast har ett eller annat fel till exempel svag immunitet eller oväntade biverkningar. Å andra sidan så brukar det inte vara något problem att utväckla bättre versioner när man en gång har åstadkommit en prototypversion.
Vi alla hoppas så mycket att de lyckas!

Men även om de gör det finns det knappast vaccin till alla inom en snar framtid. Finns det till riskgrupperna till jul 2021 är det nog en stor succé!

P patst577 skrev:
Vi alla hoppas så mycket att de lyckas!

Men även om de gör det finns det knappast vaccin till alla inom en snar framtid. Finns det till riskgrupperna till jul 2021 är det nog en stor succé!

Vad vet du om hur lång tid det tar att ta fram ett vaccin som vi inte ens var vad det består i? Har du nångon analys vi andra kan ta del av? Hur stora bedömmer du riskgrupperna är globalt 2021. Vad bedämmer du världen potentiella produktionskapacitet till?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
tompax
BirgitS BirgitS skrev:
Men du hittar samma "idioter" i länder med strikta regler och där överträdelser medför böter. Det har ju rapporterats om hur människor trängdes på Oslos gator en solig dag, en park i London fick stängas för att solande britter trängdes där, under två dagars påskhelg var det visst ung. 10 000 britter som bötfälldes för överträdelser (du kan ju tänka dig hur många det var som inte upptäcktes av polisen) osv. Det hjälper alltså dåligt att bötfälla.
Ja, då tycker jag faktiskt vi skall ta bort straff för skattefusk med, och ta bort alla böter för fortkörning, bland annat. Så får folk göra lite som de vill. Låt moralen styra.
Vi kan göra om skattereglerna till rekommendationer istället. "Det rekommenderas att man betalar in X % skatt vid en lön på X antal kronor."

• Haha
  • Gilla
JSten och 4 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Du försökte ju precis vara lustig med hjälp av Trump. Var en man och stå för det du skriver

Nej det är inte jag som som säger att det kan gå så snabbt. Det är olika forskargrupper som arbetar med att ta fram vaccinet som redan testas på människor.

Är de naiva enligt dig? Kan du då uvteckla i tråden varför det har fel? Jag utgår ifrån att du har ett vetenskapliga invändningar så klart.
Försökte jag vara lustig med hjälp av Trump?

Jag kan nog allt tycka han är en clown och ärligt dum i huvudet.

Att ha ett vaccin som fungerar, och ett som är godkänt och tillverkat i stor skala är två saker. Det verkar ju du inte riktigt gå med på? Så, ja, JAG tror att det är naivt att tro på ett vaccin i stor skala innan jul 2021. Samtidigt hoppas jag verkligen att jag har fel.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vad vet du om hur lång tid det tar att ta fram ett vaccin som vi inte ens var vad det består i? Har du nångon analys vi andra kan ta del av? Hur stora bedömmer du riskgrupperna är globalt 2021. Vad bedämmer du världen potentiella produktionskapacitet till?
Jag vet på ett ungefär hur lång tid det tar att utveckla läkemedel/vaccin. Det räcker för att veta att vi inte ska hoppas på en snabb lösning...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.