2 327 804 läst ·
32 467 svar
2328k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Jag tycker det är högst relevant hur stor del av befolkningen som har förtroende för FHM, eftersom det krävs acceptans från samhället att följa rekommendationer som inskränker den personliga friheten men som är helt avgörande för hur vi tar oss igenom dessa coronatider.Ulltand skrev:
Kanske dags att införa obligatorisk IQ test på byggahusD Daniel 109 skrev:
Är man mindre benägen att få Corona om man är helt frisk? Jag trodde man kanske blev mer asymtomatisk, dvs inte så sjuk men att man fortfarande fick antikroppar.A attefall skrev:
Ahh, såg det på SVT nu. I texten står följande:pacman42 skrev:
... kan det ha slunkit med ett mindre antal personer som haft covid-19 i testet, som gjordes med hjälp av anonymiserade blodtappningar i slutet av 2019 och början av 2020.
Testar vi antikroppar från blod givet i december/januari?
Om du går på Eurovision och frågar folk om deras sexuella läggning så antar jag att du förväntar dig att få ett representativt resultat för hela befolkningen också?A anis16 skrev:
Det är mycket viktigt att de som testas är tillräckligt många och motsvarar ett genomsnitt av befolkningen. Annars kan man få vilket resultat som helst. Om jag slår en tärning sex gånger och alla gånger får en sexa, betyder det att jag alltid kommer att slå sexor med den?
Redigerat:
Som jag tolkade det så har de gjort tester på blodgivares blod från början av April. Problemet var dock att man samtidigt tog in blod från de som haft Covid-19 till blodplasma. När man nu gjorde testerna så hade man inte ens ett representativt underlag för blodgivare...A anis16 skrev:
Nej, i Tyskland tex så finns det fn 150000 extra sjukhusplater pga en korrekt dimensionerad vård. I Polen är det rätt få döda, i Lettland har man 5 (fem) döda så här långt.F f91jsw skrev:
Vi kommer att få ta hjälp av de här länderna för alla tusentals inställda operationer så här långt bara.
Förstår men är man mindre benägen att få smittan bara för att man annars är kry/inte riskgrupp för allvarliga biverkningar av infektionen?pacman42 skrev:
Om du går på Eurovision och frågar folk om deras sexuella lägg ING så antar jag att du förväntar dig att få ett representativt resultat för hela befolkningen också?
Det är mycket viktigt att de som testas är tillräckligt många och motsvarar ett genomsnitt av befolkningen. Annars kan man få vilket resultat som helst. Om jag slår en tärning sex gånger och alla gånger får en sexa, betyder det att jag alltid kommer att slå sexor med den?
Kanske, eller så är det med det som med viruset, att det kan gå bättre, eller sämre, ingen vet för ingen har någon erfarenhet av något liknade.mathiash77 skrev:
Själv är jag mer optimistisk till hur ekonomin kan komma igång igen, än hur vi kan bli av med viruset. ....
Nej, men alla exempel du har fått visar på att man gruppen inte är representativ.A anis16 skrev:
I en så liten grupp så kan man ha 50% smittade trits att man I en grupp med tusen personer bara skulle ha fått 20% smittade. Man kan inte dra slutsatser av så få mätpunkter.
På samma sätt så kan du inte dra slutsatser om hur många långtradare det finns på svenska vägar genom att mäta hur många långtradare som passerar på gatan i ett villakvarter. Mätningen motsvarar inte det du vill mäta. För att kunna mäta något så låste man först veta på vad man mäter. Mäter man immunitet bland blodgivare så mäter man inte immunitet bland Stockholmare I allmänhet. Det finns saker som talar för att smittan är vanligare hos dessa, samt saker som talar för att den är mindre vanlig hos dessa. Vi är inte kapabla att avgöra åt vilket håll mätningen blir fel, men fel blir den.
På tal om blodgivare...
Hoppas alla som kan ge blod gör det, om inte så är nu ett mycket bra tillfälle att börja då det råder brist på blod i landet.
För er som inte vet hur det går till så är det egentligen bara ett stick i armen och att dricka en apelsinjos. Tar max en halvtimme allt som allt.
Länk till info på 1177, just denna går till Östergötland men det är bara att anpassa till din Region.
https://www.1177.se/Ostergotland/sa-fungerar-varden/donation/blodgivning/
Hoppas alla som kan ge blod gör det, om inte så är nu ett mycket bra tillfälle att börja då det råder brist på blod i landet.
För er som inte vet hur det går till så är det egentligen bara ett stick i armen och att dricka en apelsinjos. Tar max en halvtimme allt som allt.
Länk till info på 1177, just denna går till Östergötland men det är bara att anpassa till din Region.
https://www.1177.se/Ostergotland/sa-fungerar-varden/donation/blodgivning/