2 327 740 läst ·
32 467 svar
2328k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
I Danmark har man inte sett att sjukvårdspersonal hade högre andel med antikroppar än blodgivare, vilket de tolkade som att det inte är större risk att drabbas än normalbefolkningen, med reservation att blodgivare till fullo inte representerar gemene man.D Daniel 109 skrev:Jag ser inget om eventuell överdödlighet bland vård personal i din länk.
Nu när man är medveten om smittan och använder skydd borde mängden smitta vid eventuell smitta vara klart lägre än om du får spridning inom hushållet. Så nej jag håller inte med om att sjukvårdspersonal utsätts för markant högre risker. Vi kommer sannolikt att smittas de flesta av oss. Många inom vården kommer sannolikt att smittas av sina barn snarare än jobbet.
Han tror inte på månlandningen heller. Före detta SD, nu i eget lokalt parti.MathiasS skrev:
Apropå att halva befolkningen har IQ under 100....
Jo, han nämnde det. Detta innebär ju att man när man tittar på kurvorna över rapporterade dödsfall måste ta med i beräkningen att Sverige rapporterar in i runda slängar 10-90% mer än länderna man jämför med, beroende på vilket land vi pratar om. Och detta är jätteviktigt, när man funderar på vilka länder som gör rätt och vilka som gör fel.Nefrums skrev:
Men herregud, förstår ni inte att ni raserar vissa personers hela världsbild med vad ni skriver???Anna_H skrev:
Jo, han nämnde det. Detta innebär ju att man när man tittar på kurvorna över rapporterade dödsfall måste ta med i beräkningen att Sverige rapporterar in i runda slängar 10-90% mer än länderna man jämför med, beroende på vilket land vi pratar om. Och detta är jätteviktigt, när man funderar på vilka länder som gör rätt och vilka som gör fel.
Tråkigt och förvånande! I en ganska ny Kinesisk studie hade den mycket goda resultat i att förhindra patienter att gå från lindrig/måttlig sjukdom till svår.P patst577 skrev:
Det framgår inte vilken patientgrupp man testat på nu. Kan det vara så att man skjutit in sig på svårt sjuka från början och det är det som är skillanden?
Men i norden gör vi mycket lika och kurvorna är relevanta att jämföra.Anna_H skrev:
Jo, han nämnde det. Detta innebär ju att man när man tittar på kurvorna över rapporterade dödsfall måste ta med i beräkningen att Sverige rapporterar in i runda slängar 10-90% mer än länderna man jämför med, beroende på vilket land vi pratar om. Och detta är jätteviktigt, när man funderar på vilka länder som gör rätt och vilka som gör fel.
Fast det blir ju 50 färre, inte fler. Det är ju i stark motsats mot alla de andra rapporterade siffrorna i artikeln. Dvs det ser bättre ut med rapporteringen från Sverige.D Daniel 109 skrev:Glömde du att skrolla ner?
Lägger man ihop förväntat antal döda med rapporterade coronafall blir det 50dödsfall mer än den faktiska siffran. Det är en väldigt liten differens jämfört med de flesta andra.
EDIT: Insåg just att jag inte vet om du är ironisk eller inte. Mitt inlägg blev kanske helt fel.
EDIT: Haha, inser nu att jag kanske missförstod dig. Det blir krångligt när det är eventuell ironi inblandat av en tredje part. Vi kanske är överens om att Sveriges rapportering är ganska korrekt.
Nej, vi gör inte mycket lika. Norge är tydliga med att de inte rapporterar de som avlider i hemmet eller på äldreboende som dödsfall i Corona, utan har en kraftig underrapportering. Hur det är med Danmark och Finland vet jag inte.Ulltand skrev:
Jag kunde tyvärr inte läsa artikeln men för mig som är intresserad av autoimmuna sjukdomar på amatörnivå låter det konstigt att det förbryllar, det har väl varit känt sedan många år att influensavirus kan trigga igång på det sättet. Jag tror dessutom att många av oss går runt med olika typer av autoimmuna tillstånd som vi kanske inte märker av förrän vi drabbas svårt av en influensa eller annat virus som drar igång det hela. Jag har personligen råkat ut för det för flera år sedan i samband med att barnen var lindrigt sjuka medan jag blev ruskigt dålig. Jag blev då ett intressant objekt för sjukvården som dränerade mig på blod i forskningssyfte.pacman42 skrev:
”
Abstract
For a long time, viruses have been shown to modify the clinical picture of several autoimmune diseases, including type 1 diabetes (T1D), systemic lupus erythematosus (SLE), rheumatoid arthritis (RA), Sjögren’s syndrome (SS), herpetic stromal keratitis (HSK), celiac disease (CD), and multiple sclerosis (MS). Best examples of viral infections that have been proposed to modulate the induction and development of autoimmune diseases are the infections with enteric viruses such as Coxsackie B virus (CVB) and rotavirus, as well as influenza A viruses (IAV), and herpesviruses. Other viruses that have been studied in this context include, measles, mumps, and rubella. Epidemiological studies in humans and experimental studies in animal have shown that viral infections can induce or protect from autoimmunopathologies depending on several factors including genetic background, host-elicited immune responses,
”
”Autoimmune diseases (AID) develop as a result of an aberrant immune response in recognizing self and non-self-antigens. Currently, there are more than 80 identified types of autoimmune disorders [1]. Although the etiologies of several autoimmune disorders remain completely understood, multiple factors have been linked to autoimmune responses, including genetics, age, environment, as well as viral infections. ”
Eller - vilket en del hävdar - att det är annan (mildare) version av viruset som varit dominerande i Kina och Asien, jämfört med Europa?Ulltand skrev:
Tråkigt och förvånande! I en ganska ny Kinesisk studie hade den mycket goda resultat i att förhindra patienter att gå från lindrig/måttlig sjukdom till svår.
Det framgår inte vilken patientgrupp man testat på nu. Kan det vara så att man skjutit in sig på svårt sjuka från början och det är det som är skillanden?
Sverige, Danmark och Belgien rapporterar på liknande sett. Norge rapporterar enbart dödsfall (även från boenden) där covid-19 har bedömts som dödsorsak, inte om man är covid-19-positiv och dör (kan vara annan dödsorsak), som man gör i Sverige. Finland har ju uppenbarligen tidigare inte rapporterat dödsfall på boenden, iom ikapprapporteringen igår.Ulltand skrev:
Du menar att mängden virus man får i sig spelar ingen roll?? Visa gärna en vetenskaplig källa på det.D Daniel 109 skrev:Jag ser inget om eventuell överdödlighet bland vårdpersonal i din länk.
Nu när man är medveten om smittan och använder skydd borde mängden smitta vid eventuell smitta vara klart lägre än om du får spridning inom hushållet. Så nej jag håller inte med om att sjukvårdspersonal utsätts för markant högre risker. Vi kommer sannolikt att smittas de flesta av oss. Många inom vården kommer sannolikt att smittas av sina barn snarare än jobbet.
Mycket tyder på att mängden virus du får i dig påverkar hur sjuk man blir, det i kombination med brist på skyddsmaterial gör att riskerna ökar om man arbetar i nära kontakt med smittade jämfört med att vara hemma eller sitta på ett kontor. Självklart är det så att desto mer vi lär oss om viruset desto bättre blir vi på att hantera det, men faktum kvarstår arbetar du i miljöer med mycket virus så ökar riskerna att du smittas oavsett om du har skyddsutrustning eller inte.
Jämför med att arbeta med Asbest. River du Asbest så ökar risken att du får i dig damm jämfört med om du inte arbetar med det, detta oavsett skyddsutrustning. Mängden Asbest eller Coronavirus påverkar hur sjuk du blir. Följaktligen ökar riskerna jämfört med att sitta hemma eller arbeta på kontor.
Artikeln jag länkade till visar på hur många läkare som hade avlidit inom vården i Italien, inget annat.
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1478816?programid=406
Redigerat: