Status
Inte öppen för fler kommentarer.
tttomten tttomten skrev:
På tal om blodgivare
Hoppas alla som kan ge blod gör det, om inte så är nu ett mycket bra tillfälle att börja.

För er som inte vet hur det går till så är det egentligen bara ett stick i armen och att dricka en apelsinjos. Tar max en halvtimme allt som allt.
Länk till info på 1177, just denna går till Östergötland men det är bara att anpassa till din Region.
[länk]
Ett par veckor tills man är "mogen" igen för tappning ...

Skulle de I framtiden erbjuda antikroppstest i samband med donering så skulle det ringla köer till blodbussarna...

Edit: förlåt, det är ju inte jämnlikt..

• Gilla
karra och 1 till
  • Laddar…
optimum
Denna tråd har en benägenhet att vilja debattera FHM, WHO, Anders Tegnell, våra politiker mm och en massa om hur fantastiska de är.

Men för katten de gör väl bara sitt jobb.

Om det verkligen är några jag ser upp till och hoppas de klarar sig bra är läkare, vårdpersonal mm som jobbar 60-70 timmars veckor ofta med skyddskläder på sig ibland utan för det fattas skydd.
Ambulansförare och taxiförare som får transportera sjuka där de riskerar att smittas och dö.
Personal på äldreboenden, städpersonal som gör sitt bästa för att hålla rent så vi inte ska bli sjuka.

Det är väl ingen på FHM som använder skyddskläder, ingen som riskerar att smittas mm.

Om vi sedan ser till alla företagare, alla anställda som på grund av denna vidriga smitta ser sin livsverk sina arbetsplatser gå under är en djup tragedi. De som sliter för att hitta på olika sätt att få det gå runt och de som till slut får berätta för sina anställda att det är slut och arbetsplatsen ska stängas för de går i konkurs.

Ingen på FHM behöver vara rädd för att bli av med sitt arbete.

Nej detta är inget inlägg om hur jag tycker FHM sköter sitt arbete utan hur skev bilden blivit för de som verkligen bör få våran tanke. Tänk även de familjer där mamma och pappa och hustru/man idag igen ser sin älskade gå iväg till ytterligare ett jättepass och även riskera att bli sjuk.
Hoppas verkligen de kommer tillbaka hem friska och även mår mentalt bra igen.

• Gilla
Violina och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Målet med åtgärderna är att sjukvården inte ska kollapsa.
K karlmb skrev:
Ja, tyvärr. Normala länder försöker rädda liv i första hand.
Och du inser inte varför detta hänger samman?

Jag är ledsen, du måste ta och arbeta lite på din logiska slutledningsförmåga ...

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Ja, det är många som kommenterar att FHM gör ett bra jobb. Men det är väl enbart inlägg för att försvara dem från kritik som skribenten tycker är fel. Att just ingen säger att vårdpersonal gör ett bra jobb är för att ingen säger motsatsen. Det är vi överens om.
Där finns det många som jobbar hårdare än de borde i dagsläget. Visst riskerar de att smittas på jobbet.

Men även många av oss andra och folket på FHM riskerar att smittas på jobbet. Faktum är att de flesta av oss kommer att smittas, så det är inget unikt för de grupper du nämner.

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Från dagens GP
På ett äldreboende i Göteborgsregionen coronatestades 57 anställda som skulle jobba samma dag. Över en tredjedel hade feber, hosta eller förkylningssymptom. Fyra hade covid-19. Nu vill facket förbättra arbetsvillkoren för timanställda – så att de stannar hemma när de är sjuka.
Av dessa var 50% av de smittade symtomfria.

I en annan artikel i tidningen så står det att det finns ett mycket stort mörkertal när det gäller antalet smittade och antalet dödsfall på stadens äldreboenden. Tidningen hittade mer än en handfull dödsfall när de ringde runt till några äldreboenden och ännu fler smittade, alla utanför statistiken.

• Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
COVID-19 påverkar kroppen än andra liknande influensor mm. Den kan nämligen trigga kroppens immunförsvar så att det agerar som vid autoimmuna sjukdomar, vilket skulle kunna förklara att en del i princip är igång ena stunden för att krascha strax efteråt. Läs mer i denna artikeln:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/9v4aRr/mystiska-symtom-forbryllar-experterna

Liknande förlopp finns för så kallade autoimmuna sjukdomar.

– Viruset triggar igång en process där immunförsvaret misstolkar infektionen och börjar attackera sig självt, säger Brodin.

När detta händer kan det ske explosionsartat, vilket kan förklara att vissa patienter insjuknar mycket snabbt.

– Det finns exempel på patienter som inte ens hinner till sjukhus, som har hostat och haft feber en vecka och plötsligt dör inom någon timme. De blir sämre och förstår inte hur illa det är, säger han.

• Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Ahh, såg det på SVT nu. I texten står följande:
... kan det ha slunkit med ett mindre antal personer som haft covid-19 i testet, som gjordes med hjälp av anonymiserade blodtappningar i slutet av 2019 och början av 2020.

Testar vi antikroppar från blod givet i december/januari?
Jag är långt ifrån expert inom området, men som jag förstod det kan antikroppstestet reagera på andra coronavirus också, så för att få ett tillförlitligt test har man jämfört både med blod från konstaterat sjuka och nedfruset blod från början av året då säsongsinfluensan borde varit i omlopp.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Priset för Årets dumhuvud måste väl ändå gå till politikern från Storfors som åkte till stockholm för att få corona. 63 år gammal tjockis med diabetes och högt blodtryck.

"Jag är säker på att det inte skulle vara några problem".

Faktaresistensen når nya oanade höjder.

• Gilla
Violina och 9 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
På tal om blodgivare...
Hoppas alla som kan ge blod gör det, om inte så är nu ett mycket bra tillfälle att börja då det råder brist på blod i landet.

För er som inte vet hur det går till så är det egentligen bara ett stick i armen och att dricka en apelsinjos. Tar max en halvtimme allt som allt.
Länk till info på 1177, just denna går till Östergötland men det är bara att anpassa till din Region.
[länk]
Jag vägrar! Får sjukt ont, värk av att bara ta ett enkelt blodprov! I många fall står jag ut med smärtan den tid som blodprov tas, men någon gång har jag bett personal skynda på!

T
D Daniel 109 skrev:
Men även många av oss andra och folket på FHM riskerar att smittas på jobbet. Faktum är att de flesta av oss kommer att smittas, så det är inget unikt för de grupper du nämner.
Det är möjligt att de flesta av oss riskerar att smittas men du missar att om man arbetar inom vården eller på annat sätt nära smittade så är sannolikheten större att man får i sig mer virus än om man sitter på ett kontor t.ex. hos FHM.

Mängden virus som man får i sig är en faktor som avgör hur sjuk man blir och sannolikt en anledning till att relativt många inom vården avlider.

https://edition.cnn.com/world/live-...0-intl-hnk/h_d385acb67991afbdcf4c87aed856f0e6

MathiasS MathiasS skrev:
Priset för Årets dumhuvud måste väl ändå gå till politikern från Storfors som åkte till stockholm för att få corona. 63 år gammal tjockis med diabetes och högt blodtryck.

"Jag är säker på att det inte skulle vara några problem".

Faktaresistensen når nya oanade höjder.
Ja, det är verkligen inte bara stockholmare som inte fattat FHMs rekommendationer. "Stupidity is universal", eller hur heter det?

T tanaris skrev:
[länk]
Denna var intressant. Så Sverige är mycket bättre på att rapportera corona dödsfall än andra länder. Sa inte Tegnell precis detta?

• Gilla
Violina och 5 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Det är möjligt att de flesta av oss riskerar att smittas men du missar att om man arbetar inom vården eller på annat sätt nära smittade så är sannolikheten större att man får i sig mer virus än om man sitter på ett kontor t.ex. hos FHM.

Mängden virus som man får i sig är en faktor som avgör hur sjuk man blir och sannolikt en anledning till att relativt många inom vården avlider.

[länk]
Jag ser inget om eventuell överdödlighet bland vårdpersonal i din länk.
Nu när man är medveten om smittan och använder skydd borde mängden smitta vid eventuell smitta vara klart lägre än om du får spridning inom hushållet. Så nej jag håller inte med om att sjukvårdspersonal utsätts för markant högre risker. Vi kommer sannolikt att smittas de flesta av oss. Många inom vården kommer sannolikt att smittas av sina barn snarare än jobbet.

Redigerat:
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Denna var intressant. Så Sverige är mycket bättre på att rapportera corona dödsfall än andra länder. Sa inte Tegnell precis detta?
Glömde du att skrolla ner?

Lägger man ihop förväntat antal döda med rapporterade coronafall blir det 50dödsfall mer än den faktiska siffran. Det är en väldigt liten differens jämfört med de flesta andra.

EDIT: Insåg just att jag inte vet om du är ironisk eller inte. Mitt inlägg blev kanske helt fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.