2 357 033 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Intressant att det står som mycket där som stödjer de milda restriktioner vi har och brukar få skäll för.T Tabors39 skrev:
"There is no significant risk of catching the disease when you go shopping. Severe outbreaks of the infection were always a result of people being closer together over a longer period of time, for example the après- ski parties in Ischgl, Austria.”
He could also not find any evidence of ‘living’ viruses on surfaces. “When we took samples from door handles, phones or toilets it has not been possible to cultivate the virus in the laboratory on the basis of these swabs….”
“To actually 'get' the virus it would be necessary that someone coughs into their hand, immediately touches a door knob and then straight after that another person grasps the handle and goes on to touches their face.” Streeck therefore believes that there is little chance of transmission through contact with so-called contaminated surfaces.
Gammal spikad 22x95 trall som jag missade att olja in första året och sprack en del första vintern.KnockOnWood skrev:
Nu verkligen på tiden att renoveras.
Köpte bra gersåg och bänk förra årets bygge av uterum till sommarbostaden så det ska bli kul med nytt projekt.
Och givetvis, att jobba med kroppen.
Kontorsarbete och jag älskar att få röra på mig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Så här skriver Region Stockholm i dagens lägesrapport:P Pin skrev:
https://www.sll.se/verksamhet/halsa...rapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/Just nu finns det fortfarande gott om lediga intensivvårdsplatser och slutenvårdsplatser inom Region Stockholm. För att även fortsättningsvis ligga steget före sjukdomsutvecklingen fortsätter vi utbyggnaden av främst intensivvårdsplatser. För närvarande har Region Stockholm omkring 300 lediga vårdplatser och omkring 60 lediga intensivvårdsplatser.
Går vi några månader tillbaks i tiden så fanns det ungefär 100 intensivvårdsplatser totalt i regionen (de flesta använda förstås) men man har skapat nya så nu finns det då alltså 223 intensivvårdsplatser med Covid-patienter plus ung. 60 lediga plus rätt många som används av patienter med andra sjukdomar, t.ex. hjärtinfarkt.
Men hur definierar de en "vårdplats"? Jag anser att det ska inkludera allt som behövs för att vårda en patient, dvs säng, utrustning, (tillgång till) sköterska och läkare. Tyvärr får jag intrycket att det bara är säng och utrustning, medan det inte inkluderar tex sköterskorna som det är brist på.BirgitS skrev:
Så här skriver Region Stockholm i dagens lägesrapport:
[länk]
Går vi några månader tillbaks i tiden så fanns det ungefär 100 intensivvårdsplatser totalt i regionen (de flesta använda förstås) men man har skapat nya så nu finns det då alltså 223 intensivvårdsplatser med Covid-patienter plus ung. 60 lediga plus rätt många som används av patienter med andra sjukdomar, t.ex. hjärtinfarkt.
Har du kunskap om detta och kan klargöra?
Det är både plats, material och personal.P Pin skrev:Men hur definierar de en "vårdplats"? Jag anser att det ska inkludera allt som behövs för att vårda en patient, dvs säng, utrustning, (tillgång till) sköterska och läkare. Tyvärr får jag intrycket att det bara är säng och utrustning, medan det inte inkluderar tex sköterskorna som det är brist på.
Har du kunskap om detta och kan klargöra?
Man behöver ju inte ta dit personal förrän det finns patienter där... Jag killgissar att OM man behöver öppna Älvsjö så kanske man får kalla in personal från andra sjukvårdsregioner, för de som jobbar i Stockholm är nog redan fullt upptagna på de vanliga sjukhusen. Många jobbar 60-70 timmarsvecka och sköter nästan dubbelt så många patienter som man normalt tar hand om. Så undvik gärna att bli skadad eller sjuk just nu.P Pin skrev:
Är ju inget tvivel om att det är extrem belastning i Stockholm och Sörmland, men hade kunnat vara så mycket värre utifrån de scenarier som FHM har räknat på utifrån Lombardiet som worst case scenario, som också regionerna har förberett sig utifrån.