Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
L Lars48 skrev:
Hur många personal per boende tror du att det finns? Tror du det finns en person per boende eller !
Om man tar det demensboende som jag har haft erfarenhet av så var det ungefär så här på den avdelningen:
Under förmiddagsskiftet 3 vårdbiträden/undersköterskor samt 1 sjuksköterska, under eftermiddags/kvällskiftet 2 vårdbiträden/undersköterskor samt 1 sjuksköterska, under natten 1 anställd samt under helgerna 2 vårdbiträden/undersköterskor samt 1 sjuksköterska under de två skiftena under dagen samt 1 nattetid. Under ett vardagsdygn var det alltså 9 anställda och under ett helgdygn 7 anställda. Jag har svårt att tro att man klarar det på mindre än 12 anställda med normal veckoarbetstid. Detta på 12 boende.
 
Isakare Isakare skrev:
Märklig det här med bussdörrarna.
Här i Stockholm låstes framdörrarna nära nog direkt utan att nån klagade.
I Skåne strider bolag, myndigheter och facket om hur vida de ska stängas eller inte, hur är det möjligt ??
Det är väl självklart att stockholmarna gillade att gå in genom bakdörrarna, då kan de planka hur lätt som helst. Och chaufförerna och deras fack är glada att de får mindre smittorisk där fram i bussen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det tycks ha dragit ut på tiden enligt dagens artikel i Läkemedelsvärlden: [länk]
Det där berör de kliniska prövningarna, men utöver det så har remdesivir även föreskrivits som "compassionate use" i Sverige. Jag vet dock inte alls hur vanligt det är.
 
För att inte måla allting i svart när det kommer till IVA-vården i Stockholm så finns det personal som har utbildning men som jobbar inom andra delar av vården. Man har en tredagars utbildning för dom som är frivilliga. Hittills har intresset varit svalt och det är därför befintlig personal har fått arbeta så hårt. Man har hittills dragit in alla beviljade semestrar i ett ett första skede. Om inte fler anmäler sig frivilligt så kommer man att beordra personer som har kompetens. Det gäller både läkare, sjuksköterskor och undersköterskor. Så det finns personal att tillgå som en backup om det eskalerar. Problemet är att dessa personer jobbar inom andra områden och då blir det att man tappar kapacitet inom andra områden. Man väljer dock att vänta så länge det är möjligt med denna åtgärd av just ovanstående skäl.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nya sjukdomsfall kan vi inte titta på, den fortsätter uppåt med testkapacitetens ökning.

Jag tycker dock att det är intressant att FHM numera skriver "laboratoriebekräftade fall" för sin statistik. Detta innebär att de som dött i exempelvis Västra Götaland inte nödvändigtvis kommer med i deras siffror. Dödattesternas dödsorsak tar man inte hänsyn till på FHM och då många vårdgivare inte testar mer än en person positivt för Covid-19 (efter detta så räknar man med att alla andra kan ha Covid-19), så är inte de övriga dödsfalleen på samma boende medtagna alls i FHMs statistik. Samma sak med de som dör hemma.

Mycket intressant förändring i deras bilder som skett, frågan är när den skedde. Jag såg det idag, men det kan ha funnits under ett par dagar i alla fall.
 
B b8q skrev:
Det är väl självklart att stockholmarna gillade att gå in genom bakdörrarna, då kan de planka hur lätt som helst. Och chaufförerna och deras fack är glada att de får mindre smittorisk där fram i bussen.
Övriga Sverige har större nytta av att planka genom bakdörrarna. Många stockholmare byter till tunnelbana eller pendeltåg och då får man ändå betala för sig, enhetstaxa.
 
optimum
Till alla som verkar bo bakom burken.
Gå gärna ut i friska luften och njut .
Det är kanske sista dagarna ni kan göra det.

Adam Alsing drabbades av coronan och trots att han tagit tag i sitt liv och ändrat kosten samt tränat en hel del så åkte han dit på denna vidriga sjuka.
Han skrev när han precis börjat bli sjuk att han skulle gå in i karantän och skulle förhoppningsvis vara ute om en eller ett par veckor.
Så gick det inte.
Jag är en av många som saknar Adam, en otroligt skönt person som numera tillhör de vi saknar.

Så ni som gått på skiten om att det är är de inom riskgrupper som behöver vara oroliga.
Så är det inte.
Jo troligen alla här på forumet är inom riskgrupp för att sluta i förtid.

Så glöm inte att ta väl hand om er. Och glöm inte leva nu.
 
  • Gilla
largab och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Till alla som verkar bo bakom burken.
Gå gärna ut i friska luften och njut .
Det är kanske sista dagarna ni kan göra det.

Adam Alsing drabbades av coronan och trots att han tagit tag i sitt liv och ändrat kosten samt tränat en hel del så åkte han dit på denna vidriga sjuka.
Han skrev när han precis börjat bli sjuk att han skulle gå in i karantän och skulle förhoppningsvis vara ute om en eller ett par veckor.
Så gick det inte.
Jag är en av många som saknar Adam, en otroligt skönt person som numera tillhör de vi saknar.

Så ni som gått på skiten om att det är är de inom riskgrupper som behöver vara oroliga.
Så är det inte.
Jo troligen alla här på forumet är inom riskgrupp för att sluta i förtid.

Så glöm inte att ta väl hand om er. Och glöm inte leva nu.
Fördelen med min sport nu. Traillöpning ensam i skogen (y)
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Tysklands siffror på immunitet bland befolkningen och andel döda bekräftas nu av Nederländerna.

Där har tester visat att ca 3% av befolkningen har nu immunitet, dvs haft viruset. Detta leder till samma ~0.4% dödlighet som den liknade studien i Tyskland kom fram till.

Om den dödligheten stämmer så har ju även Sverige en spridning på drygt 3% av befolkningen.

Med nuvarande ganska konstanta spridning sätt till dödsfall per dag, så har vi bara ca 400 dagar innan vi når upp till de 70% som man tror innebär flockimmunitet. Om vi håller spridningen på samma nivå, dvs har kvar samma restriktioner som idag.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Fördelen med min sport nu. Traillöpning ensam i skogen (y)
Samma här! Ultradistans, sista löparen går i mål dagen efter vinnaren ibland. Distanseringen räknas inte i meter utan i mil. :cool:
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I Kina var det ju i huvudsak provinsen Hubei med staden Wuhan som var drabbad och Wuhan har ung. lika många innevånare som Sverige och provinsen totalt det dubbla. Genom lock-down så spred just inte viruset därifrån varför Kina just nu är väldigt rädda för när nästa våg ska komma.
Om det nu inte spred sig därifrån varför har vi då det här för???
 
harry73
Nefrums Nefrums skrev:
, dvs har kvar samma restriktioner som idag.
Det stämmer inte, för när immuniteten ökar ninskar smittspridningen. Så man behöver hela tiden lätta lite på restriltionerna för att behålla en konstant smittspridning och de sista procenter behöver man kanske tvångssmitta
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är väl självklart att stockholmarna gillade att gå in genom bakdörrarna, då kan de planka hur lätt som helst. Och chaufförerna och deras fack är glada att de får mindre smittorisk där fram i bussen.
Svealands trafiken ville inte stänga framdörren men efter att en chaufför i Västerås dog efter att ha blivit smittad fick de ge sig
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Samma här! Ultradistans, sista löparen går i mål dagen efter vinnaren ibland. Distanseringen räknas inte i meter utan i mil. :cool:
Ultra är jag inte uppe på ännu, var anmäld till Örebro Backyard men det verkar inte bli nåt. Sensommarens/höstens mål är Idre Fjällmaraton och Kullamannen. Hoppas de blir av!
Nåja, nog med OT.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ultra är jag inte uppe på ännu, var anmäld till Örebro Backyard men det verkar inte bli nåt. Sensommarens/höstens mål är Idre Fjällmaraton och Kullamannen. Hoppas de blir av!
Nåja, nog med OT.
Spännande, hoppas något av detta kan genomföras.
Sugen själv att prova en backyard.
Vi får träna under tiden, blir mer tid nu när mycket annat ställs in.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.