2 357 048 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Om man tar det demensboende som jag har haft erfarenhet av så var det ungefär så här på den avdelningen:L Lars48 skrev:
Under förmiddagsskiftet 3 vårdbiträden/undersköterskor samt 1 sjuksköterska, under eftermiddags/kvällskiftet 2 vårdbiträden/undersköterskor samt 1 sjuksköterska, under natten 1 anställd samt under helgerna 2 vårdbiträden/undersköterskor samt 1 sjuksköterska under de två skiftena under dagen samt 1 nattetid. Under ett vardagsdygn var det alltså 9 anställda och under ett helgdygn 7 anställda. Jag har svårt att tro att man klarar det på mindre än 12 anställda med normal veckoarbetstid. Detta på 12 boende.
Det är väl självklart att stockholmarna gillade att gå in genom bakdörrarna, då kan de planka hur lätt som helst. Och chaufförerna och deras fack är glada att de får mindre smittorisk där fram i bussen.Isakare skrev:
För att inte måla allting i svart när det kommer till IVA-vården i Stockholm så finns det personal som har utbildning men som jobbar inom andra delar av vården. Man har en tredagars utbildning för dom som är frivilliga. Hittills har intresset varit svalt och det är därför befintlig personal har fått arbeta så hårt. Man har hittills dragit in alla beviljade semestrar i ett ett första skede. Om inte fler anmäler sig frivilligt så kommer man att beordra personer som har kompetens. Det gäller både läkare, sjuksköterskor och undersköterskor. Så det finns personal att tillgå som en backup om det eskalerar. Problemet är att dessa personer jobbar inom andra områden och då blir det att man tappar kapacitet inom andra områden. Man väljer dock att vänta så länge det är möjligt med denna åtgärd av just ovanstående skäl.
Nya sjukdomsfall kan vi inte titta på, den fortsätter uppåt med testkapacitetens ökning.
Jag tycker dock att det är intressant att FHM numera skriver "laboratoriebekräftade fall" för sin statistik. Detta innebär att de som dött i exempelvis Västra Götaland inte nödvändigtvis kommer med i deras siffror. Dödattesternas dödsorsak tar man inte hänsyn till på FHM och då många vårdgivare inte testar mer än en person positivt för Covid-19 (efter detta så räknar man med att alla andra kan ha Covid-19), så är inte de övriga dödsfalleen på samma boende medtagna alls i FHMs statistik. Samma sak med de som dör hemma.
Mycket intressant förändring i deras bilder som skett, frågan är när den skedde. Jag såg det idag, men det kan ha funnits under ett par dagar i alla fall.
Jag tycker dock att det är intressant att FHM numera skriver "laboratoriebekräftade fall" för sin statistik. Detta innebär att de som dött i exempelvis Västra Götaland inte nödvändigtvis kommer med i deras siffror. Dödattesternas dödsorsak tar man inte hänsyn till på FHM och då många vårdgivare inte testar mer än en person positivt för Covid-19 (efter detta så räknar man med att alla andra kan ha Covid-19), så är inte de övriga dödsfalleen på samma boende medtagna alls i FHMs statistik. Samma sak med de som dör hemma.
Mycket intressant förändring i deras bilder som skett, frågan är när den skedde. Jag såg det idag, men det kan ha funnits under ett par dagar i alla fall.
Övriga Sverige har större nytta av att planka genom bakdörrarna. Många stockholmare byter till tunnelbana eller pendeltåg och då får man ändå betala för sig, enhetstaxa.B b8q skrev:
Till alla som verkar bo bakom burken.
Gå gärna ut i friska luften och njut .
Det är kanske sista dagarna ni kan göra det.
Adam Alsing drabbades av coronan och trots att han tagit tag i sitt liv och ändrat kosten samt tränat en hel del så åkte han dit på denna vidriga sjuka.
Han skrev när han precis börjat bli sjuk att han skulle gå in i karantän och skulle förhoppningsvis vara ute om en eller ett par veckor.
Så gick det inte.
Jag är en av många som saknar Adam, en otroligt skönt person som numera tillhör de vi saknar.
Så ni som gått på skiten om att det är är de inom riskgrupper som behöver vara oroliga.
Så är det inte.
Jo troligen alla här på forumet är inom riskgrupp för att sluta i förtid.
Så glöm inte att ta väl hand om er. Och glöm inte leva nu.
Gå gärna ut i friska luften och njut .
Det är kanske sista dagarna ni kan göra det.
Adam Alsing drabbades av coronan och trots att han tagit tag i sitt liv och ändrat kosten samt tränat en hel del så åkte han dit på denna vidriga sjuka.
Han skrev när han precis börjat bli sjuk att han skulle gå in i karantän och skulle förhoppningsvis vara ute om en eller ett par veckor.
Så gick det inte.
Jag är en av många som saknar Adam, en otroligt skönt person som numera tillhör de vi saknar.
Så ni som gått på skiten om att det är är de inom riskgrupper som behöver vara oroliga.
Så är det inte.
Jo troligen alla här på forumet är inom riskgrupp för att sluta i förtid.
Så glöm inte att ta väl hand om er. Och glöm inte leva nu.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Fördelen med min sport nu. Traillöpning ensam i skogenoptimum skrev:
Till alla som verkar bo bakom burken.
Gå gärna ut i friska luften och njut .
Det är kanske sista dagarna ni kan göra det.
Adam Alsing drabbades av coronan och trots att han tagit tag i sitt liv och ändrat kosten samt tränat en hel del så åkte han dit på denna vidriga sjuka.
Han skrev när han precis börjat bli sjuk att han skulle gå in i karantän och skulle förhoppningsvis vara ute om en eller ett par veckor.
Så gick det inte.
Jag är en av många som saknar Adam, en otroligt skönt person som numera tillhör de vi saknar.
Så ni som gått på skiten om att det är är de inom riskgrupper som behöver vara oroliga.
Så är det inte.
Jo troligen alla här på forumet är inom riskgrupp för att sluta i förtid.
Så glöm inte att ta väl hand om er. Och glöm inte leva nu.
Tysklands siffror på immunitet bland befolkningen och andel döda bekräftas nu av Nederländerna.
Där har tester visat att ca 3% av befolkningen har nu immunitet, dvs haft viruset. Detta leder till samma ~0.4% dödlighet som den liknade studien i Tyskland kom fram till.
Om den dödligheten stämmer så har ju även Sverige en spridning på drygt 3% av befolkningen.
Med nuvarande ganska konstanta spridning sätt till dödsfall per dag, så har vi bara ca 400 dagar innan vi når upp till de 70% som man tror innebär flockimmunitet. Om vi håller spridningen på samma nivå, dvs har kvar samma restriktioner som idag.
Där har tester visat att ca 3% av befolkningen har nu immunitet, dvs haft viruset. Detta leder till samma ~0.4% dödlighet som den liknade studien i Tyskland kom fram till.
Om den dödligheten stämmer så har ju även Sverige en spridning på drygt 3% av befolkningen.
Med nuvarande ganska konstanta spridning sätt till dödsfall per dag, så har vi bara ca 400 dagar innan vi når upp till de 70% som man tror innebär flockimmunitet. Om vi håller spridningen på samma nivå, dvs har kvar samma restriktioner som idag.
Om det nu inte spred sig därifrån varför har vi då det här för???BirgitS skrev:
Svealands trafiken ville inte stänga framdörren men efter att en chaufför i Västerås dog efter att ha blivit smittad fick de ge sigB b8q skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Ultra är jag inte uppe på ännu, var anmäld till Örebro Backyard men det verkar inte bli nåt. Sensommarens/höstens mål är Idre Fjällmaraton och Kullamannen. Hoppas de blir av!P Pin skrev:
Nåja, nog med OT.
Spännande, hoppas något av detta kan genomföras.[SKPG]Zamora skrev:
Sugen själv att prova en backyard.
Vi får träna under tiden, blir mer tid nu när mycket annat ställs in.