2 357 033 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nästan helt rätt, smittan fortsätter dock att spridas (men avtagande) efter man nått flockimmunitet, så det är snarare tvärtom, på slutet vill man stänga till så att smittan slutar att spridas, särskilt om spridningstakten varit lite högre på slutet (vilket är risken med ett högt R0).harry73 skrev:
Jag tänkte jag skulle bygga altan i helgen så jag slipper tänka på coronaoptimum skrev:
Till alla som verkar bo bakom burken.
Gå gärna ut i friska luften och njut .
Det är kanske sista dagarna ni kan göra det.
Adam Alsing drabbades av coronan och trots att han tagit tag i sitt liv och ändrat kosten samt tränat en hel del så åkte han dit på denna vidriga sjuka.
Han skrev när han precis börjat bli sjuk att han skulle gå in i karantän och skulle förhoppningsvis vara ute om en eller ett par veckor.
Så gick det inte.
Jag är en av många som saknar Adam, en otroligt skönt person som numera tillhör de vi saknar.
Så ni som gått på skiten om att det är är de inom riskgrupper som behöver vara oroliga.
Så är det inte.
Jo troligen alla här på forumet är inom riskgrupp för att sluta i förtid.
Så glöm inte att ta väl hand om er. Och glöm inte leva nu.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag kan garantera att du inte är ensam. Mycket folk på byggvaruhandlarna.N Nybergzzz skrev:
Men helt rätt, bygg för framtiden och njut av sommarens alla kvällar på nya altanen med grillat till mat.
Med familj och goda vänner.
Liknande planer här. Ska renovera våran stora balkong. Byggd 1985 och ska byta trallen nu närmsta veckorna.
Kanonbra att vara ute, frisk luft och röra på sig. Stärker säkert kroppen och inte minst själen.
Bygg nu!!!
GILLA, GILLA, GILLA
Under förutsättning att man får en immunitet som består så länge. Ingen vet och spekulationer på allt mellan några veckor till ett par år. Sedan vet man ej hur mängden virus påverkar utfallet när man har antikroppar när man sett indikation på att COVID-SARS 2 slår ut T-cellerna. Allt är rena gissningar och det är endast forskning över tid som kan ge svar i dessa frågor. Till dess är det att minska smittspridning som gäller.Nefrums skrev:
Tysklands siffror på immunitet bland befolkningen och andel döda bekräftas nu av Nederländerna.
Där har tester visat att ca 3% av befolkningen har nu immunitet, dvs haft viruset. Detta leder till samma ~0.4% dödlighet som den liknade studien i Tyskland kom fram till.
Om den dödligheten stämmer så har ju även Sverige en spridning på drygt 3% av befolkningen.
Med nuvarande ganska konstanta spridning sätt till dödsfall per dag, så har vi bara ca 400 dagar innan vi når upp till de 70% som man tror innebär flockimmunitet. Om vi håller spridningen på samma nivå, dvs har kvar samma restriktioner som idag.
I samtliga vecko-/årsrapporter avseende influensa sedan 2013 använder sig FHM av ”laboratoriebekräftade” fall. Det finns kanske ingen anledning att rapportera covid19 annorlunda. Från en rapport:pacman42 skrev:
Nya sjukdomsfall kan vi inte titta på, den fortsätter uppåt med testkapacitetens ökning.
Jag tycker dock att det är intressant att FHM numera skriver "laboratoriebekräftade fall" för sin statistik. Detta innebär att de som dött i exempelvis Västra Götaland inte nödvändigtvis kommer med i deras siffror. Dödattesternas dödsorsak tar man inte hänsyn till på FHM och då många vårdgivare inte testar mer än en person positivt för Covid-19 (efter detta så räknar man med att alla andra kan ha Covid-19), så är inte de övriga dödsfalleen på samma boende medtagna alls i FHMs statistik. Samma sak med de som dör hemma.
Mycket intressant förändring i deras bilder som skett, frågan är när den skedde. Jag såg det idag, men det kan ha funnits under ett par dagar i alla fall.
”Antal laboratorieverifierade influensafall per subtyp och totalt, samt antal analyserade prover och andel positiva, aktuell vecka och kumulativt, säsong 2013-2014.”
Över 1 000 nu på sjukhusen i Stockholm
UPPDATERAD IDAG 11:51
PUBLICERAD IDAG 11:51
Läget i Region Stockholm är mycket allvarligt, säger hälso- och sjukvårdsregionrådet Anna Starbrink (L) på en pressträff om coronapandemin.
UPPDATERAD IDAG 11:51
PUBLICERAD IDAG 11:51
Läget i Region Stockholm är mycket allvarligt, säger hälso- och sjukvårdsregionrådet Anna Starbrink (L) på en pressträff om coronapandemin.
Är det detta Anders Tegnell visste då han i NRK talade om att flockimmuniteten skulle uppnås i maj ?Silver78 skrev:
Undrar hur läget är om en vecka.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg