Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
F Finndjävel skrev:
Det har NI dragit hit, det är NI skyldiga till, håll ert folkmord för er själva. Red upp ert land eller så skickar vi dit militären och reder upp det för er tack! Besök aldrig Finland igen, ni är inte längre välkomna.

Det användaren "Finndjävel" skriver ovan belyser en ganska intressant frågeställning även om jag inte delar uppfattningen som användaren har.

Det är ett faktum att de flesta länderna i västvärlden har avsevärt kraftigare restriktioner än Sverige.

Ingen vet idag om Sveriges vägval var det rätta eller om de länder som valt en väg med hårdare restriktioner och mer smittspårning valde rätt.

Man kan tänka sig tre huvudsakliga scenarier för oss:
  1. Vi misslyckats kapitalt och får en utveckling där vården inte hinner med och därmed avsevärt högre dödstal per capita än andra jämförbara länder.
  2. Någonstans mittemellan alternativ 1 och 3 med något högre dödstal än våra grannar men inga katastrofala siffror.
  3. Vi lyckas med strategin och får moderata dödstal samtidigt som vi kan värna om ekonomin.

Oavsett vilken utgång vi får av vår strategi så kommer man i andra länder att använda sig av Sverige i den interna debatten för att försvara eller kritisera det egna landets strategi. Detta har vi redan sett tecken på.

Det jag är lite orolig för är om vi hamnar i alternativ 1 eller 2 så är det sannolikt att andra länder kommer att använda sig av
Sveriges "misslyckande" för att försvara det egna landets strategi och i förlängningen kanske det är negativt för oss. Man kan t.ex. tänka sig att det ställs krav på friskintyg eller andra inskränkningar vid resande.

Ser ni några risker i hur vi bemöts av vår omvärld i framtiden utifrån att vi valt en strategi som uppfattas som avvikande jämfört de flesta andra länderna?

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ett konstigt inlägg, maximal smittspridning har ingen strävat efter. Det måste vara något eget hittepå baserat på att du tycker man skulle haft mer strikta regler tidigare.
Du är rätt kaxig. Likadant med din kommentar till Finndjävels inlägg.

Varför "MÅSTE" det vara mitt eget påhitt baserat på något som du lägger fram?

Jag sa maximal smittspridning, det är det som ger flockimmunitet. Dock till ett pris. Normalt sett när man pratar om flockimmunitet så menar man massvaccinering, inte smittspridning.

Håller du inte med om att Sverige i början sa att vi skulle satsa på att snabbt uppnå flockimmunitet?

Med den spridningstakt som Covid-19 har, vilket var vär redan i början av februari, är detta samma sak som att säga att vi accepterar maximal smittspridning. Kerstin Hessius gjorde ju liknande uttalanden där hom menade att det dör fler av ekonomisk kollaps än vad som dör av Covid-19.

Det finns liksom inet lagom med en sådan sjukdom. Lite som att dra ur kontrollstavarna ur reaktorn vilket prövades i Sovjetunionen 1986. Jovisst fick man igång reaktorn.

Så, varför är alla stora nationers ledare som enormt korkade och stänger ner? Frankrike, USA, Italien, Spanien, Kina, jaaaaa, alla är de korkade och endast Sverige unik kunskap har.

Här har du lite länkar:
Ok, vi vet var DN står men ändå intressant att läsa:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/s...erige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/
Allas vår Chang Frick har referenser till SVT som tyvärr är borta, mörkläggning från SVT?
https://nyheteridag.se/coronaviruset-myndigheten-varnar-for-att-ta-det-sakra-fore-det-osakra/
Artikel i SvD som går att läse lite grann utan prenumeration
https://www.svd.se/andra-sveriges-strategi--epidemin-maste-stoppas
Replik från en som anser att vi får acceptera lite mer smittspridning:
https://www.svd.se/andra-sveriges-strategi--epidemin-maste-stoppas
Ett par mycket nyktra artiklar:
https://www.fokus.se/2020/03/bjorn-olsen-coronaviruset-nar-sin-kulmen-i-sverige-om-nagra-veckor/
https://www.hallandsposten.se/nyheter/sverige/flockimmunitet-en-oundviklig-konsekvens-1.25958382
Lite blandat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...rittisk-tanke-kring-flockimmunitet-dit-vi-beh
https://www.svd.se/tegnell-flockimmunitet-inte-huvudtaktiken

Som du ser finns det flera olika nyanser av det är med smittspridning. Jag har i flera inlägg propagerat för att de som kan skall hålla sig hemma och vi får acceptera att resten arbetar. Barnen för troligen med sig smittan hem så det kommer att bli flockimmunitet när alla blivit smittade men detta bör dras ut på.

I början var tonen ofta att vi skulle fokusera på att fortsatt konsumera och låta det dra över men jag hävdar att dettsa är naivt på samma sätt som de Sovjetiska reaktorteknikerna trodde att de skulle få igån reaktorn.

A Anders_Nilsson skrev:
Håller du inte med om att Sverige i början sa att vi skulle satsa på att snabbt uppnå flockimmunitet
Nej. Och det framgår ju också tydligt av de artiklar du länkar till där FHM citeras.

Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
tompas11 tompas11 skrev:
Intressant video, se den! Se bl.a. hur utlänningar behandlas i Kina.
The Chinese Government has FOOLED you!

[media]
Han och kompisen med kanalen Laowhy86 (amerikan med kinesisk hustru och barn, bodde där rätt länge) har gjort många intressanta videos över hur Kina fungerar.

optimum
MathiasS MathiasS skrev:
Nej. Och det framgår ju också tydligt av de artiklar du länkar till där FHM citeras.
Då ljuger Aftonbladet alltså enligt det du skriver.
2020-03-16
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...rittisk-tanke-kring-flockimmunitet-dit-vi-beh

"Anders Tegnell hyllar brittisk tanke kring flockimmunitet: ”Dit vi behöver komma”"

"LONDON. Storbritannien vill stoppa coronaviruset med hjälp av flockimmunitet.
Att en majoritet av invånarna smittas och skapar ett kollektivt skydd kan även bli aktuellt i Sverige.
– Vi kommer nog inte att få kontroll på det på något annat sätt, säger statsepidemiolog Anders Tegnell."

Storbritannien har därefter ändrat sig då de insåg hur många döda som det skulle bli.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nej, att det är dit man måste komma är uppenbart för flesta. Men det kan inte gå fort, så kommer inte sjukvården att hinna med. Det är nog ingen som har något innanför pannbenet som sagt det.

• Gilla
RoAd och 6 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Du är rätt kaxig. Likadant med din kommentar till Finndjävels inlägg.

Varför "MÅSTE" det vara mitt eget påhitt baserat på något som du lägger fram?

Jag sa maximal smittspridning, det är det som ger flockimmunitet. Dock till ett pris. Normalt sett när man pratar om flockimmunitet så menar man massvaccinering, inte smittspridning.

Håller du inte med om att Sverige i början sa att vi skulle satsa på att snabbt uppnå flockimmunitet?

Med den spridningstakt som Covid-19 har, vilket var vär redan i början av februari, är detta samma sak som att säga att vi accepterar maximal smittspridning. Kerstin Hessius gjorde ju liknande uttalanden där hom menade att det dör fler av ekonomisk kollaps än vad som dör av Covid-19.

Det finns liksom inet lagom med en sådan sjukdom. Lite som att dra ur kontrollstavarna ur reaktorn vilket prövades i Sovjetunionen 1986. Jovisst fick man igång reaktorn.

Så, varför är alla stora nationers ledare som enormt korkade och stänger ner? Frankrike, USA, Italien, Spanien, Kina, jaaaaa, alla är de korkade och endast Sverige unik kunskap har.

Här har du lite länkar:
Ok, vi vet var DN står men ändå intressant att läsa:
[länk]
Allas vår Chang Frick har referenser till SVT som tyvärr är borta, mörkläggning från SVT?
[länk]
Artikel i SvD som går att läse lite grann utan prenumeration
[länk]
Replik från en som anser att vi får acceptera lite mer smittspridning:
[länk]
Ett par mycket nyktra artiklar:
[länk]
[länk]
Lite blandat:
[länk]
[länk]

Som du ser finns det flera olika nyanser av det är med smittspridning. Jag har i flera inlägg propagerat för att de som kan skall hålla sig hemma och vi får acceptera att resten arbetar. Barnen för troligen med sig smittan hem så det kommer att bli flockimmunitet när alla blivit smittade men detta bör dras ut på.

I början var tonen ofta att vi skulle fokusera på att fortsatt konsumera och låta det dra över men jag hävdar att dettsa är naivt på samma sätt som de Sovjetiska reaktorteknikerna trodde att de skulle få igån reaktorn.
Håller med dig. Om det skulle vara på det viset att smittspridningen dras ut på tiden utan restriktioner då skulle alla andra länder gjort samma sak dom Sverige. Jag tror inte att det finns något land som vill att deras ekonomi tar skada. Tvärtom alla länder vill försvara sin ekonomi men de känner sig tvungna att införa restriktioner för att rädda befolkningens hälsa.
FHM har valt en linje som inget annat land vågar välja. Det har varit uppenbart att FHM inte tagit några effektiva beslut för att begränsa smittspridningen. Tvärtom genom att hålla skolor och samhället öppet har myndigheten sett till att smittan sprids i samhället så effektivt så möjligt. FHM har inte haft någon strategi att skydda befolkningen från smittspridningen. De har inte ens kunnat ha infört en fungerande strategi för att skydda riskgrupper. De som är gamla och de som har multisjukdomar. Tvärtom statistiken visar att den grupp som förlorat mest liv av smittan är just riskgrupper.
Om jag hade gått ett projekt av mitt företag och jag misslyckas totalt med projektet då skulle jag gå sparken och ersättas med en annan som kan jobbet bättre än jag.
Men så är knappast arbetskulturen hos FHM. Myndigheten behåller folk på samma position trots deras totala misslyckande.

För ekonomin är det tyvärr bra om de multisjuka "försvinner".

Att lita på att svenskar är bra på att följa uppmaningar är vad jag anser enbart typiskt svenskt.
Visst många följer en del andra ser karantän som semester..... Utan risk att "staffas" om man bryter mot rekommendationerna.

Var det inte du som tyckte att vi skulle hålla oss till fakta? Du spekulerar vilt.

• Gilla
largab och 3 till
  • Laddar…
optimum
Den väg Sverige valt uppmärksammas av andra nationer.

Inlägg där USA:s Donald Trump uttalar sig om vår väg och att Storbritannien hade samma i början och var mycket förödande för dem.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGJXaw/relationsexperten-om-fest-smittan-som-en-skrackfilm

även denna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...sveriges-linje-vi-hade-haft-tva-miljoner-doda

Artikeln handlar även om att FHM vid tiden för Melodifestivalen att då fanns ingen allmän spridning i landet vilket vi nu vet är fel. Det var en fest där många blev smittade.

Men det viktiga i denna artikel är att även om FHM inte anser vi ska uppnå flockimmunitet via smittspridning finns budskapet i andra länder att vi gör så. Att det är därför vi inte stängt skolor och dagis och stängt ned samhället mer.

L Lars48 skrev:
Håller med dig. Om det skulle vara på det viset att smittspridningen dras ut på tiden utan restriktioner då skulle alla andra länder gjort samma sak dom Sverige. Jag tror inte att det finns något land som vill att deras ekonomi tar skada. Tvärtom alla länder vill försvara sin ekonomi men de känner sig tvungna att införa restriktioner för att rädda befolkningens hälsa.
FHM har valt en linje som inget annat land vågar välja. Det har varit uppenbart att FHM inte tagit några effektiva beslut för att begränsa smittspridningen. Tvärtom genom att hålla skolor och samhället öppet har myndigheten sett till att smittan sprids i samhället så effektivt så möjligt. FHM har inte haft någon strategi att skydda befolkningen från smittspridningen. De har inte ens kunnat ha infört en fungerande strategi för att skydda riskgrupper. De som är gamla och de som har multisjukdomar. Tvärtom statistiken visar att den grupp som förlorat mest liv av smittan är just riskgrupper.
Om jag hade gått ett projekt av mitt företag och jag misslyckas totalt med projektet då skulle jag gå sparken och ersättas med en annan som kan jobbet bättre än jag.
Men så är knappast arbetskulturen hos FHM. Myndigheten behåller folk på samma position trots deras totala misslyckande.
Tittar man på hur vanlig influensa och kräksjukan nästan försvunnit så har vi varit ganska effektiva.
Och det är ganska självklart att riskgrupper är där vi hittar mest av dödsfallen, det är därför det är riskgrupper.

• Gilla
Poxeman och 5 till
  • Laddar…
optimum
T twoody skrev:
Tittar man på hur vanlig influensa och kräksjukan nästan försvunnit så har vi varit ganska effektiva.
Och det är ganska självklart att riskgrupper är där vi hittar mest av dödsfallen, det är därför det är riskgrupper.
Ja det kan vara så men även andra faktorer
Julhelgen var med längre ledighet och många barn var hemma. Folk var hemma från arbeten längre än de senaste åren och smittspridningen avtog mot tidigare år.
Även att årets influensavaccin var bättre på att skydda än tidigare år.
Om man ser på grafen runt årsskiftet så var den lägre än tidigare år och då hade vi inga aktiviteter mot coronaviruset här i Sverige. Däremot slutet på den gröna linjen kan hänga ihop med att folk nu håller en bättre hygien och håller avstånd till varandra.

Graf som visar antalet laboratorieverifierade influensafall per vecka över tre säsonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
T TAR12 skrev:
Det användaren "Finndjävel" skriver ovan belyser en ganska intressant frågeställning även om jag inte delar uppfattningen som användaren har.

Det är ett faktum att de flesta länderna i västvärlden har avsevärt kraftigare restriktioner än Sverige.

Ingen vet idag om Sveriges vägval var det rätta eller om de länder som valt en väg med hårdare restriktioner och mer smittspårning valde rätt.

Man kan tänka sig tre huvudsakliga scenarier för oss:
  1. Vi misslyckats kapitalt och får en utveckling där vården inte hinner med och därmed avsevärt högre dödstal per capita än andra jämförbara länder.
  2. Någonstans mittemellan alternativ 1 och 3 med något högre dödstal än våra grannar men inga katastrofala siffror.
  3. Vi lyckas med strategin och får moderata dödstal samtidigt som vi kan värna om ekonomin.

Oavsett vilken utgång vi får av vår strategi så kommer man i andra länder att använda sig av Sverige i den interna debatten för att försvara eller kritisera det egna landets strategi. Detta har vi redan sett tecken på.

Det jag är lite orolig för är om vi hamnar i alternativ 1 eller 2 så är det sannolikt att andra länder kommer att använda sig av
Sveriges "misslyckande" för att försvara det egna landets strategi och i förlängningen kanske det är negativt för oss. Man kan t.ex. tänka sig att det ställs krav på friskintyg eller andra inskränkningar vid resande.

Ser ni några risker i hur vi bemöts av vår omvärld i framtiden utifrån att vi valt en strategi som uppfattas som avvikande jämfört de flesta andra länderna?
Intressant fråga om PR-konsekvenserna av att vi har valt liberalare metoder så här långt än andra länder. Jag håller med om att den europeiska opinionen inte står på vår sida. Och till detta läggs psykologiska mekanismer som "majoriteten har alltid rätt", "om jag gör en uppoffring så är det för den rätta saken" och "min nation och dess agerande är bättre än andras". Jag ser det i den internationella bekantskapskretsen, inte minst hos utlänningar som bor i Sverige. Särskilt bristen på tydlighet är provocerande. Det ska vara order och förbud. Annars är det inte vatten värt.

Jag tror det internationella PR-slaget är förlorat. Det går alltid att vrida siffrorna till att vi kunde ha gjort det bättre om vi gjort större uppoffringar. Och det är ju redan klart att vi inte kommer att ha norska siffror för antalet döda eftersom våra äldre äldre via äldrevården får smittan. Och det är svårt att få äldrevården att skärpa till sig för de saknar kompetens och det inkluderar allt från kunskap, till material och personalresurser. Det är därför vår ofta spöklika existens till statsminister plötsligt finns tillgänglig och pratar till nationen om tusentals döda om och om igen. Regeringen försöker vänja oss vid den krassa verkligheten.

Vad gäller IVA-kapaciteten så är jag mindre orolig. Vi har haft en linjär tillväxt av smittan och inte en okontrollerbar exponentiell utveckling. FHMs metoder har i det avseendet fungerat. Skulle IVA-kapaciteten sakta men säkert gå i taket slår regeringen till med större restriktioner, de har ju säkrat absolut politiskt stöd för detta i veckan. Sätter man in de hårda åtgärderna och de är effektiva en vecka eller två innan vi går i taket så behöver det inte leda till mer död. PR-mässigt så kommer det naturligtvis hårdare åtgärder att tas till intäkt för Sveriges misslyckande men det har faktiskt varit FHMs plan hela tiden: "Rätt insats vid rätt tid". Men sakfrågan är ointressant från PR-perspektivet. Det kommer att kablas ut som att Sverige överger sin förunderliga strategi.

Hur nu alla länder som tänker lätta på sina restriktioner efter denna korta tid ska sälja det vet jag inte. De vill nu plötsligt gå Sveriges förhatliga väg med mildare restriktioner under lång tid. De är ju demokratier och kan därför knappast försöka den kinesiska propagandavägen: att ljuga och påstå att viruset är försvunnet. Om viruset var så farligt för några veckor sedan varför är det inte farligt idag? Knepigt.

• Gilla
granis70 och 8 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Stämmer detta ens till hälften så är det fruktansvärt.
Han är en känd Youtuber så det stämmer.

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 5 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Intressant video, se den! Se bl.a. hur utlänningar behandlas i Kina.
The Chinese Government has FOOLED you!

[media]
Nu kom detta på Omni också:
- https://omni.se/a/dO1zOO

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.