Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är det här nya regler? Det här väl alltid varit så?
Typ, ev inte så klart uttalat.
Men personer över 80 år skickas ofta inte ens till sjukhus ifrån omvårdnadsboenden för en massa olika sjukdomar och symptom, de får istället palliativ vård där de bor. Och det är ju faktiskt mer humant och värdigt.

Nå, det gäller ju inte alla slags åkommor och sjukdomar förstås, har de brutit en handled vid ett fall, eller fått något som sannolikt går att bota så blir det ju sjukhus istället.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
U
S Surly skrev:
Det branta slutet kan väl lika gärna bero på att folk slutade gå till vårdcentralen och därmed fanns det inga diagnoser att rapportera.
De där kurvorna baseras ju på laboratoriebekräftade fall, och det är ju slutenvården som står för den absoluta majoriteten av all provtagning när säsongen väl har kommit igång, inte vårdcentralerna. Men visst, folk är ju så rädda för covid-19/att belasta sjukvården att man ser minskning av sökmönster för flera allvarliga tillstånd också. Läst artiklar från våra nordiska grannländer att antalet strokefall, akuta kranskärlsröntgen och barnmisshandelfall har minskat i samband med covid-19, och det är ju allvarligt.

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Precis, det är just det branta slutet som visar att enkla hygienråd och avstånd har betydelse för smittspridning.
Precis så. Flertalet använder jag varje år då säsongsinfluensan härjar. Och mer noga veckorna före årliga Thailandsresan.
Har hållit mig borta från den sjukan i över år.
Ofattbart att man måste gå ut med information om hur man tvättar händerna. Vilket snusk det verkar finnas.

Däremot första delen av grafen för i år tror jag beror på så lång julhelg och folk var inte på arbetet och smittade samt man var hemma med sina barn och inte körde dem till smitthärden dagis.

• Gilla
Funshine
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Typ, ev inte så klart uttalat.
Men personer över 80 år skickas ofta inte ens till sjukhus ifrån omvårdnadsboenden för en massa olika sjukdomar och symptom, de får istället palliativ vård där de bor. Och det är ju faktiskt mer humant och värdigt.

Nå, det gäller ju inte alla slags åkommor och sjukdomar förstås, har de brutit en handled vid ett fall, eller fått något som sannolikt går att bota så blir det ju sjukhus istället.
80 är inget ålder inom Svensk äldrevård. Man får inte ens ge palliativ vård till 100 åringar. De ska få den vård som de behöver som alla andra.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S Surly skrev:
Det branta slutet kan väl lika gärna bero på att folk slutade gå till vårdcentralen och därmed fanns det inga diagnoser att rapportera.
Jag uppfattar det som att sentinelövervakningen och antal influensafall på intensivvården i så fall inte skulle rapportera en minskning, men om du inte håller med om FHM:s tolkning eller bara vill verifiera den så är det nog bäst att du läser rapporterna själv: https://www.folkhalsomyndigheten.se...o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/
Gällande sentinelövervakningen så steg antalet prover därifrån kraftigt vecka 11 och har fortsatt att ligga på den höga nivån.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
optimum
Dagens stora nyhet ?

"I en intervju i SVT:s Helgstudion under påskaftonsmorgonen uppger statsminister Stefan Löfven att Sverige kunde ha varit bättre förberett på pandemin.

– Beredskapen har inte varit tillräckligt bra. Det är uppenbart för alla."

När Stefan Löfven gick ut med att Sveriges beredskap är god var det väl inte många som trodde på det. De flesta visste att sjukvården redan gick på knäna och att det fanns uppenbara brister i beredskapen. Men så illa som det har visat sig trodde inte ens jag att det var. Stora brister i skyddsutrustning för sjukvården mm.

Nej det var inte dagens stora nyhet. Bara en bekräftelse på att de blåst Stefan Löfven rejält.
Årets försenade 1:a aprilskämt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

• Gilla
  • Älska
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Precis så. Flertalet använder jag varje år då säsongsinfluensan härjar. Och mer noga veckorna före årliga Thailandsresan.
Har hållit mig borta från den sjukan i över år.
Ofattbart att man måste gå ut med information om hur man tvättar händerna. Vilket snusk det verkar finnas.

Däremot första delen av grafen för i år tror jag beror på så lång julhelg och folk var inte på arbetet och smittade samt man var hemma med sina barn och inte körde dem till smitthärden dagis.
I år var det väl samma influensor som gick runt som under de tre senaste åren och det betyder nog att ovanligt många var immuna, dvs. spridningen blir inte lika stor. Det blir ju flest influensafall när det är en typ som det var väldigt länge sen den gick runt.

optimum
/
BirgitS BirgitS skrev:
I år var det väl samma influensor som gick runt som under de tre senaste åren och det betyder nog att ovanligt många var immuna, dvs. spridningen blir inte lika stor. Det blir ju flest influensafall när det är en typ som det var väldigt länge sen den gick runt.
Nej det var det inte. Det är oftast helt nya varianter.
Se även vad typ av vaccin som var aktuellt för influensan denna vinter

Källa: Min hustru inom sjukvården.

BirgitS
L Lars48 skrev:
80 är inget ålder inom Svensk äldrevård. Man får inte ens ge palliativ vård till 100 åringar. De ska få den vård som de behöver som alla andra.
Det där var ju missvisande, naturligtvis får man ge palliativ vård till 100-åringar likaväl som till unga, medelålders och något äldre som ligger och dör i cancer.

Däremot så är det väldigt dumt att respiratorbehandla dom vars lungor skulle gå sönder av behandlingen.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Som jag har förstått det här årets influensavaccin varit ovanligt bra (ta i trä).

(Obs, helt utan källa, så ta det för vad det är)

• Gilla
1
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Varken Tegnell eller FHM vet riktigt när det är dags att stänga skolorna eller när det är dags att ha de öppnas. Eftersom smittan är nytt för hela världen och ingen vet riktigt vad som är bäst att göra.
Det som Tegnell pratar om är att ta en stor risk och se om det funkar eller inte . Spela lotteri med människornas liv.
Självklart så VET inte någon när det är dags att införa en viss åtgärd men FHM består av massor av kompetenta människor som analyserar data och REKOMMENDERAR därefter om åtgärder.
Jag är helt övertygad om att ingen spelar lotteri med människors liv däremot är det kanske inte svart eller vitt i alla beslut. Allt måste tas i beaktande, tex vad händer med våld i nära relation, människors hälsa etc.
Jag skrev ett inlägg (#14) den 1 mars där jag uttryckte min oro över samhällets utveckling kontra Covid-19, inget i min oro har förändrats sen jag skrev inlägget snarare förstärkts.

ps, jag är medveten om att jag råkade skriva kräk istället för virus.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
optimum
Nyfniken Nyfniken skrev:
Som jag har förstått det här årets influensavaccin varit ovanligt bra (ta i trä).

(Obs, helt utan källa, så ta det för vad det är)
Ja det är åtminstone vad man anser inom sjukvården.
En av orsakerna till att den inte blev så farlig.

BirgitS
optimum optimum skrev:
/
Nej det var det inte. Det är oftast helt nya varianter.
Se även vad typ av vaccin som var aktuellt för influensan denna vinter

Källa: Min hustru inom sjukvården.
Oftast är det så men läs veckorapporten från FHM gällande influensor som det finns en länk till här: https://www.folkhalsomyndigheten.se...ensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/
"Av dödsfallen inom 30 dagar från provtagningsdatum hade 91 procent influensa A (118 personer) och 9 procent hade influensa B (12 personer)"
"Av de patienter med influensa A som avlidit inom 30 dagar hade de flesta ingen angiven subtyp (94 stycken). Av de prover som var subtypade var 16 influensa A(H3N2) och 5 influensa A(H1N1)pdm09, vilket trots litet antal visar att det är fortsatt A(H3N2) som orsakar de flesta dödsfallen. "
Där framgår också att A(H3N2) var den dominerande typen säsongen 2016-17 och A(H1N1)pdm0 var den dominerande säsongen 2018-19.

P
L Lars48 skrev:
Palliativ vård får man i livets slutskede oavsett ålder, men du kanske menar att om man är över 100 år så får man inte bromsande behandlingar såsom t.ex cellgifte utan man får istället ”bara” hjälp med lindring av smärta, ångest mm?

• Gilla
unglue
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det där var ju missvisande, naturligtvis får man ge palliativ vård till 100-åringar likaväl som till unga, medelålders och något äldre som ligger och dör i cancer.

Däremot så är det väldigt dumt att respiratorbehandla dom vars lungor skulle gå sönder av behandlingen.
Palliativ vård ger man till någon som håller på att dö om det finns inte mycket man kan göra för individen när det gäller medicinsk behandling. Som du säger oavsett ålder. Men man kan inte låta en som över 80 och har fått Coronavirus infektion ligga i sängen och förvänta sig palliativ vård !!!
Det var det konstigaste jag har hört nånsin. Så funkar inte Svensk äldre vård. Men om det finns tillräckligt med resurser få är det helt annan sak. Det finns regler för såna läge. De är inte nya heller. De har funnits ett bra tag.
Det gäller att det finns stor brist på resurserna .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.