2 328 004 läst ·
32 467 svar
2328k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Spelar ingen roll, Telia ser dig ändå.optimum skrev:
Dags att byta abonnemang om man har Telia.
"FOLKHÄLSOMYNDIGHETEN OCH TELIA I DATASAMARBETE FÖR EFFEKTIVARE SMITTBEKÄMPNING"
"Folkhälsomyndigheten tar hjälp av Telia och inleder ett samarbete om anonym och aggregerad rörelsedata, som gör att man kan följa hur grupper av människor förflyttar sig. Telias data ska bland annat användas som underlag för beslut om åtgärder mot smittspridningen."
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 206 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 206 inlägg
Den data FHM använder har dom fått sprida redan innan. Dock vill dom oftast inte det eftersom det räknas som affärshemligheter.
Expressen hade en artikel för ett par veckor sedan baserad på samma data där man visade hur mängden människor på olika ställen i Stockholm hade minskat jämfört med före pandemin.
Expressen hade en artikel för ett par veckor sedan baserad på samma data där man visade hur mängden människor på olika ställen i Stockholm hade minskat jämfört med före pandemin.
Hej, jag skrev inget om säkra eller osäkra källor utan menade att innehållet i en sån artikel skrivs på ett visst sätt. Aftonbladet har naturligtvis koll på vilken typ av rubrik som får mest ”klick”.optimum skrev:
T ex så kunde dom skrivit att totalen vårdade är högre men att nyinskrivningarna är lägre eller oförändrat osv.
Aftonbladet har hittat totalsiffran avseende Iva på samma ställe som jag antar jag och då är det bättre att du går till källan så att du får mer information vilket kanske gör att det känns mindre dramatiskt.
Källan för mig är Iva-registret, jag följer även antalet avlidna på Iva per sjukhus där. Även om det är viss eftersläpning så har det gått bra att följa utvecklingen .
Det hade ju varit användbart med sådan mobildata för t.ex. pendlingsmönster i Stockholm. Vart åker alla som stiger på i Skarpnäck? Hur många av dem ska till Kista? Varifrån kommer de som byter i Gullmarsplan och vart ska de? Hur många stannar vid en affär på väg hem från jobbet? Sådan data är guld värt för de som planerar kollektivtrafik och dragningar av busslinjer mm. Men vad jag vet får de inte tillgång till det, utan måste fråga resenärerna via enkäter, räkna folk vid spärrarna, osv.useless skrev:
Den data FHM använder har dom fått sprida redan innan. Dock vill dom oftast inte det eftersom det räknas som affärshemligheter.
Precis det där är en redan existerande kommersiell tjänst.useless skrev:
Ja, det ligger något i det du säger.L largab skrev:Medelåldern på döda i tyskland är 49 år (fel uppgift, var nog medelålder på smittade)
Medelåldern i SE är 82 år.
Vi har alltså många fler äldre som insjuknat, därmed så har vi mycket färre som överlever.
EDIT: Lite fel i uppgiften ovan, MEN Tyskland har lägre medelålder på de smittade, alltså färre gamla än hos oss. Därmed har de större andel överlevande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varken jag eller företaget har någon 3D-skrivare så visir kan jag inte göra. Däremot hjälper jag mina gamla föräldrar att handla, och jag går till jobbet för att inte ta plats i kollektivtrafiken (de få dagar jag inte jobbar hemifrån). Men framförallt försöker jag dämpa folks oro genom att hänga på webforum och ta udden av de galnaste skrämselhistorierna och sätta coronahysterin i relation till fakta - som att det normalt sett dör 250 personer om dagen i Sverige, och att vi bara de senaste 103 åren genomlevt ett antal pandemier som troligen var värre, som dödade miljontals människor världen över och i minst ett fall främst drabbade barn och unga.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 435 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 435 inlägg
B b8q skrev:Varken jag eller företaget har någon 3D-skrivare så visir kan jag inte göra. Däremot hjälper jag mina gamla föräldrar att handla, och jag går till jobbet för att inte ta plats i kollektivtrafiken (de få dagar jag inte jobbar hemifrån). Men framförallt försöker jag dämpa folks oro genom att hänga på webforum och ta udden av de galnaste skrämselhistorierna och sätta coronahysterin i relation till fakta - som att det normalt sett dör 250 personer om dagen i Sverige, och att vi bara de senaste 103 åren genomlevt ett antal pandemier som troligen var värre, som dödade miljontals människor världen över och i minst ett fall främst drabbade barn och unga.
Vilka utöver Spanska var dessa ”ett antal pandemier” om man får fråga?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 206 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 206 inlägg
F fsn skrev:
- Spanska sjukan, 1918–1921 minst 35 000 svenskar avled. Totalt uppgick antalet döda till 50–100 miljoner i hela världen.[3]
- Asiaten, 1957 minst 300 000 svenskar insjuknade.
- Hongkong-influensan, 1968–1970. Det uppskattas att 1 miljon människor kan ha insjuknat under åren 1968–70.
- H1N1-utbrottet 2009, 2009–2010, med 18 500 läkarbekräftade dödsfall totalt i världen, men det totala antalet dödsfall har senare uppskattats till 201 000.[4] Den 11 juni 2009 uppgraderades influensan (A/H1N1) till pandemi av Världshälsoorganisationen.[5]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pandemi
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 435 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 435 inlägg
BirgitS skrev:
Aids och vattkoppor har tidigare kategoriserats som pandemier men är idag exempel på endemier, eftersom antalet drabbade är på en jämn och konstant nivå
- Spanska sjukan, 1918–1921 minst 35 000 svenskar avled. Totalt uppgick antalet döda till 50–100 miljoner i hela världen.[3]
- Asiaten, 1957 minst 300 000 svenskar insjuknade.
- Hongkong-influensan, 1968–1970. Det uppskattas att 1 miljon människor kan ha insjuknat under åren 1968–70.
- H1N1-utbrottet 2009, 2009–2010, med 18 500 läkarbekräftade dödsfall totalt i världen, men det totala antalet dödsfall har senare uppskattats till 201 000.[4] Den 11 juni 2009 uppgraderades influensan (A/H1N1) till pandemi av Världshälsoorganisationen.[5]
[länk]
Exakt, och vilka av dessa skulle då vara värre än Corona? Precis, bara Spanska. De övriga influensorna Asiaten, HongKong och H1N1 har ju aldrig haft den spridningstakten eller ekonomiska konsekvenserna på flera år som Corona har haft på 4 månader.