2 359 603 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Jag har för mig att det tidigare i tråden frågades om hur det var i våra grannländer med smitta på äldreboenden och hämtat från dansk radio (DR) via TT och DN så har det konstaterats smitta på vårdboenden i 35 danska kommuner och vårdboende räknas tydligen på ett sånt sätt att 80 % av de boende är dementa eller har underliggande sjukdomar.
Det är möjligt att jag missförstått vad du skrivit här med jämna mellanrum. Jag har tolkat dina inlägg som att man antingen måste vara för att stänga ner samhället eller är likgiltig inför att folk dör. Alltså att du är mot den nuvarande linjen som FHM driver. Då tycker jag det rimmar illa med att du gör egna riskbedömningar och exempelvis går på möten.optimum skrev:
Ja jag gör egna riskbedömningar.
Det gör jag på min arbetsplats också.
Jag följer även FHM råd men med lite extra försiktighet.
Exempelvis undviker jag större köpcentra när jag vet att det är mycket folk där.
Så brukar jag alltid göra vid tider för årliga influensan och det har hittills fungerat väldigt bra.
Jag är knappast ensam om att göra så och om ännu fler gjorde så vore det väldigt bra för då skulle vi bidraga till att platta till kurvan som FHM önskar.
Tycker du det är fel det jag skrev här så får du gärna återkomma.
Som sagt, jag kanske har missförstått dig, men då får du nog förtydliga vilka du vände dig till i exempelvis https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-407#post-3633189
”Regeringen vill med anledning av coronakrisen få makt att fatta beslut kopplade till pandemin utan att behöva gå via riksdagen. De har sökt stöd hos oppositionen för att få igenom en lagrådsremiss – men mött på motstånd från Moderaterna.”BirgitS skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-ber-om-storre-makt
Regeringen vill alltså ha kraftigt utökade maktbefogenheter för att ta beslut utan riksdagens godkännande. Så fungerar det inte ett demokratiskt land, så fungerar det i en diktatur. Detta måste övriga partier stoppa!
@optimum i detta fallet tycker jag att du jämför äppel med päron eller kanske även med en fisk.optimum skrev:
Allt beror på hur man tittar på datan:
Från första dödsfallet?
I andel av antal invånare?
I faktiska döda?
Jag vet att personer med dragning åt höger inte uppskattar SVT men:
https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/
Om man tittar i denna så drar jag följande slutsatser:
Sverige har utan tvekan högre antal och andel döda än våra grannländer.
Antal avlidna (per invånare)
Danmark har 139 avlidna men är 3-4 dagar efter oss från deras 10:e dödsfall.
Norge ligger 5 dagar efter och har 59 dödsfall, de har en klart bättre lutning JUST NU på grafen
Finland är 11 dagar efter men ser ut att ha en lugnare lutning.
Andel avlidna (andel per invånare)
Tittar man sen på kurvorna för ANDEL döda så ligger
- Danmark SÄMRE till, deras kurva verkar kunna bli sämre än den svenska.
- Norge i linje med Sverige, så de närmsta dagarna bli avgörande.
- Finland kan gå i vilken riktning som helst
Går man sedan utanför Norden så ser USA jättebra ut, fast alla är säkert överrens om att det inte är bra där!
Den enda land som klarat detta bra är faktiskt Sydkorea!
Det har sedan redan sagts ett antal gånger men våra Svenska lagar är gjorda för att ge individer större frihet och minska Storebrors insyn i det man gör. Så det är inte tillåtet i Sverige i att göra på så sätt...
Det tragikomiska är också att nu vill Regeringen snabba på arbetet och slippa förlora tid och ta allt genom Riksdagen. Då sätter sig övriga partier på tvären så att vi förlorar ytterligare värdefull tid!
Precis, för om vi stoppar DETTA så kan det ju faktiskt gå snabbare att lösa krisen.tompas11 skrev:
”Regeringen vill med anledning av coronakrisen få makt att fatta beslut kopplade till pandemin utan att behöva gå via riksdagen. De har sökt stöd hos oppositionen för att få igenom en lagrådsremiss – men mött på motstånd från Moderaterna.”
[länk]
Regeringen vill alltså ha kraftigt utökade maktbefogenheter för att ta beslut utan riksdagens godkännande. Så fungerar det inte ett demokratiskt land, så fungerar det i en diktatur. Detta måste övriga partier stoppa!
Det kan även vara så att regeringen faktiskt lyckas lösa situationen bättre och det gör ju att de andra partierna inte kan vinna nästa val...
Det är ju inte heller så att det finns någon BEGRÄNSNING i förlaget...
Nä du @tompas11, det är så många många inlägg på detta forum som du skriker att beslutsfattarna är långsamma, sega och inte tar ansvar. Nu vill de ta ansvar och vara snabba, då skriker du att det är en diktatur...
Bestäm dig!
Därmed så vet vi att regeringen räknar med att det kommer att bli mycket värre ganska snart. Det stämmer med statsministerns uttalande om "tusentals döda" igår. De tänker troligen köra över FHMs linje nu.BirgitS skrev:
Regeringen vill uppenbart gå längre än vad FHM rekommenderar. Det finns ingenting som hindrat regeringen att göra just det, men det måste gå genom riksdagen. Om regeringen har/haft de ambitionerna varför har man då inte gjort just detta i stället för att sitta på händerna? Ska vi nu låta regeringspartierna få genomföra vad det vara månde utan att våra folkvalda riksdagsledamöter har fått säga sitt, då är det per definition diktatoriskt. Svenska regeringen har kritiserat Ungern för att göra just detta. Nu vill helt plötsligt den svenska regeringen göra detsamma.mathiash77 skrev:Precis, för om vi stoppar DETTA så kan det ju faktiskt gå snabbare att lösa krisen.
Det kan även vara så att regeringen faktiskt lyckas lösa situationen bättre och det gör ju att de andra partierna inte kan vinna nästa val...
Det är ju inte heller så att det finns någon BEGRÄNSNING i förlaget...
Nä du @tompas11, det är så många många inlägg på detta forum som du skriker att beslutsfattarna är långsamma, sega och inte tar ansvar. Nu vill de ta ansvar och vara snabba, då skriker du att det är en diktatur...
Bestäm dig!
@tompas11 Så du menar att innehållet i de båda förslagen är samma, att regeringen begär samma sorts makt som i Ungern?
Annars faller liknelsen...
Likaså för MIG är de tydligt att Regeringen blir motarbetade på vad de vill göra av de andra partierna. Samtidigt som bl.a. M går ut och säger att det tar för lång tid.....
Annars faller liknelsen...
Likaså för MIG är de tydligt att Regeringen blir motarbetade på vad de vill göra av de andra partierna. Samtidigt som bl.a. M går ut och säger att det tar för lång tid.....
Redigerat av moderator:
Jag har ege läkare min bror.BirgitS skrev:
Fältsjukhuset byggdes upp i Älvsjömässan, förutom de 30 IVA-platserna en massa vanliga vårdplatser för de Covid-patienter som inte behöver IVA. Sen har samtliga akutsjukhus gjort om avdelningar till IVA-avdelningar. Operationer har flyttats från akutsjukhusen till andra sjukhus t.ex. Ersta för att frigöra utrymmen (förutom att icke nödvändiga operationer skjuts upp). Och så vidare.
Har du egna sköterskor också?
Annars förstår jag inte hur det ska gå till för du lär inte kunna intubera dig själv.
EnkeltR RoAd skrev:Det är möjligt att jag missförstått vad du skrivit här med jämna mellanrum. Jag har tolkat dina inlägg som att man antingen måste vara för att stänga ner samhället eller är likgiltig inför att folk dör. Alltså att du är mot den nuvarande linjen som FHM driver. Då tycker jag det rimmar illa med att du gör egna riskbedömningar och exempelvis går på möten.
Som sagt, jag kanske har missförstått dig, men då får du nog förtydliga vilka du vände dig till i exempelvis [länk]
Först man följer de råd regeringen och FHM ger.
Sedan gör man bedömningar vad som är rimlig risk.
Alltså skulle jag inte gå in på ett köpcentra med massa andra människor då risken är rätt så stor att några är smittade.
Inte heller köper jag mediciner via butiker utan köper via nätet.
osv
Men går givetvis in på Biltema, Jula mm när jag tror det är få andra där.
Men att hålla skidorter öppna ger stor risk för de som inte själva kan avgöra att de ska låt bli.
Även begränsningen 500 personer är enligt min riskbedömning på tok för stor. Även 50 även för stor.
Där anser jag man varit lite för "generös" med reglerna.
Även när man var sen med att avråda från att åka till skidorter i Italien och Österrike var fel. En del visste att man inte skulle åka men andra tolkade det som det var ok när UD inte avrådde samt att de redan betalat och inte skulle få något på sin reseförsäkring.
Troligen anser du liknande. Det gäller att så många som möjligt håller sig utan att bli smittade för att sjukvården ska klara av att ta hand om de som ändå blir smittade. Vi ska hålla ihop samhället för det kommer en dag efter det här eländet.
Har vi olika åsikt om ovanstående ber jag dig ödmjukt att sluta svara på mina inlägg.
Tycker du liknande fortsätter jag gärna svara på dina frågor.
Du får givetvis ha annan åsikt men helt onödigt att diskutera då.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Men vad är det som tar för lång tid? Att analysera situationen och utarbeta beslutsunderlag, eller att ta beslut i riksdagen?mathiash77 skrev:@tompas11 Så du menar att innehållet i de båda förslagen är samma, att regeringen begär samma sorts makt som i Ungern?
Annars faller liknelsen...
Likaså för MIG är de tydligt att Regeringen blir motarbetade på vad de vill göra av de andra partierna. Samtidigt som bl.a. M går ut och säger att det tar för lång tid.....
Är inte just det definitionen på vårt statsskick och vår demokrati ,att vi även har en riksdag och inte bara en regering. S behöver stöd av flera andra partier då de har långt ifrån 50% av rösterna själva. Vill de stänga ner mer av samhället tror jag flera partier kommer att rösta för.
Vid kriser samarbetar man. Det gäller alla och även våra olika partier.mathiash77 skrev:
Här är både V och M av åsikten att man ska göra detta tillsammans och inte införa regler som strider mot våra grundlagar och påminner om vad diktaturer har.
Även min åsikt.
Visst vi behöver utökade möjligheter för regeringen men på rätt sätt.
Går att fixa på en förmiddag bara man samarbetar.
Nu får vi avsluta detta spår för annars kommer mod slänga ut oss.
Samarbete är det som gäller i kriser.