Status
Inte öppen för fler kommentarer.
tttomten tttomten skrev:
Att supporta med materiel är kanon men att vården ska behöva leta efter det är fel väg att gå. Det finns redan upprättat adresser där företag kan lämna uppgifter och eller material.
Det där är en reklamkampanj, ingen donation.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Varför är du i denna tråd då?

Jag läste återigen TS trådstart och hittar inget fel i den.

Råder dig att framföra dina synpunkter till admin istället för att kasta skit här på andra forummedlemmar.
Du gör ju exakt samma sak.
 
R
optimum optimum skrev:
Ja jag tycker vi måste försöka leva så normalt som det är möjligt.
Exempelvis så deltager jag ofta i Skype möten numera. Bokar jag egna fysiska möten så är det med val av större konferensrum så vi kan sitta med bra avstånd från varandra. Bokar inga möten som går att lägga senare och tackar nej till möten som inte är nödvändigt att jag medverkar på eller skicka med mina svar med någon annan eller via mail
Fortsätter att köpa saker som tidigare men väljer tider när jag tror det är mindre folk i butikerna och håller bra avstånd.
Så med andra ord gör du också riskbedömningar och agerar efter dem? Om du levde som du lär skulle du inte gå utanför dörren eftersom det faktiskt är just en risk du tar. Och tar man en risk så är man ju pensionärsmördare enligt dig.
 
optimum optimum skrev:
Varför är du i denna tråd då?

Jag läste återigen TS trådstart och hittar inget fel i den.

Råder dig att framföra dina synpunkter till admin istället för att kasta skit här på andra forummedlemmar.
Du får väl anmäla mina åsikter till admin så kanske de kastar ut mig, då är ju problemet med avvikande åsikter i denna tråden delvis lösta eller hur?
Om du läser ordentligt vad jag skrev så gäller det inte trådstartens inlägg utan en sammanvägning av alla TS inlägg.
 
R RoAd skrev:
Så med andra ord gör du också riskbedömningar och agerar efter dem? Om du levde som du lär skulle du inte gå utanför dörren eftersom det faktiskt är just en risk du tar...
Själva logiken hängde inte jag med på riktigt.
Vid all riskhantering så värderar man risken (utifrån sannolikhet och konsekvens) och väljer ett av flera sätt att hantera den:
T ex. eliminera, dela, försäkra, minska eller ta risken. (alternativet försäkra är kanske inte relevant vid virus).
optimums resonemang visar på både en bedömning, och en aktivt vald åtgärd, vilket är att minska.
Sedan om det är bra eller inte är en annan fråga. Men det är i varje fall inte självklart eller ens möjligt att eliminera precis alla risker.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I USA ignorerades Covid-19 alldeles för länge och restriktioner sattes in för sent vilket har lett till att de har en mycket brantare kurva än det är i Sverige.

Du har som vanligt inte hängt med i utbyggnaden inom IVA i Stockholm. Utökningen var till igår 163 % och den fortsätter.
Nej, verkligen inte. Jag vet om Stockholm mässan 30 IV sängar och ett fältsjukhus som inte vet var det ligger, berätta?
Jag har fullt upp att sätta upp egen intensiv vård säng hemma. Det finns säkert ingen plats åt mig när det blir dags för det.
 
optimum
R RoAd skrev:
Så med andra ord gör du också riskbedömningar och agerar efter dem? Om du levde som du lär skulle du inte gå utanför dörren eftersom det faktiskt är just en risk du tar. Och tar man en risk så är man ju pensionärsmördare enligt dig.
Ja jag gör egna riskbedömningar.
Det gör jag på min arbetsplats också.
Jag följer även FHM råd men med lite extra försiktighet.

Exempelvis undviker jag större köpcentra när jag vet att det är mycket folk där.
Så brukar jag alltid göra vid tider för årliga influensan och det har hittills fungerat väldigt bra.

Jag är knappast ensam om att göra så och om ännu fler gjorde så vore det väldigt bra för då skulle vi bidraga till att platta till kurvan som FHM önskar.

Tycker du det är fel det jag skrev här så får du gärna återkomma.
 
optimum
mikethebik mikethebik skrev:
Du får väl anmäla mina åsikter till admin så kanske de kastar ut mig, då är ju problemet med avvikande åsikter i denna tråden delvis lösta eller hur?
Om du läser ordentligt vad jag skrev så gäller det inte trådstartens inlägg utan en sammanvägning av alla TS inlägg.
Jo jag har läst de flesta av TS inlägg och tycker de flesta är bra. Man behöver inte ha samma åsikt.
Och vi ska acceptera olika synpunkter på saker.

Det händer att jag rapporterar inlägg.
 
BirgitS
L Lars48 skrev:
Nej, verkligen inte. Jag vet om Stockholm mässan 30 IV sängar och ett fältsjukhus som inte vet var det ligger, berätta?
Jag har fullt upp att sätta upp egen intensiv vård säng hemma. Det finns säkert ingen plats åt mig när det blir dags för det.
Fältsjukhuset byggdes upp i Älvsjömässan, förutom de 30 IVA-platserna en massa vanliga vårdplatser för de Covid-patienter som inte behöver IVA. Sen har samtliga akutsjukhus gjort om avdelningar till IVA-avdelningar. Operationer har flyttats från akutsjukhusen till andra sjukhus t.ex. Ersta för att frigöra utrymmen (förutom att icke nödvändiga operationer skjuts upp). Och så vidare.

Har du egna sköterskor också?
Annars förstår jag inte hur det ska gå till för du lär inte kunna intubera dig själv.
 
  • Haha
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
För den som är intresserad av statistik kan jag tipsa om FHM:s veckorapport: https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-vecka-13-2020_final.pdf
Man har t.ex. konstaterat att influensafallen i år har minskat avsevärt fortare än vanligt under mars, dvs. troligen pga. de åtgärder som vidtagits med att folk är hemma även vid små symtom mm. Så något har de lätta restriktioner som införts hjälpt.
I övrigt gäller förstås rapporten Covid-19.
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Hur många IVA platser har vi totalt nu i Sverige och vilken % av alla smittade är beräknat att behöva en plats?
 
BirgitS
Tydligen är även vinterkräksjukan mindre vanlig i år. Något med att hålla koll på symtom som hjälper även mot annat...
 
L Lars48 skrev:
Nej, verkligen inte. Jag vet om Stockholm mässan 30 IV sängar och ett fältsjukhus som inte vet var det ligger, berätta?
Jag har fullt upp att sätta upp egen intensiv vård säng hemma. Det finns säkert ingen plats åt mig när det blir dags för det.
Är du allvarlig? Vad ska du ha för utrustning på din iva-plats?
 
BirgitS
N NiklasN123 skrev:
Hur många IVA platser har vi totalt nu i Sverige och vilken % av alla smittade är beräknat att behöva en plats?
I Stockholm fanns det vid gårdagens sammanställning 157 sjuka med Covid-19 som intensivvårdades och 578 som fick annan sjukhusvård. Siffror från Kina visade att ung. 20 % av de smittade som man visste om behövde sjukhusvård och ungefär var fjärde av dem intensivvård, men sen var det ju smittade som man inte visste om eftersom de hade så lindriga eller inga symtom.

Antalet IVA-platser ökar för varje dag så jag har inte sett någon sammanställning över det.
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.