Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D09
Om det råder brist på respirator men inte manuella handventilatorer.

X antal liv borde man väl kunna rädda med hjälp av dessa och en kedja av människor som turas om tills en respirator blir tillgänglig.
 
D09 D09 skrev:
Om det råder brist på respirator men inte manuella handventilatorer.

X antal liv borde man väl kunna rädda med hjälp av dessa och en kedja av människor som turas om tills en respirator blir tillgänglig.
Dessa handventilatorer borde skötas av östermalmsbor som drog hit smittboomen
 
T
D09 D09 skrev:
Om det råder brist på respirator men inte manuella handventilatorer.

X antal liv borde man väl kunna rädda med hjälp av dessa och en kedja av människor som turas om tills en respirator blir tillgänglig.
Tanken är väldigt fin.
 
T
P Putte 9497 skrev:
Dessa handventilatorer borde skötas av östermalmsbor som drog hit smittboomen
Och alla politiker och tjänstemän som inte sett till att ha respiratorer för en epidemi.
 
  • Gilla
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Det är ju helt sjukt detta med maskerna.
Masker som var på väg till Frankrike från Kina la USA vantarna på genom att bjuda över fransmännen. Nu har Frankrike tagit fem miljoner masker i beslag som var på väg till Sverige. Vad händer. Det är ju helt sjukt. Kommer detta leda till krig? Pga osolidariskt beteende? Jag skulle inte våga satsa emot.
Fransmännen jobbar bra på att spräcka EU. Nu hoppas vi att Sverige och Mölnlycke har stake nog att räkna av denna stöld från framtida leveranser så att de som verkligen lider kan få sina ransoner först. Beklämmande att se hur Frankrike beter sig. USA är ju inte bättre men vd väntar man sig av Trump? Noll integritet.

Det är dags att rulla tillbaka globaliseringen och se till att Sverige har tillverkningsindustri. När det gäller sjukvård och försvar har vi just sett varför man måste kunna ta hand om sig själv. Vad tror ni hade hänt om Norge hotat med invasion, att NATO-landet Tyskland ställt upp med leveranser av stridsvagnar?
 
  • Gilla
  • Älska
Silver78 och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Givetvis måste vi undvika att våra äldre svaga får denna skit. De kommer inte klara den. Det har vi redan sett.
70+ motsvarar 16% av befolkningen..Det är rätt många
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
T
B Besiman skrev:
70+ motsvarar 16% av befolkningen..Det är rätt många
+ alla överviktiga och i allmänt dålig kondition, högt blodtryck, diabetes o s v. ännu fler.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
T
T tobiast skrev:
+ alla överviktiga och i allmänt dålig kondition, högt blodtryck, diabetes o s v. ännu fler.
Lägg det till ett liberalt smittskydd och summan annat än katastrof är en lyckträff á la drömvinsten på lotto.
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
optimum
F f91jsw skrev:
Då skulle man i konsekvensens namn stängt resten av samhället också. Det blir konstigt att stänga ner en näringsgren i samhället och ha andra öppna, utan rationella argument. Jag är för att hålla samhället så öppet som möjligt så länge det inte leder till någon betydelsefull smittspridning.
Genom att införa 500 och nu 50 som får samlas har man redan stängt en hel del.
Och genom att låta folk vara på skidorter diskriminerar vi förbuden mot utländska skidorterna. Våra ageranden ses inte positivt från andra länder.
Att det ska vara så svårt att förstå att skidorternas liv är en klar smittspridare.

Folk får väl åka längdåkning utan att häva i sig alkohol.
 
optimum
Att det finns de som tycker det är ok att folk dör av sjukdomar är vidrigt.
De anser att det alltid dör folk av typ årliga influensorna så det gör inget att några dör av covid-19

Det kan aldrig vara rätt att någon dör av sjukdomar är min åsikt.

Denna helvetes smitta tar livet av alla kategorier men mest äldre och sjuka. Ett djävulskt lotteri om vem som får överleva.
Troligen har de inga föräldrar som är äldre eller inga vänner alls.

Måste vara världens sämsta egoister. Inte mänskligt beteende
 
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
optimum
Anders Tegnell i Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...or-har-fler-dott-i-sverige-an-i-ovriga-norden

"Fler har dött av covid-19 i Sverige jämfört med våra nordiska grannländer.
Statsepidemiolog Anders Tegnell pekar ut flera möjliga förklaringar.
– Vi ligger helt uppenbart i olika faser i den här utvecklingen, säger han."


Jag håller med, vi ligger i en fas som mer påminner om den de har i Italien och Spanien, en fas där många dör.
Fler som dör här än i våra grannländer Finland och Norge.

Kan det bero på att de har bättre metoder för att hålla nere antalet smittade?
Eller beror det på att svenskarna är ett svagare folk?

För teorin om att smittan startat tidigare här håller inte för det visas av statistiken att de kom igång ungefär samtidigt. Sverige, Norge och Finland fick sina första fall i slutet av februari om man bortser från det första importfallet i Jönköping som isolerade sig och troligen inte har smittat andra.

Det räcker alltså inte att tvätta händerna och de andra råden FHM ger.

Min teori att fler dör här bygger på att vi varit för slappa med regler om hur folk ska agera.
Exempelvis borde vi skyddat våra äldre effektivare och tidigare. Det borde varit 70+ som får maten hemkört istället för 30+ osv.
Tidigare effektiv information till äldre att hålla sig inne.

Jag tror Anders Tegnell menar att vi hamnat i en fas på grund av vår slapphet.
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
- - - Min teori att fler dör här bygger på att vi varit för slappa med regler om hur folk ska agera.
Exempelvis borde vi skyddat våra äldre effektivare och tidigare. Det borde varit 70+ som får maten hemkört istället för 30+ osv.
Tidigare effektiv information till äldre att hålla sig inne.

Jag tror Anders Tegnell menar att vi hamnat i en fas på grund av vår slapphet.
Eller, som jag misstänker, att man överskattat svenskarnas villighet att följa råden. Jag tror faktiskt att informationen gått ut bra, men att för många ignorerat den och egoistiskt fortsatt leva som vanligt.

Sedan tror jag också att Sverige fått in smittan mer i äldrevården än våra grannländer. Nu vet jag inte hur hemtjänst och äldrevård funkar i grannländerna, men vi vet ju hur det ser ut i Sverige; en kakofoni av privata utförare och där de äldre träffar nya vårdare varje dag, ofta under tidspress. Och vårdarna åker runt till en massa olika brukare varje dag. Att då få till bra smittskyddsrutiner blir givetvis väldigt svårt.

Edit: och som på beställning påpekar nu AB samma sak:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wb56bd/slar-larm-om-hemtjansten-skrammande-dalig-koll
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
S johd01 skrev:
Vi skulle ju såklart kasta ettor och nollor på fienden
Det sker ju dock idag, inget skämt. :)
 
Mikael_L
T tobiast skrev:
Sensmoral: folket klarar beredskapen bättre än politiker och tjänstemän. Skål!
Så är det alltid vid olika katastrofer, överallt i världen.

Politikernas och tjänstemännens insats sker innan, långt innan katastrofen. Har de skött sig så finns det en bättre grund att stå på. När väl katastrofen är ett faktum är deras roll utspelad och lösningarna sker "på golvet".
Sen återkommer politkerna och tjänstemännen efteråt när det ska utkrävas ansvar (och kanske en del som också försöker ta åt sig ära eller vinna poäng...).
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Eller, som jag misstänker, att man överskattat svenskarnas villighet att följa råden. Jag tror faktiskt att informationen gått ut bra, men att för många ignorerat den och egoistiskt fortsatt leva som vanligt.

Sedan tror jag också att Sverige fått in smittan mer i äldrevården än våra grannländer. Nu vet jag inte hur hemtjänst och äldrevård funkar i grannländerna, men vi vet ju hur det ser ut i Sverige; en kakofoni av privata utförare och där de äldre träffar nya vårdare varje dag, ofta under tidspress. Och vårdarna åker runt till en massa olika brukare varje dag. Att då få till bra smittskyddsrutiner blir givetvis väldigt svårt.
Nej informationen har inte gått ut helt. Äldre vistas fortfarande ute och gå till en matbutik mitt på dagen så ser man äldre som är där och handlar.
Många 70+ klarar inte av att handla via webbutik och få det hemkört. Många har troligen inte någon som kan hjälpa dem att handla, de är ensamma eller har sina barn långt borta så de inte kan få hjälp.

Här borde vi haft bättre rutiner, vi var helt enkelt inte förberedda på detta. Vår beredskap var inte god.

Vi har äntligen fått vår enda äldre, min svärmor på 90 år, att fatta att hon inte ska gå ut och handla något alls. Vi sköter det men det satt långt inne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.