2 358 256 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om det råder brist på respirator men inte manuella handventilatorer.
X antal liv borde man väl kunna rädda med hjälp av dessa och en kedja av människor som turas om tills en respirator blir tillgänglig.
X antal liv borde man väl kunna rädda med hjälp av dessa och en kedja av människor som turas om tills en respirator blir tillgänglig.
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Fransmännen jobbar bra på att spräcka EU. Nu hoppas vi att Sverige och Mölnlycke har stake nog att räkna av denna stöld från framtida leveranser så att de som verkligen lider kan få sina ransoner först. Beklämmande att se hur Frankrike beter sig. USA är ju inte bättre men vd väntar man sig av Trump? Noll integritet.Silver78 skrev:
Det är ju helt sjukt detta med maskerna.
Masker som var på väg till Frankrike från Kina la USA vantarna på genom att bjuda över fransmännen. Nu har Frankrike tagit fem miljoner masker i beslag som var på väg till Sverige. Vad händer. Det är ju helt sjukt. Kommer detta leda till krig? Pga osolidariskt beteende? Jag skulle inte våga satsa emot.
Det är dags att rulla tillbaka globaliseringen och se till att Sverige har tillverkningsindustri. När det gäller sjukvård och försvar har vi just sett varför man måste kunna ta hand om sig själv. Vad tror ni hade hänt om Norge hotat med invasion, att NATO-landet Tyskland ställt upp med leveranser av stridsvagnar?
Genom att införa 500 och nu 50 som får samlas har man redan stängt en hel del.F f91jsw skrev:
Och genom att låta folk vara på skidorter diskriminerar vi förbuden mot utländska skidorterna. Våra ageranden ses inte positivt från andra länder.
Att det ska vara så svårt att förstå att skidorternas liv är en klar smittspridare.
Folk får väl åka längdåkning utan att häva i sig alkohol.
Att det finns de som tycker det är ok att folk dör av sjukdomar är vidrigt.
De anser att det alltid dör folk av typ årliga influensorna så det gör inget att några dör av covid-19
Det kan aldrig vara rätt att någon dör av sjukdomar är min åsikt.
Denna helvetes smitta tar livet av alla kategorier men mest äldre och sjuka. Ett djävulskt lotteri om vem som får överleva.
Troligen har de inga föräldrar som är äldre eller inga vänner alls.
Måste vara världens sämsta egoister. Inte mänskligt beteende
De anser att det alltid dör folk av typ årliga influensorna så det gör inget att några dör av covid-19
Det kan aldrig vara rätt att någon dör av sjukdomar är min åsikt.
Denna helvetes smitta tar livet av alla kategorier men mest äldre och sjuka. Ett djävulskt lotteri om vem som får överleva.
Troligen har de inga föräldrar som är äldre eller inga vänner alls.
Måste vara världens sämsta egoister. Inte mänskligt beteende
Anders Tegnell i Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...or-har-fler-dott-i-sverige-an-i-ovriga-norden
"Fler har dött av covid-19 i Sverige jämfört med våra nordiska grannländer.
Statsepidemiolog Anders Tegnell pekar ut flera möjliga förklaringar.
– Vi ligger helt uppenbart i olika faser i den här utvecklingen, säger han."
Jag håller med, vi ligger i en fas som mer påminner om den de har i Italien och Spanien, en fas där många dör.
Fler som dör här än i våra grannländer Finland och Norge.
Kan det bero på att de har bättre metoder för att hålla nere antalet smittade?
Eller beror det på att svenskarna är ett svagare folk?
För teorin om att smittan startat tidigare här håller inte för det visas av statistiken att de kom igång ungefär samtidigt. Sverige, Norge och Finland fick sina första fall i slutet av februari om man bortser från det första importfallet i Jönköping som isolerade sig och troligen inte har smittat andra.
Det räcker alltså inte att tvätta händerna och de andra råden FHM ger.
Min teori att fler dör här bygger på att vi varit för slappa med regler om hur folk ska agera.
Exempelvis borde vi skyddat våra äldre effektivare och tidigare. Det borde varit 70+ som får maten hemkört istället för 30+ osv.
Tidigare effektiv information till äldre att hålla sig inne.
Jag tror Anders Tegnell menar att vi hamnat i en fas på grund av vår slapphet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...or-har-fler-dott-i-sverige-an-i-ovriga-norden
"Fler har dött av covid-19 i Sverige jämfört med våra nordiska grannländer.
Statsepidemiolog Anders Tegnell pekar ut flera möjliga förklaringar.
– Vi ligger helt uppenbart i olika faser i den här utvecklingen, säger han."
Jag håller med, vi ligger i en fas som mer påminner om den de har i Italien och Spanien, en fas där många dör.
Fler som dör här än i våra grannländer Finland och Norge.
Kan det bero på att de har bättre metoder för att hålla nere antalet smittade?
Eller beror det på att svenskarna är ett svagare folk?
För teorin om att smittan startat tidigare här håller inte för det visas av statistiken att de kom igång ungefär samtidigt. Sverige, Norge och Finland fick sina första fall i slutet av februari om man bortser från det första importfallet i Jönköping som isolerade sig och troligen inte har smittat andra.
Det räcker alltså inte att tvätta händerna och de andra råden FHM ger.
Min teori att fler dör här bygger på att vi varit för slappa med regler om hur folk ska agera.
Exempelvis borde vi skyddat våra äldre effektivare och tidigare. Det borde varit 70+ som får maten hemkört istället för 30+ osv.
Tidigare effektiv information till äldre att hålla sig inne.
Jag tror Anders Tegnell menar att vi hamnat i en fas på grund av vår slapphet.
Eller, som jag misstänker, att man överskattat svenskarnas villighet att följa råden. Jag tror faktiskt att informationen gått ut bra, men att för många ignorerat den och egoistiskt fortsatt leva som vanligt.optimum skrev:
- - - Min teori att fler dör här bygger på att vi varit för slappa med regler om hur folk ska agera.
Exempelvis borde vi skyddat våra äldre effektivare och tidigare. Det borde varit 70+ som får maten hemkört istället för 30+ osv.
Tidigare effektiv information till äldre att hålla sig inne.
Jag tror Anders Tegnell menar att vi hamnat i en fas på grund av vår slapphet.
Sedan tror jag också att Sverige fått in smittan mer i äldrevården än våra grannländer. Nu vet jag inte hur hemtjänst och äldrevård funkar i grannländerna, men vi vet ju hur det ser ut i Sverige; en kakofoni av privata utförare och där de äldre träffar nya vårdare varje dag, ofta under tidspress. Och vårdarna åker runt till en massa olika brukare varje dag. Att då få till bra smittskyddsrutiner blir givetvis väldigt svårt.
Edit: och som på beställning påpekar nu AB samma sak:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wb56bd/slar-larm-om-hemtjansten-skrammande-dalig-koll
Redigerat:
Så är det alltid vid olika katastrofer, överallt i världen.T tobiast skrev:
Politikernas och tjänstemännens insats sker innan, långt innan katastrofen. Har de skött sig så finns det en bättre grund att stå på. När väl katastrofen är ett faktum är deras roll utspelad och lösningarna sker "på golvet".
Sen återkommer politkerna och tjänstemännen efteråt när det ska utkrävas ansvar (och kanske en del som också försöker ta åt sig ära eller vinna poäng...).
Nej informationen har inte gått ut helt. Äldre vistas fortfarande ute och gå till en matbutik mitt på dagen så ser man äldre som är där och handlar.B b8q skrev:Eller, som jag misstänker, att man överskattat svenskarnas villighet att följa råden. Jag tror faktiskt att informationen gått ut bra, men att för många ignorerat den och egoistiskt fortsatt leva som vanligt.
Sedan tror jag också att Sverige fått in smittan mer i äldrevården än våra grannländer. Nu vet jag inte hur hemtjänst och äldrevård funkar i grannländerna, men vi vet ju hur det ser ut i Sverige; en kakofoni av privata utförare och där de äldre träffar nya vårdare varje dag, ofta under tidspress. Och vårdarna åker runt till en massa olika brukare varje dag. Att då få till bra smittskyddsrutiner blir givetvis väldigt svårt.
Många 70+ klarar inte av att handla via webbutik och få det hemkört. Många har troligen inte någon som kan hjälpa dem att handla, de är ensamma eller har sina barn långt borta så de inte kan få hjälp.
Här borde vi haft bättre rutiner, vi var helt enkelt inte förberedda på detta. Vår beredskap var inte god.
Vi har äntligen fått vår enda äldre, min svärmor på 90 år, att fatta att hon inte ska gå ut och handla något alls. Vi sköter det men det satt långt inne.