2 358 935 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kommer troligen gå för fort så sjukvården kommer inte klara det.T TAR12 skrev:Om detta stämmer så är det bra nyheter!
Det innebär i så fall att vi har många fler smittade i samhället nu än beräknat och når därmed en "flockimmunitet" snabbare. Det innebär också att dödligheten är bra mycket lägre än vad man tidigare skattat.
Stämmer detta så har Sverige valt rätt väg med att inte stänga ner samhället så hårt, tycker jag.
Troligen gäller det att det är en bra förklaring till utvecklingen i Ryssland.mikethebik skrev:
Vems agenda driver du egentligen? Du förespråkar ju uppenbarligen en diktatur med full kontroll över vad alla medborgare gör och tycker för att "begränsa Corona".
Som jag skrev i ett tidigare inlägg: vissa personer på detta forum skrämmer mig väldigt mycket mera än ett virus.
George Orwells 1984, bring it on!
Men du väljer att tolka på ditt sätt. Inte speciellt snyggt att anklaga andra för saker man bara tror.
Jag tycker det var lätt att förstå och fick tänkbar orsak förklarad.
Min åsikt om TS gäller i stort sett samtliga inlägg från honom, synnerligen suspekta i vissa avseenden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Men Google (platshistorik i mobiler) visar att människor i länder med hårda restriktioner är mycket mer i sina bostadsområden och mycket mindre i företags- och handelsområden än i Sverige. Så generellt så har de hårda restriktionerna lett till mer isolering än i Sverige även om beteendet har ändrats även här.sunnis skrev:
Är svenskar mindre skötsamma än andra länder menar du? Länder med restriktioner har istället problem med Corona-fester och Corona-hotande gäng som hostar på äldre. Italienarna har misskött sina restriktioner sedan dag 0 de infördes.
Piskan och "hårda nypor" har aldrig varit en bra metod att få grupper eller folk att lyssna. Det finns väl hur många exempel som helst i historien om detta.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/data-visar-svenska-isoleringen-mindre-i-coronakrisen/
https://www.google.com/covid19/mobility/
Varför är du i denna tråd då?mikethebik skrev:
Jag läste återigen TS trådstart och hittar inget fel i den.
Råder dig att framföra dina synpunkter till admin istället för att kasta skit här på andra forummedlemmar.
Artikeln säger i princip att mörkertalet av antalet smittade med milda eller obefintliga symptom är större än vad vi tidigare skattat. Jag har svårt att se hur ett större mörkertal av antalet milda fall just nu skulle innebära att sjukvården kommer att överbelastas.optimum skrev:
Effekten av detta, om det stämmer, är bara att dödligheten minskar och att vi är närmare en flockimmunitet.
Problemet är fortfarande att vi inte testar tillräckligt i Sverige så vi vet inte. Just ni testar vi ungefär på samma nivå som Azerbaijan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
I USA ignorerades Covid-19 alldeles för länge och restriktioner sattes in för sent vilket har lett till att de har en mycket brantare kurva än det är i Sverige.L Lars48 skrev:Lyssnade på en intervju med en läkare från Indianapolis. Delstaten Indiana har 6,3 milj invånare och 3700 st smittade. Han förutspådde att det behövs minst 4000 intensiv sängar snart. Eftersom antal smittade stiger till 40000 om ett par veckor och 10% behöver intensiv vårdas.
Om man tolkar beräkningen för Sverige då behövs 6000 IV sängar om ett par veckor. För Stockholmsdel blir det ca 3000 IV sängar.
Har hört att kapaciteten är utökad med 100 i Stockholm. Det vill säga att det finns typ 200 IV sängar just nu.
Det kommer att behövas 2800 till om man ska gå på läkarensberäkningar.
Du har som vanligt inte hängt med i utbyggnaden inom IVA i Stockholm. Utökningen var till igår 163 % och den fortsätter.
Stämmer nog bra.T TAR12 skrev:Artikeln säger i princip att mörkertalet av antalet smittade med milda eller obefintliga symptom är större än vad vi tidigare skattat. Jag har svårt att se hur ett större mörkertal av antalet milda fall just nu skulle innebära att sjukvården kommer att överbelastas.
Effekten av detta, om det stämmer, är bara att dödligheten minskar och att vi är närmare en flockimmunitet.
Problemet är fortfarande att vi inte testar tillräckligt i Sverige så vi vet inte. Just ni testar vi ungefär på samma nivå som Azerbaijan.
Dock ser vi utvecklingen i antalet nya fall och dödsfall så om inte ett mirakel sker kommer sjukvården snart hamna i kris.
De kommer prioritera kraftigt och då är det bara de med bedömningen som har många år kvar att kunna leva som får hjälp.
Resten får klara sig bäst de kan själva utan respirator.
I fallet med att platta till kurvan håller jag till 100% med Anders Tegnell. Ett måste om vi ska kunna hantera detta på någorlunda mänskligt sätt.
Vi vet inte hur detta virus utvecklas och vi kanske aldrig uppnår flockimmunitet. Muterar det så kanske man smittas nästa varv igen. Min förhoppning är att man lyckas få fram ett fungerande vaccin.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Då är det väl snarare alla röstberättigade som ska handventilera patienter efter som det har röstats fram politiker som vill hålla nere och gärna sänka landstingsskatten i stället för att höja den.T tobiast skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Det är väl ingen som tycker att det är okej eller rätt att folk dör i sjukdomar men det betyder ju inte att så inte sker i alla fall. Att försöka sätta perspektiv på händelsen och jämföra med andra sjukdomar och andra dödsorsaker är ett sätt att handskas med sin rädsla för många. Man brukar säga att alla sörjer på sitt eget sätt och det gäller även hur man handskas med sin rädsla så man måste respektera att folk reagerar på olika sätt i krissituationer.optimum skrev:
Att det finns de som tycker det är ok att folk dör av sjukdomar är vidrigt.
De anser att det alltid dör folk av typ årliga influensorna så det gör inget att några dör av covid-19
Det kan aldrig vara rätt att någon dör av sjukdomar är min åsikt.
Denna helvetes smitta tar livet av alla kategorier men mest äldre och sjuka. Ett djävulskt lotteri om vem som får överleva.
Troligen har de inga föräldrar som är äldre eller inga vänner alls.
Måste vara världens sämsta egoister. Inte mänskligt beteende
Det som jag tycker är lite oroväckande är att Sverige har en avsevärt lägre skattning av vårdbehovet än våra grannländer. Den ligger mellan hälften eller en tredjedel av våra grannars skattning. Om Sveriges skattning visar sig vara helt fel då innebär det att vi trots utbyggnaden inom IVA bara har en tredjedel eller hälften av behovet.BirgitS skrev:
T TAR12 skrev:Min oro består framför allt i att uppskattningen FHM har gjort av vårdbehovet skiljer sig kraftigt från våra grannländer. Enligt en artikel i DN så räknade FHM med 42 inlagda per 100 000 invånare. Danmark räknade med 150 och Norge med 85.
Anledningen som har angivits till att man har nått så olika tal är att man utgått i från olika ingångsdata, Danmark har mer jämfört med hur ett vanligt influensa beter sig.
Om FHM valt fel ingångsdata att räkna och Norges eller ännu värre Danmarks uppskattningar visar sig vara korrekta då handlar det inte längre om en brist på några hundra IVA platser..[/QUOTE
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Fast det var ju lika mycket att äldre träffade många nya vårdare som i sin tur besökte många äldre innan privatiseringen, liksom det är på samma sätt även inom den kommunalt drivna hemtjänsten nu.B b8q skrev:Sedan tror jag också att Sverige fått in smittan mer i äldrevården än våra grannländer. Nu vet jag inte hur hemtjänst och äldrevård funkar i grannländerna, men vi vet ju hur det ser ut i Sverige; en kakofoni av privata utförare och där de äldre träffar nya vårdare varje dag, ofta under tidspress. Och vårdarna åker runt till en massa olika brukare varje dag. Att då få till bra smittskyddsrutiner blir givetvis väldigt svårt.
Ja, äldrevården har alltid snålat, det är inget nytt. Frågan är om det är värre i Sverige än i t.ex Finland?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Nu är de rapporten det hänvisas till där en månad gammal om jag förstår det rätt (2020.03.05 står det i filnamnet) så hade fler forskare ansett att det var någon viktig och annorlunda information i den så hade det varit spritt bland alla som forskar kring Covid-19 nu och det hade ingått i allmän kunskap om spridningen. Jag läste bara lite förutom sammanfattningen men det verkar som att studien vill påvisa skillnader i hur SARS och Covid-19 fungerar. I SARS-fallet var det ovanligt med virus i de övre luftvägarna men att det är vanligt vid Covid-19 och att alltså topsning av näsa och/eller svalg normalt räcker för att påvisa att en patient har Covid-19, det behövs inte prov från lungorna.optimum skrev:
"Pharyngeal virus shedding was very high during the first week of symptoms (peak at 7.11 X 108 RNA copies per throat swab, day 4)"
står det på sidan två, alltså att fanns gott om virus i svalget under första veckan med symtom.
De tar även upp att inkubationstiden verkar vara något kortare för Covid-19 än för SARS.
Över huvud taget verkar studien bara utförd på patienter (så när som på en) med milda symtom enligt sammanfattningen.
Det som står på Flashback om "inledande fas" verkar handla om just när symtomen börjar, alltså inledningen av själva sjukdomen när man just har fått symtom, efter inkubationstiden.