Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Utökad befogenhet för regeringen => stifta en samlingsregering.
S MP (L C) ska inte själva ta över riksdagsangelägenheter.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Du fattar inte ett smack.
Jag och RoAd har tidigare varit i konflikt med åsikter.
Nu verkar han mer på samma våglängd och då svarar jag hövligt på hans frågor som alla vuxna gör.
Jag har respekt för hans åsikter.

Håll dig gärna borta från vad vi utbyter för något.

.
Det är sant, ibland har jag svårt att förstå vad du menar. Jag kan t ex tycka att du inte alls är särskilt hövlig ibland, som t ex i det jag citerar. Men det kan ju förstås bero på att jag just inte fattar ett smack.

Privata diskussioner i en allmän tråd känns dock lite udda, jag hade för mig att det fanns särskilda funktioner för sånt.
 
  • Gilla
arkTecko och 5 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Det är sant, ibland har jag svårt att förstå vad du menar. Jag kan t ex tycka att du inte alls är särskilt hövlig ibland, som t ex i det jag citerar. Men det kan ju förstås bero på att jag just inte fattar ett smack.

Privata diskussioner i en allmän tråd känns dock lite udda, jag hade för mig att det fanns särskilda funktioner för sånt.
Du får PM


.
 
optimum
"Regeringen backar om kritiserat lagförslag"

"Regeringen backar om den nya lag som ska ge regeringen utökade maktbefogenheter i kampen mot coronasmittan. Enligt vad SVT erfar har förslaget efter kritiken från andra riksdagspartier skrivits om så att riksdagen i efterhand kommer att kunna pröva varje åtgärd som regeringen vidtar inom ramen för den nya lagen."


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-backar-om-kritiserat-lagforslag

Bra att man fattat att man måste samarbeta nu i kristider.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Du fattar inte ett smack.
Jag och RoAd har tidigare varit i konflikt med åsikter.
Nu verkar han mer på samma våglängd och då svarar jag hövligt på hans frågor som alla vuxna gör.
Jag har respekt för hans åsikter.

Håll dig gärna borta från vad vi utbyter för något.

.
Ta det i pm då om ingen ska blanda sig i
 
P
optimum optimum skrev:
Vid kriser samarbetar man. Det gäller alla och även våra olika partier.
Här är både V och M av åsikten att man ska göra detta tillsammans och inte införa regler som strider mot våra grundlagar och påminner om vad diktaturer har.
Även min åsikt.
Visst vi behöver utökade möjligheter för regeringen men på rätt sätt.
Går att fixa på en förmiddag bara man samarbetar.

Nu får vi avsluta detta spår för annars kommer mod slänga ut oss.

Samarbete är det som gäller i kriser.
@optimum - Jag håller med om samarbete men du måste också erkänna att vi har en spridning i partipolitik och det är tydligt att det inte dras på samma håll.

Jag ser inte någon anledning till varför ett mittenparti skulle gå ut och begära ökat mandat och tydligt säga att Riksdagen förhindrar åtgärder om man faktiskt inte såg att det var ett problem.

Trist att samtal och kommentarer från alla partier faktiskt inte var tillgängligt så man kunde få insyn i vad som skiter sig..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
mathiash77 skrev:
@optimum - Jag håller med om samarbete men du måste också erkänna att vi har en spridning i partipolitik och det är tydligt att det inte dras på samma håll.

Jag ser inte någon anledning till varför ett mittenparti skulle gå ut och begära ökat mandat och tydligt säga att Riksdagen förhindrar åtgärder om man faktiskt inte såg att det var ett problem.

Trist att samtal och kommentarer från alla partier faktiskt inte var tillgängligt så man kunde få insyn i vad som skiter sig..
Jag hoppas det löser sig snabbt. Regeringen behöver säkert mer befogenhet vilket jag är av samma åsikt.

Möjligheten att stänga skolor som man nu har är ett avsteg från våra demokratiska stiftade lagar.
Viktigt att vi gör detta på rätt sätta.
En demokratiskt katastrof har vi inte tid med nu.
Samarbete är nyckeln till framgång.
 
P
"Regeringen backar om kritiserat lagförslag"

"Regeringen backar om den nya lag som ska ge regeringen utökade maktbefogenheter i kampen mot coronasmittan. Enligt vad SVT erfar har förslaget efter kritiken från andra riksdagspartier skrivits om så att riksdagen i efterhand kommer att kunna pröva varje åtgärd som regeringen vidtar inom ramen för den nya lagen."


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-backar-om-kritiserat-lagforslag


JÄTTEBRA om nu övriga accepterar detta så att vi kan komma vidare!

Då blir det också tydligt vad Regeringen har utfört och vad andra partier inte håller med om.

@optimum Tack för inlägget!
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
mathiash77 skrev:
"Regeringen backar om kritiserat lagförslag"

"Regeringen backar om den nya lag som ska ge regeringen utökade maktbefogenheter i kampen mot coronasmittan. Enligt vad SVT erfar har förslaget efter kritiken från andra riksdagspartier skrivits om så att riksdagen i efterhand kommer att kunna pröva varje åtgärd som regeringen vidtar inom ramen för den nya lagen."


[länk]


JÄTTEBRA om nu övriga accepterar detta så att vi kan komma vidare!

Då blir det också tydligt vad Regeringen har utfört och vad andra partier inte håller med om.

@optimum Tack för inlägget!
Ja solklart är att vi behöver få mer möjligheter för regeringen att agera, men på rätt sätt.
Vår demokrati är viktig att bevara även vid kriser.
Samarbete är nyckeln till framgång enligt min tro.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Möbius skrev:
Viruset verkar ha funnits ganska många månader och man kan nog utgå ifrån att antalet som har smittats, och trott att det var en vanlig förkylning eftersom symptomen är så lindriga i de flesta fall, är långt många fler än de fall som har bekräftats genom test.
Har som lite ”räknenisse” gjort några överslagsräkningar på de rapporter samt på spridningen. Av det, tror jag så här. De flesta av oss är redan smittade. Därtill för vi smittan vidare utan vet om det, därför så snabb spridning. Och därför finns den på äldreboenden.
Det som är positivt är att detta elände bör avta innan hösten. Då är vi tillräckligt immuna mot det. Alltså vi smittar mindre än 1 person, nu ligger det på 7, säger man, men kan vara lite mer, eller mindre. Tyskland gör dessa mätningar. De verkar kommit över det värsta, men ingen vet säkert.
Dock är Folkhälsomyndigetens rekommendationer synnerligen viktig att följa för alla. Det gäller respekt för äldre och sjukvården.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H Henrik52 skrev:
Har som lite ”räknenisse” gjort några överslagsräkningar på de rapporter samt på spridningen. Av det, tror jag så här. De flesta av oss är redan smittade. Därtill för vi smittan vidare utan vet om det, därför så snabb spridning. Och därför finns den på äldreboenden.
Det som är positivt är att detta elände bör avta innan hösten. Då är vi tillräckligt immuna mot det. Alltså vi smittar mindre än 1 person, nu ligger det på 7, säger man, men kan vara lite mer, eller mindre. Tyskland gör dessa mätningar. De verkar kommit över det värsta, men ingen vet säkert.
Dock är Folkhälsomyndigetens rekommendationer synnerligen viktig att följa för alla. Det gäller respekt för äldre och sjukvården.
Du säger att du räknar men presenterar inga beräkningar, vad har du gjort för beräkningar?
 
  • Gilla
Henrik52 och 2 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Du säger att du räknar men presenterar inga beräkningar, vad har du gjort för beräkningar?
Precis, vad är antagandena för beräkningen?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, vad är antagandena för beräkningen?
Nej, kommer inte presentera det. Orsak är att underlag är synnerligen lite vidimerat, men den kinesiska lilla undersökningen har jag tagit med. Sen spridningen. Alltså hur snabbt den skett. Sen tagit med dödligheten i folkgruppen äldre. Gör man så, kommer det visa att vi har spridning av fler än vi räknat med hitintills. Alltså, riskgruppen/tiden/smittospridningen/hastigheten spridning skett över världen och sen räknat lite.
Då blir det så att vi har smittan bland fler än vad vi tänkt oss. Det går räkna olika på detta nu. Underlag för beräkning är vagt, men räknat på lite olika sätt och det blir så att detta är troligaste förloppet.
 
  • Gilla
  • Arg
patst577 och 1 till
  • Laddar…
H Henrik52 skrev:
Nej, kommer inte presentera det. Orsak är att underlag är synnerligen lite vidimerat, men den kinesiska lilla undersökningen har jag tagit med. Sen spridningen. Alltså hur snabbt den skett. Sen tagit med dödligheten i folkgruppen äldre. Gör man så, kommer det visa att vi har spridning av fler än vi räknat med hitintills. Alltså, riskgruppen/tiden/smittospridningen/hastigheten spridning skett över världen och sen räknat lite.
Då blir det så att vi har smittan bland fler än vad vi tänkt oss. Det går räkna olika på detta nu. Underlag för beräkning är vagt, men räknat på lite olika sätt och det blir så att detta är troligaste förloppet.
I vilken enhet anger du riskgrupp och smittospridning?
 
  • Gilla
Henrik52
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
I vilken enhet anger du riskgrupp och smittospridning?
Riskgrupp är näst intill fastställd. Det är +70. Det är nog ingen som ifrågasätter.
Smittospridningen sker av 4 av 5 som inte ens är sjuka eller uppvisar symtom. Detta ska tas med viss reservation. Finns en enda icke vidimerad mätning på detta, som bekräftar det. Men likväl räcker spridningshastigheten och riskgruppens sjukdom/död för att se, tycker jag, att det är så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.