2 360 802 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Ring och förbeställ. Gå sedan fram till dörren och hämta din kasse och betala. Skapar dessutom extra jobb för de som packar beställningarna. Lägg på 10% på priset så går det runt och de restauranganställda kan få nya jobb.useless skrev:
Min granne har packat klart till Påsk. De ska ner. Vi får se. Kanske FHM tar sitt förnuft till fånga och stänger ut Stockholm till påsk.harry73 skrev:
I Skåne var det 0. Totalt ligger vi nu på 8 avlidna och antal konstaterat smittade ligger på 291 och det är en ökning med 16% senaste veckan. Samma siffra för Stockholm år 100%
Vi kommer säkert få vår del i smittspridningen för eller senare, men det skulle vara skönt om vi än så länge kan ha lite lösare rekommendationer är Stockholm så att vi strax när de behövs på riktigt här nere inte har tröttnat på alla restriktioner och börja strunta i dem.
Så än så länge sitter jag på kontoret och äter lunch på restaurang, men jag förstår om ni inte gör det i Stockholm
När det gäller äldre så kommer inte besöksförbudet att hjälpa. Det hjälper inte heller med erfaren personal om dom inte är hänsynsfulla och försiktiga.
Hade min mor på äldreboende (hon gick bort i höstas av andra orsaker) men jag kan vittna om att det finns många i personalen som går till jobbet med infektioner som, redan innan Corona dök upp, kunde vara livsfarliga för äldre.
Kanhända har den nu borttagna karensdagen gjort det lite bättre. Tidernas mest idiotiska regel.
Hade min mor på äldreboende (hon gick bort i höstas av andra orsaker) men jag kan vittna om att det finns många i personalen som går till jobbet med infektioner som, redan innan Corona dök upp, kunde vara livsfarliga för äldre.
Kanhända har den nu borttagna karensdagen gjort det lite bättre. Tidernas mest idiotiska regel.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Läs gärna sidan som Gammelnörden länkar till i inlägg 5758.L Lars48 skrev:
Läste du artikeln jag länkade till?L Lars48 skrev:SÅ du påstår att hemtjänst eller äldreboenden erbjuder nuförtiden sina personal FFP3 skyddsmasker, förkläder, Neopren handskar mm ?! Då måste jag upplysa dig om att ingen av de går att få tag i . Jag har själv varit i kontakt med leverantörer för att köpa hem artiklarna till firman. Det bästa leveranstiden du får är November.
Socialstyrelsen har sina egna inköpskanaler och får in nya munskydd, förkläden etc. varje dag. Framgår av presskonferenser och artiklar. Följer du inte vad som händer?
Är det något nytt då? Så här har varit inom vården rätt länge. Privatiseringen började 1998, det var då Attendo, Capio och de andra tog över kommunal verksamhet. Vem vill utbilda sig till undersköterska?! De får samma lön som vårdbiträden samt mer jobb och mer ansvar. Har man ingen fungerade vårdsystem då ska man inte heller predika om flack kurva och flockimmunitet.Gammelnörden skrev:
Om du gör det antagandet utifrån det stigande antalet dödsfall så skulle jag nog vilja påstå att problemet inte är en generell smittspridning i samhället som sådant utan smittspridningen på våra äldreboenden. Nyhetsrapporteringen idag fokuserar mkt på det och utifrån vad mina släktingar som jobbar eller har jobbat inom "omsorgen" så är det inte så förvånande att man inte lyckats skydda våra äldre bättre trots besöksförbud.
Enligt dom har de flesta som numera jobbar med äldre utanför sjukhuset ingen vårdutbildning och klarar inte av att upprätthålla vårdrutiner som förhindrar smittspridning. Problemet är också underbemanning satt i system och att erfarna, ofta undersköterskor, har gått i pension och lämnat kvar typ en jobbkollega med utbildning med en liten grupp utan erfarenhet eller vårdutbildning. Det är också den gruppen som först sjukskriver sig när första sjukdomsfallet i covid-19 uppdagar sig, enligt min moster som jobbar på demensboende vilket leder till underbemanning och i värsta fall helt gröna vikarier som måste övervakas hela tiden.
"Vårdjätten Attendo" skyller på materialbrist men det spelar ju mindre roll om personalen inte har utbildning i smittskyddsrutiner eller har tillräckligt personal och tid för att hantera situationen korrekt. [länk]
Där står det:BirgitS skrev:
"Det går också att avgränsa ett visst område, vilket ibland felaktigt benämns som att sätta ett område i karantän, om det finns misstanke om att en samhällsfarlig smitta har fått spridning där."
Vad jag vet anser FHM att det är samhällssmitta i Stockholm sen en tid tillbaks, så det borde inte vara några juridiska hinder till att avgränsa det området.
Nu var det baserat på IVA-siffrorna som är lite mindre åldersbaserade. Men det är svårt att räkna överhuvudtaget just nu.Gammelnörden skrev:
Om du gör det antagandet utifrån det stigande antalet dödsfall så skulle jag nog vilja påstå att problemet inte är en generell smittspridning i samhället som sådant utan smittspridningen på våra äldreboenden. Nyhetsrapporteringen idag fokuserar mkt på det och utifrån vad mina släktingar som jobbar eller har jobbat inom "omsorgen" så är det inte så förvånande att man inte lyckats skydda våra äldre bättre trots besöksförbud.
Enligt dom har de flesta som numera jobbar med äldre utanför sjukhuset ingen vårdutbildning och klarar inte av att upprätthålla vårdrutiner som förhindrar smittspridning. Problemet är också underbemanning satt i system och att erfarna, ofta undersköterskor, har gått i pension och lämnat kvar typ en jobbkollega med utbildning med en liten grupp utan erfarenhet eller vårdutbildning. Det är också den gruppen som först sjukskriver sig när första sjukdomsfallet i covid-19 uppdagar sig, enligt min moster som jobbar på demensboende vilket leder till underbemanning och i värsta fall helt gröna vikarier som måste övervakas hela tiden.
"Vårdjätten Attendo" skyller på materialbrist men det spelar ju mindre roll om personalen inte har utbildning i smittskyddsrutiner eller har tillräckligt personal och tid för att hantera situationen korrekt. [länk]
Det verkar vara juridiskt oklart. Som jag förstod menade man i lagens förarbeten att ett avgränsat område kunde vara t ex en skola eller eller större byggnad, inte en region.useless skrev:
Där står det:
"Det går också att avgränsa ett visst område, vilket ibland felaktigt benämns som att sätta ett område i karantän, om det finns misstanke om att en samhällsfarlig smitta har fått spridning där."
Vad jag vet anser FHM att det är samhällssmitta i Stockholm sen en tid tillbaks, så det borde inte vara några juridiska hinder till att avgränsa det området.
Tro får alla göra även du.T tanaris skrev:Jag har alldeles för lite erfarenhet och kunskaper om både virus, epidemiologi, sjukvård i allmänhet och nationalekonomi för att ens fundera på en lösning. Jag killgissar att det gäller de allra flesta i den här tråden också.
Det hindrar ju förstås inte att man fortfarande kan ha en diskussion, men den blir ju inget vidare när det kommer en massa människor och agerar som att de hade alla svar och är helt övertygade om hur saker och ting ska skötas, och istället för att vara lite ödmjuka gör allt de kan för att hitta "fakta" som stöder deras teser.
Jag noterar att Putin kör med både piska och morot. Först var det "Gå hem och lås in er i två veckor, annars låser vi in er i fem år". Nu är det "Gå hem och lås in er i en månad. Ni behöver inte gå till jobbet, ni får lön ändå".
Tja, det skulle funka på mig...
Tja, det skulle funka på mig...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Åtminstone har statsministern uttalat sig väldigt tydligt under dagens pressträff.L Lars48 skrev:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/stefan-lofven-det-ar-tid-for-sjalvdisciplin/
