Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns naturligtvis skyddsutrustning på äldreboenden och inom hemtjänsten som används när man misstänker att någon boende är sjuk i Covid-19. Låt bli att gissa, det är en alldeles för allvarlig situation för det.
[länk]

Kommunerna i Stockholms län anställer många nu till hemtjänsten
SÅ du påstår att hemtjänst eller äldreboenden erbjuder nuförtiden sina personal FFP3 skyddsmasker, förkläder, Neopren handskar mm ?! Då måste jag upplysa dig om att ingen av de går att få tag i . Jag har själv varit i kontakt med leverantörer för att köpa hem artiklarna till firman. Det bästa leveranstiden du får är November.
Släpper man loss viruset på det sätt som FHM gjorde då måste man ha en organisation som tar hand om de smittade oxå. Man kan inte begära en vårdbiträden springer runt smittade personer utan skydd och sätter sig i tunnelbanevagn och åker hem. Det är ansvarslös. Hur tror du att de gjorde det i Wuhan? Tror du att det var de ordinarie sjukhus personalen som tog hand om det? Nej. så är definitivt inte fallet. Det var armen som tog hand om det.

Hur många var det som dig av viruset idag? Det är helt omöjligt att hitta datan hos FHM !

FHMs siffror är fortfarande i otakt med vad regionerna rapporterar. FHM rapporterar fortfarande ett dödsoffer i Norrbotten och de hade redan igår fyra dödsoffer och dagen innan tre dödsoffer.

En annan intressant sak är att smittspridningen fortfarande är hög. Svårt att avgöra exakt hur stor, men om man bara räknar på antalet sjukdomsfall som rapporteras in så antyder den fortfarande (för två veckor sedan) en spridning med R runt 1,5. Jag har tidigare räknat med ett R på ca 1,25, men det var baserat på hur många som intensivvårdas, vilket är en för liten grupp egentligen.

Att spridningen ligger ca 1,5 fall per ny smittad antyder i sin tur att vi måste ha ännu hårdare åtgärder. Jag tvivlar på att de ytterligare åtgärder som kom igår i så fall räcker till.

Nu bör jag egentligen inte försöka räkna på detta då jag försöker räkna på ett rörligt mål, R ändrar sig kontinuerligt baserat på vilka åtgärder som införs. Jag gör det dock ändå för att försöka få klarhet i hur väl åtgärderna verkar fungera.

För att vi skall få stopp på spridningen just nu behöver komma ned på ett R<1 (gärna en god bit under 1). Det enda sättet att nå dit är husarrest för alla som inte vårdar andra. Egentligen är det för tillfället bara Stockholm som behöver den åtgärden - än så länge.

Baserat på detta så får vi nog räkna med karantän liknande den i andra länder redan om ett par veckor.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Hur många var det som dig av viruset idag? Det är helt omöjligt att hitta datan hos FHM !
43

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Så flockimmunitet är inte 60% av samhället eller har du egna regler som inte Anders Tegnell fattat.
Tycker du bör ta kontakt med FHM och berätta att du vet mer.

60% av Sveriges invånare är 6 miljoner sjuka.
Om vi får ut det med tillplattad kurva så sjukvården hinner med så kommer detta hålla på i många år.
Och under tiden kommer många dö. Bevisligen dör även yngre och inte bara äldre multisjuka.

60% är 6 miljoner infekterade.

Det är i dagsläget omöjligt att säga hur många som faktiskt då blir sjuka! Vi kan hoppas på att 0,1% i snitt behöver uppsöka sjukvård.

Om 80% av dessa 6 miljoner tillhör riskgrupper så är det garanterat över 20% som behöver sjukvård.

pacman42 pacman42 skrev:
En annan intressant sak är att smittspridningen fortfarande är hög. Svårt att avgöra exakt hur stor, men om man bara räknar på antalet sjukdomsfall som rapporteras in så antyder den fortfarande (för två veckor sedan) en spridning med R runt 1,5. Jag har tidigare räknat med ett R på ca 1,25, men det var baserat på hur många som intensivvårdas, vilket är en för liten grupp egentligen.
Det går inte att avgöra vad R är utifrån data om bekräftat antal smittade. Rate limiting step är testkapaciteten, så om man försöker beräkna R är det inte smittspridningen man beräknar utan hur snabbt man bygger ut testkapaciteten.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
harry73
L Lars48 skrev:
I Skåne var det 0. Totalt ligger vi nu på 8 avlidna och antal konstaterat smittade ligger på 291 och det är en ökning med 16% senaste veckan. Samma siffra för Stockholm år 100%

Vi kommer säkert få vår del i smittspridningen för eller senare, men det skulle vara skönt om vi än så länge kan ha lite lösare rekommendationer är Stockholm så att vi strax när de behövs på riktigt här nere inte har tröttnat på alla restriktioner och börja strunta i dem.
Så än så länge sitter jag på kontoret och äter lunch på restaurang, men jag förstår om ni inte gör det i Stockholm

• Gilla
Violina
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Det går inte att avgöra vad R är utifrån data om bekräftat antal smittade. Rate limiting step är testkapaciteten, så om man försöker beräkna R är det inte smittspridningen man beräknar utan hur snabbt man bygger ut testkapaciteten.
Visst är det så, men vi vet åtminstone att R är större eller lika med vad jag räknat ut.

pacman42 pacman42 skrev:
De har nog bättre kalkylblad än vad jag har (de kör nog MatLab).
FHM kör troligen stokastiska modeller på rejäla arbetsstationer eller superdatorer. I alla fall den typ av stokastisk modell som gruppen på Imperial använde kördes på superdatorer. De simulerar varje människa i en population och deras interaktioner med varandra.

L Lars48 skrev:
Den här sidan har högre totalt antal döda än vad FHM har, kanske summerar på
olika tidpunkter.
https://platz.se/coronavirus/

pacman42 pacman42 skrev:
Visst är det så, men vi vet åtminstone att R är större eller lika med vad jag räknat ut.
Nej? Det går inte att säga något om smittspridningen, eftersom det beror av testkapaciteten i kombination med hur många som råkar vara smittade i de subpopulationer som man prioriterar för testning.

Gammelnörden
pacman42 pacman42 skrev:
Att spridningen ligger ca 1,5 fall per ny smittad antyder i sin tur att vi måste ha ännu hårdare åtgärder.
Om du gör det antagandet utifrån det stigande antalet dödsfall så skulle jag nog vilja påstå att problemet inte är en generell smittspridning i samhället som sådant utan smittspridningen på våra äldreboenden. Nyhetsrapporteringen idag fokuserar mkt på det och utifrån vad mina släktingar som jobbar eller har jobbat inom "omsorgen" så är det inte så förvånande att man inte lyckats skydda våra äldre bättre trots besöksförbud.
Enligt dom har de flesta som numera jobbar med äldre utanför sjukhuset ingen vårdutbildning och klarar inte av att upprätthålla vårdrutiner som förhindrar smittspridning. Problemet är också underbemanning satt i system och att erfarna, ofta undersköterskor, har gått i pension och lämnat kvar typ en jobbkollega med utbildning med en liten grupp utan erfarenhet eller vårdutbildning. Det är också den gruppen som först sjukskriver sig när första sjukdomsfallet i covid-19 uppdagar sig, enligt min moster som jobbar på demensboende vilket leder till underbemanning och i värsta fall helt gröna vikarier som måste övervakas hela tiden.
"Vårdjätten Attendo" skyller på materialbrist men det spelar ju mindre roll om personalen inte har utbildning i smittskyddsrutiner eller har tillräckligt personal och tid för att hantera situationen korrekt. https://www.svt.se

• Ledsen
  • Gilla
Freddy_kruger och 5 till
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Vi vet inte resultatet och jag ser det som ett experiment med olika metoder att försöka tygla detta.
Det var skönt. Då hade du bara missförstått ordet experiment. Så Sveriges metod är fortfarande inget experiment. Om du fortsätter att använda det ordet så kan jag ge några bra exempel på hur man kan använda din tolkning av det. Men det tar vi sen.

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Enligt dom har de flesta som numera jobbar med äldre utanför sjukhuset ingen vårdutbildning och klarar inte av att upprätthålla vårdrutiner som förhindrar smittspridning.
Precis, jag tror det ligger en bomb här som väntar på att explodera. Stor personalomsättning och nästan ingen som har vårdutbildning. Och många vårdboenden är personalintensiva så att införa besöksförbud spelar mindre roll när problemet är att det hela tiden cirkulerar in ny oerfaren personal som är potentiella smittbärare. Det spelar ingen större roll vad man inför för åtgärder i andra delar av samhället. Möjligen kan det fördröja det oundvikliga lite.

• Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.