Status
Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan MultiMan skrev:
- - - Nackdelen med halvmask är att den inte filtrerar utandningsluften, därför använder jag vanliga kirurgskydd när jag är ute och nöjer mig med det i dagsläget.
En mask som inte filtrerar utandningsluften kan ju inte vara intressant för de som redan är smittade, utan bara för de som vill undvika att bli smittade.

Hur gör du för att undvika få in smittan via ögonen då? Simglasögon, skidglasögon eller annat?
 
Cyklop och snorkel med ett filter i änden.
 
  • Gilla
tanaris
  • Laddar…
B b8q skrev:
Även om du förståeligt nog inte vill visa graferna, så kan du ju skicka excel-bladet till FHM? De behöver nog all hjälp de kan få.
De har nog bättre kalkylblad än vad jag har (de kör nog MatLab).

Jag lyckades i alla fall att få grafer som liknar de i mitt inlägg från igår (#5474) och detta med ett fåtal brytpunkter. Det svåra är att få rätt R-värde med åtgärderna. Jag kunde i mitt ark flytta en brytpunkt fyra dagar, jag kunde också välja R-värde fritt. Det kan inte riktigt FHM göra.

Om man minskar smittspridningen för mycket så kommer IVA att stå tom och vi har för hårda restriktioner, om R-värdet blir för stort så blir IVA överbelastat.

FHM har ingen lätt uppgift.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Cyklop och snorkel med ett filter i änden.
Det såg jag att de använder i andra länder.
 
MultiMan
B b8q skrev:
En mask som inte filtrerar utandningsluften kan ju inte vara intressant för de som redan är smittade, utan bara för de som vill undvika att bli smittade.

Hur gör du för att undvika få in smittan via ögonen då? Simglasögon, skidglasögon eller annat?
Jag har stora glasögon och alltid keps så det får räcka för min del. Blir inte stor yta kvar när munskyddet är på. Allt handlar om riskvärdering och besvär.

Det låter som att du raljerar lite lätt, hoppas jag har fel.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har stora glasögon och alltid keps så det får räcka för min del. Blir inte stor yta kvar när munskyddet är på. Allt handlar om riskvärdering och besvär.

Det låter som att du raljerar lite lätt, hoppas jag har fel.
Nja, inte raljerar precis, bara försöker påpeka att om man nu ska skydda sig själv och andra är det inte mycket nytta med att göra det lite halvhjärtat och tro att man därmed klarar sig. Gå runt med en ansiktsmask men ändå peta smolket ur ögonvrån av gammal vana - då gör masken ingen större skillnad liksom.
 
Coronavirus: The Italian COVID-19 hospital where no medics have been infected
Armed guards patrol all the corridors and there are walk-in disinfection machines that look like airport scanners.
Incredibly, so far at least, not a single member of the medical teams has been affected - it seems it can be done, you just have to have the right gear and follow the right protocols.

https://news.sky.com/story/coronavi...l-where-no-medics-have-been-infected-11966344
 
Redigerat:
tompas11 tompas11 skrev:
Coronavirus: The Italian COVID-19 hospital where no medics have been infected
Armed guards patrol all the corridors and there are walk-in disinfection machines that look like airport scanners.

[länk]
När jag var på sjukhuset häromdagen så stod det en vakt utanför som frågade om jag var frisk. Var rätt sugen på att säga att då skulle jag ju inte behöva uppsöka sjukhuset....
...men det gjorde jag inte. Jag svarade att jag inte hade symtom på Covid-19 och blev insläppt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är väl just detta som folk i andra länder utanför Norden har svårt att förstå - man måste inte slå folk med bambukäpp eller låsa in dom för att de flesta ska bete sig vettigt.
Och så är det så ont om bambu här i Norden! ;)
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
När jag var på sjukhuset häromdagen så stod det en vakt utanför som frågade om jag var frisk. Var rätt sugen på att säga att då skulle jag ju inte behöva uppsöka sjukhuset....
...men det gjorde jag inte. Jag svarade att jag inte hade symtom på Covid-19 och blev insläppt.
Det luriga med detta virus är att även om du är symptomfri så kan du bära på smittan.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Alla gör som de själva anser vara nödvändigt för att skydda sig, men jag blir lite häpen över viss hysteri i frågan. Vi gör ju massa andra riskbedömningar i vårt liv, där vi väljer att röka, dricka alkohol, äta fel mat, göra en vårdlös omkörning, inte lägga sig i tid och vara trött när man kör bil dagen därpå, chansa att nå grenen när man står på stegen osv osv. Om man i övrigt är frisk, tycks ju den mesta informationen tyda på att viruset beter sig rätt snällt. Detta är inte menat som att förringa problemen, men de flesta av oss har ju glesat ut kontakter med bekanta, samhället, många jobbar hemifrån, kollektivtrafiken är hälften så fylld jmf med innan. I affärer hålls ganska god distans till varandra. Alla evenemang är stoppade. God handhygien har blivit en självklarhet (nästan). Ingen går till jobbet om man är sjuk (nästan).

Det är vad jag tycker (just nu).
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Många småföretag riskerar nu att gå under och många av dem är matställen och krogar. Jag blev förvånad över att marginalerna är så små att man redan efter två veckor tvingades stänga. Nu vill många ha hjälp av hyresvärdarna eller kommun/stat att efterskänka kostnader under denna svåra tid.
Lever dessa företag ur hand i mun eller har man låtit bli att betala lån, alternativt tagit ut för stora vinster under de goda tider som varit och då försatt sitt företag i en utsatt situation.
Kommuner har att följa lika behandlingsprincipen och kan ge anstånd med betalningar men tveksamt om skattemedel kan gå till rena kostnader. Ingen vill betala skatter men nu krävs från många håll att just skatter skall finansiera kostnader som orsakats av pandemin.
Synpunkter?
 
  • Gilla
patst577 och 8 till
  • Laddar…
"Professor Björn Olsen vill se en nedsläckning av det svenska samhället – eller en förklaring till varför Sverige gör tvärtemot alla andra länder i Europa i kampen mot coronaviruset. Han sällar sig till den grupp kritiker som menar att svenska myndigheter inte är transparenta.

– Vad är det Anders Tegnell vet som inte vi vet? Vad är det han vet som inte någon av de andra smittskyddsmyndigheterna vet? Det finns ingen transparens i budskapet. Sveriges politik är inte tillbakalutad längre – de har steppat upp ordentligt – men vi vet fortfarande inte varför Sverige har valt att driva en politik som avviker från de andra länderna.

Ett exempel på bristande transparens, säger han, är att Folkhälsomyndigheten flera gånger hänvisat till icke namngivna experter för att motivera sina beslut.

– De säger bara att de har experter och att de har kontakt med experter, vilka experter är det?"


https://kvartal.se/artiklar/brist-pa-transparens-om-sveriges-avvikande-strategi/
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Många småföretag resonerar nog så att de ser att den ekonomiska krisen blir långvarig, och att det inte finns någon anledning att vänta med konkursen tills företaget byggt upp stora skulder.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
B b8q skrev:
Nja, inte raljerar precis, bara försöker påpeka att om man nu ska skydda sig själv och andra är det inte mycket nytta med att göra det lite halvhjärtat och tro att man därmed klarar sig. Gå runt med en ansiktsmask men ändå peta smolket ur ögonvrån av gammal vana - då gör masken ingen större skillnad liksom.
Låter mest som svammel från din sida som inte har någon bäring i verkligheten när det gäller mitt beteende. Fortsätt du gärna med sådana inlägg, jag går vidare. Liksom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.