2 360 342 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Ja men det är vuxna individer vi pratar om då.BirgitS skrev:
Men det händer att även de under 20 år blir svårt sjuka och även avlider och det är stor risk att de sprider smitta till folk i riskgruppen om de inte tar hänsyn till andra.
När jag är ute och går ser jag två vanliga fall där det är risk för smittspridning, dels två mammor som går med barnvagn bredvid varandra och pratar med bara ½ m mellan ansiktena och eftersom de tar i stort sett upp hela gångbanans bredd blir det omöjligt för mötande att hålla ett bra avstånd till dem, och dels föräldrar som är ute med barn i förskoleåldern som får springa fritt runt dem inkl. att springa nära äldre och andra i riskgrupper.
Att barnen springer runt äldre personer är ju faktiskt föräldrarnas ansvar att se till att det inte händer.
Ja personer under 20 kan drabbas illa av viruset, men statistiken och de hitintills fakta som har presenterats talar ju faktiskt för att det är en väldigt väldigt liten procent som blir riktigt illa drabbade.
Jag menade inte att ungdomarna ska härja runt fritt och betee sig hur som helst bland folk, men ungdomar är lättpåverkade och läser mycket på sociala medier där det just nu sprids ganska så mycket skit som skapar både ångest och hysteri helt i onödan.
Det räcker med att ett rykte som är helt falskt ska få fäste så kan det ställa till det ganska så mycket.
OK, straff har alltså ingen eller liten inverkan på människors beteende enligt dig...BirgitS skrev:
Men det finns ju folk som bryter mot reglerna även i andra länder fast de där är hårda och det finns repressalier så skillnaden blir liten. På vissa ställen har det ju blivit populärt att låna andras hundar så att det går att gå ut för att rasta hunden (en av de tillåtna utevistelserna i t.ex. Frankrike).
Nu har visst viruset spritt sig till en ny region i Kina, som sätter 600 000 i karantän. Aftonbladet påstår att det troligen spritts via ett par läkare som haft kontakt med kollegor från Wuhan som fortfarande varit smittade, trots två veckor i karantän.
Så lite hjälper det alltså att sätta sig i karantän i ett par veckor.
Så lite hjälper det alltså att sätta sig i karantän i ett par veckor.
En sak att tänka på när man simulerar detta är att flockimmuniteten inte fungerar förrän nästa gång, dvs om vi låter smittan sprida sig fritt med fri rörlighet så kommer nästan 90% av befolkningen att smittas under utbrottet med ett R0=2, medan flockimmuniteten säger att det skall räcka med 50%. Orsaken till detta är att det inte är ett eller ett fåtal personer som är smittade när kurvan närmar sig 50%, utan runt 25% av befolkningen. Detta gör att smittan fortsätter att spridas.
Det är detta som gör att strypningar av R-värdet är viktiga, samt att tajmingen är viktig. Har man för många smittade i samhället så måste man få ned antalet smittade snabbt så att den flockimmunitet man fått kan hjälpa en att begränsa smittspridningen. Det är detta som man i praktiken håller på med i de flesta andra länderna, man isolerar olika områden för att få en negativ smittspridning, när denna är tillräckligt låg så kan man öppna upp igen, men bara lite så att smittan sprids igen men nu i en befolkning med fler immuna.
Sverige försöker istället att kontrollera stigningen gemensamt för hela landet så att inte för många blir smittade samtidigt, vilket är svårare (exponentiella funktioner är svåra att reglera med konstanter och det kräver många reglerpunkter över tid). Vad vi också kan fundera på är om de åtgärder som behövs i Stockholm nödvändigtvis är de som behövs i övriga Sverige också?
Det är detta som gör att strypningar av R-värdet är viktiga, samt att tajmingen är viktig. Har man för många smittade i samhället så måste man få ned antalet smittade snabbt så att den flockimmunitet man fått kan hjälpa en att begränsa smittspridningen. Det är detta som man i praktiken håller på med i de flesta andra länderna, man isolerar olika områden för att få en negativ smittspridning, när denna är tillräckligt låg så kan man öppna upp igen, men bara lite så att smittan sprids igen men nu i en befolkning med fler immuna.
Sverige försöker istället att kontrollera stigningen gemensamt för hela landet så att inte för många blir smittade samtidigt, vilket är svårare (exponentiella funktioner är svåra att reglera med konstanter och det kräver många reglerpunkter över tid). Vad vi också kan fundera på är om de åtgärder som behövs i Stockholm nödvändigtvis är de som behövs i övriga Sverige också?
Den här är märklig:T tanaris skrev:
Flera länder har satt "tidsbegränsningar" på sina åtgärder, men alla förstår ju att ingen vet hur länge det kommer behövas och att tidsgränserna kommer behöva förlängas. Svårt att se var det skulle vara för poäng med att ange några tidsgränser. Ovissheten beror på att vi helt enkelt inte kan veta, det är inget som går att påverka med beslut från myndigheter eller politiker.
Det är ju bara att titta på USA för att se att tidsoptimistiska politiker ställer till mer oreda genom att säga att det kommer att vara över inom si och så många veckor.F f91jsw skrev:Flera länder har satt "tidsbegränsningar" på sina åtgärder, men alla förstår ju att ingen vet hur länge det kommer behövas och att tidsgränserna kommer behöva förlängas. Svårt att se var det skulle vara för poäng med att ange några tidsgränser. Ovissheten beror på att vi helt enkelt inte kan veta, det är inget som går att påverka med beslut från myndigheter eller politiker.
I Sverige har man iallafall antytt att restriktionerna kommer att gälla resten av året. Mer tydlig än så vill man nog inte vara.
Det finns väl en hel del studier på det. För de allra flesta har straff inte någon större påverkan på beteendet. De som inte skulle begå brott skulle inte göra det oavsett straff, och de som begår brott gör det oavsett risken att straffas.tompas11 skrev:
Det gäller dock inte ekonomiska brott vilket är orsaken till att de bestraffas relativt sett mycket hårt. Tillfället gör tjuven som man säger.F f91jsw skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Vrid inte på vad jag har skrivit. Jag har inte skrivit något sånt.tompas11 skrev:
Det är väl ungefär de människor som bryr sig om straff som bryr sig om våra svenska mer luddiga riktlinjer. Som sagt du fick ett exempel från mig där straff inte har hjälpt utan där folk bara försöker komma runt regeln, dvs. vara ögontjänare, i stället för att ta till sig varför regeln finns.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Det kan väl diskuteras om "två" är "flera", det ser inte ut så i SAOL. Men i månadsskiftet januari/februari fanns det ju så lite data att räkna på att det knappast fanns någon anledning till att på en mer kontinuerlig basis blanda in fler än de som redan var anställda på FHM.tompas11 skrev:
Anders Tegnell uttalade sig i media om smittan redan i januari, dock inte ett ord om att bilda någon referensgrupp.F f91jsw skrev:
Alltså kunskapen om smittan fanns redan då inom Folkhälsomyndigheten.
@f91jsw skriver: "Sannolikt har man jobbat med att ta fram referensgruppen länge."
Hur det Du det?
Märkligt då varför vi har straff och fängelser om de inte betyder något?F f91jsw skrev:
Finns inga anklagelser till dig i det jag skrev och absolut inte något nazistiskt. Läs igen.T tanaris skrev:Vad har du för källor på att det pågår ett experiment med flockimmunitet?
Du jämför ju (utan att jämföra?) med nazismen, så jag antar att du har torrt på fötterna här. Men jag har missat källhänvisningarna.
(Att du försöker smeta nazismanklagelser på mig också var ju inte särskilt snyggt, låt bli sånt tack.)
Ja du kan ju se hur utländska skribenter anser vi är "slappa" här med regleringar och kanske syftet är att få så många smittade att vi uppnår flockimmunitet.
Den ska enligt FHM vara ca 60% och ingen har gjort något sådant med detta virus och det blir då ett experiment. Ett sådant där jag tror väldigt många kommer dö.