2 359 908 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 677 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 677 inlägg
Alltså det som stjälper varje försök till en bra simulering.... orealistiska randvillkor.pacman42 skrev:
Jag slängde ihop en simulering i Excel och insåg vad herr Britton gjort för fel. Han har räknat på hela befolkningen, dvs att vem som helst i befolkningen kan smitta vem som helst. Han har missat att inte alla har kontakt med alla. Så som han räknar så skulle nästan 9 miljoner behöva bli sjuka innan man har flockimmunitet med ett R0=2. Så ser ju inte verkligheten ut, man är ju begränsad av de kontakter man har i sitt kontaktnät. De begränsade kontaktnät som man har gör också att smittan sprider sig långsammare och att färre immuna krävs för att den skall dö ut.
Det var inte matematiken som var problemet i alla fall, han hade felaktiga antaganden om antalet personer som kan smittas av en person.
Ska man desinfektera filterskyddet menar du ?Silver78 skrev:
Om du har ett enkelt munskydd hjälper det inte men om har ett som är klass 3 där du andas genom skyddet så hjälper det ju. Däremot kan ett munskydd ge en falsk trygghet. Man får under inga omständigheter peta runt eller rätta till munskyddet. Det är på och av som gäller. När du väl har tagit av det så är det förbrukat. Det finns skydd där du byter ut filterna, då kan du desinficera masken innan du använder den igen. Samma med handskar. De kan faktiskt göra så att du lättare smittas. Du förlorar det naturliga skydd vi har på vår hud. Tvätta händerna ofta och peta inte dig i ansiktet gäller för bästa skydd mot kontaktsmitta.
Intressant artikel i Dn om olika personers symtom! Den från Berlin som varit symptonfri i två veckor o testar sig igen o fortfarande bär på viruset! Om alltför många har det på detta sätt är det helt omöjligt att hindra smittan.
Inte 80% av landet alla äldreboenden. 80 stycken var det (eller 88? hittar inte igen artikeln där jag såg antalet). Och smittan finns på 29.L Lars48 skrev:
Du har nog helt rätt, men man kan väl få hoppas ändåQ Qvanten skrev:Jag önskar att jag kunde vara lika optimistisk, men jag ser inte hur ett vaccin skulle kunna vara framme så snabbt, i alla fall inte för användning i samhället. Det måste tas fram, testas så att det inte är farligt men ändå ger ett effektivt skydd och hitta rätt dos som ger bästa effekt med minsta risk samt produceras i stor skala. Den mest trovärdiga bedömningen jag hört för att få fram ett vaccin eller effektivt läkemedel är 1,5-2 år och jag tycker att det verkar optimistiskt eftersom det normalt tar upp till 10 år i normala fall.
Förhoppningsvis kan man klara det med att samordna resurser och snabba på utprovningen.
Jag passade också på att göra en simulering på hur mycket kontaktrestriktioner som krävs. Vi skulle under några veckor behöva begränsa oss ännu mer än vad vi gjort fram till igår. Sedan kan vi faktiskt börja lätta på restriktionerna till samma nivå som förra veckan framåt sommaren. Lätta ytterligare lite i höst och sedan skall vi fortsätta att lätta igen runt jul. Det kanske kan bli SHL-premiär till jul enligt denna simulering. Vi har då fortfarande smitta, men behöver inte lika mycket restriktioner längre.
Detta är naturligtvis väldigt grova uppskattningar från min sida och jag har här räknat med att vi har 1500 platser tillgängliga på IVA för Covid-19-patienter. Jag räknar med att 1% av de smittade behöver IVA osv.
Jag har naturligtvis även bara gissat på hur verkningsfulla de olika nivåerna på restriktioner är baserat på väldigt grova uppskattningar av R-talet från få mätpunkter osv.
Jag räknar också med att vår grupp om 10 miljoner människor inte har kontakt med omvärlden osv. Jag har inte räknat med någon minskning över sommaren heller. En sådan skulle kunna innebära att höstens lite lättare restriktioner skulle kunna införas redan till sommaren.
Det var faktiskt ganska lätt att ställa upp detta i Excel, men jag vill absolut inte visa graferna eller siffrorna då det skulle kunna tolkas som någon form av verklighet. Allt detta är ju egentligen bara spekulationer.
Om FHM lyckas med detta så kommer det verkligen att bli bästa möjliga utfall. Men det vill till att de lyckas också.
Detta är naturligtvis väldigt grova uppskattningar från min sida och jag har här räknat med att vi har 1500 platser tillgängliga på IVA för Covid-19-patienter. Jag räknar med att 1% av de smittade behöver IVA osv.
Jag har naturligtvis även bara gissat på hur verkningsfulla de olika nivåerna på restriktioner är baserat på väldigt grova uppskattningar av R-talet från få mätpunkter osv.
Jag räknar också med att vår grupp om 10 miljoner människor inte har kontakt med omvärlden osv. Jag har inte räknat med någon minskning över sommaren heller. En sådan skulle kunna innebära att höstens lite lättare restriktioner skulle kunna införas redan till sommaren.
Det var faktiskt ganska lätt att ställa upp detta i Excel, men jag vill absolut inte visa graferna eller siffrorna då det skulle kunna tolkas som någon form av verklighet. Allt detta är ju egentligen bara spekulationer.
Om FHM lyckas med detta så kommer det verkligen att bli bästa möjliga utfall. Men det vill till att de lyckas också.
Tyvärr vet man väl inte säkert ännu, men man TROR att om man är välbehandlad och har bra kondition så är det inte någon direkt ökad risk. Men i vissa fall kan det också vara så att ett visst läkemedel gör det lättare för viruset att "haka fast" på cellerna.P Putte 9497 skrev:
Jag hoppas att det inte är någon fara eftersom maken har 4 sorters blodtrycksmedicin, blodförtunnande och hjärtflimmer, men god kondition, plus en lätt övervikt att ta av om han skulle bli sjuk.
Fetma är ju en riskfaktor, men det beror inte på övervikten i sig, utan på att vikten trycker på lungorna om de blir sjuka, samt att de ofta har diabetes, högt blodtryck och annat.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
För mig är definitionen på ett civiliserat samhälle ett samhälle som tar hand om de gamla och svaga och inte bara låter de som är fysiskt starka överleva.Nyfniken skrev:
@TAR12 och @optimum ni har ju inte presenterat några alternativa lösningar.
Det finns ju bara 2 sätt att lösa det här:
1) Utrota viruset.
2) Vänta tills det dör ut.
Alternativt 1 är helt enkelt orealistiskt och dömt att misslyckas. Ett virus som är såhär smittsamt och samtidigt har diffusa symptom är för svårt att smittspåra när det är såhär spritt. Även om vi hade lyckats i Sverige så har alla andra europeiska länder misslyckats så det hade ändå varit kört för vår del.
Alternativ 2 är att bygga upp vårt kollektiva immunförsvar, men så länge det inte finns något vaccin så kan man bara bygga upp antikroppar genom att bli sjuk och sedan frisk.
Lek med tanken att alla hade ett lager varor hemma och ingen gick utanför dörren på 6 veckor. Alltså, ingen. Du kan inte ringa ambulans. Om det börjar brinna så kommer ingen och när butiken plundras så kommer ingen polis. Efter 6 veckor så får alla komma ut och börja städa upp oredan. Ta hand om de som legat döda hemma osv.
Hur gör vi sen?
Det jag föreslår, och det jag tror att man försöker göra, är att hålla smittspridningen i en så långsam takt så att sjukvården hinner med och samtidigt bygger upp sjukvården så mycket det går.
FHM räknar med att c:a 1/5 del av de smittade behöver sjukvård. Gör man inget som du föreslår i ditt exempel så kommer kanske upp till hälften av dessa 20 % avlida. Har man en fungerande sjukvård så kan man kanske hålla ner dödstalen till under 1 % av de smittade.
Tänk även på att utvecklingen av både mediciner och vacciner sker i en rasande fart nu så varje dag/månad vi kan hålla nere smittspridningen kommer att betala sig i form av att vi får tillgång till nya behandlingsmetoder och mediciner.
Ja för folk fattar själva att man inte ska gå dit i stora flockar och trängas i omklädningsrummen. Därför kan det vara öppet och folk som går dit kan göra det utan någon risk för omfattande smittspridning.F Finndjävel skrev:
Av samma skäl har idrottsträningar fram till nu kunnat köras vidare, man anpassar sig och använder inte omklädningsrum etc från och med nu ser det ut som att det blir utomhusträning för att ytterligare minska risken.
Det är väl just detta som folk i andra länder utanför Norden har svårt att förstå - man måste inte slå folk med bambukäpp eller låsa in dom för att de flesta ska bete sig vettigt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
Sämre munskydd hjälper så länge viruset har fäst på andra, större partiklar, t ex när man nyser. Hinner de däremot sväva en stund och torka ner till enstaka virus så krävs P3, men det kostar inte så hemskt mycket. Har själv en Sundström halvmask med sådana filter sedan många år och ett filter ligger runt en hundralapp och klarar lång andningstid innan det sätts igen om man använder förfilter på rätt sätt.Silver78 skrev:
Om du har ett enkelt munskydd hjälper det inte men om har ett som är klass 3 där du andas genom skyddet så hjälper det ju. Däremot kan ett munskydd ge en falsk trygghet. Man får under inga omständigheter peta runt eller rätta till munskyddet. Det är på och av som gäller. När du väl har tagit av det så är det förbrukat. Det finns skydd där du byter ut filterna, då kan du desinficera masken innan du använder den igen. Samma med handskar. De kan faktiskt göra så att du lättare smittas. Du förlorar det naturliga skydd vi har på vår hud. Tvätta händerna ofta och peta inte dig i ansiktet gäller för bästa skydd mot kontaktsmitta.
Igen vill jag hänvisa till videon från Sydkorea som jag la upp tidigare där det gås igenom noggrant. Enligt honom är ett vanligt skydd som kirurgerna använder betydligt bättre än ingenting, även för bäraren.
Nackdelen med halvmask är att den inte filtrerar utandningsluften, därför använder jag vanliga kirurgskydd när jag är ute och nöjer mig med det i dagsläget.
Har diskuterat detta med en finländare på ett us forum och de har nog svårt attMathiasS skrev:
Ja för folk fattar själva att man inte ska gå dit i stora flockar och trängas i omklädningsrummen. Därför kan det vara öppet och folk som går dit kan göra det utan någon risk för omfattande smittspridning.
Av samma skäl har idrottsträningar fram till nu kunnat köras vidare, man anpassar sig och använder inte omklädningsrum etc från och med nu ser det ut som att det blir utomhusträning för att ytterligare minska risken.
Det är väl just detta som folk i andra länder utanför Norden har svårt att förstå - man måste inte slå folk med bambukäpp eller låsa in dom för att de flesta ska bete sig vettigt.
förstå detta utan menar att de svenska dödstalen är ett resultat av mer öppenhet.
Australien ska införa gratis barnomsorg de kommande 6 månaderna*. Det stödjer Sveriges linje om att det är bättre att inte stänga grundskolor och dagis eftersom folk behövs ute i arbetslivet.
* Enligt en kort notis i en kvällstidning. Jag har ingen källa eller detaljer.
* Enligt en kort notis i en kvällstidning. Jag har ingen källa eller detaljer.
Redigerat:
Även om du förståeligt nog inte vill visa graferna, så kan du ju skicka excel-bladet till FHM? De behöver nog all hjälp de kan få.pacman42 skrev:
Jag passade också på att göra en simulering på hur mycket kontaktrestriktioner som krävs. Vi skulle under några veckor behöva begränsa oss ännu mer än vad vi gjort fram till igår. Sedan kan vi faktiskt börja lätta på restriktionerna till samma nivå som förra veckan framåt sommaren. Lätta ytterligare lite i höst och sedan skall vi fortsätta att lätta igen runt jul. Det kanske kan bli SHL-premiär till jul enligt denna simulering. Vi har då fortfarande smitta, men behöver inte lika mycket restriktioner längre.
Detta är naturligtvis väldigt grova uppskattningar från min sida och jag har här räknat med att vi har 1500 platser tillgängliga på IVA för Covid-19-patienter. Jag räknar med att 1% av de smittade behöver IVA osv.
Jag har naturligtvis även bara gissat på hur verkningsfulla de olika nivåerna på restriktioner är baserat på väldigt grova uppskattningar av R-talet från få mätpunkter osv.
Jag räknar också med att vår grupp om 10 miljoner människor inte har kontakt med omvärlden osv. Jag har inte räknat med någon minskning över sommaren heller. En sådan skulle kunna innebära att höstens lite lättare restriktioner skulle kunna införas redan till sommaren.
Det var faktiskt ganska lätt att ställa upp detta i Excel, men jag vill absolut inte visa graferna eller siffrorna då det skulle kunna tolkas som någon form av verklighet. Allt detta är ju egentligen bara spekulationer.
Om FHM lyckas med detta så kommer det verkligen att bli bästa möjliga utfall. Men det vill till att de lyckas också.