2 359 908 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
@TAR12 och @optimum ni har ju inte presenterat några alternativa lösningar.
Det finns ju bara 2 sätt att lösa det här:
1) Utrota viruset.
2) Vänta tills det dör ut.
Alternativt 1 är helt enkelt orealistiskt och dömt att misslyckas. Ett virus som är såhär smittsamt och samtidigt har diffusa symptom är för svårt att smittspåra när det är såhär spritt. Även om vi hade lyckats i Sverige så har alla andra europeiska länder misslyckats så det hade ändå varit kört för vår del.
Alternativ 2 är att bygga upp vårt kollektiva immunförsvar, men så länge det inte finns något vaccin så kan man bara bygga upp antikroppar genom att bli sjuk och sedan frisk.
Lek med tanken att alla hade ett lager varor hemma och ingen gick utanför dörren på 6 veckor. Alltså, ingen. Du kan inte ringa ambulans. Om det börjar brinna så kommer ingen och när butiken plundras så kommer ingen polis. Efter 6 veckor så får alla komma ut och börja städa upp oredan. Ta hand om de som legat döda hemma osv.
Hur gör vi sen?
Det finns ju bara 2 sätt att lösa det här:
1) Utrota viruset.
2) Vänta tills det dör ut.
Alternativt 1 är helt enkelt orealistiskt och dömt att misslyckas. Ett virus som är såhär smittsamt och samtidigt har diffusa symptom är för svårt att smittspåra när det är såhär spritt. Även om vi hade lyckats i Sverige så har alla andra europeiska länder misslyckats så det hade ändå varit kört för vår del.
Alternativ 2 är att bygga upp vårt kollektiva immunförsvar, men så länge det inte finns något vaccin så kan man bara bygga upp antikroppar genom att bli sjuk och sedan frisk.
Lek med tanken att alla hade ett lager varor hemma och ingen gick utanför dörren på 6 veckor. Alltså, ingen. Du kan inte ringa ambulans. Om det börjar brinna så kommer ingen och när butiken plundras så kommer ingen polis. Efter 6 veckor så får alla komma ut och börja städa upp oredan. Ta hand om de som legat döda hemma osv.
Hur gör vi sen?
Redigerat:
Vad har du för källor på att det pågår ett experiment med flockimmunitet?optimum skrev:
Du jämför ju (utan att jämföra?) med nazismen, så jag antar att du har torrt på fötterna här. Men jag har missat källhänvisningarna.
(Att du försöker smeta nazismanklagelser på mig också var ju inte särskilt snyggt, låt bli sånt tack.)
Jag får inte ihop det. Om folk ska jobba och handla ungefär som vanligt (fast med lite avstånd) får du ju din hatade flockimmunitet till slut. Hur löser du det? Det räcker inte med att bara stänga ner skidanläggningar.optimum skrev:
Han var statistiker, inte läkare. Det är helt omöjligt att varannan skall hinna bli smittad under april. Han har noll koll på smittspridning och uppenbarligen inte mycket koll på matematik heller.optimum skrev:
Som jag förstått det så är åtminstone risken stor även vid behandling. Detta beror på ACE2-receptorerna som är många när man har högt blodtryck. Mediciner hämmar deras aktivitet, men de finns fortfarande kvar.P Putte 9497 skrev:
Jag tror du missat en viktig aspekt i hur vi som samhälle kan tänkas bygga upp en flockimmunitet. Själva poängen är att gamla och andra riskgrupper håller sig isolerade medan vi som är pigga och friska tar smällen och åker på ett insjuknande som i de flesta fall är milt, men som tyvärr i några fall ändå blir allvarligt. Därefter är vi immuna och riskgrupperna slipper smittas av oss.optimum skrev:
Det är skillnad på att håna och vara kritisk och det är lätt att gnälla på andra i ett forum och få får man förklara var man själv står.
Ja jag tycker begränsningen på 500 och 50 är trams. På tok för många och borde varit betydligt kraftigare begränsningar direkt.
Stängt våra egna skidorter direkt när vi fick reda på att det var så smittan effektivt sprids via uppgifter i Italien och Österrike
Hur jag tror vi borde agera
Jag har i tidigare inlägg redan skrivit om det.
Alltså en del av det FHM skriver om men även att vi måste hålla hjulen igång för annars dör vi ekonomiskt.
Dock tror jag inte på flockimmunitet för troligen kommer väldigt många dö av att 60% behöver bli sjuka.
Bättre att undvika bli smittade och invänta vaccin för att på så sätt bli immuna mot denna skit.
Jag själv följer det mesta av FHM råd men är nog lite mer extrem med att sprita saker man tar i och var händerna är när man tagit i något. Dessutom väldigt noga med socialt avstånd. Bokar av mindre viktiga möten och ser till att använda tillräckligt stora konferensrum för de möten vi behöver hålla. osv.
Smittan finns nu mitt ibland oss och man måste agera som om den man träffar kan vara smittad. Även agera som man själv är smittad och inte sprida den till andra.
Nu över till dig.
Förklara nu om du är av åsikten med flockimmunitet hur du ska kunna se äldre i ögonen och säga att vi offrar dem.
Eller hur vill du göra?
Om vaccin hade varit bara någon månad bort så tycker jag att vi borde köra väldigt starka begränsningar i hur vi får röra oss. Tyvärr är troligen vaccin något år bort och så länge kan man troligen inte hålla ett så skarpt undantagstillstånd i samhället.
Han har nog tillräcklig koll på matematiken, men utgångspunkten för hans beräkning var att mellan en halv miljon och en miljon svenskar redan var smittade. Det är många som är tveksamma till det även om mörkertalet är stort.pacman42 skrev:
https://www.nyteknik.se/samhalle/halva-sveriges-befolkning-smittad-av-coronaviruset-i-april-6992396
Tillåt mig tvivla rörande matematiken också.
Med ett aktivt R på 1.25 så får man inte mer än 17% spridning. Sedan träder flockimmuniteten in.
För att ens nå halva befolkningen så måste man ha ett R>=2 och det har vi inte i nuläget.
Med ett aktivt R på 1.25 så får man inte mer än 17% spridning. Sedan träder flockimmuniteten in.
För att ens nå halva befolkningen så måste man ha ett R>=2 och det har vi inte i nuläget.
Och hur vet du r0 om du inte vet mörkertalet och antalet som blir sjuka nog för att hamna på sjukhus?pacman42 skrev:
Nya regler som gäller. Att bara de smittade ska bära mask och de andra inte behöver göra det verkar ha varit skitsnack.
Nu för tiden alla ska bära mask.
https://edition.cnn.com/2020/04/01/asia/coronavirus-mask-messaging-intl-hnk/index.html
Nu för tiden alla ska bära mask.
https://edition.cnn.com/2020/04/01/asia/coronavirus-mask-messaging-intl-hnk/index.html
Om du har ett enkelt munskydd hjälper det inte men om har ett som är klass 3 där du andas genom skyddet så hjälper det ju. Däremot kan ett munskydd ge en falsk trygghet. Man får under inga omständigheter peta runt eller rätta till munskyddet. Det är på och av som gäller. När du väl har tagit av det så är det förbrukat. Det finns skydd där du byter ut filterna, då kan du desinficera masken innan du använder den igen. Samma med handskar. De kan faktiskt göra så att du lättare smittas. Du förlorar det naturliga skydd vi har på vår hud. Tvätta händerna ofta och peta inte dig i ansiktet gäller för bästa skydd mot kontaktsmitta.L Lars48 skrev:
Dina två teser går emot varandra. Ekonomin kan inte rulla på och samtidigt undvika smitta; det är viruset för smittsamt för. Det finns varken laboratorie- eller personalresurser att smittspåra som vid andra smittsamma sjukdomar.optimum skrev:
Alltså en del av det FHM skriver om men även att vi måste hålla hjulen igång för annars dör vi ekonomiskt.
Bättre att undvika bli smittade och invänta vaccin för att på så sätt bli immuna mot denna skit.
Smittan finns nu mitt ibland oss och man måste agera som om den man träffar kan vara smittad. Även agera som man själv är smittad och inte sprida den till andra.
Nu över till dig.
Förklara nu om du är av åsikten med flockimmunitet hur du ska kunna se äldre i ögonen och säga att vi offrar dem.
Eller hur vill du göra?
Vad återstår då? Skydda riskgrupper genom testning av vårdpersonal, samt att låta smittan löpa på ett för oss så fördelaktigt sätt som möjligt.
Du har fått flockimmunitet om bakfoten. Målet är att bygga immunitet snabbt bland barn, unga vuxna och yngre medelålders, för att dessa ska skydda äldre. Alternativet är att låsa in äldre i ett-två år tills vi har ett vaccin, men hur etiskt är det?
Flockimmunitet är ett sätt att offra oss yngre för att skydda våra äldre.
Jag slängde ihop en simulering i Excel och insåg vad herr Britton gjort för fel. Han har räknat på hela befolkningen, dvs att vem som helst i befolkningen kan smitta vem som helst. Han har missat att inte alla har kontakt med alla. Så som han räknar så skulle nästan 9 miljoner behöva bli sjuka innan man har flockimmunitet med ett R0=2. Så ser ju inte verkligheten ut, man är ju begränsad av de kontakter man har i sitt kontaktnät. De begränsade kontaktnät som man har gör också att smittan sprider sig långsammare och att färre immuna krävs för att den skall dö ut.
Det var inte matematiken som var problemet i alla fall, han hade felaktiga antaganden om antalet personer som kan smittas av en person.
Det var inte matematiken som var problemet i alla fall, han hade felaktiga antaganden om antalet personer som kan smittas av en person.