2 359 921 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Men det händer att även de under 20 år blir svårt sjuka och även avlider och det är stor risk att de sprider smitta till folk i riskgruppen om de inte tar hänsyn till andra.5 50procent skrev:Såg precis Sverige möts på svt1, på slutet var en man med från Linköping på videolänk.
Han sa något som var väldigt klokt och som de allra flesta redan vet, men behöver tänka mer på.
Citerar inte ordagrant utan mer från skallen ungefär vad budskapet var.
Dvs att viruset drabbar väldigt sällan barn och ungdomar till någon allvarligare grad.
Vi har redan klimatkrisen som sätter press på ungdomarna, nu kommer även denna katastrof med isolation,karantän, nedstängningar som kommer leda till en hårt ansträngd ekonomi.
Dvs vi kan inte låta detta påverka ungdomarna med mera katastroftankar och ångest om jordens undergång.
Världen kommer inte att gå under, vardagen måste få rulla på och ungdomarna måste få må bra.
När jag är ute och går ser jag två vanliga fall där det är risk för smittspridning, dels två mammor som går med barnvagn bredvid varandra och pratar med bara ½ m mellan ansiktena och eftersom de tar i stort sett upp hela gångbanans bredd blir det omöjligt för mötande att hålla ett bra avstånd till dem, och dels föräldrar som är ute med barn i förskoleåldern som får springa fritt runt dem inkl. att springa nära äldre och andra i riskgrupper.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Det finns naturligtvis skyddsutrustning på äldreboenden och inom hemtjänsten som används när man misstänker att någon boende är sjuk i Covid-19. Låt bli att gissa, det är en alldeles för allvarlig situation för det.L Lars48 skrev:Jag hörde på radio för en vecka sen att 40% av personalen i äldreboende och hemtjänst var sjukskrivna i Stockholm stad. Nu ligger siffran kanske ännu högre. De som är villiga att jobba vilket är väldigt vågat, har ändå ingen skyddsutrustning. De blir säkert sjuka och sjukskriver sig. Snart finns ingen personal kvar att ta hand de gamla. Det här ser väldigt illa ut.
Hur många personer kommer de här vårdpersonalen i kontakt med utanför jobbet vill jag inte ens tänka på. Speciellt när man kan åka bussar och ta en sväng med tunnelbanan över hela stan.
Önskar att det fanns en myndighet som kunde ta tag i det här röran.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLeQxw/da-anvander-hemtjansten-skyddsutrustning
Kommunerna i Stockholms län anställer många nu till hemtjänsten.
Hur ska hemtjänst- och sjukvårdspersonalen komma till jobbet om det inte finns någon kollektivtrafik?
Du vet väl om att Kina och Sydkorea nu förbereder sig för en andra våg av smittade?L Lars48 skrev:
Gör jag det så beror det troligen på att jag blev smittad på sjukhuset. Jag arbetar hemifrån och det gör dottern också. Resten av familjen går/jobbar på skola i närområdet. Möjligen om smittan skulle börja sprida sig i närområdet då, men det skulle jag åtminstone hört om.tompas11 skrev:
Sverige gör väl inte tvärtemot alla andra länder? Vi uppmanar folk att stanna hemma istället för att låsa in dom, men för de allra flesta vuxna människor med lite ansvarskännande blir effekten precis densamma.tompas11 skrev:
Det är förstås en mix, men många småföretag är av den typen som vilken rådgivare som helst skulle rekommendera att lägga ner bara genom att titta lite snabbt på senaste årsredovisningen, och de har naturligtvis svårt att klara en sån här grej. Samtidigt kanske alternativet var arbetslöshet, de flesta som driver företag under de förutsättningarna gör nog inte det för att det är kul.A Abies koreana skrev:Många småföretag riskerar nu att gå under och många av dem är matställen och krogar. Jag blev förvånad över att marginalerna är så små att man redan efter två veckor tvingades stänga. Nu vill många ha hjälp av hyresvärdarna eller kommun/stat att efterskänka kostnader under denna svåra tid.
Lever dessa företag ur hand i mun eller har man låtit bli att betala lån, alternativt tagit ut för stora vinster under de goda tider som varit och då försatt sitt företag i en utsatt situation.
Kommuner har att följa lika behandlingsprincipen och kan ge anstånd med betalningar men tveksamt om skattemedel kan gå till rena kostnader. Ingen vill betala skatter men nu krävs från många håll att just skatter skall finansiera kostnader som orsakats av pandemin.
Synpunkter?
Och i andra änden av spannet har vi de som satsat hårt och/eller plockat ut det mesta av vinsten i utdelningar istället för att stärka företagets överlevnadsförmåga, de har jag svårt att tycka lika synd om. Men det är en komplex fråga, för de har naturligtvis anställda som drabbas.
galento skrev:
Man får inse att samhällen ser olika ut. Pratade med en kollega i Dubai igår och där är det utegångsförbud med böter förutom när man handlar mat eller medicin.galento skrev:
Samma regel här vore bara fånigt. Varför ska jag inte kunna gå ut när det är så lätt att hålla avstånd till omgivningen? Noll risk för smitta.
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Även en mask som inte filtrerar borde vara bättre än ingen alls. De flesta av oss vet ju ej om vi har covid-19 eller ej, eftersom vi inte har testat oss.B b8q skrev:
Jag använder själv just nu en mask utan filter eftersom jag har symptom men ej testats. Jag testades visserligen negativ den 25 februari i samband med att jag vi kom hem ifrån Milano, men det var ju mer än en månad sedan, mycket har hänt sedan dess.
Jag menar att mina hostningar och små spottpartiklar nu fastnar i masken mer än sprids ute i rummet och fastnar på ytor. Om jag kommer ihåg rätt från video ifrån Sydkorea så kan viruset leva kvar på en öppen bordsyta i hela 5 veckor, att det kunde leva så länge hade jag ingen aning om.
Så det är mer av hänsyn till min omgivning som jag använder mask än för min egen del, eftersom jag misstänker att jag själv är positiv.
Men jag har också bestämt mig för att köpa masker till familjen och anställda. Har ni något tips på vad jag ska köpa?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
FHM arbetar den här veckan med att bilda en rådgivande referensgrupp och personerna kan förstås inte presenteras innan det är klart:tompas11 skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg76G7/ny-expertgrupp-skapas-i-kampen-mot-viruset
https://www.folkhalsomyndigheten.se...yndigheten-inrattar-radgivande-referensgrupp/
Björn Olsen skriker väldigt högt, ibland verkar det som att han inte är bättre än de värsta alarmisterna i den här tråden. Han kanske har helt rätt. Han kanske har fel. Han kanske är sur för att han inte får vara med i gänget. Han kanske bara är väldigt övertygad.tompas11 skrev:
Svårt att värdera, men hans beteende känns lite som om jag skulle snacka om något jag tycker är fel på jobbet vid fikabordet istället för att ta upp det med chefer i stigande nivå. Fast även chefer kan förstås fatta fel beslut, t ex om vem de ska lita på. Och då är vi tillbaka en månad i tråden, att ingenting är svart eller vitt.
Det finns en hel del vuxna människor ute i samhället som saknar detta ansvarskännande.useless skrev:
Vad gör vi med dessa personer? Låter dem löpa fritt?
Sedan kan man ju undra vilka dessa icke namngivna experter är, som Folkhälsomyndigheten hänvisar till?
Jag tror debatten skulle gynnas av att t ex Olsen är mer konkret. Han gillar att använda metaforer och svepande termer som "strategier" och "transparens". Men vad vill han konkret göra? Hur vill han göra det?T tanaris skrev:Björn Olsen skriker väldigt högt, ibland verkar det som att han inte är bättre än de värsta alarmisterna i den här tråden. Han kanske har helt rätt. Han kanske har fel. Han kanske är sur för att han inte får vara med i gänget. Han kanske bara är väldigt övertygad.
Svårt att värdera, men hans beteende känns lite som om jag skulle snacka om något jag tycker är fel på jobbet vid fikabordet istället för att ta upp det med chefer i stigande nivå. Fast även chefer kan förstås fatta fel beslut, t ex om vem de ska lita på. Och då är vi tillbaka en månad i tråden, att ingenting är svart eller vitt.
Det är först när man kommer dit som avvägandena måste ställas mot varandra. Och vilket val du än gör kommer folk att dö av olika anledningar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Men det finns ju folk som bryter mot reglerna även i andra länder fast de där är hårda och det finns repressalier så skillnaden blir liten. På vissa ställen har det ju blivit populärt att låna andras hundar så att det går att gå ut för att rasta hunden (en av de tillåtna utevistelserna i t.ex. Frankrike).tompas11 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Kan bara instämma. Har vän som sitter i karantän i London. Han får bara gå ut max en gång om dan för motion. Men när jag frågar hur myndigheterna kan kontrollera detta så kan de inte det. Det är alltså ingen större skillnad mot min egen situation.BirgitS skrev:
Men det finns ju folk som bryter mot reglerna även i andra länder fast de där är hårda och det finns repressalier så skillnaden blir liten. På vissa ställen har det ju blivit populärt att låna andras hundar så att det går att gå ut för att rasta hunden (en av de tillåtna utevistelserna i t.ex. Frankrike).