2 358 551 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Eller så har de gjort det men det räckte inte.B b8q skrev:
Ofattbart att skidorter varit öppna så länge.
Ofattbart att inte alla som kom från Italien och Österrike sattes i karantän. Många företag gjorde det men inte myndigheter mm.
Det finns många hål i skyddet som uppenbarligen inte räckte till.
Jag är också orolig, men vi får hoppas att FHM lyckas vrida "rätt" på rattarna som de styr med.optimum skrev:
Japp
Jag är helt införstådd med att budskapet är att platta till kurvan för att klara belastningen på sjukvården.
Dock är jag tveksam till åtgärderna man gör.
500 som max för folksamlingar blev 50.
Båda tycker jag är för många.
Tveksam till att vi håller grundskolan öppen men är även medveten om konsekvenserna.
Klart orolig att vi inte har kontroll på situationen.
De är urusla på kommunikation och jag tror att de själva har insett att de underskattade hur lätt viruset sprids (det är bara att följa Tegnells uttalanden över tid så inser man att han hela tiden förminskar faran).
Den är bra, men man måste också förstå detta om man skall förstå hur det hänger ihop:B Besiman skrev:
- https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-365#post-3630007
Social distansering är bara ett verktyg, man vill inte har för mycket distansering heller, det skapar andra problem.
Att man inte testar så många är precis det jag beskrev. Vår beredskap var inte så god som det påstods.F f91jsw skrev:
Vi hade inte den möjligheten som behövdes.
Vi ser nu även hur skyddsutrustning till sjukvården brister.
Ja du har nog sätt i att simuleringsstudierna pekar på en sak men som du troligen vet så är skit in lika med skit ut.
Så låt alla Stockholmare åka på påskresa. Struntade de i faran att åka till skidorterna så struntar de väl i detta också.
Tycker du situationen är bra som vi har det nu?
Hade du velat göra något mera?
Intressant länk.
Det ser inte ut som om det skiljer sig nämnvärt mellan utvecklingen i Sverige mot exvis Norge. Eller Danmark:
https://aatishb.com/covidtrends/?co...try=Norway&country=Sweden&country=Switzerland
Ändå har åtgärdena mellan länderna, enligt vissa, varit så otroligt olika. Kanske inte ändå..
Det ser inte ut som om det skiljer sig nämnvärt mellan utvecklingen i Sverige mot exvis Norge. Eller Danmark:
https://aatishb.com/covidtrends/?co...try=Norway&country=Sweden&country=Switzerland
Ändå har åtgärdena mellan länderna, enligt vissa, varit så otroligt olika. Kanske inte ändå..
Det är dock så att man vill ha smittspridning I lagom takt. Grundskolan är bra till det.optimum skrev:
Att man inte testar så många är precis det jag beskrev. Vår beredskap var inte så god som det påstods.
Vi hade inte den möjligheten som behövdes.
Vi ser nu även hur skyddsutrustning till sjukvården brister.
Ja du har nog sätt i att simuleringsstudierna pekar på en sak men som du troligen vet så är skit in lika med skit ut.
Så låt alla Stockholmare åka på påskresa. Struntade de i faran att åka till skidorterna så struntar de väl i detta också.
Tycker du situationen är bra som vi har det nu?
Hade du velat göra något mera?
Kommunikation är betydligt enklare om man inte använder experter på andra saker att få agera informationsansvariga.pacman42 skrev:
Jag är också orolig, men vi får hoppas att FHM lyckas vrida "rätt" på rattarna som de styr med.
De är urusla på kommunikation och jag tror att de själva har insett att de underskattade hur lätt viruset sprids (det är bara att följa Tegnells uttalanden över tid så inser man att han hela tiden förminskar faran).
Jag misstänker att Tegnell haft en egen annan agenda men blivit uppmanad att framföra det budskap han nu fått göra.
Ett budskap där man inte vill berätta verkligheten för folk utan förminskar problemet. Det är troligen det som ligger bakom att han fått så mycket kritik genom att han haft svårt att prata om saken utan en väl formulerad information.
Detta är svårt, en balansgång mellan ordning och reda samt full panik.
Jag kan med lugn berätta att toalettpapper nu verkar vara enklare att få tag på.
Folk har nog äntligen fattat att det inte är en magsjuka med diarré utan något som sätter sig på lungorna.
Snart blir jag allergisk mot alla dåliga grafer. Hur många som konstaterats smittade beror på hur många man testat (och vilka grupper).H hakan_975 skrev:
Men som jag skrev tidigare, idag var första gången FHM antydde att vi skulle ha det så här fram till nyår åtminstone.optimum skrev:
Kommunikation är betydligt enklare om man inte använder experter på andra saker att få agera informationsansvariga.
Jag misstänker att Tegnell haft en egen annan agenda men blivit uppmanad att framföra det budskap han nu fått göra.
Ett budskap där man inte vill berätta verkligheten för folk utan förminskar problemet. Det är troligen det som ligger bakom att han fått så mycket kritik genom att han haft svårt att prata om saken utan en väl formulerad information.
Detta är svårt, en balansgång mellan ordning och reda samt full panik.
Jag kan med lugn berätta att toalettpapper nu verkar vara enklare att få tag på.
Folk har nog äntligen fattat att det inte är en magsjuka med diarré utan något som sätter sig på lungorna.
Ja men antingen konspiratoriskt eller så vill man verkligen köra spåret med flockimmunitet.pacman42 skrev:
Uppnår vi flockimmunitet med ca 60% som varit sjuka så får vi bygga fler krematorier, väldigt många kommer inte klara detta och dö.
Ni med äldre föräldrar kommer få se dem dö en plågsam död i förtid.
Troligen kommer barnafödandet kraftigt minska. Vem skulle våga bli med barn nu.
Då är de flesta småföretagen borta.pacman42 skrev:
Ekonomiskt kaos då pengarna inte räcker till att hålla storbolagen i permitterat tillstånd.
Snälla sig att jag har fel.
Jo småföretag i form av begravningsbyråer. Tillverkare av kistor, Möjligen blomsterbutiker som gör blommor till begravningar.
Ja, stor risk för det. Ytterligare ett uttalande från Tegnell stoppar Gothia cup:optimum skrev:
- https://omni.se/a/naxQ55
Men han antyder fortfarande att det inte skall fortgå mycket längre än till sommaren...
Läste just att Stöten skidanläggning i Sälen stänger den 6/4pacman42 skrev:
Men för helvete varför är den fortfarande öppen och även nu i helgen???
Jag blir så förbannad på denna slapphet.
Inte konstigt att smittan sprider sig och så vill de vi ska sitta hemma i påsk.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Ekonomerna har orsakat stor del av skadan redan med "just in time" och därmed ingen beredskap.B b8q skrev:
Jag hoppas innerligt att vi minskar andelen ekonomer med minst 50% efter detta.