2 359 557 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Sydkorea lärde sig för ung. 5 år sen då de var totalt oförberedda och fick in Mers utan teststrategi och med otillräckliga lager av smittskyddsutrustning, dvs. de kunde inte hantera det alls (som alla andra länder nu).Marlen Eskilsson skrev:
Det är nog vad man kan klassa som allmänbildning att känna till att viruset sprids mellan arter och inte är en ensidig smittaRkarlsson skrev:
djur->människa.
https://www.google.se/amp/s/www.liv...rus-first-case-human-to-dog-transmission.html
När ska vi börja permittera politiker och andra myndighetsfolk?
Eller gäller det bara privata sidan som tillåts gå åt skogen?
Ja vi kommer få ett jätteproblem med arbetslöshet och ekonomiskt elände av detta och ett kommande stålbad för politiker som gjort så lite för att bygga upp samhället så vi hade kunnat klara detta bättre.
OBS inget mot sossarna för detta är ingen politisk debatt. Även de blå, gröna, gula mm är lika skyldiga.
Att vi skulle få en sådan här pest är inget nytt utan frågan var bara när.
Eller tycker ni vår beredskap var god?
Eller gäller det bara privata sidan som tillåts gå åt skogen?
Ja vi kommer få ett jätteproblem med arbetslöshet och ekonomiskt elände av detta och ett kommande stålbad för politiker som gjort så lite för att bygga upp samhället så vi hade kunnat klara detta bättre.
OBS inget mot sossarna för detta är ingen politisk debatt. Även de blå, gröna, gula mm är lika skyldiga.
Att vi skulle få en sådan här pest är inget nytt utan frågan var bara när.
Eller tycker ni vår beredskap var god?
För ekonomin skulle det ju tyvärr antagligen vara bäst om alla låg däckade nu i april och sen vore det klart. Att några 100 tusen extra dör är nog enkelt svalt mot totalt kaos med massor med restriktioner världen över i minst ett halvår. Etiskt sätt är det ju förstås en annan sak.
Jag tycker att det är komiskt hur vissa tar antalet bekräftade fall o h försöker göra beräkningar och spådomar. Vi vet inte alls hur många som är smittade och inte heller hur många som har varit det. Vi vet att drygt 5000 "svårt" sjuka finns. Men det finns uppskattar upp till 1 500 000. Oavsett vilket som är rätt påverkar det beräkningar av dödlighet och r0 något enormt. Vi pratar mångfallt! Så alla siffror är grova gissningar!
Jag tycker att det är komiskt hur vissa tar antalet bekräftade fall o h försöker göra beräkningar och spådomar. Vi vet inte alls hur många som är smittade och inte heller hur många som har varit det. Vi vet att drygt 5000 "svårt" sjuka finns. Men det finns uppskattar upp till 1 500 000. Oavsett vilket som är rätt påverkar det beräkningar av dödlighet och r0 något enormt. Vi pratar mångfallt! Så alla siffror är grova gissningar!
Det kan inte jag tycka att virussorter och dylikt är allmänbildning, men jag tackar för att du gav mig just länken som jag inte fick på ett par dagar.Igen skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Får hoppas regeringen inför totalt reseförbud in och ur Stockholms län över påsk, annars kommer spridningen bli enorm.
Beslutet behöver komma nu, till helgen börjar resandet.
Beslutet behöver komma nu, till helgen börjar resandet.
Nu börjar det dra siffrorna dra iväg ordentlig i England. Enligt mina beräkningar Sverige ligger näst i tur. Det börjar dra i väg i helgen. Det blir intressant och se hur flack kurvan blir nästa vecka. Bältet på nu åker vi!
Nej, beredskapen är obefintlig.optimum skrev:
När ska vi börja permittera politiker och andra myndighetsfolk?
Eller gäller det bara privata sidan som tillåts gå åt skogen?
Ja vi kommer få ett jätteproblem med arbetslöshet och ekonomiskt elände av detta och ett kommande stålbad för politiker som gjort så lite för att bygga upp samhället så vi hade kunnat klara detta bättre.
OBS inget mot sossarna för detta är ingen politisk debatt. Även de blå, gröna, gula mm är lika skyldiga.
Att vi skulle få en sådan här pest är inget nytt utan frågan var bara när.
Eller tycker ni vår beredskap var god?
Vad som saknas som vanligt är utbildning. Här har vi outbildade/lågutbildade personer som förväntas kunna styra ett land.
Gått över förväntat hittills, men nu får vi se hur de valt sina rådgivare. Tyvärr alltså.
Ett par beslut som behöver tas omgående. Gotlandsfärjan stängs, flygen dit stängs. Alla öar och dylikt stängs. De som reser långt lär inte bli så bra mottagna av folket som bor på platserna så de lär nog inte trivas jättemycketDarling McFluff skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 839 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 839 inlägg
Nej. ACE2-receptorerna som viruset fäster vid finns det gott om i alla slemhinnor, så det räcker att du rör en hård yta upp till 5-6 dagar efteråt och sedan petar dig i öga eller näsa för att smittas.B Besiman skrev:
Jag hänvisar till videon jag postade från sydkoreanska experten där han går igenom olika scenarion.
Ang barn så vid kriser så blir det fler barn. Så du behöver nog inte oroa dig för det.optimum skrev:
Ja men antingen konspiratoriskt eller så vill man verkligen köra spåret med flockimmunitet.
Uppnår vi flockimmunitet med ca 60% som varit sjuka så får vi bygga fler krematorier, väldigt många kommer inte klara detta och dö.
Ni med äldre föräldrar kommer få se dem dö en plågsam död i förtid.
Troligen kommer barnafödandet kraftigt minska. Vem skulle våga bli med barn nu.
Du skriver
Ni med äldre föräldrar kommer få se dem dö en plågsam död i förtid.
Du drar alltså att alla gamlingar skall dö nu. Snälla skriv inte som att det betyder 100%. Det sprider oro, men du vill ändå resa fritt.
Bäst du låser in dig ett år och låter bli att besöka folksamlingarna vid Kanaanbadet i fortsättningen.L Lars48 skrev: