2 358 649 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Vet inte om någon redan länkat den skummat igenom tråden:
https://omni.se/harvardstudie-for-harda-atgarder-kan-ge-andra-vag/a/9v4Kzq
Såg först den på aftonbladet men inte plus meddlem så kunde inte läsa den.
https://omni.se/harvardstudie-for-harda-atgarder-kan-ge-andra-vag/a/9v4Kzq
Såg först den på aftonbladet men inte plus meddlem så kunde inte läsa den.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 823 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 823 inlägg
Corona kan ge magsjuka som ett symptom, så det är inte självklart vad man drabbats av, tyvärr. Väldigt mångfacetterat virus.optimum skrev:
Kommunikation är betydligt enklare om man inte använder experter på andra saker att få agera informationsansvariga.
Jag misstänker att Tegnell haft en egen annan agenda men blivit uppmanad att framföra det budskap han nu fått göra.
Ett budskap där man inte vill berätta verkligheten för folk utan förminskar problemet. Det är troligen det som ligger bakom att han fått så mycket kritik genom att han haft svårt att prata om saken utan en väl formulerad information.
Detta är svårt, en balansgång mellan ordning och reda samt full panik.
Jag kan med lugn berätta att toalettpapper nu verkar vara enklare att få tag på.
Folk har nog äntligen fattat att det inte är en magsjuka med diarré utan något som sätter sig på lungorna.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Men Kaabanbadet är ju knappt överfullt mitt i sommaren. Jag är övertygad om att det var flera meter mellan varje enskilt sällskap. Om du menar caféet så har de ju en gigantisk uteservering där borden står på behörigt avstånd från varandra.L Lars48 skrev:
Vill du ha längre säkerhetsavstånd är strandlinjen mellan Alvik och Hässelby 15 km lång och det är bara där det är badstränder och caféer det är några människor. Men du skulle tvunget till Kaanan?
Men... du har ju tidigare sagt att du håller dig inne, desinficerar leveranser osv. Hur kan du då åka till en plats där du förväntar dig att det ska vara en massa folk?L Lars48 skrev:
Och så har du förespråkat att man ska stänga gränser och städer och allt möjligt, men själv reser du tydligen utan problem mellan kommungränser av rena nöjesskäl.
Leva som man lär?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det är helt ofattbart att det ännu finns människor som lyssnar på ekonomerna. Det har man gjort nu i hundra år. Och byggt upp en stor global ekonomi som fungerar helt och totalt utan marginaler. allt bygger på konstant ökad låntagning och mera internationellt utbyte av varor och tjänster hela tiden.B b8q skrev:
Nu ser man hur skört det är. En kines hostar och precis hela världen stannar upp. Glöm ekonomerna nu, samhället och hela världen kommer att behöva ändra sig efter coronan är slut. Globalismen har förlorat allt i ett enda hårt slag, total knockout. Många har insett detta redan.
Tyvärr tror jag inte globalismen dör så lätt. Folk minns vad de hade och vill ha det igen. Ge det 10 år så är vi tillbaka igen, är jag rädd.F Finndjävel skrev:Det är helt ofattbart att det ännu finns människor som lyssnar på ekonomerna. Det har man gjort nu i hundra år. Och byggt upp en stor global ekonomi som fungerar helt och totalt utan marginaler. allt bygger på konstant ökad låntagning och mera internationellt utbyte av varor och tjänster hela tiden.
Nu ser man hur skört det är. En kines hostar och precis hela världen stannar upp. Glöm ekonomerna nu, samhället och hela världen kommer att behöva ändra sig efter coronan är slut. Globalismen har förlorat allt i ett enda hårt slag, total knockout. Många har insett detta redan.
Nä. Viruset kan överleva flera dagar på hårda ytor, men de dör av i snabb takt. Väl på dina händer där de antagligen ännu snabbare, vi utsöndrar ämnen för att förstöra virus på vår hud (RNAser, enzymer som bryter ner RNA). Sen när du petar dig i ögat ska tillräckligt många virus komma dit för att orsaka infektion. Sammantaget är det mycket osannolikt att det finns tillräckligt många för att vara farligt mer än någon timme efter att någon hostat på ytan.MultiMan skrev:
Nej. ACE2-receptorerna som viruset fäster vid finns det gott om i alla slemhinnor, så det räcker att du rör en hård yta upp till 5-6 dagar efteråt och sedan petar dig i öga eller näsa för att smittas.
Jag hänvisar till videon jag postade från sydkoreanska experten där han går igenom olika scenarion.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Finns väl ingen anledning att angripa Lars48 så där. Han har ju dessutom uppgett Stockholm som ort i profilen och Kanaanbadet ligger i Stockholms kommun.T tanaris skrev:Men... du har ju tidigare sagt att du håller dig inne, desinficerar leveranser osv. Hur kan du då åka till en plats där du förväntar dig att det ska vara en massa folk?
Och så har du förespråkat att man ska stänga gränser och städer och allt möjligt, men själv reser du tydligen utan problem mellan kommungränser av rena nöjesskäl.
Leva som man lär?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 823 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 823 inlägg
Jag litar mer på en erfaren expert inom området än dig.H hapazard skrev:Nä. Viruset kan överleva flera dagar på hårda ytor, men de dör av i snabb takt. Väl på dina händer där de antagligen ännu snabbare, vi utsöndrar ämnen för att förstöra virus på vår hud (RNAser, enzymer som bryter ner RNA). Sen när du petar dig i ögat ska tillräckligt många virus komma dit för att orsaka infektion. Sammantaget är det mycket osannolikt att det finns tillräckligt många för att vara farligt mer än någon timme efter att någon hostat på ytan.