Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Rkarlsson skrev:
Ett par beslut som behöver tas omgående. Gotlandsfärjan stängs, flygen dit stängs. Alla öar och dylikt stängs. De som reser långt lär inte bli så bra mottagna av folket som bor på platserna så de lär nog inte trivas jättemycket :p
Påsken 2020 kan vi offra, stäng ner.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Påsken 2020 kan vi offra, stäng ner.
Ja, och planera för midsommarfirande på balkongen.
 
MultiMan
optimum optimum skrev:
Kommunikation är betydligt enklare om man inte använder experter på andra saker att få agera informationsansvariga.

Jag misstänker att Tegnell haft en egen annan agenda men blivit uppmanad att framföra det budskap han nu fått göra.
Ett budskap där man inte vill berätta verkligheten för folk utan förminskar problemet. Det är troligen det som ligger bakom att han fått så mycket kritik genom att han haft svårt att prata om saken utan en väl formulerad information.

Detta är svårt, en balansgång mellan ordning och reda samt full panik.

Jag kan med lugn berätta att toalettpapper nu verkar vara enklare att få tag på.
Folk har nog äntligen fattat att det inte är en magsjuka med diarré utan något som sätter sig på lungorna.
Corona kan ge magsjuka som ett symptom, så det är inte självklart vad man drabbats av, tyvärr. Väldigt mångfacetterat virus.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja, och planera för midsommarfirande på balkongen.
Ja om så krävs, dock är det långt tills dess.
 
L Lars48 skrev:
Häromdan var jag på kanaanbadet. Folk hade samlats där som om det var världens konsert. Snacka om att vara mindre 50 pers!
Men Kaabanbadet är ju knappt överfullt mitt i sommaren. Jag är övertygad om att det var flera meter mellan varje enskilt sällskap. Om du menar caféet så har de ju en gigantisk uteservering där borden står på behörigt avstånd från varandra.
Vill du ha längre säkerhetsavstånd är strandlinjen mellan Alvik och Hässelby 15 km lång och det är bara där det är badstränder och caféer det är några människor. Men du skulle tvunget till Kaanan?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
T
L Lars48 skrev:
Jag trodde en del folk ska vara där, inte världensfolk!
Men... du har ju tidigare sagt att du håller dig inne, desinficerar leveranser osv. Hur kan du då åka till en plats där du förväntar dig att det ska vara en massa folk?

Och så har du förespråkat att man ska stänga gränser och städer och allt möjligt, men själv reser du tydligen utan problem mellan kommungränser av rena nöjesskäl.

Leva som man lär?
 
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jo, det är ju flera som varnat för att de ekonomiska konsekvenserna är mycket värre än de medicinska. Att medicinen skadar mer än sjukdomen, så att säga.
Det är helt ofattbart att det ännu finns människor som lyssnar på ekonomerna. Det har man gjort nu i hundra år. Och byggt upp en stor global ekonomi som fungerar helt och totalt utan marginaler. allt bygger på konstant ökad låntagning och mera internationellt utbyte av varor och tjänster hela tiden.

Nu ser man hur skört det är. En kines hostar och precis hela världen stannar upp. Glöm ekonomerna nu, samhället och hela världen kommer att behöva ändra sig efter coronan är slut. Globalismen har förlorat allt i ett enda hårt slag, total knockout. Många har insett detta redan.
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Det är helt ofattbart att det ännu finns människor som lyssnar på ekonomerna. Det har man gjort nu i hundra år. Och byggt upp en stor global ekonomi som fungerar helt och totalt utan marginaler. allt bygger på konstant ökad låntagning och mera internationellt utbyte av varor och tjänster hela tiden.

Nu ser man hur skört det är. En kines hostar och precis hela världen stannar upp. Glöm ekonomerna nu, samhället och hela världen kommer att behöva ändra sig efter coronan är slut. Globalismen har förlorat allt i ett enda hårt slag, total knockout. Många har insett detta redan.
Tyvärr tror jag inte globalismen dör så lätt. Folk minns vad de hade och vill ha det igen. Ge det 10 år så är vi tillbaka igen, är jag rädd.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Nej. ACE2-receptorerna som viruset fäster vid finns det gott om i alla slemhinnor, så det räcker att du rör en hård yta upp till 5-6 dagar efteråt och sedan petar dig i öga eller näsa för att smittas.
Jag hänvisar till videon jag postade från sydkoreanska experten där han går igenom olika scenarion.
Nä. Viruset kan överleva flera dagar på hårda ytor, men de dör av i snabb takt. Väl på dina händer där de antagligen ännu snabbare, vi utsöndrar ämnen för att förstöra virus på vår hud (RNAser, enzymer som bryter ner RNA). Sen när du petar dig i ögat ska tillräckligt många virus komma dit för att orsaka infektion. Sammantaget är det mycket osannolikt att det finns tillräckligt många för att vara farligt mer än någon timme efter att någon hostat på ytan.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Ja om så krävs, dock är det långt tills dess.
Visserligen, men jag skulle inte rekommendera stockholmarna att boka in midsommar på Öland eller i Dalarna.
 
P
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Påsken 2020 kan vi offra, stäng ner.
Håller med dig. Vi ska fira med att ge pojken sitt första påskägg med bara nyttigheter sen skall vi ut i naturen och bara ha det gött. Om det blir bra väder blir det en hel del pyssel i trädgården. Mer behöver man inte göra :)
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T tanaris skrev:
Men... du har ju tidigare sagt att du håller dig inne, desinficerar leveranser osv. Hur kan du då åka till en plats där du förväntar dig att det ska vara en massa folk?

Och så har du förespråkat att man ska stänga gränser och städer och allt möjligt, men själv reser du tydligen utan problem mellan kommungränser av rena nöjesskäl.

Leva som man lär?
Finns väl ingen anledning att angripa Lars48 så där. Han har ju dessutom uppgett Stockholm som ort i profilen och Kanaanbadet ligger i Stockholms kommun.
 
MultiMan
H hapazard skrev:
Nä. Viruset kan överleva flera dagar på hårda ytor, men de dör av i snabb takt. Väl på dina händer där de antagligen ännu snabbare, vi utsöndrar ämnen för att förstöra virus på vår hud (RNAser, enzymer som bryter ner RNA). Sen när du petar dig i ögat ska tillräckligt många virus komma dit för att orsaka infektion. Sammantaget är det mycket osannolikt att det finns tillräckligt många för att vara farligt mer än någon timme efter att någon hostat på ytan.
Jag litar mer på en erfaren expert inom området än dig.
 
B b8q skrev:
Ja, och planera för midsommarfirande på balkongen.
Och för de som inte haft Covid-19 så kommer även Halloween bli på balkongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.