2 358 970 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Jag tror det - men nu är ju Kanaanbadet ett utomhusbad, https://parker.stockholm/hitta-badplats/badplats/kanaanbadet/F Finndjävel skrev:
så jag misstänker att Lars48 var där för att njuta en picknick i vårsolen.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Japp, Centralbadet i Norrköping är öppet. Var där med min dotter igår på simträning, simmade själv 60 längder.F Finndjävel skrev:
Väldigt få besökare i övrigt, kanske ett 20-tal.
Det var 4 i dotterns träningsgrupp, och vi var 4-5 som motionssimmade.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Fråga angående att tvätta händerna...
Är det bättre att tvätta händerna i en balja med vatten eller under rinnande vatten från kranen? (I båda fallen adderas givetvis tvål)
Är det bättre att tvätta händerna i en balja med vatten eller under rinnande vatten från kranen? (I båda fallen adderas givetvis tvål)
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Rinnande vatten är bättre.
Tja, från det att folk började dö av coronaviruset i Sverige, så säg 1 mars då om du absolut vill ha ett datum. Jag är ju ingen expert (det är ingen här) utan har bara gjort min egen kalkyl att förhålla mig till. Och till skillnad från många andra tycker jag inte att 50 000 döda är särskilt oroväckande. Det dör som sagt ändå 90 000 på ett år i Sverige, och eftersom de allra flesta som dör i Covid-19 är äldre, så betyder det inte att vi kommer att få 90 000 + 50 000 döda det kommande året. Utan att summan totalt när vi summerar året kanske är 100 000 (dvs 10 000 "extra" som dör). Jämför det med tidigare pandemier som spanska sjukan, asiaten och hongkong-influensan så är det inte särskilt mycket.Darling McFluff skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
OkB b8q skrev:Tja, från det att folk började dö av coronaviruset i Sverige, så säg 1 mars då om du absolut vill ha ett datum. Jag är ju ingen expert (det är ingen här) utan har bara gjort min egen kalkyl att förhålla mig till. Och till skillnad från många andra tycker jag inte att 50 000 döda är särskilt oroväckande. Det dör som sagt ändå 90 000 på ett år i Sverige, och eftersom de allra flesta som dör i Covid-19 är äldre, så betyder det inte att vi kommer att få 90 000 + 50 000 döda det kommande året. Utan att summan totalt när vi summerar året kanske är 100 000 (dvs 10 000 "extra" som dör). Jämför det med tidigare pandemier som spanska sjukan, asiaten och hongkong-influensan så är det inte särskilt mycket.
Ja ett datum måste man ju ha i en sådan beräkning annars är den ju helt irrelevant. Dock inte sagt att du inte kan justera din beräkning.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det lämnar ju kvar i vattnet annars och kan ta fast i händerna på nytt eller i kanter på baljan eller liknande. Det finns en studie från tidigt nittonhundratal (inte säker på årtal) där man undersökte varför engelsmän levde längre än fransmän (var ganska tydligt skillnad för.) Den största förklaringsfaktorn man kom fram till var att fransmännen föredrog badkaret när engelsmännen duschade.Darling McFluff skrev:
Fakta för att inte stänga skolor kommer från flera epidemiologiska simuleringar och utredningar som avhandlats tidigare i tråden.optimum skrev:
Att man inte testar mer beror på att man inte har kapacitet.
Att stänga in Stockholm är också en ineffektiv åtgärd enligt simuleringsstudierna.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Ja fast tvålen löser väl virusets hölje och genom att doppa händer och armar, samt gnugga, borde väl vara täcka mer yta utan missar än under rinnande vatten.F Finndjävel skrev:Det lämnar ju kvar i vattnet annars och kan ta fast i händerna på nytt eller i kanter på baljan eller liknande. Det finns en studie från tidigt nittonhundratal (inte säker på årtal) där man undersökte varför engelsmän levde längre än fransmän (var ganska tydligt skillnad för.) Den största förklaringsfaktorn man kom fram till var att fransmännen föredrog badkaret när engelsmännen duschade.