Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F f91jsw skrev:
Fakta för att inte stänga skolor kommer från flera epidemiologiska simuleringar och utredningar som avhandlats tidigare i tråden.
Att man inte testar mer beror på att man inte har kapacitet.
Att stänga in Stockholm är också en ineffektiv åtgärd enligt simuleringsstudierna.
Som sagt var, om målet är att så många som möjligt skall bli sjuka med så få döda som möjligt, då skall man följa den gröna linjen i min skiss (https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-365#post-3630007). Gör man det så får man minimal påverkan på ekonomin då man så snabbt som bara möjligt får tillbaka folk i arbete.

Det som saknas i strategin just nu (testmöjligheten finns inte än) är att man måste få veta vilka som haft Covid-19 också. Dessa skall naturligtvis inte längre isoleras. När de kan gå ut på stan så kan de gå på café och åka tunnelbana utan fara för sig själv eller andra.

Lyckas man följa den gröna linjen så får man en väldigt bra lösning för samhället och ekonomin.

Jag hoppas att FHM lyckas, för då får vi samma fördel som vi hade efter första världskriget igen, dvs att vi kommer ut ur detta med ett försprång på resten av världen. De som stänger ned hela samhället utan att smittspåra kommer att få stora problem då de inte kan öppna upp det igen utan måste stänga det igen. Därför är smittspårning extremt viktigt, den gör det möjligt att hålla samhället igång med begränsade restriktioner.

Jag tycker fortfarande att vi skulle gjort som Sydkorea, men då vi inte gjorde som de från början så är FHMs nuvarande strategi det bästa vi kan göra. Det kan i efterhand visa sig att FHMs strategi är bättre, det får framtiden utvisa.
 
  • Gilla
Teacer och 2 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Man kan bara föreställa sig vilket paradis för smittspridning såna är. Här stängdes dom ner för drygt två veckor sen.
Kan det där jävla viruset simma tro?
 
F Finndjävel skrev:
Man kan bara föreställa sig vilket paradis för smittspridning såna är. Här stängdes dom ner för drygt två veckor sen.
Varför tror du det? De flesta håller nog ett par meter till varandra i simhallen. Då är nog bussar och tunnelbanor en större spridningsrisk.
Om man verkligen menade allvar med att vilja minska spridningen i Stockholm borde man ta bort infartstullarna och p-avgifterna (så att de få som inte jobbar hemifrån kan ta sin egen bil till jobbet), samt göra alla dessa elparkcyklar gratis under några månader.
 
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Ja fast tvålen löser väl virusets hölje och genom att doppa händer och armar, samt gnugga, borde väl vara täcka mer yta utan missar än under rinnande vatten.
Om du ser på nån sjukhusserie så ser du att kirurgen alltid tvättar händerna under rinnande vatten innan han går in i operationssalen.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Ok

Ja ett datum måste man ju ha i en sådan beräkning annars är den ju helt irrelevant. Dock inte sagt att du inte kan justera din beräkning.

B b8q skrev:
Tja, från det att folk började dö av coronaviruset i Sverige, så säg 1 mars då om du absolut vill ha ett datum. Jag är ju ingen expert (det är ingen här) utan har bara gjort min egen kalkyl att förhålla mig till. Och till skillnad från många andra tycker jag inte att 50 000 döda är särskilt oroväckande. Det dör som sagt ändå 90 000 på ett år i Sverige, och eftersom de allra flesta som dör i Covid-19 är äldre, så betyder det inte att vi kommer att få 90 000 + 50 000 döda det kommande året. Utan att summan totalt när vi summerar året kanske är 100 000 (dvs 10 000 "extra" som dör). Jämför det med tidigare pandemier som spanska sjukan, asiaten och hongkong-influensan så är det inte särskilt mycket.
Man kan ju räkna med att 40-60% får skiten, minst.. (över tid, beroende på hur duktiga vi är att ta hand om spridningen i ett akutskede)
sen är det 1-2 procent dödlighet och uppåt. (då mörkertalen är så många troligtvis)
så låt säga då 2 % av 5 miljoner svenskar kan komma att gå bort i influensan...
Det blir cirka 100 000
Sen säger man att det krävs ca 60% får influensan för att vi ska kunna bli flockimmuna.. så vi hamnar där nånstans.. sen tror ju vissa redan att de är immuna, som folk beter sig dagligen.. så det kan nog öka...hmm
 
F Finndjävel skrev:
Om du ser på nån sjukhusserie så ser du att kirurgen alltid tvättar händerna under rinnande vatten innan han går in i operationssalen.
Vill man inte slösa med vatten så blir resultatet nästan lika bra om man tvättar i handfatet och sedan sköljer bort tvålen under rinnande vatten. Men bara nästan.
 
B Besiman skrev:
Kan det där jävla viruset simma tro?
B b8q skrev:
Varför tror du det? De flesta håller nog ett par meter till varandra i simhallen. Då är nog bussar och tunnelbanor en större spridningsrisk.
Offentliga omklädningsrum, duschutrymmen är drömstället för virus och bakterier att sprida sig på. Ni tror väl inte att enda sättet ni kan få viruset är genom att nån hostar på er? Sjuka människor går och pillar på bänkar, omklädningsskåp, handtag och så vidare. Sen för dom smittan vidare till nästa som går och pillar på samma ytor.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Om du ser på nån sjukhusserie så ser du att kirurgen alltid tvättar händerna under rinnande vatten innan han går in i operationssalen.
Ja det är väl för att det finns en kran... ;-) Det gör det tidseffektivt att kunna sköta tvätten själv, än att ha nån sköterska som måste hålla på med baljan när de tvättat klart.
Vissa saker gör vi ju för olika anledningars skull...
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
B Besiman skrev:
Man kan ju räkna med att 40-60% får skiten, minst.. (över tid, beroende på hur duktiga vi är att ta hand om spridningen i ett akutskede)
sen är det 1-2 procent dödlighet och uppåt. (då mörkertalen är så många troligtvis)
så låt säga då 2 % av 5 miljoner svenskar kan komma att gå bort i influensan...
Det blir cirka 100 000
Sen säger man att det krävs ca 60% får influensan för att vi ska kunna bli flockimmuna.. så vi hamnar där nånstans.. sen tror ju vissa redan att de är immuna, som folk beter sig dagligen.. så det kan nog öka...hmm
Läs mitt inlägg med min skiss på kurvorna så klarnar det en del.

R0=2 leder till att 50% smittade/immuna behövs för att det skall ta slut. Men smittspridningen avtar innan dess.

Enligt mina beräkningar ligger vi med nuvarande restriktioner på ett R på mellan 1,2 och 1,3 (för två veckor sedan). Detta drivs dock framförallt av Stockholm där smittspridningen verkar vara snabbast.
 
F Finndjävel skrev:
Offentliga omklädningsrum, duschutrymmen är drömstället för virus och bakterier att sprida sig på. Ni tror väl inte att enda sättet ni kan få viruset är genom att nån hostar på er? Sjuka människor går och pillar på bänkar, omklädningsskåp, handtag och så vidare. Sen för dom smittan vidare till nästa som går och pillar på samma ytor.
Måste inte viruset in i luftvägarna för att man ska bli smittad? Det finns ju inte på händerna om du inte hostar i handen...
 
F Finndjävel skrev:
Om du ser på nån sjukhusserie så ser du att kirurgen alltid tvättar händerna under rinnande vatten innan han går in i operationssalen.
Nej, bra referens. Nu är jag övertygad, ska kolla på Greys anatomy oftare.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
B Besiman skrev:
Man kan ju räkna med att 40-60% får skiten, minst.. (över tid, beroende på hur duktiga vi är att ta hand om spridningen i ett akutskede)
sen är det 1-2 procent dödlighet och uppåt. (då mörkertalen är så många troligtvis)
så låt säga då 2 % av 5 miljoner svenskar kan komma att gå bort i influensan...
Det blir cirka 100 000
Sen säger man att det krävs ca 60% får influensan för att vi ska kunna bli flockimmuna.. så vi hamnar där nånstans.. sen tror ju vissa redan att de är immuna, som folk beter sig dagligen.. så det kan nog öka...hmm
Ja. Att jag "bara" räknar med ca 50 000 är för att jag tror att dödligheten snarare är 1% än 2. De länder som testat många (t.ex Island) visar ju att det är fler som är (eller har varit) smittade än man trott, men att de haft så lindriga symptom att de gått under radarn. Men tiden får utvisa hur det blir.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Offentliga omklädningsrum, duschutrymmen är drömstället för virus och bakterier att sprida sig på. Ni tror väl inte att enda sättet ni kan få viruset är genom att nån hostar på er? Sjuka människor går och pillar på bänkar, omklädningsskåp, handtag och så vidare. Sen för dom smittan vidare till nästa som går och pillar på samma ytor.
Ja, och samma sak sker på dörrhandtag i vilken byggnad som helst.
 
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
För en stund sedan försökte jag förklara vad Tegnell och FHM försöker göra:
- [länk]

Lyckas man så är det jättebra, men misslyckas man så...
Japp
Jag är helt införstådd med att budskapet är att platta till kurvan för att klara belastningen på sjukvården.
Dock är jag tveksam till åtgärderna man gör.
500 som max för folksamlingar blev 50.
Båda tycker jag är för många.

Tveksam till att vi håller grundskolan öppen men är även medveten om konsekvenserna.
Klart orolig att vi inte har kontroll på situationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.