Status
Inte öppen för fler kommentarer.
E
R RoAd skrev:
Om det är något den här tråden lärt oss så är det väl att inte alla behöver kunskaper för att uttala sig om saker ;)
precis och vad tillförde ditt inlägg?
sen undrar jag vad du grundar dej på att jag påstår mig ha kunskaper om nåt som jag inte har?
 
E
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, man tar tabletterna morgon och kväll för att symptomen inte ska komma fram alls, man väntar inte till effekten av tabletterna avtar. de funkar nämligen bäst i förebyggande syfte.
I ett tidigare inlägg skrev du

Sedan blir det hemarbete igen, med snorig näsa och rossel i halsen.
det ju inte då som att det förebygger så mycket då. Men jag missförstod väl dig antagligen
 
B b8q skrev:
Samtidigt, de som dött nu var antagligen sjuka ett tag innan de lades in på sjukhus, och under den tiden vistades de troligen hemma med sin familj eller motsvarande - som nu blivit smittade och lär insjukna inom kort. Så vi får nog se en fortsatt ökning ett tag.
Nja, de som blev smittade av de som dött lär vara helt försumbart få i sammanhanget. Det viktiga är att för snart tre veckor sen började åtgärderna stramas åt i samhället vilket bör synas i statistiken denna vecka avseende antalet döda.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
E erkka skrev:
jag tycker det är tråkigt med folk som är totalt respektlösa mot covid 19.
Har själv en närstående släkting som blev Corona smittad på jobbet av kollega som kom o var sjuk. Detta var en högutbildad människa som borde fatta bättre. Men men än är den sista idioten inte född.
Jag misstänker att släktingen nu ligger på sjukhuset och upptar en IVA-plats och att ni dessutom kunde fastställa att det var just den kollega som smittade släktingen?

Visst ska man ta hänsyn och stanna hemma vid symptom, men inte för att inte smitta alls men för att begränsa smittspridningen.
Vi ska inte skam- eller skuldbelägga folk med corona som råkade smitta en annan, och vi ska absolut inte skuldbelägga folk med en vanlig förkylning eller allergi för att någon i deras omgivning kanske fick corona.

Jag hoppas att din släkting överlever, det gör jag verkligen, men fokusera framförallt på din släkting och inte på alla som kanske smittade hen.
 
  • Gilla
  • Älska
uplj och 3 till
  • Laddar…
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
Man måste ju känna sig själv och hur man själv reagerar på sina allergier, eller som i mitt fall att jag känner igen hostan jag har haft länge.

Barn som har allergier skulle ju annars behöva stanna hemma hela våren och missa skolgången. Eller de som har andra åkommor skulle hamna i samma situation rörande arbetet.

Ett visst mått av sunt förnuft krävs.
Det är inte så det funkar på företagen i landet.
Har du symptom som enligt 1177 så ska man vara hemma.

Enkelt?
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
E
harry73 harry73 skrev:
Jag misstänker att släktingen nu ligger på sjukhuset och upptar en IVA-plats och att ni dessutom kunde fastställa att det var just den kollega som smittade släktingen?

Visst ska man ta hänsyn och stanna hemma vid symptom, men inte för att inte smitta alls men för att begränsa smittspridningen.
Vi ska inte skam- eller skuldbelägga folk med corona som råkade smitta en annan, och vi ska absolut inte skuldbelägga folk med en vanlig förkylning eller allergi för att någon i deras omgivning kanske fick corona.

Jag hoppas att din släkting överlever, det gör jag verkligen, men fokusera framförallt på din släkting och inte på alla som kanske smittade hen.
Jag kan tycka att de som trots det enorma surret i medierna/samhället sen Januari men främst sen slutet av Februari kring Corona, TROTS detta går till jobbet med enorma symptom BÖR känna skam i kroppen.
 
optimum
Anna_H Anna_H skrev:
Som sagt, man får själv avgöra om man kan skilja sin allergi från eventuell förkylning, corona eller annat. Med dubbla tabletter har jag inga symptom på allergi/förkylning och kan då vara på arbetet, vi är bara 8 personer och rymliga korridorer, så det går att hålla avstånd.

Dock är biverkningarna av dubbel medicindos såpass otrevliga att jag kommer att jobba hemifrån igen tills de släpper på restriktionerna, jag har hellre halsbesvär och rinnande näsa än denna hjärtklappning, om jag inte träffar någon som kan smitta mig vet jag ju att det bara är allergi.
Gäller det mig också?

Jag var hemma en vecka tills symptomen gick bort.
Jag hade hosta efter en förkylning veckan före
Arbetade hemifrån.
Jo jag känner väl skillnad på förkylning och annat.

Kunde jag alltså trotsat de regler som finns och jobbat ändå?
Du tror inte det hade sett jäkligt illa ut som chef?

Lika regler gäller för alla.
Men inte för dig uppenbarligen.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
B b8q skrev:
[bild]
Ser ni mönstret? Varje måndag (16, 23, 30) är stapeln extra stor. Detta beroende på att regionerna är dåliga på att rapportera in under helgerna (jag gissar att administratörer, till skillnad från läkare, inte har helgjour).
Så dra inte FÖR stora slutsatser av att det var 8 döda igår och hela 35 idag. Gissningsvis avled 10-15 av dem redan under helgen.
Det märkliga med rapporteringen är snarare att länstingen rapporterar var för sig och FHM summerar ihop detta. Med addition verkar svårt, om jag summerar ihop vad länstingen rapporterat så får jag det till 161 inte 146 som dött.
 
R
E erkka skrev:
precis och vad tillförde ditt inlägg?
sen undrar jag vad du grundar dej på att jag påstår mig ha kunskaper om nåt som jag inte har?
Nu var det ju visserligen inte dig jag vände mig mot utan en tendens i tråden.

Men visst, jag har inte en aning om dina kunskaper i ämnet "Anna_Hs allergier", så hade jag påstått något om dem så hade du haft en poäng.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Nja, de som blev smittade av de som dött lär vara helt försumbart få i sammanhanget. Det viktiga är att för snart tre veckor sen började åtgärderna stramas åt i samhället vilket bör synas i statistiken denna vecka avseende antalet döda.
Det enda du möjligtvis skulle kunna se är att procentuella ökningen dag till dag av antal dödsfall går ner, vilket isåfall skulle vara väldigt positiva nyheter. Däremot kommer antal dödsfall stiga i absoluta tal för varje dag som går fram till att vi når kulmen, och där är vi långtifrån.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
E erkka skrev:
det ju inte då som att det förebygger så mycket då. Men jag missförstod väl dig antagligen
Ja, det gjorde du. Jag är snorig och rosslig när jag tar normal dos. Och när jag är hemma tar jag normal dos, eftersom biverkningarna av den förhöjda medicindosen är väldigt obehagliga för mig.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Gäller det mig också?

Jag var hemma en vecka tills symptomen gick bort.
Jag hade hosta efter en förkylning veckan före
Arbetade hemifrån.
Jo jag känner väl skillnad på förkylning och annat.

Kunde jag alltså trotsat de regler som finns och jobbat ändå?
Du tror inte det hade sett jäkligt illa ut som chef?

Lika regler gäller för alla.
Men inte för dig uppenbarligen.
Ja, självklart. Om dina förkylningssymptom försvinner av allergitabletter (som mina gör) är det allergi, inte förkylning
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Kommer så väl ihåg alla som gorma på sidan om hur många som skulle vara döda tre veckor framåt i likhet med Italien. Hur urbota dum och korkad tegnell var. Dessutom skulle Sverige göra som Italien för att bromsa smittspridningen.

Nu är vi där och inget av vad de s.k experterna skrev har inträffat. Tegnell lyckades hålla nere kurvan och iva platserna är ännu inte fullbelagda.

Tegnell är med andra ord någon att lita på.
 
  • Gilla
  • Haha
yonna och 12 till
  • Laddar…
BirgitS
tompas11 tompas11 skrev:
Allmänna sammankomster innefattande fler än 50 personer är enligt regeringen förbjudet.
Uppenbarligen gäller inte detta alla personer i landet...

[länk]
Har polisen inte fått detaljerade regler än så har de inte och det har inte att göra med var människor är födda fast det är det du försöker insinuera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.