Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
P Putte 9497 skrev:
Kommer så väl ihåg alla som gorma på sidan om hur många som skulle vara döda tre veckor framåt i likhet med Italien. Hur urbota dum och korkad tegnell var. Dessutom skulle Sverige göra som Italien för att bromsa smittspridningen.

Nu är vi där och inget av vad de s.k experterna skrev har inträffat. Tegnell lyckades hålla nere kurvan och iva platserna är ännu inte fullbelagda.

Tegnell är med andra ord någon att lita på.
Du ska nog inte ropa hej ännu..
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Kommer så väl ihåg alla som gorma på sidan om hur många som skulle vara döda tre veckor framåt i likhet med Italien. Hur urbota dum och korkad tegnell var. Dessutom skulle Sverige göra som Italien för att bromsa smittspridningen.

Nu är vi där och inget av vad de s.k experterna skrev har inträffat. Tegnell lyckades hålla nere kurvan och iva platserna är ännu inte fullbelagda.

Tegnell är med andra ord någon att lita på.
Tegnell håller inte ner kurvan det är befolkningen genom distansering. Det han gör är bra analyser.
 
  • Gilla
  • Haha
yonna och 4 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Det här är så ruskigt fånigt. FHM har tydliggjort vad som gäller vid allergi, har du missat det? Det kanske inte stod på Flashback?
Otrevligt av dig att påstå att jag bär med mig oriktiga uppgifter från ett annat forum.
Typiska översittarfasoner. DU är givetvis rapporterad för otrevligt uppträdande.

Så här står det på FHM sida om allergier

Rubrik
"Hur vet jag om mina symptom beror på pollenallergi eller covid-19?"


"Då även covid-19 kan ge milda förkylningssymtom är det svårt att till en början bedöma om dina symtom beror på allergi eller om du smittats av sjukdomen.

Se till att stanna hemma även om du får milda symtom som snuva, lätt hosta eller ont i halsen. Medicinera som vanligt för din allergi. Om symtomen inte förvärras, medicineringen hjälper och du bedömer att dina symtom sannolikt beror på allergi behöver du inte vara hemma.

Tillkommer nya symtom som du inte kopplar till din allergi eller om du får feber ska du stanna hemma tills dessa symtom försvinner och ytterligare två dagar."

https://www.folkhalsomyndigheten.se...tt/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Otrevligt av dig att påstå att jag bär med mig oriktiga uppgifter från ett annat forum.
Typiska översittarfasoner. DU är givetvis rapporterad för otrevligt uppträdande.

Så här står det på FHM sida om allergier

Rubrik
"Hur vet jag om mina symptom beror på pollenallergi eller covid-19?"


"Då även covid-19 kan ge milda förkylningssymtom är det svårt att till en början bedöma om dina symtom beror på allergi eller om du smittats av sjukdomen.

Se till att stanna hemma även om du får milda symtom som snuva, lätt hosta eller ont i halsen. Medicinera som vanligt för din allergi. Om symtomen inte förvärras, medicineringen hjälper och du bedömer att dina symtom sannolikt beror på allergi behöver du inte vara hemma.

Tillkommer nya symtom som du inte kopplar till din allergi eller om du får feber ska du stanna hemma tills dessa symtom försvinner och ytterligare två dagar."

[länk]
Det viktigaste av det där postades i inlägg #5092 för ung. 2 timmar sen men som du tydligen missade.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Det viktigaste av det där postades i inlägg #5092 för ung. 2 timmar sen men som du tydligen missade.
Ja det gjorde jag för då jobbade jag fortfarande.

Men nu har debatten fortsatt att vissa tror man kan utgå från att det är allergi och fortsätta jobba.
Så är ju inte fallet enligt den text även du hänvisade till.
Först stanna hemma. sedan .....


Tråkiga med det inlägget du hänvisade till är att det saknar en länk till källan vilket jag tycker är viktigt man ska ha.

Tycker du det är ok att man själv gör bedömningen och fattar beslut om att gå till jobbet trots det som står på 1177 och FHM:s sidor?
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Kommer så väl ihåg alla som gorma på sidan om hur många som skulle vara döda tre veckor framåt i likhet med Italien. Hur urbota dum och korkad tegnell var. Dessutom skulle Sverige göra som Italien för att bromsa smittspridningen.

Nu är vi där och inget av vad de s.k experterna skrev har inträffat. Tegnell lyckades hålla nere kurvan och iva platserna är ännu inte fullbelagda.

Tegnell är med andra ord någon att lita på.
Det da sa för ett par veckor stämmer fortfarande, vi ligger fortfarande drygt 3 veckor efter Italien och ser ut att följa samma kurva.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Ja det gjorde jag för då jobbade jag fortfarande.

Men nu har debatten fortsatt att vissa tror man kan utgå från att det är allergi och fortsätta jobba.
Så är ju inte fallet enligt den text även du hänvisade till.
Först stanna hemma. sedan .....


Tråkiga med det inlägget du hänvisade till är att det saknar en länk till källan vilket jag tycker är viktigt man ska ha.

Tycker du det är ok att man själv gör bedömningen och fattar beslut om att gå till jobbet trots det som står på 1177 och FHM:s sidor?
Följer man riktlinjerna t.ex. när det gäller allergier så ska det ju förstås gå bra. När det gäller Anna så har ju hon redan jobbat hemma i minst en vecka.

Källor är alltid bra.

När jag har varit bort från trådar så brukar jag försöka läsa ikapp innan jag svarar på något i tråden.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jag har noll koll på Italien eftersom jag alltid varit väldigt ointresserad av landet, har svårt för folk med dålig matkultur som påstår att varma mackor och degsnören till middag är sofistikerat.

Hur som...

Hur ser geografi och demografi ut i den hårdast drabbade delen jämfört med vår hårdast drabbade del som är Stockholm?
 
  • Haha
erkka
  • Laddar…
P
L Lars48 skrev:
Jag kan inte se att de restriktioner vi vidtagit är tillräckligt hårda för att ens ha effekt, säger Olsen.

överläkare och professor i infektionssjukdomar säger till Expressen att han tror att viruset kan finnas kvar hela sommaren och in på hösten.

Han tror dock att extremt kraftfulla restriktioner skulle kunna göra att det går snabbare, som att stänga ner delar av landet och inskränka möjligheterna för människor att träffas i slutna rum.

– Jag kan inte se att de restriktioner vi vidtagit är tillräckligt hårda för att ens ha effekt, säger Olsen.

Tidigare statsepidemiologen säger å sin sida till Aftonbladet att han tror att det värsta kan vara över i maj.


Danmark är på väg att öppna upp sina hårdare restriktioner
 
BirgitS
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Jag har noll koll på Italien eftersom jag alltid varit väldigt ointresserad av landet, har svårt för folk med dålig matkultur som påstår att varma mackor och degsnören till middag är sofistikerat.

Hur som...

Hur ser geografi och demografi ut i den hårdast drabbade delen jämfört med vår hårdast drabbade del som är Stockholm?
Har haft en ingift italienare i släkten och fick då inget intryck av att det är vanligt att man tycker att pasta och pizza är sofistikerat utan att det är vardagsmat, precis som att svenskar inte brukar tycka att potatis är sofistikerat. Sen kan man ju göra det mer eller mindre gott med tillbehören både när det gäller italienska och svenska vanliga matvaror.

Lombardiet är hårdast drabbat (än så länge) och det har ung. 10 miljoner innevånare. Det och mycket mer finns här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lombardiet
Kommunen Milano har 1,4 miljoner innevånare och med stort stadsområde runt om så det är väl ung. dubbelt så mycket folk där som i Storstockholm (län).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har haft en ingift italienare i släkten och fick då inget intryck av att det är vanligt att man tycker att pasta och pizza är sofistikerat utan att det är vardagsmat, precis som att svenskar inte brukar tycka att potatis är sofistikerat. Sen kan man ju göra det mer eller mindre gott med tillbehören både när det gäller italienska och svenska vanliga matvaror.

Lombardiet är hårdast drabbat (än så länge) och det har ung. 10 miljoner innevånare. Det och mycket mer finns här: [länk]
Jag tycker potatis är helt fantastiskt, vad det nu har med Sverige att göra. Det kommer väl ursprungligen från Sydamerika och eventuellt Peru.

Hur som..

Vad har man för typ av befolkning och vad är befolkningstätheten i Lombardiet?

Hur är ett normalt italienskt beteende om man nu kan säga så?
 
BirgitS
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Jag tycker potatis är helt fantastiskt, vad det nu har med Sverige att göra. Det kommer väl ursprungligen från Sydamerika och eventuellt Peru.

Hur som..

Vad har man för typ av befolkning och vad är befolkningstätheten i Lombardiet?

Hur är ett normalt italienskt beteende om man nu kan säga så?
Pastan kommer väl ursprungligen från Kina om jag inte missminner mig. Jag tog upp potatis därför att det har varit en svensk stapelföda under ett bra tag nu.

Befolkningstäthet i Lombardiet står på sidan jag länkade till och du hittar ändå mer info om du klickar dig vidare till den engelska sidan.

Vet inte vad du menar med normalt italienskt beteende för så mycket är ju inte annorlunda mot hur vi lever i Sverige men det som har varit en nackdel för dem de sista veckorna är att man ofta lever 3 generationer under ett tak eftersom barnomsorg knappt finns så mor- eller farföräldrar får ta hand om barnbarnen, dvs. smittan har spridits till äldre i större utsträckning än här troligen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Pastan kommer väl ursprungligen från Kina om jag inte missminner mig. Jag tog upp potatis därför att det har varit en svensk stapelföda under ett bra tag nu.

Befolkningstäthet i Lombardiet står på sidan jag länkade till och du hittar ändå mer info om du klickar dig vidare till den engelska sidan.

Vet inte vad du menar med normalt italienskt beteende för så mycket är ju inte annorlunda mot hur vi lever i Sverige men det som har varit en nackdel för dem de sista veckorna är att man ofta lever 3 generationer under ett tak eftersom barnomsorg knappt finns så mor- eller farföräldrar får ta hand om barnbarnen, dvs. smittan har spridits till äldre i större utsträckning än här troligen.
Att pastan ska komma från Kina finns inga bevis för, fråga en Italienare vad denna tycker om det påståendet.

Ett forum är till för att diskutera inte bara länka.

Med beteende menar jag kultur, tror den skiljer sig från Sverige men jag har inte varit där som sagt. T.ex. hur agerar en Italienare om staten ger riktlinjer om social distansering , svenskar generellt är rätt bra på att följa sådana råd.
 
BirgitS
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Att pastan ska komma från Kina finns inga bevis för, fråga en Italienare vad denna tycker om det påståendet.

Ett forum är till för att diskutera inte bara länka.

Med beteende menar jag kultur, tror den skiljer sig från Sverige men jag har inte varit där som sagt. T.ex. hur agerar en Italienare om staten ger riktlinjer om social distansering , svenskar generellt är rätt bra på att följa sådana råd.
Fast diskussioner ska ju vara on-topic och att jag ska kopiera info från Wikipedia om Italien kändes lite långsökt.

Italienare överlag är nog rätt misstänksamma mot påbud uppifrån av historiska skäl, t.ex. att det var en diktatur från mitten av 1920-talet och 20 år framåt. Det kom en kinesisk expertgrupp till Italien för knappt två veckor sen och de blev förskräckta över hur det festades på hotellet. Nu vet jag inte var i landet de bodde och då var det väl rätt lugnt på coronafronten i Rom men ändå. Men jag tycker att det länge verkade vara svårt att få italienarna att ta det på allvar och verkligen få dem att följa regler om karantän och distansering enligt rapporterna därifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.