2 357 944 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
För de som gillar konspirationsteorier är detta säkert kul läsning:
https://www.theepochtimes.com/the-c...RYDaVZNxsYgw0cOAyKX3SyGAWVi1NxV9hqzUjTddp8MJw
(skriv in en fejkad e-postadress så kan du läsa hela artikeln). I korthet går den ut på att 21 miljoner mobilabbonnemang har försvunnit i Kina de senaste månaderna. Kanske för att ägarna dött...
https://www.theepochtimes.com/the-c...RYDaVZNxsYgw0cOAyKX3SyGAWVi1NxV9hqzUjTddp8MJw
(skriv in en fejkad e-postadress så kan du läsa hela artikeln). I korthet går den ut på att 21 miljoner mobilabbonnemang har försvunnit i Kina de senaste månaderna. Kanske för att ägarna dött...
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Jag jobbar dagligen med Kineser och deras experter skulle jag inte lyssna överhuvudtaget på. Allt de rapporterar är fasader och åtgärder för att inte förlora ansiktet.BirgitS skrev:
Fast diskussioner ska ju vara on-topic och att jag ska kopiera info från Wikipedia om Italien kändes lite långsökt.
Italienare överlag är nog rätt misstänksamma mot påbud uppifrån av historiska skäl, t.ex. att det var en diktatur från mitten av 1920-talet och 20 år framåt. Det kom en kinesisk expertgrupp till Italien för knappt två veckor sen och de blev förskräckta över hur det festades på hotellet. Nu vet jag inte var i landet de bodde och då var det väl rätt lugnt på coronafronten i Rom men ändå. Men jag tycker att det länge verkade vara svårt att få italienarna att ta det på allvar och verkligen få dem att följa regler om karantän och distansering enligt rapporterna därifrån.
Framförallt pratar vi bara om någon dag hit eller dit, samt rätt få fall.pacman42 skrev:
Så det räcker ju med att ett par personer "håller ut en dag extra" eller trillar av pinn dygnet före så blir ju "kurvan" väldigt taggig.
Jag tror att man skulle kunna se dödsfallen som en poisson-fördelad stokastisk variabel, men data är fortfarande rätt litet, så det blir ingen snygg funktion av det idag.
Du verkar vara haj på sannolikhetslära och statistik, så jag lär väl få smisk på fingrarna om jag har hett ut mig mycket fel.
Oria dig inte, I det här forumet så var det du sa mycket insiktsfullt.Mikael_L skrev:
Framförallt pratar vi bara om någon dag hit eller dit, samt rätt få fall.
Så det räcker ju med att ett par personer "håller ut en dag extra" eller trillar av pinn dygnet före så blir ju "kurvan" väldigt taggig.
Jag tror att man skulle kunna se dödsfallen som en poisson-fördelad stokastisk variabel, men data är fortfarande rätt litet, så det blir ingen snygg funktion av det idag.
Du verkar vara haj på sannolikhetslära och statistik, så jag lär väl få smisk på fingrarna om jag har hett ut mig mycket fel.![]()
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Jag tror nog att om den kinesiska gruppen skulle stå i Italien och komma med direkta lögner vid en presskonferens så skulle någon italienare protestera.Darling McFluff skrev:
https://www.dn.se/nyheter/varlden/793-dodsfall-senaste-dygnet-i-italien/
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Nej och det är inte kärnan i det hela, kärnan är att kineserna angriper italienarna för att "mörka" sin egen situation och framstå som att de har kontroll.BirgitS skrev:
Vet man hur de fungerar så förstår man.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Jag har inget problem med att förstå att kineserna vill framstå på det sättet men det betyder inte att om de säger att det festas på hotellet mm. vid en presskonferens så är det en lögn. Italienare står inte ut med att det ljugs om dem.Darling McFluff skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Jag uppfattade dig som att du ansåg att kineserna ljög när du svarade:Darling McFluff skrev:
när jag skrev:Darling McFluff skrev:
Antingen så festades det på hotellet trots de påbud som hade gått ut eller så festades det inte. I det första fallet finns det väl ingen anledning till att låta bli att lyssna på kineserna eftersom de talade sanning.BirgitS skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Du förstår inte kärnan, jag skrev om kärnan med kinesernas beteende.
Jag har inte påstått att italienarna inte festade.
Jag har inte påstått att italienarna inte festade.
Redigerat:
Om man tittar på statistik över antal döda i Italien så verkar medelåldern vara antingen 78 eller 82 år beroende på källa, ofta i samband med underliggande krämpor och sjukdomar (inte så konstigt i den åldern).
Medelålder i Sverige också hög, med andra ohälsor i bagaget.
Man säger död i Corona, men covid19 är väl oftast bara det som får "personen att tippa över kanten" som någon kunnigare än mig uttryckte det i någon artikel.
Då infinner sig frågan, hur många är det som har haft eller har detta och inte överhuvudtaget blir mer än lite, mycket eller väldigt krasslig utan att belasta sjukvården?
För mig är det 10 000-tusenkronorsfrågan, om inte statistiken ska bli synnerligen skev.
Att någon anhörig eller närstående går bort är alltid tragiskt oavsett av vad, jag har själv närstående som absolut inte skall ha covid19 om livet ska fortgå, men om en generation av unga med livet framför sig ska få sin ekonomi och framtidsdrömmar spolierade pga nedstängning för att ge mig eller andra gamlingar ytterligare ett år eller två känns som en märklig prioritering.
...
Kanske för att den beslutande makten ligger i det övre åldersskiktet?
Lite konspirationsteori över den sista meningen
, inte riktigt min stil egentligen.
Långt inlägg för att komma från mig men lite bensin under Coronabrasan skadar inte
Medelålder i Sverige också hög, med andra ohälsor i bagaget.
Man säger död i Corona, men covid19 är väl oftast bara det som får "personen att tippa över kanten" som någon kunnigare än mig uttryckte det i någon artikel.
Då infinner sig frågan, hur många är det som har haft eller har detta och inte överhuvudtaget blir mer än lite, mycket eller väldigt krasslig utan att belasta sjukvården?
För mig är det 10 000-tusenkronorsfrågan, om inte statistiken ska bli synnerligen skev.
Att någon anhörig eller närstående går bort är alltid tragiskt oavsett av vad, jag har själv närstående som absolut inte skall ha covid19 om livet ska fortgå, men om en generation av unga med livet framför sig ska få sin ekonomi och framtidsdrömmar spolierade pga nedstängning för att ge mig eller andra gamlingar ytterligare ett år eller två känns som en märklig prioritering.
...
Kanske för att den beslutande makten ligger i det övre åldersskiktet?
Lite konspirationsteori över den sista meningen
Långt inlägg för att komma från mig men lite bensin under Coronabrasan skadar inte
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Jag har anhöriga i det övre åldersspannet som jag inte vill ska dö och det värderar jag långt över min egen ekonomi. Är själv i en ålder som börjar med siffran 3.mikethebik skrev:
Om man tittar på statistik över antal döda i Italien så verkar medelåldern vara antingen 78 eller 82 år beroende på källa, ofta i samband med underliggande krämpor och sjukdomar (inte så konstigt i den åldern).
Medelålder i Sverige också hög, med andra ohälsor i bagaget.
Man säger död i Corona, men covid19 är väl oftast bara det som får "personen att tippa över kanten" som någon kunnigare än mig uttryckte det i någon artikel.
Då infinner sig frågan, hur många är det som har haft eller har detta och inte överhuvudtaget blir mer än lite, mycket eller väldigt krasslig utan att belasta sjukvården?
För mig är det 10 000-tusenkronorsfrågan, om inte statistiken ska bli synnerligen skev.
Att någon anhörig eller närstående går bort är alltid tragiskt oavsett av vad, jag har själv närstående som absolut inte skall ha covid19 om livet ska fortgå, men om en generation av unga med livet framför sig ska få sin ekonomi och framtidsdrömmar spolierade pga nedstängning för att ge mig eller andra gamlingar ytterligare ett år eller två känns som en märklig prioritering.
...
Kanske för att den beslutande makten ligger i det övre åldersskiktet?
Lite konspirationsteori över den sista meningen, inte riktigt min stil egentligen.
Långt inlägg för att komma från mig men lite bensin under Coronabrasan skadar inte![]()
Har du sett filmen än?L Lars48 skrev:Vet ni va. Nu tror ni att jag är en konspiratoriker men det struntar väl jag i.
Jag har en vännina hos mig ikväll som bor i Sundbyberg . Hon påstår att hon har sett nåt lik en rund flygplan som rörde dig fram och tillbaks. Hor ser att varelser som har huvud som en älg och kropp som människor går marsch framför hennes fönster (4 våningar). Hon tar kameran och filmar. Hon påstår att hon har sett den runda UFO grejen 5 nätter i rad.
Jag har inte sett videon än men jag ska snart titta på den.
Personligen tror jag inte på det alls. Men det går en trend att folk börjar se saker och ting.
Väldigt intressant. Hade varit intressant att se statistik på antalet dödsfall i åldern 70+ 1januari - 1maj för de senaste 10 åren och jämföra det antalet med hur många som stryker med i år, med Covid19 markerat.mikethebik skrev:
Om man tittar på statistik över antal döda i Italien så verkar medelåldern vara antingen 78 eller 82 år beroende på källa, ofta i samband med underliggande krämpor och sjukdomar (inte så konstigt i den åldern).
Medelålder i Sverige också hög, med andra ohälsor i bagaget.
Man säger död i Corona, men covid19 är väl oftast bara det som får "personen att tippa över kanten" som någon kunnigare än mig uttryckte det i någon artikel.
Då infinner sig frågan, hur många är det som har haft eller har detta och inte överhuvudtaget blir mer än lite, mycket eller väldigt krasslig utan att belasta sjukvården?
För mig är det 10 000-tusenkronorsfrågan, om inte statistiken ska bli synnerligen skev.
Att någon anhörig eller närstående går bort är alltid tragiskt oavsett av vad, jag har själv närstående som absolut inte skall ha covid19 om livet ska fortgå, men om en generation av unga med livet framför sig ska få sin ekonomi och framtidsdrömmar spolierade pga nedstängning för att ge mig eller andra gamlingar ytterligare ett år eller två känns som en märklig prioritering.
...
Kanske för att den beslutande makten ligger i det övre åldersskiktet?
Lite konspirationsteori över den sista meningen, inte riktigt min stil egentligen.
Långt inlägg för att komma från mig men lite bensin under Coronabrasan skadar inte![]()
De 30 om dagen vi har nu i covid19 plus de som normalt stryker med i influenser, förkylningar osv kanske till och med är lägre än de som strök med dagligen de senaste åren. Alltså att Covid19 tar de som någon annan sjukdom tagit annars men att senaste tidens fokus på smittospridning, vård och minskad aktivitet totalt sänker dödligheten allmänt. Det bör väl dör en 4-500 personer av ålder varje dag i Sverige. Hade varit en intressant övning att titta på siffrorna!