Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Fast diskussioner ska ju vara on-topic och att jag ska kopiera info från Wikipedia om Italien kändes lite långsökt.

Italienare överlag är nog rätt misstänksamma mot påbud uppifrån av historiska skäl, t.ex. att det var en diktatur från mitten av 1920-talet och 20 år framåt. Det kom en kinesisk expertgrupp till Italien för knappt två veckor sen och de blev förskräckta över hur det festades på hotellet. Nu vet jag inte var i landet de bodde och då var det väl rätt lugnt på coronafronten i Rom men ändå. Men jag tycker att det länge verkade vara svårt att få italienarna att ta det på allvar och verkligen få dem att följa regler om karantän och distansering enligt rapporterna därifrån.
Jag jobbar dagligen med Kineser och deras experter skulle jag inte lyssna överhuvudtaget på. Allt de rapporterar är fasader och åtgärder för att inte förlora ansiktet.
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag skrev tidigare, det rapporteras inte heller varje dag under veckan. Den 24/25 har troligen underrapportering och den 26/27 överrapportering.
Framförallt pratar vi bara om någon dag hit eller dit, samt rätt få fall.
Så det räcker ju med att ett par personer "håller ut en dag extra" eller trillar av pinn dygnet före så blir ju "kurvan" väldigt taggig.

Jag tror att man skulle kunna se dödsfallen som en poisson-fördelad stokastisk variabel, men data är fortfarande rätt litet, så det blir ingen snygg funktion av det idag.
Du verkar vara haj på sannolikhetslära och statistik, så jag lär väl få smisk på fingrarna om jag har hett ut mig mycket fel. :)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Framförallt pratar vi bara om någon dag hit eller dit, samt rätt få fall.
Så det räcker ju med att ett par personer "håller ut en dag extra" eller trillar av pinn dygnet före så blir ju "kurvan" väldigt taggig.

Jag tror att man skulle kunna se dödsfallen som en poisson-fördelad stokastisk variabel, men data är fortfarande rätt litet, så det blir ingen snygg funktion av det idag.
Du verkar vara haj på sannolikhetslära och statistik, så jag lär väl få smisk på fingrarna om jag har hett ut mig mycket fel. :)
Oria dig inte, I det här forumet så var det du sa mycket insiktsfullt. :D
 
BirgitS
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Jag jobbar dagligen med Kineser och deras experter skulle jag inte lyssna överhuvudtaget på. Allt de rapporterar är fasader och åtgärder för att inte förlora ansiktet.
Jag tror nog att om den kinesiska gruppen skulle stå i Italien och komma med direkta lögner vid en presskonferens så skulle någon italienare protestera.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/793-dodsfall-senaste-dygnet-i-italien/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror nog att om den kinesiska gruppen skulle stå i Italien och komma med direkta lögner vid en presskonferens så skulle någon italienare protestera.
[länk]
Nej och det är inte kärnan i det hela, kärnan är att kineserna angriper italienarna för att "mörka" sin egen situation och framstå som att de har kontroll.

Vet man hur de fungerar så förstår man.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
BirgitS
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Nej och det är inte kärnan i det hela, kärnan är att kineserna angriper italienarna för att "mörka" sin egen situation och framstå som att de har kontroll.

Vet man hur de fungerar så förstår man.
Jag har inget problem med att förstå att kineserna vill framstå på det sättet men det betyder inte att om de säger att det festas på hotellet mm. vid en presskonferens så är det en lögn. Italienare står inte ut med att det ljugs om dem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inget problem med att förstå att kineserna vill framstå på det sättet men det betyder inte att om de säger att det festas på hotellet mm. vid en presskonferens så är det en lögn. Italienare står inte ut med att det ljugs om dem.
Den enda som sagt det är en lögn är du själv.
 
BirgitS
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Den enda som sagt det är en lögn är du själv.
Jag uppfattade dig som att du ansåg att kineserna ljög när du svarade:
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Jag jobbar dagligen med Kineser och deras experter skulle jag inte lyssna överhuvudtaget på. Allt de rapporterar är fasader och åtgärder för att inte förlora ansiktet.
när jag skrev:
BirgitS BirgitS skrev:
Det kom en kinesisk expertgrupp till Italien för knappt två veckor sen och de blev förskräckta över hur det festades på hotellet.
Antingen så festades det på hotellet trots de påbud som hade gått ut eller så festades det inte. I det första fallet finns det väl ingen anledning till att låta bli att lyssna på kineserna eftersom de talade sanning.
 
Du förstår inte kärnan, jag skrev om kärnan med kinesernas beteende.

Jag har inte påstått att italienarna inte festade.
 
Redigerat:
harry73
Ola C Ola C skrev:
Däremot kommer antal dödsfall stiga i absoluta tal för varje dag som går fram till att vi når kulmen, och där är vi långtifrån.
Då kommer kulmen med påsk för då kan dödstaler gå ner igen :geek::rofl:
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Om man tittar på statistik över antal döda i Italien så verkar medelåldern vara antingen 78 eller 82 år beroende på källa, ofta i samband med underliggande krämpor och sjukdomar (inte så konstigt i den åldern).
Medelålder i Sverige också hög, med andra ohälsor i bagaget.
Man säger död i Corona, men covid19 är väl oftast bara det som får "personen att tippa över kanten" som någon kunnigare än mig uttryckte det i någon artikel.
Då infinner sig frågan, hur många är det som har haft eller har detta och inte överhuvudtaget blir mer än lite, mycket eller väldigt krasslig utan att belasta sjukvården?
För mig är det 10 000-tusenkronorsfrågan, om inte statistiken ska bli synnerligen skev.
Att någon anhörig eller närstående går bort är alltid tragiskt oavsett av vad, jag har själv närstående som absolut inte skall ha covid19 om livet ska fortgå, men om en generation av unga med livet framför sig ska få sin ekonomi och framtidsdrömmar spolierade pga nedstängning för att ge mig eller andra gamlingar ytterligare ett år eller två känns som en märklig prioritering.
...
Kanske för att den beslutande makten ligger i det övre åldersskiktet?

Lite konspirationsteori över den sista meningen:cool:, inte riktigt min stil egentligen.

Långt inlägg för att komma från mig men lite bensin under Coronabrasan skadar inte;)
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Om man tittar på statistik över antal döda i Italien så verkar medelåldern vara antingen 78 eller 82 år beroende på källa, ofta i samband med underliggande krämpor och sjukdomar (inte så konstigt i den åldern).
Medelålder i Sverige också hög, med andra ohälsor i bagaget.
Man säger död i Corona, men covid19 är väl oftast bara det som får "personen att tippa över kanten" som någon kunnigare än mig uttryckte det i någon artikel.
Då infinner sig frågan, hur många är det som har haft eller har detta och inte överhuvudtaget blir mer än lite, mycket eller väldigt krasslig utan att belasta sjukvården?
För mig är det 10 000-tusenkronorsfrågan, om inte statistiken ska bli synnerligen skev.
Att någon anhörig eller närstående går bort är alltid tragiskt oavsett av vad, jag har själv närstående som absolut inte skall ha covid19 om livet ska fortgå, men om en generation av unga med livet framför sig ska få sin ekonomi och framtidsdrömmar spolierade pga nedstängning för att ge mig eller andra gamlingar ytterligare ett år eller två känns som en märklig prioritering.
...
Kanske för att den beslutande makten ligger i det övre åldersskiktet?

Lite konspirationsteori över den sista meningen:cool:, inte riktigt min stil egentligen.

Långt inlägg för att komma från mig men lite bensin under Coronabrasan skadar inte;)
Jag har anhöriga i det övre åldersspannet som jag inte vill ska dö och det värderar jag långt över min egen ekonomi. Är själv i en ålder som börjar med siffran 3.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Vet ni va. Nu tror ni att jag är en konspiratoriker men det struntar väl jag i.
Jag har en vännina hos mig ikväll som bor i Sundbyberg . Hon påstår att hon har sett nåt lik en rund flygplan som rörde dig fram och tillbaks. Hor ser att varelser som har huvud som en älg och kropp som människor går marsch framför hennes fönster (4 våningar). Hon tar kameran och filmar. Hon påstår att hon har sett den runda UFO grejen 5 nätter i rad.
Jag har inte sett videon än men jag ska snart titta på den.
Personligen tror jag inte på det alls. Men det går en trend att folk börjar se saker och ting.
Har du sett filmen än?
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Om man tittar på statistik över antal döda i Italien så verkar medelåldern vara antingen 78 eller 82 år beroende på källa, ofta i samband med underliggande krämpor och sjukdomar (inte så konstigt i den åldern).
Medelålder i Sverige också hög, med andra ohälsor i bagaget.
Man säger död i Corona, men covid19 är väl oftast bara det som får "personen att tippa över kanten" som någon kunnigare än mig uttryckte det i någon artikel.
Då infinner sig frågan, hur många är det som har haft eller har detta och inte överhuvudtaget blir mer än lite, mycket eller väldigt krasslig utan att belasta sjukvården?
För mig är det 10 000-tusenkronorsfrågan, om inte statistiken ska bli synnerligen skev.
Att någon anhörig eller närstående går bort är alltid tragiskt oavsett av vad, jag har själv närstående som absolut inte skall ha covid19 om livet ska fortgå, men om en generation av unga med livet framför sig ska få sin ekonomi och framtidsdrömmar spolierade pga nedstängning för att ge mig eller andra gamlingar ytterligare ett år eller två känns som en märklig prioritering.
...
Kanske för att den beslutande makten ligger i det övre åldersskiktet?

Lite konspirationsteori över den sista meningen:cool:, inte riktigt min stil egentligen.

Långt inlägg för att komma från mig men lite bensin under Coronabrasan skadar inte;)
Väldigt intressant. Hade varit intressant att se statistik på antalet dödsfall i åldern 70+ 1januari - 1maj för de senaste 10 åren och jämföra det antalet med hur många som stryker med i år, med Covid19 markerat.

De 30 om dagen vi har nu i covid19 plus de som normalt stryker med i influenser, förkylningar osv kanske till och med är lägre än de som strök med dagligen de senaste åren. Alltså att Covid19 tar de som någon annan sjukdom tagit annars men att senaste tidens fokus på smittospridning, vård och minskad aktivitet totalt sänker dödligheten allmänt. Det bör väl dör en 4-500 personer av ålder varje dag i Sverige. Hade varit en intressant övning att titta på siffrorna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.