Status
Inte öppen för fler kommentarer.
sunnis
pacman42 pacman42 skrev:
Per dygn naturligtvis.

25% av dödsfallen har kommit det senaste dygnet.
Jasså?

Statsepidemiolog Anders Tegnell:

– Vi har fått kommentarer om att kurvan ser flack ut. Det betyder inte att trycket på IVA är lågt. Tvärtom, det kommer många nya patienter, få skrivs ut.

– Stockholmstrakten gör ett jättejobb.

– Kurvan av avlidna per datum är inte så dramatisk som den ser ut, utan det är dödsfall spridda över 4-5 dagarna, som nu har lagts in.

Verkar vara helgens dödsfall inkl någon dag till. Nu gäller det verkligen att vi håller i ordning på informationen då det är en jäkla skillnad på 36 döda per dygn eller 36 döda på 4 dagar.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Jasså?

Statsepidemiolog Anders Tegnell:

– Vi har fått kommentarer om att kurvan ser flack ut. Det betyder inte att trycket på IVA är lågt. Tvärtom, det kommer många nya patienter, få skrivs ut.

– Stockholmstrakten gör ett jättejobb.

– Kurvan av avlidna per datum är inte så dramatisk som den ser ut, utan det är dödsfall spridda över 4-5 dagarna, som nu har lagts in.

Verkar vara helgens dödsfall inkl någon dag till. Nu gäller det verkligen att vi håller i ordning på informationen.
Baserat på vad jag skrivit tidigare, så framgår det nog rätt klart att det var det jag menade:

pacman42 pacman42 skrev:
Du kan aldrig lita på senaste dagen i FHMs rapporter, detta då de inte fått alla siffror när de presenteras. Detta gör att siffrorna för dagen innan alltid blir högre en dag senare. En del siffror är ännu senare också.

Dessutom så finns det en underrapportering på helgerna, alla regioner rapporterar inte in siffror på helgen (inte ens varje vardag).
Jag borde ha skrivit "tillkommit" istället för "kommit" för att vara tydligare. Det innebär dock inte att kurvan är "platt".
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D Donald-Duck skrev:
Man har hållit på i 18 år med att försöka få fram ett vaccin för SARS-1 utan att lyckas och ändå verkar alla tro att man kan få fram ett vaccin för SARS-2 på några veckor. När det gäller SARS-1 så dog den kommersiella marknaden för vaccinet ut efter det att epidemin självdog så forskningen har väl inte varit så intensiv under alla dessa år, men man har fortfarande inte lyckats få fram något vaccin som jag känner till.

Man läser nästan dagligen om att företag snart ska börja med försök på människor med vaccin för SARS-2(SARS-CoV-2, Covid-19) men det är försök i steg 1. Steg 1 innebär att man ger vaccinet till helt friska människor för att utröna om det finns några biverkningar och det steget tar tid att genomföra. Först när man är klar med det steget så går man vidare till steg 2 som innebär att man ger vaccinet till personer som sen ska utsättas för sjukdomen för att se om vaccinet har någon som helst effekt. Så det kommer ta lång tid innan det finns ett fungerande vaccin. Steg 3 är sedan att man ger vaccinet till en större grupp på flera tusen för att utvärdera om vaccinet fungerar och om det finns några ytterligare okända biverkningar. Först efter det steget kan man börja producera vaccinet kommersiellt.
Jag har redan postat detta längre upp i tråden, men sammanfattning av protokoll för den påbörjade vaccinstudien finns här: https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04283461?cond=sars-cov2&cntry=US&draw=3&rank=8
 
pacman42 pacman42 skrev:
146 döda nu enligt FHM, ingen minskning här inte...
30 åringen från Jönköping saknas.
 
L Lars48 skrev:
30 åringen från Jönköping saknas.
Ett dödsfall i Norrbotten saknas också. De har antagligen inte ingått i rapporteringsunderlaget från regionerna som FHM bygger sin rapport på.
 
H hapazard skrev:
Fas2 studier i allmänpopulation kan starta om ett par månader om den pågående studien är positiv: [länk]
Men det säger ingenting om hur bra vaccinet är. Nuvarande influensavacciner ligger på ca 80% effektivitet. Vilket är bra för att skapa flockimmunitet, men "sådär" när det gäller att skydda individer med risksjukdomar.

Vi får vänta och se, jag vill inte hoppas för mycket i detta läget.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men det säger ingenting om hur bra vaccinet är. Nuvarande influensavacciner ligger på ca 80% effektivitet. Vilket är bra för att skapa flockimmunitet, men "sådär" när det gäller att skydda individer med risksjukdomar.

Vi får vänta och se, jag vill inte hoppas för mycket i detta läget.
Hur bra det är vet vi tidigast till efter sommaren (om det alls har effekt och inte ger oacceptabla biverkningar).
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Mats-S
Grymt kul att spela på nätet nu, har aldrig varit så många online på dagarna :-)
Kör iRacing för fullt, grymt roliga lopp med så många på gridden (y)

Passa på att ha lite roligt nu istället för att hänga på forum och spy galla över alla beslut/icke beslut som tas. Gilla läget, gör det bästa av det :D
 
  • Gilla
sallad och 2 till
  • Laddar…
Kände mig lite sträv i halsen i morse "fan, har man åkt på nått nu ??" Men konstatetade när jag kollade på tetmometern att det bara var 23% relativ fuktighet inne, så jag kokade en kopp varmt te och andades över den en stund, sen kunde jag åka o jobba.
 
  • Gilla
  • Haha
sallad och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men det säger ingenting om hur bra vaccinet är.
Det säger något om hur bra vaccinet är, eftersom man mäter immunsvaret. Men förstås inte hur bra det är som skydd på populationsnivå.
 
Isakare Isakare skrev:
Kände mig lite sträv i halsen i morse "fan, har man åkt på nått nu ??" Men konstatetade när jag kollade på tetmometern att det bara var 23% relativ fuktighet inne, så jag kokade en kopp varmt te och andades över den en stund, sen kunde jag åka o jobba.
Som min fru och hennes kollegor har kommit fram till:
- "om man måste känna efter om man är sjuk, då är man inte sjuk!"
 
  • Gilla
sallad och 4 till
  • Laddar…
5
pacman42 pacman42 skrev:
Som min fru och hennes kollegor har kommit fram till:
- "om man måste känna efter om man är sjuk, då är man inte sjuk!"
Problemet är nu att man måste stanna hemma vid minsta symptom, när man i vanliga fall hade jobbat.
 
  • Gilla
  • Wow
sallad och 1 till
  • Laddar…
Det är vanskligt att jämföra med andra vacciner eftersom många olika parametrar och förutsättningar skiljer, men för ebolavaccinet gällde denna tidslinje:

oktober 2014: Start fas-1 studie
mars 2015: fas 2 och fas 3 startade samtidigt. Fas 2 för utsatta vårdarbetare och fas 3 för allmänpopulation.
januari 2016: Merck ansökte till WHO om att få använda vaccinet utan godkännande med hänvisning till nödsituation.
mars 2016: började användas skarpt i Guinea.
december 2019: godkännande
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
5 50procent skrev:
Problemet är nu att man måste stanna hemma vid minsta symptom, när man i vanliga fall hade jobbat.
Problemet :thinking:
Inga problem att få tiden att gå, full fart på gamingen på nätet :geek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.