Status
Inte öppen för fler kommentarer.
5
Mats-S John Smith skrev:
Problemet :thinking:
Inga problem att få tiden att gå, full fart på gamingen på nätet :geek:
Ja om man bara har sig själv att tänka på...
 
Stapeldiagram visar antal döda i Sverige per dag med en ökning varje måndag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ni mönstret? Varje måndag (16, 23, 30) är stapeln extra stor. Detta beroende på att regionerna är dåliga på att rapportera in under helgerna (jag gissar att administratörer, till skillnad från läkare, inte har helgjour).
Så dra inte FÖR stora slutsatser av att det var 8 döda igår och hela 35 idag. Gissningsvis avled 10-15 av dem redan under helgen.
 
  • Gilla
uplj och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
[bild]
Ser ni mönstret? Varje måndag (16, 23, 30) är stapeln extra stor. Detta beroende på att regionerna är dåliga på att rapportera in under helgerna (jag gissar att administratörer, till skillnad från läkare, inte har helgjour).
Så dra inte FÖR stora slutsatser av att det var 8 döda igår och hela 35 idag. Gissningsvis avled 10-15 av dem redan under helgen.
Som jag skrev tidigare, det rapporteras inte heller varje dag under veckan. Den 24/25 har troligen underrapportering och den 26/27 överrapportering.
 
Jag kan inte se att de restriktioner vi vidtagit är tillräckligt hårda för att ens ha effekt, säger Olsen.

överläkare och professor i infektionssjukdomar säger till Expressen att han tror att viruset kan finnas kvar hela sommaren och in på hösten.

Han tror dock att extremt kraftfulla restriktioner skulle kunna göra att det går snabbare, som att stänga ner delar av landet och inskränka möjligheterna för människor att träffas i slutna rum.

– Jag kan inte se att de restriktioner vi vidtagit är tillräckligt hårda för att ens ha effekt, säger Olsen.

Tidigare statsepidemiologen säger å sin sida till Aftonbladet att han tror att det värsta kan vara över i maj.
 
Det intressanta är vad som sker kommande vecka. De som dött fram tills nu blev smittade innan man införde restriktioner och innan det fanns något direkt riskmedvetande i befolkningen. Nu borde vi börja se effekterna av åtgärderna.
 
optimum optimum skrev:
Det är alltså ok att ha symptom enligt 1177 och utgå från att det är allergi?

Hur avgör man sådant från fall till fall?
Enligt de råd vi fått ska alla vara hemma då.
Som sagt, man får själv avgöra om man kan skilja sin allergi från eventuell förkylning, corona eller annat. Med dubbla tabletter har jag inga symptom på allergi/förkylning och kan då vara på arbetet, vi är bara 8 personer och rymliga korridorer, så det går att hålla avstånd.

Dock är biverkningarna av dubbel medicindos såpass otrevliga att jag kommer att jobba hemifrån igen tills de släpper på restriktionerna, jag har hellre halsbesvär och rinnande näsa än denna hjärtklappning, om jag inte träffar någon som kan smitta mig vet jag ju att det bara är allergi.
 
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
Hur kan du skilja på allergi och Corona?
Men jobbet är säkert så viktigt att jorden stannar om du inte är på plats.
Nejdå, mitt arbete går vanligtvis alldeles utmärkt att sköta hemifrån, träffar aldrig några kunder ändå, vi kopplar upp oss mot deras datorer och pratar i telefon. Men det var speciella omständigheter idag som gjorde att det var viktigt att vara på plats.

Dessutom så försvinner som sagt inte förkylningssymptom när man tar allergitabletter. En kul grej som jag trodde alla kände till.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
Allergisymptomen försvinner om man tar tillräckligt med allergimedicin, det gör inte symptom på Covid-19.
jag förutsätter att du väntar med att åka till jobbet när tabletterna hjälpt, så att du inte på jobbet kommer på att ”ojdå nej idag hjälpte dom visst inte, men va fan nu är jag ju ändå här så då kan jag väl hålla ut hela dagen”
 
Folkhälsomyndigheten:

"Då även covid-19 kan ge milda förkylningssymtom är det svårt att till en början bedöma om dina symtom beror på allergi eller om du smittats av sjukdomen.

Se till att stanna hemma även om du får milda symtom som snuva, lätt hosta eller ont i halsen. Medicinera som vanligt för din allergi. Om symtomen inte förvärras, medicineringen hjälper och du bedömer att dina symtom sannolikt beror på allergi behöver du inte vara hemma."
 
  • Gilla
erkka och 3 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
jag förutsätter att du väntar med att åka till jobbet när tabletterna hjälpt, så att du inte på jobbet kommer på att ”ojdå nej idag hjälpte dom visst inte, men va fan nu är jag ju ändå här så då kan jag väl hålla ut hela dagen”
Nej, man tar tabletterna morgon och kväll för att symptomen inte ska komma fram alls, man väntar inte till effekten av tabletterna avtar. de funkar nämligen bäst i förebyggande syfte.
 
BirgitS
E erkka skrev:
jag förutsätter att du väntar med att åka till jobbet när tabletterna hjälpt, så att du inte på jobbet kommer på att ”ojdå nej idag hjälpte dom visst inte, men va fan nu är jag ju ändå här så då kan jag väl hålla ut hela dagen”
Själv jobbar jag hemifrån och det skulle jag ju göra för närvarande även om jag inte var pollenallergisk så det är inte aktuellt att jag ska åka till jobbet.

L Lars48 skrev:
överläkare och professor i infektionssjukdomar säger till Expressen att han tror att viruset kan finnas kvar hela sommaren och in på hösten.
Det låter som en rätt kort tid, jag tippar på hela tiden tills tillräckligt många har blivit immuna genom att ha blivit sjuka eller ha vaccinerats.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, man tar tabletterna morgon och kväll för att symptomen inte ska komma fram alls, man väntar inte till effekten av tabletterna avtar. de funkar nämligen bäst i förebyggande syfte.
Jag tycker det är roligt att erkka försöker lära dig om dina allergier och tillhörande mediciner du haft i många år, när han inte ens vet vilka allergier eller mediciner du tar. :-)
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
R
G gaidin skrev:
Jag tycker det är roligt att erkka försöker lära dig om dina allergier och tillhörande mediciner du haft i många år, när han inte ens vet vilka allergier eller mediciner du tar. :)
Om det är något den här tråden lärt oss så är det väl att inte alla behöver kunskaper för att uttala sig om saker ;)
 
  • Gilla
  • Haha
AXS och 14 till
  • Laddar…
E
G gaidin skrev:
Jag tycker det är roligt att erkka försöker lära dig om dina allergier och tillhörande mediciner du haft i många år, när han inte ens vet vilka allergier eller mediciner du tar. :)
jag tycker det är tråkigt med folk som är totalt respektlösa mot covid 19.
Har själv en närstående släkting som blev Corona smittad på jobbet av kollega som kom o var sjuk. Detta var en högutbildad människa som borde fatta bättre. Men men än är den sista idioten inte född.
 
F f91jsw skrev:
Det intressanta är vad som sker kommande vecka. De som dött fram tills nu blev smittade innan man införde restriktioner och innan det fanns något direkt riskmedvetande i befolkningen. Nu borde vi börja se effekterna av åtgärderna.
Samtidigt, de som dött nu var antagligen sjuka ett tag innan de lades in på sjukhus, och under den tiden vistades de troligen hemma med sin familj eller motsvarande - som nu blivit smittade och lär insjukna inom kort. Så vi får nog se en fortsatt ökning ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.