2 358 960 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ni mönstret? Varje måndag (16, 23, 30) är stapeln extra stor. Detta beroende på att regionerna är dåliga på att rapportera in under helgerna (jag gissar att administratörer, till skillnad från läkare, inte har helgjour).
Så dra inte FÖR stora slutsatser av att det var 8 döda igår och hela 35 idag. Gissningsvis avled 10-15 av dem redan under helgen.
Som jag skrev tidigare, det rapporteras inte heller varje dag under veckan. Den 24/25 har troligen underrapportering och den 26/27 överrapportering.B b8q skrev:[bild]
Ser ni mönstret? Varje måndag (16, 23, 30) är stapeln extra stor. Detta beroende på att regionerna är dåliga på att rapportera in under helgerna (jag gissar att administratörer, till skillnad från läkare, inte har helgjour).
Så dra inte FÖR stora slutsatser av att det var 8 döda igår och hela 35 idag. Gissningsvis avled 10-15 av dem redan under helgen.
Jag kan inte se att de restriktioner vi vidtagit är tillräckligt hårda för att ens ha effekt, säger Olsen.
överläkare och professor i infektionssjukdomar säger till Expressen att han tror att viruset kan finnas kvar hela sommaren och in på hösten.
Han tror dock att extremt kraftfulla restriktioner skulle kunna göra att det går snabbare, som att stänga ner delar av landet och inskränka möjligheterna för människor att träffas i slutna rum.
– Jag kan inte se att de restriktioner vi vidtagit är tillräckligt hårda för att ens ha effekt, säger Olsen.
Tidigare statsepidemiologen säger å sin sida till Aftonbladet att han tror att det värsta kan vara över i maj.
överläkare och professor i infektionssjukdomar säger till Expressen att han tror att viruset kan finnas kvar hela sommaren och in på hösten.
Han tror dock att extremt kraftfulla restriktioner skulle kunna göra att det går snabbare, som att stänga ner delar av landet och inskränka möjligheterna för människor att träffas i slutna rum.
– Jag kan inte se att de restriktioner vi vidtagit är tillräckligt hårda för att ens ha effekt, säger Olsen.
Tidigare statsepidemiologen säger å sin sida till Aftonbladet att han tror att det värsta kan vara över i maj.
Det intressanta är vad som sker kommande vecka. De som dött fram tills nu blev smittade innan man införde restriktioner och innan det fanns något direkt riskmedvetande i befolkningen. Nu borde vi börja se effekterna av åtgärderna.
Som sagt, man får själv avgöra om man kan skilja sin allergi från eventuell förkylning, corona eller annat. Med dubbla tabletter har jag inga symptom på allergi/förkylning och kan då vara på arbetet, vi är bara 8 personer och rymliga korridorer, så det går att hålla avstånd.optimum skrev:
Dock är biverkningarna av dubbel medicindos såpass otrevliga att jag kommer att jobba hemifrån igen tills de släpper på restriktionerna, jag har hellre halsbesvär och rinnande näsa än denna hjärtklappning, om jag inte träffar någon som kan smitta mig vet jag ju att det bara är allergi.
Nejdå, mitt arbete går vanligtvis alldeles utmärkt att sköta hemifrån, träffar aldrig några kunder ändå, vi kopplar upp oss mot deras datorer och pratar i telefon. Men det var speciella omständigheter idag som gjorde att det var viktigt att vara på plats.E erkka skrev:
Dessutom så försvinner som sagt inte förkylningssymptom när man tar allergitabletter. En kul grej som jag trodde alla kände till.
jag förutsätter att du väntar med att åka till jobbet när tabletterna hjälpt, så att du inte på jobbet kommer på att ”ojdå nej idag hjälpte dom visst inte, men va fan nu är jag ju ändå här så då kan jag väl hålla ut hela dagen”BirgitS skrev:
Folkhälsomyndigheten:
"Då även covid-19 kan ge milda förkylningssymtom är det svårt att till en början bedöma om dina symtom beror på allergi eller om du smittats av sjukdomen.
Se till att stanna hemma även om du får milda symtom som snuva, lätt hosta eller ont i halsen. Medicinera som vanligt för din allergi. Om symtomen inte förvärras, medicineringen hjälper och du bedömer att dina symtom sannolikt beror på allergi behöver du inte vara hemma."
"Då även covid-19 kan ge milda förkylningssymtom är det svårt att till en början bedöma om dina symtom beror på allergi eller om du smittats av sjukdomen.
Se till att stanna hemma även om du får milda symtom som snuva, lätt hosta eller ont i halsen. Medicinera som vanligt för din allergi. Om symtomen inte förvärras, medicineringen hjälper och du bedömer att dina symtom sannolikt beror på allergi behöver du inte vara hemma."
Nej, man tar tabletterna morgon och kväll för att symptomen inte ska komma fram alls, man väntar inte till effekten av tabletterna avtar. de funkar nämligen bäst i förebyggande syfte.E erkka skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Själv jobbar jag hemifrån och det skulle jag ju göra för närvarande även om jag inte var pollenallergisk så det är inte aktuellt att jag ska åka till jobbet.E erkka skrev:
Det låter som en rätt kort tid, jag tippar på hela tiden tills tillräckligt många har blivit immuna genom att ha blivit sjuka eller ha vaccinerats.L Lars48 skrev:
Jag tycker det är roligt att erkka försöker lära dig om dina allergier och tillhörande mediciner du haft i många år, när han inte ens vet vilka allergier eller mediciner du tar.Anna_H skrev:
Om det är något den här tråden lärt oss så är det väl att inte alla behöver kunskaper för att uttala sig om sakerG gaidin skrev:
jag tycker det är tråkigt med folk som är totalt respektlösa mot covid 19.G gaidin skrev:
Har själv en närstående släkting som blev Corona smittad på jobbet av kollega som kom o var sjuk. Detta var en högutbildad människa som borde fatta bättre. Men men än är den sista idioten inte född.
Samtidigt, de som dött nu var antagligen sjuka ett tag innan de lades in på sjukhus, och under den tiden vistades de troligen hemma med sin familj eller motsvarande - som nu blivit smittade och lär insjukna inom kort. Så vi får nog se en fortsatt ökning ett tag.F f91jsw skrev: