Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F f91jsw skrev:
För näringsidkaren spelar det ingen roll om presentkortet löses in nu eller senare. Det viktiga är att stötta likviditeten. Det stimulerar den lokala ekonomin när presentkortet köps, inte när det löses in.
Ja, men det leder också till sämre likviditet när det väl löses in. Dvs, du flyttar pengar i tiden, men det skapar inte mer pengar. Om nu inte kommunen betalar för presentkorten förstås. Men även då så riskerar det att leda till mindre försäljning i framtiden då presentkorten löses in.

Den stora vinsten för företag som säljer presentkort är att de ofta glöms bort...

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Handlar inte om ointresse, utan om att de inte behöver det. Har två syrier på jobbet, de är välutbildade och kan engelska. Därmed är de usla på svenska, för alla envisas med att prata engelska för att få träna sin egen engelska. Bara jag vägrar, vi har gjort upp att de får säga till om jag pratar för snabbt eller använder ord de inte förstår.
Så att det inte skulle finnas något ointresse bland invandrare att lära sig svenska baserar du på två (2) personer som kan prata engelska? Dessa två människor är ointresserade i och med att de inte anstränger sig att lära sig svenska och att de faktiskt inte prata svenska. Jag har träffat invandrade britter och amerikaner i Sverige som varken vill eller kan prata svenska efter många år här - samt motsatsen - britter och amerikaner som kan förstå och prata svenska alldeles utmärkt. Det handlar om intresse. Människor som kommer hit är inga språkoffer.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Kan vi lägga ner språkdiskussionen nu? Corona har varit den stora snackisen i flera veckor även i Järvaområdet, så att brist på information på rätt språk skulle vara en avgörande faktor stämmer inte. Som flera redan har skrivit i tråden finns det flera andra faktorer som har större påverkan.

• Gilla
Nyfniken och 10 till
  • Laddar…
J
Anna_H Anna_H skrev:
Absolut, men det verkar nu som om brist på information inte är problemet, utan just brist på möjligheter att göra något åt situationen. Är man taxichaufför får man inga pengar till hyran om man sätter sig i karantän i två veckor, och det blir inte mycket till karantän om man har ett antal barn varav några går i grundskolan och ska vara på palts, någon går på gymnasiet och ska plugga hemma och frun behöver gå till tvättstugan, affären och kanske sitt jobb. Är man trångbodd har man inte heller möjligheten att storhandla och undvika sociala kontakter, utrymmet finns inte.

Det handlar alltså mer om att det helt enkelt inte går att följa råden om social distansering än om att de inte vet om det. Plus att det i detta område sedan tidigare finns en misstro mot myndigheter, förutom antroposoferna i Järna är det bland somalierna i detta område som vaccinationsgraden för tex mässling är lägst i landet pga anti-vaxxerpropaganda som rotat sig i denna grupp. Det torde också spela in tänker jag, misstro mot vaccin -> misstro mot läkare och myndigheter -> tror inte på att råden är välmenade.
Håller helt med dig här

5
Emma242 skrev:
Även om det finns många som inte pratar svenska flytande så klarar de flesta iaf vardagliga spörsmål med tillräckligt mycket svenska. Framförallt äldre har svårare att lära sig nya språk, jag själv närmar mig 40 och känner att jag skulle ha det rätt kämpigt att behöva lära mig ett nytt språk flytande. Att följa med i nyhetssändningar och tidningar är mycket mer krävande en man kanske tänker på. Försök att läsa en tysk dagstidning med den vanliga svenska skoltyskan, det är inte lätt. Men det är väldigt lätt att komma med förmaningar om att andra personer ska göra på ett visst sätt, utan att själv sätta sig in i sammanhanget.

Till detta kommer naturligtvis att det är en del som inte tänker sig att de ska stanna i Sverige hela livet utan att kanske tänker sig att flytta hem igen när saker har ordnat upp sig (som t.ex många från Chile, forna Jugoslavien och Irak har gjort). Och att då som 40+ lära sig ett helt nytt språk flytande kanske inte känns jättelockande.

Det klankas ner orimligt mycket på invandrare, inte minst i den här tråden. Samtidigt klagar svenskar på informationen i Spanien och sverigevänner i Thailands svenskbyar skulle inte kunna bry sig mindre om att lära sig språket flytande (vare sig svenska eller thailändska). Till syvende och sist så är vi alla lika dåliga på det mesta som vi beskyller andra för.
Fast jag får nog ändå tillägga att mycket handlar om intresse att lära sig med.
Finns många eller fanns som kom från finland som mer eller mindre bara pratade finska och deras umgängeskrets bestod mest av finnar.
Vet ett grekiskt par som flyttade hit under krisen för å starta om, de gav sig f*n på att de skulle utbilda sig å lära sig språket. Pratade ganska så mycket med dem, både på svenska å engelska i en salig blandning.
De båda utbildade sig inom vården, frun till sjuksköterska han till något annat.
I alla fall så hörde man framstegen varje vecka å de frågade både det ena å det andra om Sverige, traditioner osv.
Mycket handlar om hur det ser ut runtomkring dig med umgängeskrets, människan är lat av naturen.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
5 50procent skrev:
Fast jag får nog ändå tillägga att mycket handlar om intresse att lära sig med.
Finns många eller fanns som kom från finland som mer eller mindre bara pratade finska och deras umgängeskrets bestod mest av finnar.
Vet ett grekiskt par som flyttade hit under krisen för å starta om, de gav sig f*n på att de skulle utbilda sig å lära sig språket. Pratade ganska så mycket med dem, både på svenska å engelska i en salig blandning.
De båda utbildade sig inom vården, frun till sjuksköterska han till något annat.
I alla fall så hörde man framstegen varje vecka å de frågade både det ena å det andra om Sverige, traditioner osv.
Mycket handlar om hur det ser ut runtomkring dig med umgängeskrets, människan är lat av naturen.
Visst är det så, och var även en av mina poänger. Men även att vi inte kan vara allt för hårda mot andra för att de beter sig på ett sätt som de flesta av oss skulle göra.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
5
Emma242 skrev:
Visst är det så, och var även en av mina poänger.
Ok då var jag nog lite för snabb när jag läste.(y):giggle:

Nä man är ju sig själv närmast ,ödmjukhet kommer man långt på :)

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kan vi lägga ner språkdiskussionen nu? Corona har varit den stora snackisen i flera veckor även i Järvaområdet, så att brist på information på rätt språk skulle vara en avgörande faktor stämmer inte. Som flera redan har skrivit i tråden finns det flera andra faktorer som har större påverkan.
Absolut. Dessutom hörde jag på radion att det är just i Järvaområdet (Tensta-Rinkeby) som det just nu är minst andel barn på förskolorna, där har föräldrarna plockat hem 80% av barnen, mest av alla i Stockholmsregionen. Beror säkert delvis på att många av föräldrarna i området är arbetslösa och har möjlighet att ta hand om barnen hemma, men det betyder också att informationen gått fram (och att det dessutom inte skulle tillföra så mycket att stänga förskolorna även för de kvarvarande 20 procenten barn).

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Staten spelar rysk roulette med Svenska folket
Brittiska The Guardian konstaterar att Storbritannien nyligen snabbt övergav strategin att skapa så kallad "flockimmunitet" genom att låta viruset spridas. Detta efter att beräkningar visat att en sådan modell skulle leda till hundratusentals dödsfall i landet. Men medan Storbritannien efter omsvängningen vidtagit kraftfulla åtgärder och försatt landet i karantän fortsätter Sverige på det gamla spåret. (Ur Fria Tider).
https://www.theguardian.com/world/2...id-19-strategy-herd-immunity?CMP=share_btn_tw

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
Hur skulle de kunna stoppa spridningen helt?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nu är det ju inte det som är strategin, det är dock det oundvikliga slutresultatet oavsett om man uppnår det på naturlig väg eller om vaccinet hinner före. Strategin är att hålla spridningen nere såpass att sjukvården inte överbelastas, och den viktigaste delen i det är att hålla smittan borta från riskgrupperna tills de kan vaccineras.

För att klara detta, som ju lär ta iallafall ett år, måste resten av samhället hållas igång, eftersom det inte är realistiskt att stoppa smittan. Därför måste vi acceptera en viss spridning, inte för att uppnå flockimmunitet, utan för att inte få en ekonomisk samhällskatastrof.

Om vi sedan ändå uppnår såpass flockimmunitet på vägen att den ökning som är ofrånkomlig i höst blir mindre så är det ju en trevlig bonus.

Fria tider är ett jättebra ställe att hämna sin nyheter ifrån om man är en skiträdd konspiratoriker som tror att alla världens företagare, politiker och andra makthavare bara är ute efter världsherravälde och att luta "den lilla människan".

• Gilla
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
P
L Lars48 skrev:
Brittiska The Guardian konstaterar att Storbritannien nyligen snabbt övergav strategin att skapa så kallad "flockimmunitet" genom att låta viruset spridas. Detta efter att beräkningar visat att en sådan modell skulle leda till hundratusentals dödsfall i landet. Men medan Storbritannien efter omsvängningen vidtagit kraftfulla åtgärder och försatt landet i karantän fortsätter Sverige på det gamla spåret. (Ur Fria Tider).
[länk]
Har du själv funderat på att göra något åt din egen situation, till exempel flytta till ett annat land med ett statsskick som bättre passar dig, i stället för att sitta och övertala dig själv om att staten försöker att mörda dig? I all välmening, om du inte är ett troll så tror jag inte att du mår särskilt bra där du är nu.

• Gilla
Skruvebulten och 10 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
[länk]
FHM har förnekat att det skulle handla om en strategi för att uppnå flockimmunitet, så det är inte Sveriges strategi. Vad det handlar om är helt enkelt att införa åtgärder som begränsar smittan. Det finns inget självändamål att lagstifta om restriktioner, det viktiga är vad folk faktiskt gör. Om svenskar frivilligt begränsar sina sociala kontakter så är det ju bra och det behövs kanske ingen lagstiftning. I andra änden har vi t ex Italien där man lagstiftat men folk struntar i det så spridningen ökar ändå.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Vad är det du vill att staten ska göra?
Stänga för- och grundskolor så att 35 000 vårdanställda stannar hemma för att ta hand om sina barn? Leder till att fler dör i sjukvården.
Förbjuda folk att resa från Stockholm? Finns redan många smittade i t.ex. Åre så det påverkar just inte smittspridningen där så länge som stockholmare inte står och trängs med andra (vilket ju är förbjudet).

• Gilla
Skruvebulten och 3 till
  • Laddar…
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tag-till-fjallen-kors-som-vanligt-under-pasklovet

"Om alla tar sitt ansvar och följer råden och rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten, så ser jag inte att risken för smitta är större på tåg än någon annanstans. Men då är det viktigt att man absolut inte kliver på tåget om man har några som helst symtom, säger Stephan Ray, presskommunikatör på SJ."

Det här kanske är en nyhet för vissa men det här med sjukdom inträffar ibland lite slumpmässigt. Det är inte så att alla symtom som av nån magisk händelse börjar hemma i sängen på morronen så man då kan ta ett beslut att inte kliva på ett tåg senare under dagen. Det räcker att en klivit ombord fullt frisk o vaknat risig uppe i fjällen dagen efter för att det ska bli kaoz.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.