Status
Inte öppen för fler kommentarer.
harry73
Dags att desinfectera mig mha uv-ljus innan lunchen
Havsutsikt med solsken, stenig kajkant och bro i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Staten spelar rysk roulette med Svenska folket
På vilket sätt gör Sverige det jämfört med andra länder? Ingen vet ju till 100% säkerhet vilken strategi som är bäst, alla chansar efter bästa förmåga med mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Vad jag förstår så är alla de europeiska motsvarigheterna till FHM överens om vilka åtgärder som är bäst utifrån den kunskap vi har, det som skiljer länderna åt är hur mycket politikerna lyssnar på experterna, de flesta länder verkar inte lyssna på de som har bäst kunskap utan freebejsar lite från höften och försöker se handlingskraftiga ut.

Det finns ju inget som säger att dessa länder har klarat sig bättre än Sverige.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Det räcker att en klivit ombord fullt frisk o vaknat risig uppe i fjällen dagen efter för att det ska bli kaoz.
Nej, det räcker inte. Det krävs också att smittkedjan fortsätter och utvecklas. Smittspridning är alltid en fråga om sannolikheter och statistik. Det går aldrig att isolera ett helt samhälle och tro att inga fall slinker igenom oavsett hur hårda åtgärder man sätter in. Eftersom smittan nu har spritt sig över hela landet finns det inte stora vinster i att förbjuda resande.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
Vad är skälet att spekulera så mycket om vad som är rätt och fel? Tycker vi får ha en tillit till dem som har detta jobb som profession. Tyvärr fins det numera allt för många autodidakta googleprofessorer.

• Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
Vi vet inte vad som fungerar bäst. Syftet med hårda restriktioner är dock att kväva viruset så att man kan öppna samhället igen. Sedan måste man naturligtvis kväva de nya utbrott som kommer efter att man lättat på restriktionerna.

Syftet med Sveriges strategi är att inte tillåta viruset att spridas för snabbt, men att införa precis lagom mycket restriktioner så att stora delar av samhället ändå fungerar.

Vilken väg som är den bästa kan man verkligen diskutera, men den svenska strategin har risken att man inte upptä ker problemen förrän de är övermäktiga. Men om den fungerar så kan den vara bra.

Andra länder kör mer åt stop-go-stop-go och hoppas att det skall fungera. Fördelen där är att man har koll på läget efter varje stopp. Vi väljer att släppa på "lagom" och småjustera utifrån utfall. Det kan fungera. Eller så kommer en överraskning, exempelvis triggas pga överfulla bussar i Stockholm. Eller för att publivet på Söder fortgår. Vi vet inte.

Vill påpeka att Sverige kan lyckas med sin strategi. När Malmö säger att man ligger 4-5 veckor efter Stockholm så skulle det kunna innebära att vi kan flytta runt resurser i Sverige för att hantera toppar på olika platser (eller så flyttar man patienterna).

Jag tror dock att det hade varit fördelaktigt att begränsa det privata resandet ännu mer.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Andra länder kör mer åt stop-go-stop-go och hoppas att det skall fungera.
Andra länder har hittills bara kört stopp i panik. Det är bara Kina som har börjat lätta lite. Jag ställer mig tveksam till att flertalet länder har någon genomtänkt strategi för hur man ska hantera detta på längre sikt.

• Gilla
Freddy_kruger och 4 till
  • Laddar…
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Vill påpeka att Sverige kan lyckas med sin strategi. När Malmö säger att man ligger 4-5 veckor efter Stockholm så skulle det kunna innebära att vi kan flytta runt resurser i Sverige för att hantera toppar på olika platser (eller så flyttar man patienterna).
Inte bara det, men Skåne får också lite extra tid att utöka antal IVA platser från 60 till 200

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Har du själv funderat på att göra något åt din egen situation, till exempel flytta till ett annat land med ett statsskick som bättre passar dig, i stället för att sitta och övertala dig själv om att staten försöker att mörda dig? I all välmening, om du inte är ett troll så tror jag inte att du mår särskilt bra där du är nu.
Jag övertalar inte mig själv, jag är säker på det. De håller på just nu och överväger att använda ishallar för att bevara döda kroppar av Coronavirus smittade människor. Eftersom det kommer med stor sannolikhet att saknas tillräcklig med platser på de bårhus som är tillgängliga.
Din tips är inte realistisk. Eftersom man inte kan flytta till ett annat land över en natt och definitivt inte i såna tider. Men om jag ska vara ärligt vi satt och diskuterade detta alternativ inom familjen igår kväll.

MultiMan

T
trähandtag trähandtag skrev:
Vad är skälet att spekulera så mycket om vad som är rätt och fel? Tycker vi får ha en tillit till dem som har detta jobb som profession. Tyvärr fins det numera allt för många autodidakta googleprofessorer.
Hittade ett behändigt flödesschema på twitter:

Flödesschema med texten "Am I a COVID-19 expert?" och en pil som pekar till en ruta med texten "No".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Stickan56 och 11 till
  • Laddar…
5
Pressträff snart kl 13:25 på tv4 eller från aftonbladet, Expressen etc

Är det någon som vet hur ”dag noll” definieras? Alla tidningar skriver om det, men ingen verkar veta vad de skriver om.

Lövén säger på pressträffen att ALLA onödiga resor skall undvikas! Det är din plikt som invånare i landet.

Smittspridningen skall minskas genom att:
- Förbjuda sammankomster med mer än 50 personer

Edit: Sedan så säger de att enbart tillåta sammankomster med mindre än 50 personer. Jag antar att det är detta som gäller...

Redigerat:
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Återigen, varför är de boende på järvafältet överrepresenterade blande de konstaterat smittade i Stockholm?
Iran resenärer som kommit hem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.