2 059 693 läst · 32 467 svar
2060k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Tråden är låst och går ej att kommentera.
Det är dock detta som krävs (enligt John Campbells kanal) för att vi skall kunna få bort karantänerna innan ett vaccin finns. Jag håller med, mina beräkningar visar samma sak. Såvida inte fallen tillåts explodera - med många döda som konsekvens.BirgitS skrev:
Tack, så ja, en klar överrepresentation att cirka 8% av det totala antalet boende i Stockholm men 14% av bekräftade smittade.P Pin skrev:Spånga - Tensta
Ca 40 000 invånare
Ca 60% utländsk bakgrund
Rinkeby - Kista
Ca 50 000 invånare
Ca 83% utländsk bakgrund
Stockholm
Ca 1 000 000 invånare
Ca 33% utländsk bakgrund
Järva har alltså mindre än 10% av Stockholms befolkning. Speciellt om vi räknar Storstockholm som har kanske 2 miljoner invånare.
Nu ser inte överrepresentationen gigantisk ut ändå.
Jag har själv bott i området flera år och arbetat där i 25 år, dock inte nu längre.
Svarar eftersom jag gillar siffror och fakta och inte spekulationer.
Kan man sedan få veta om detta beror på sämre hälsa, vilken typ av arbete man har, resvanor, trångboddhet, språk eller slumpen så skulle man kunna dra några slutsatser om dessa 14%.
Då är det fortfarande 86% av de smittade i Stockholm som inte kommer från dessa områdena. @Noseone vad är det för fel på dessa?
Redigerat av moderator:
Vad det är för fel??? Annat än att de har diagnos Covid-19? Hur menar du?mathiash77 skrev:Tack, så ja, en klar överrepresentation att cirka 8% av det totala antalet boende i Stockholm men 14% av bekräftade smittade.
Kan man sedan få veta om detta beror på sämre hälsa, vilken typ av arbete man har, resvanor, trångboddhet, språk eller slumpen så skulle man kunna dra några slutsatser om dessa 14%.
Då är det fortfarande 86% av de smittade i Stockholm som inte kommer från dessa områdena, vad är det för fel på dessa?
Det tycks vara rika stockholmare som levt rullan i alperna och smittat halva Stockholm.
För att skona övriga landet skulle det vara bäst att sätta Stockholm i karantän, stänga alla tillfarter och endast släppa in och ut lastbilar med förnödenheter.
Militär med skarpladdade vapen skulle bevaka och inte släppa ut en enda.
För att skona övriga landet skulle det vara bäst att sätta Stockholm i karantän, stänga alla tillfarter och endast släppa in och ut lastbilar med förnödenheter.
Du har fått flera bra svar på möjliga orsaker i tråden men du fortsätter att fråga, vad är det du vill få fram egentligen?N Noseone skrev:
Det är svårt att med så små tal utan mer information att dra någon slutsats om orsakerna till en eventuell överrepresentation.
Jag ska ge dig ett enkelt exempel: Om jag inte missminner mig var den första konstaterade smittade i Sverige av kinesiskt ursprung. De två som kom därefter var svenskar. Med ditt sätt att räkna så får du att 33% av de smittade vid det tillfälle var kineser men deras andel av befolkningen är c:a 0,3 %. En enorm överrepresentation då men idag den troligen borta.
Med det sagt så tycker jag att det är jättebra att myndigheterna riktar informationsåtgärder till de grupper som verkar vara överrepresenterade direkt istället för att vänta på att det är statistiskt säkerställt innan man gör något. En eloge till FHM för detta.
En sak som du kan fundera över är vad som kommer att hända när smittan sprids i tredje världen, t.ex. i Somalien, hur tror du att det kommer att påverka flyktingströmmarna?
Det hade räckt att ta Täby/Danderyd under vecka 10.... (Ironi..)P Putte 9497 skrev:Det tycks vara rika stockholmare som levt rullan i alperna och smittat halva Stockholm.
I Stockholm kallar vi dessa för medelklassen, inte rikaP Putte 9497 skrev:Det tycks vara rika stockholmare som levt rullan i alperna och smittat halva Stockholm.
Väldigt många i Stockholm som har nästan 40 k i månaden i lön. Många har även råd att åka på resor lite titt som tätt. Skulle tro att medellönen ligger på 35 då riket ligger på 27-28.
Jag har en bra lön. En företagsbil som knappt kostar något. Fri företagstelefon, fibern hemma betalas av företaget. Jag skulle lätt kunna åka utomlands flera gånger om året. Jag har dock andra prioriteringar och intressen som kostar en del. Jag är långt ifrån ensam att ha det såhär. Då är det inte konstigt att det just är stockholmare som är ute och reser mycket som även smittar. Nej det är inte överklassen. Det är väldigt många. 2-3 utlandsresor/person är inget ovanligt på mitt kontor.
Jag har en bra lön. En företagsbil som knappt kostar något. Fri företagstelefon, fibern hemma betalas av företaget. Jag skulle lätt kunna åka utomlands flera gånger om året. Jag har dock andra prioriteringar och intressen som kostar en del. Jag är långt ifrån ensam att ha det såhär. Då är det inte konstigt att det just är stockholmare som är ute och reser mycket som även smittar. Nej det är inte överklassen. Det är väldigt många. 2-3 utlandsresor/person är inget ovanligt på mitt kontor.
Det vet jag fan om alla som åkte till Alperna var Stockholmare. Jag har en annan teori. Det går flyg till Italien bara från Arlanda och Landvetter. De som var i Alperna, flög tillbaka till de här flygplatserna och sket ner flygplatserna. Därifrån spred sig till Stockholm och Göteborg.P Putte 9497 skrev:Det tycks vara rika stockholmare som levt rullan i alperna och smittat halva Stockholm.
Stockholm mest eftersom det går fler flyg därifrån till Italien. Boven är flygplatserna.
Varför utlänningarna, Järva bor är mest drabbade kan ha sin förklaring i att taxi chaufförerna är för det mesta av utländsk härkomst. Det kan relateras oxå till Arlanda.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Eller som nån skrek högt och tydligt i samma berg-och-dalbanevagn på Six flags: "-We all going to die!". Personen har ju 100% rätt...KnockOnWood skrev: