2 356 984 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
SVT har sänt pressträffarna direkt sedan det här började. Man direktsänder även denna i SVT2. Sitter själv och tittar på den. Varför ljuger du?Jarlingar skrev:
Om det inte är möjligt att flytta så finns det hjälp från vården att få. Det är inte normalt att sitta och vara säker på att staten vill mörda en.L Lars48 skrev:Jag övertalar inte mig själv, jag är säker på det. De håller på just nu och överväger att använda ishallar för att bevara döda kroppar av Coronavirus smittade människor. Eftersom det kommer med stor sannolikhet att saknas tillräcklig med platser på de bårhus som är tillgängliga.
Din tips är inte realistisk. Eftersom man inte kan flytta till ett annat land över en natt och definitivt inte i såna tider. Men om jag ska vara ärligt vi satt och diskuterade detta alternativ inom familjen igår kväll.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Saxar ett svar från chatten på svt;D Daniel 109 skrev:
"Den så kallade dag 0 är den dagen då smittkurvan börjar gå brant uppåt. Målet med alla åtgärder är att få smittkurvan att bli så platt som möjligt. Ju senare dag 0 kommer desto plattare kan kurvan bli. Om kurvan är tillräckligt platt kommer sjukvårdens kapacitet inte att överstigas, vilket betyder att fler kan få bra vård. Vi skjuter på dag 0 genom att försöka bromsa smittspridningen, t.ex. genom att inte träffa andra människor lika mycket. Är vi vid dag 0 kan det också bli läge att införa striktare restriktioner."
Jag gissar att detta är vad som blev kvar av diskussionerna om en karantän för Stockholms län...pacman42 skrev:
För att det är en kompromiss...T TAR12 skrev:
Äntligen! Men i sedvanlig ordning så är vi senare med begränsningar än våra grannländer och Tyskland mfl. Jag förstår att man vill ha rätt åtgärd i rätt i tid men jag skulle hellre se att man anammade en försiktighetsprincip när man fattar beslut. Hellre för tidigt än för sent.pacman42 skrev:
Lövén säger på pressträffen att ALLA onödiga resor skall undvikas! Det är din plikt som invånare i landet.
Smittspridningen skall minskas genom att:
- Förbjuda sammankomster med mer än 50 personer
Edit: Sedan så säger de att enbart tillåta sammankomster med mindre än 50 personer. Jag antar att det är detta som gäller...
Men alla modeller jag har sett räknar man med en exponentiell utveckling. Det tycks den data som finns tillgänglig bekräfta, även om kurvan trycks ner något av begränsande åtgärder.Gammelnörden skrev:
Saxar ett svar från chatten på svt;
"Den så kallade dag 0 är den dagen då smittkurvan börjar gå brant uppåt. Målet med alla åtgärder är att få smittkurvan att bli så platt som möjligt. Ju senare dag 0 kommer desto plattare kan kurvan bli. Om kurvan är tillräckligt platt kommer sjukvårdens kapacitet inte att överstigas, vilket betyder att fler kan få bra vård. Vi skjuter på dag 0 genom att försöka bromsa smittspridningen, t.ex. genom att inte träffa andra människor lika mycket. Är vi vid dag 0 kan det också bli läge att införa striktare restriktioner."
En exponentiell kurva kan uppfattas att ha ett knä, men var det finns beror ju helt på viken skala man väljer. Andraderivatan (som borde markera ett knä) tycks vara hyfsat konstant.
Vilket pris är den försiktighetsprincipen värd, räknat i antal konkursade företag och antal hundratusen extra arbetslöshetsdagar?T TAR12 skrev:
Så du tittade inte direkt på marksändningarna alltså. Ja, vilken katastrof att du fick klicka dig in på en annan playtjänst....Jarlingar skrev:
Epidemiologiska modeller är inte exponentiella, men de har en fas som kan approximeras exponentiellt. Spridningen avtar alltid när en viss andel av populationen smittats. Så lite förenklat man kan säga att skalan bestäms av det maximala möjliga antalet smittade.D Daniel 109 skrev:Men alla modeller jag har sett räknar man med en exponentiell utveckling. Det tycks den data som finns tillgänglig bekräfta, även om kurvan trycks ner något av begränsande åtgärder.
En exponentiell kurva kan uppfattas att ha ett knä, men var det finns beror ju helt på viken skala man väljer. Andraderivatan (som borde markera ett knä) tycks vara hyfsat konstant.